Slåskamp? ... leg?

Tine M spurgte til en video med hendes katte… var det leg eller slåskamp.

Det fik mig til at tænke på denne video af mine egne to bæster herhjemme. Vil gerne høre jeres mening om det.

Jeg nåede desværre ikke at få det hele med men forhistorien er som følger. Det skeløjede bæst som er ham med lyd på, går i benene på Hvæsemissen. Det er desværre en skidt vane han har når han gerne vil lege. Normalt plejede Hvæsemissen at hvæse, lange en lussing ud og gå sin vej. Men efter jeg er begyndt at klikkertræne dem går Hvæsemissen ikke mere, nu bliver han siddende! Men Det skeløjede bæst gik altså i benene på Hvæsemissen som kvitterer med at stikke en pote i brystkassen på ham for at holde skeløjede bæst væk. Skeløjede bæst begynder at hyle/skrige og får dernæst en pote i hovedet, også får jeg optaget derfra…

Har snakket meget med Ayos om hvad der sker, fordi det lidt ligner en konflikt, men det ligner også leg. Det ender med at skeløjede bæst går sin vej (filmen stopper) og 2 min senere sidder de og klikkertræner ved siden af hinanden uden problemer…
[video]http://www.youtube.com/user/Carjoe02?feature=mhee#p/u/1/YESiQkRWfdw[/video]

Please, nogle af jer erfarne i katteadfærd derude… vil meget gerne høre jeres mening om dette. Efterfølgende har de en del gange rullet rundt og løbet i huset som her på filmen, men uden lyd.

Please help… :gruble:

Jeg synes ikke det ligner en konflikt. Begge ser ud til at tage det stille og roligt, selvom den skeløjede da godt nok skriger noget i starten. Men jeg ser det ikke som aggression, fordi Hvæsemissen ikke reagere på det. Det går derefter over i rendyrket leg, som jeg ser det. Jeg ville ikke være bekymret.

I mine øjne ligner det leg. At den ene skriger i starten er godt nok lidt spøjst, men deres måde at slås på ligner leg. Der hvor den ene sparker den anden i hovedet - hvis IKKE det var leg, så var den der blev sparket kommet alvorligt til skade :slight_smile:

Ja, det er leg. Lydene er mærkelige, men jeg kender jo heller ikke nogen bimser… :slight_smile:

Jeg nåede ikke at se videoen. Måtte skynde mig at slukke, da jeg så mine abyers reaktion :tihi: Selv om det er bimseskrig, er der ingen tvivl om, at mine genkendte det som katteskrig.

Ja det ser overhovedet ikke alvorligt ud :slight_smile:

Det er jeg glad for at høre!
Det er det med skrigeriet i starten vi også synes lød mærkeligt, og var det der forvirrede. Hvis de nu bare havde tumlet rundt uden lyd på havde jeg ikke været i tvivl om at det var leg :slight_smile:

Jeg nåede ikke at se videoen. Måtte skynde mig at slukke, da jeg så mine abyers reaktion :tihi: Selv om det er bimseskrig, er der ingen tvivl om, at mine genkendte det som katteskrig

Okay, hvordan reagerede de. Jeg har lige set den igen selv, og det skeløjede bæst reagerede også på sig selv :slight_smile: Men ikke mere end at han begyndte at vaske sig midt i skrigeriet på filmen :wink:

jeg syntes ikke det ligner leg - mere sådan dominans/irritation, som dog ikke udvikler sig til en rigtig slåskamp.

(lyden, kropssprog, haler der vifter, pote i panden, let krummede rygge)

der er mange niveauer mellem ren hyggelej “hvor har vi det sjovt” til slåskamp “nu skal du bare have et lag tæsk”

katte der egentlig ikke er de bedste venner kan godt bo sammen uden at det udvikler sig til alvorlige slåskampe…men man skal være obs på at det ikke udvikler sig og prøve at finde ud af hvad der skaber konflikt situationer - eks du skriver at den ene vil lege lidt voldsomt - den anden vil ikke.

prøv at aktiver den der gerne vil lege - så den får krudtet af

har selv haft to katte - bror og søster - hvor bror ‘spændte ben’ for søster. det var ikke leg og hunkat blev vred. da de begge havde udeadgang udviklede det sig dog aldrig til problem - de havde hver deres liv og sov og spiste så inde for i ro og orden.

For et på måneder siden var Hvæsemissen en meget stresset og usikker kat der løb hver gang den skeløjede nærmede sig. Efter jeg er begyndt at klikkertræne dem begge er Hvæssemissen blevet en meget mere selvsikker kat som ikke længere løber sin vej når den skeløjede nærmer sig. Min kattetræner har sig været i tvivl om den her især pga lyden (Ayoe, korriger mig lige hvis jeg siger noget forkert og du ser denne tråd). Den skeløjede mener jeg så til tider er lidt af en bølle (efter at have nærstuderet dem begge) idet han ofte er meget kontaktsøgende og konsekvent søger Hvæsemissens selskab og vil lege med ham, selvom Hvæsemissen siger “Gå nu væk, jeg gider dig ikke lige nu”

Jeg er jo stadigvæk meget ny i alt det her katteadfærd, men har fra flere sider fået at vide at der ikke er noget hos katte der hedder decideret dominans, i hvert fald ikke som det betragtes hos hunde. Ayoe (og der er jeg sådan set enig med hende) tror at Den skeløjedes lyd kommer af en slags frustration-agtig ting hvor han ikke forstår hvorfor hvæsemissen pludselig bliver siddende istedet for at løbe væk, noget i stil med “jamen, du plejer at løbe når jeg bider dig i benet, så kan jeg løbe efter dig og ih hvor har vi det sjovt”. Ayoe korriger mig endelig hvis jeg husker forkert i forhold til hvad du sagde.

Vi (Ayoe og jeg) har også snakket om at deres indbyrdes forhold jo også har vendt sig idet Hvæsemissen ikke bare løber sin vej mere. Mange gange når den skeløjede ligger op til leg ligger de og ruller rundt som her på videoen dog uden lyd, så løber den skeløjede, Hvæsemissen efter, skeløjede hopper op på en stol hvor de så tjatter efter hinanden, Hvæsemissen hopper evt. op efter skeløjede som så fortrækker til et hjørne af stuen. Den skeløjede vender dog altid tilbage i løbet af et par minutter.

(lyden, kropssprog, haler der vifter, pote i panden, let krummede rygge)

Musashi, kan se du er avler, så du har nok en del katte du er vant til at studere :). Jeg vil meget gerne høre uddybning til følgende, da jeg stadigvæk er meget ny i alt det her adfærdsnoget, hvis du gider:
[ul]
[li]Lyden: den var vi (Ayoe) og jeg ikke helt glade ved. Ved ikke om det har nogen betydning men det er første gang der har været lyd på når de har taget de her ture[/li][li]når du skriver kropssproget er det så de efterfølgende ting du lister op du mener?[/li][li]den viftende hale kan jeg se i andre videoer herinde hvor det angives at kattene leger, hvordan vifter halen hvis katter er sur/irriteret frem for i leg?[/li][li]Poten i panden, jeg har også set hvæsemissen sætte poter i brystkassen på skeløjede for lissom at holde ham væk[/li][li]den let krummede ryg har jeg ikke stødt på i det jeg har læst, vil du forklare mig hvad det betyder adfærdsmæssigt?[/li][/ul]Andre må meget gerne byde ind… TAAK :slight_smile:

[QUOTE=Vipstøsen;742405]
Musashi, kan se du er avler, så du har nok en del katte du er vant til at studere :). Jeg vil meget gerne høre uddybning til følgende, da jeg stadigvæk er meget ny i alt det her adfærdsnoget, hvis du gider:

[ul]
[li]Lyden: den var vi (Ayoe) og jeg ikke helt glade ved. Ved ikke om det har nogen betydning men det er første gang der har været lyd på når de har taget de her ture[/li][li]når du skriver kropssproget er det så de efterfølgende ting du lister op du mener?[/li][li]den viftende hale kan jeg se i andre videoer herinde hvor det angives at kattene leger, hvordan vifter halen hvis katter er sur/irriteret frem for i leg?[/li][li]Poten i panden, jeg har også set hvæsemissen sætte poter i brystkassen på skeløjede for lissom at holde ham væk[/li][li]den let krummede ryg har jeg ikke stødt på i det jeg har læst, vil du forklare mig hvad det betyder adfærdsmæssigt?[/li][/ul]
Andre må meget gerne byde ind… TAAK :)[/QUOTE]

Ayoe ved jo en masse - så hun ved sikkert mere. :slight_smile:

men et par generelle betragtninger kan jeg da godt give - med det forbehold at katteadfærd kan være rigtigt svært at greje - og specielt finde ud af om katte ikke rigtig kan lide hinanden (i de tilfælde hvor det er ikke er direkte slåskampe involveret)

det vil dog sætte ting lidt i perspektiv hvis jeg vidste

hvor gamle er de - og er de i familie? hankatte/hunkatte?

de er begge neutraliseret går jeg ud fra? ude/inde katte?

‘smasker’ de i optrinnet til ‘bokseriet’ ? (altså åbner/lukker munden ganske lidt)

lyden - hvis det er første gang den kommer på ville jeg se det som en eskalering…det er ikke en god lyd - men heller ikke så alvorlig som denne her (2 fertile hankatte der tager bestik af hinanden)

//youtu.be/u2LTd1wmTjo

(advarsel mod at se video med lyd på hvis din kat ligger fredeligt og sover i nærheden)

ud over lyden disse katte kommer med, så bemærk, haler, øre, krum ryg (det gør katte for at se større og farligere ud) - du kan se en af dem ligefrem stiller sig op på bagben…det har jeg så aldrig set før.

bemærk også hvordan de holder hoved - hvor hagen ligesom skydes frem, direkte kik på hinanden (næsten altid aggressivt - hvis ikke der gives venlige blink), den langsomme gang - og at de går med siden til hinanden (igen for at virke større)

det her er to katte der ikke kan lide hinanden - hvis keglen med kamera ikke havde blandet sig var det nok endt med 1. at en af dem ‘gav op’/gik løb sin vej 2. slåskamp

sådanne situationer hvor kattene tager langsomt bistik af hinanden via ‘display’ (kender ikke den danske term - katte laver ligesom en opvisning) er en god måde hvorpå fertile hankatte - og mange andre (han)dyr - afgør hvem der er stærkest uden at risikere skader ved slåskamp. hvis ingen af dem mener de er den svageste går de typisk videre til kamp for at afgøre hvem der er stærkest.

naturlig adfærd hos fertile dyr er interessant fordi det ofte - på lidt andre niveauer - vil være noget af det samme man kan se hos neutraliserede dyr. her kan der være forskellig uenighed om ‘ressourcer’ eller helt grundlæggende retten til at være der

viften med halen - ja, det har jeg også set under jagt ved voksne katte - de bliver så ophidsede så halen slår, hos killinger ja, ved leg…ses det tit

voksne katte hvor der er hale vift - her foregår der i min erfaring næsten altid noget andet også - jo længere oppe ved krop ‘viftet’ er jo mere alvorligt

• jeg kan få den yderste spids til af vifte hos nogle af misserne hvis de syntes jeg er irriterende :høhø: det behøver ikke være super alvorligt - men viftet skal ses i kombo med resten af kroppen/hoved

poten i panden - det har jeg ikke set herhjemme - men hos min søsters katte. der var købt 1 da-bird legetøj, en kat snupper den og løber ud i badeværelset - anden kat løber efter og i ‘diskussion’ om hvem der skal have den sættes pote i panden. det var to katte der jævnligt havde kontroverser.

krum ryg - ses primært hos katte der er bange, aggressive - for at virke større og farligere.

jeg har også set det hos katte som er ‘gasset op’ - og primært i leg med mig - altså menneske hvor signaler kan bruges noget anderledes.

jeg har også set det som ‘display’ adfærd mellem to kastrater - her var det specielt en af dem som lavede et helt ‘show’ hvor hun løb rundt i stuen helt puffet op, med krum ryg/hale - de to katte er nu kun sammen om dagen når jeg er der…de sover hver for sig om natten

Jeg har haft Ayoe nede og kigge på dem, og det er hende der har sat mig igang med at træne dem for at få stress ud af kroppen på Hvæsemissen.

Ayoe ved jo en masse - så hun ved sikkert mere. :slight_smile:

hvor gamle er de - og er de i familie? hankatte/hunkatte?
Neutraliserede hankatte, Hvæsemis 4 og skeløjede 3 (ham med lyd på)

de er begge neutraliseret går jeg ud fra? ude/inde katte?
kombi inde og ude

‘smasker’ de i optrinnet til ‘bokseriet’ ? (altså åbner/lukker munden ganske lidt) Nej, det har der slet ikke været noget af

lyden - hvis det er første gang den kommer på ville jeg se det som en eskalering…det er ikke en god lyd - men heller ikke så alvorlig som denne her (2 fertile hankatte der tager bestik af hinanden)
Det har heldigvis slet ikke været i nærheden af det der sker på din video. Ayoe kunne nemlig heller ikke lide lyden der i starten og foreslog mig at smide den herind for at høre nogle meninger for nogen af jer garvede avler.

viften med halen - ja, det har jeg også set under jagt ved voksne katte - de bliver så ophidsede så halen slår, hos killinger ja, ved leg…ses det tit. Det ser jeg også når de jager fugle i haven eller sidder og vinduerne og kigger på fugle

voksne katte hvor der er hale vift - her foregår der i min erfaring næsten altid noget andet også - jo længere oppe ved krop ‘viftet’ er jo mere alvorligt

• jeg kan få den yderste spids til af vifte hos nogle af misserne hvis de syntes jeg er irriterende :høhø: det behøver ikke være super alvorligt - men viftet skal ses i kombo med resten af kroppen/hoved. Det ses også herhjemme, men fx. den skeløjede, han går tit rundt med høj hale og vipper fra side til side med spidsen, kommer hen og gnider sig op af en og stanger, og her er det da positivt at han vifter?

puha, jo mere jeg lærer om det her kattesprog… må erkende jeg bliver en kende forvirret nogen gange. Synes efterhånden deres sprog er meget nuanceret. Jeg har skrevet til Ayoe at video’en ligger her nu. Ved ikke om hun har tid til at komme med input, hun læser til eksamen i øjeblikket. Vi krydser fingre… og mange tak for svar indtil videre :slight_smile:

Vil lige ‘vise flaget’ for at man ikke skal tro jeg ‘gemmer mig’ :slight_smile: - men Vipsen har ret - jeg læser til eksamen og det fylder det hele nu med 10 dage til ‘dagen’ - og derfor er jeg næsten ikke herinde for tiden.

Men jeg synes også der er kommet nogle enormt gode indlæg som jeg også har lært af :slight_smile: Så jeg har faktisk ikke så meget at tilføje. Jeg er dog enig med Mushashi i at jeg ikke kunne lide lyden i starten (og det kunne mine katte heller ikke da jeg så videoen!). Det er en ‘nyhed’ i forholdet mellem de to, der ellers altid har leget uden lyd, og det sker mens ‘hvæsemissen’ i den grad IKKE viger for den anden, som han altid før har gjort. Så STARTEN af optrinet ser jeg ikke som leg, men som noget der er (lidt?) mere alvorligt - hvæsemissen holder stand, hvilket frustrerer ‘det skeløjede bæst’. Det går dog ‘i sig selv igen’ for da lyden holder op ser jeg det også som leg - også som en anden herinde siger - da ‘bæstet’ sparker ‘hvæseren’ i hovedet med bagpoterne foregår det blidt - hvis det havde været alvor havde ‘hvæseren’ ikke haft hår tilbage i hovedet! - MINDST.

Mit råd til Vipsen er slå koldt vand i blodet - det kan have været en enlig svale - udløst af at forholdet mellem de to bimser ER ved at flytte sig - før var det altid ‘bæstet’ der var den opsøgende og på mange måder ‘ovenpå’ - mens ‘hvæseren’ har fået ny selvtillid af træningen og derfor nu OGSÅ er ‘til stede’ derhjemme, mere på og mere ‘fremme i poterne’ - både over for menneskerne og den anden kat. Så forholdet mellem de to katte skal finde et nyt leje. Men jeg har også bedt Vipsen om lige at holde øje med de to - om det gentager sig igen og om der er andre tegn på at ‘bæstet’ måske begynder at have problemer. For så skal vi lige have justeret træningsplanen. :slight_smile:

Igen - jeg synes de er super at læse alle de erfarne opdrætteres ‘læsning’ af situationen - og kan ikke tilføje så meget mere. Jeg vender tilbage og checker tråden ud ‘på den anden side’ af eksamen om små to uger - men før det er jeg nok ikke så aktiv herinde.

:slight_smile: Ayoe

PS - vil altså også lige sige SUPER adfærds gennemgang og diskussion fra Mushashi!! :slight_smile: Jeg lærer også en masse ved at høre på jer der har MANGE katte, både kastrater og fertile, og derfor virkelig ser MEGET adfærd hver dag!!

Nå - tilbage til de hundebøger :- |

Ayoe :slight_smile:

Off topic - held og lykke med eksamen Ayoe :slight_smile:

TAAAAAAK :slight_smile:

jeg synes ikke det ligner en kamp. men heller ikke kun leg, grundet lydene i starten som alle andre også nævner. jeg vil bare lige fortælle at jeg har 3 katte en hun kat på 6 og 2 killinger på et år. killingerne bliver holdt nede af hunkatten. ikke på en måde der skader dem, men de får sommetider en lille opsang af hunkatten. uden klør eller andre ting der kunne skade dem, men bare så de stadig ved hvem der bestemmer. hun kommer også med nogle voldsomme lyde men gør dem aldrig noget. den der bestemmer af dine katte, har måske følt at den anden ikke vidste hvem der havde sidste ord. og det er ganske normalt for katte at skulle vise hvem der bestemmer. så jeg synes da at gør de det ofte så tjek efter rifter og andre sår og hvis du ikke finder nogle, synes jeg ikke du skal være bekymret :slight_smile: held og lykke med det.

Tusind tak for svarene, er meget taknemmelig for dem, ganske som Ayoe skriver.

da ‘bæstet’ sparker ‘hvæseren’ i hovedet med bagpoterne foregår det blidt - hvis det havde været alvor havde ‘hvæseren’ ikke haft hår tilbage i hovedet! - MINDST. Det er hvæseren der forsøger at “barbere” den skeløjede :wink:

Mit råd til Vipsen er slå koldt vand i blodet - det kan have været en enlig svale - udløst af at forholdet mellem de to bimser ER ved at flytte sig - før var det altid ‘bæstet’ der var den opsøgende og på mange måder ‘ovenpå’ - mens ‘hvæseren’ har fået ny selvtillid af træningen og derfor nu OGSÅ er ‘til stede’ derhjemme, mere på og mere ‘fremme i poterne’ - både over for menneskerne og den anden kat. Så forholdet mellem de to katte skal finde et nyt leje. Men jeg har også bedt Vipsen om lige at holde øje med de to - om det gentager sig igen og om der er andre tegn på at ‘bæstet’ måske begynder at have problemer. For så skal vi lige have justeret træningsplanen. :slight_smile:
Meget enig med dig Ayoe som vi også har snakket om. De er ved at finde ud af tingene, Hvæseren er meget urimelig nogen gange, li´så vel som den skeløjede er en bølle når det tager ham.

jeg synes ikke det ligner en kamp. men heller ikke kun leg, grundet lydene i starten som alle andre også nævner. jeg vil bare lige fortælle at jeg har 3 katte en hun kat på 6 og 2 killinger på et år. killingerne bliver holdt nede af hunkatten. ikke på en måde der skader dem, men de får sommetider en lille opsang af hunkatten. uden klør eller andre ting der kunne skade dem, men bare så de stadig ved hvem der bestemmer. hun kommer også med nogle voldsomme lyde men gør dem aldrig noget. den der bestemmer af dine katte, har måske følt at den anden ikke vidste hvem der havde sidste ord. Forhistorien var netop at den skeløjede gik direkte i benene på hvæseren (bed/nappe) og det synes jeg personligt er lidt flabet, men ved ikke helt om det også er sådan i kattesprog. Men jeg kunne sagtens forestille mig at hvæseren beder ham om at “slappe af”…

og det er ganske normalt for katte at skulle vise hvem der bestemmer. så jeg synes da at gør de det ofte så tjek efter rifter og andre sår og hvis du ikke finder nogle, synes jeg ikke du skal være bekymret :slight_smile: held og lykke med det. Heldigvis er de kun tarvelige overfor hinanden verbalt, der er ikke flydt blod eller revet hul nogen steder :slight_smile:

Det er jo et advarselshyl. Normalt sidste fase før blodigt slagsmål. Det er år og dag imellem, at vi hører det her i huset; og kun ved ekstern årsag: fremmed kat uden for vinduet.

Hvis jeg hørte sådan et hyl, så ville jeg skælde kattene voldsomt ud og forklare dem, at de allesammen er underkatte, og at de aldeles ikke skal begynde at slås om rangorden.

I situationen virker det som om, Skeløje ikke helt kan styre sin signalgivning. Han er vist heldig, at han ikke får rigtige bank.

Du skal nok blive ved med at holde øje med udviklingen.

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;744674]Det er jo et advarselshyl. Normalt sidste fase før blodigt slagsmål. Det er år og dag imellem, at vi hører det her i huset; og kun ved ekstern årsag: fremmed kat uden for vinduet.

Hvis jeg hørte sådan et hyl, så ville jeg skælde kattene voldsomt ud og forklare dem, at de allesammen er underkatte, og at de aldeles ikke skal begynde at slås om rangorden.

I situationen virker det som om, Skeløje ikke helt kan styre sin signalgivning. Han er vist heldig, at han ikke får rigtige bank.

Du skal nok blive ved med at holde øje med udviklingen.

[/QUOTE]

Jeg er som tidligere sagt helt enig i at der skal holdes øje med de to bimser - det lyder nu som om de er ved at finde ud af det :slight_smile: Dog må jeg lige sige at jeg ikke ville begynde at skælde ud (og slet ikke voldsomt) hvis der opstår alvorlig slåskamp. Skille dem ad naturligvis (evt. ved at sætte en pude imellem for ikke selv at få knubs) - og her kan jeg også hyle op derhjemme hvis Emil banker Emma - simpelthen for at få opmærksomhed - men ikke skælde ud bagefter. Kattene er i forvejen ophidsede og frustrerede - og her mener jeg ikke det nytter at lægge ‘ved til ilden’ ved at være vred og skælde ud - de forstår ikke hvorfor jeg er vred og vil bare blive mere frustrerede. Jeg ville til gengæld tænke over hvad jeg ellers kunne gøre for at vende den negative association kattene har til hinanden - f.eks. gennem træning.

:slight_smile: Ayoe

Det er et extinction burst fra en kat, der oplever, at en adfærd, der har virket længe, ikke virker mere.
Og det skal tages meget alvorligt, for den skrigende kat er virkelig frustreret. Lyden er den lyd, som meget pressede og gale katte kommer med, før der flyder blod.
Det gør der så ikke her - og hvorfor?

Jo her skal man virkelig se godt efter, for der sker en masse fine ting undervejs.

Alt starter normalt - der advares, med et skrig, men den anden kat bliver siddende, så den skrigende kat angriber - og mener alvor med det - han går direkte efter at skade enten forben eller bug på den anden kat. Sker det for en kat, så er man færdig. To fertile kunne herefter have sloges til døden. Da disse er neutraliserede, og du har arbejdet med dem sammen med Ayoe, sker der nu noget andet.

Den anden kat slår den angribende kat væk - hvor han tidligere var stresset og usikker, ser jeg her en særdeles selvsikker kat - og det mærker den skrigende kat lidt for sent - "UPS jeg ligger under hans mave og poter, og han er stærkest - hvad gør jeg??? "

Løsning: “Jeg skynder mig at slå det hele over i leg, så jeg kan redde mit eget skind!”

(klog kat:-) og det virker for den anden kat, ønsker ikke konflikten)

Mit bud er derfor, at den skrigende kat er frustreret over, at det, der har virket i lang tid - at flytte rundt med den anden kat som han lystede, ikke virker mere. Det Skaber stor frustration, når noget, der plejer at virke ikke gør mere - det hedder Extinction burst. Eller et udslettelsesudbrud. Det er normalt, at det sker, og vi kender det også fra os selv. Min bil ville ikke starte i morges, jeg drejede nøglen, drjede og drejede og til sidst stod jeg ud og sparkede på den og råbte Møgspand. Dette passer ikke, for min bil startede i morges, men tro mig - du ser mange Extinction burst hos menesker dagligt:-)

Dyr, der befinder sig der, kan gøre meget skade på sine omgivelser. Du har derfor opnået det du ville med den usikre, stressede kat - flot arbejde til både dig og Ayoe! - men nu skal den anden lige samles op, så han lærer at gøre noget andet end det han plejer. At lade ham selv nå til den erkendelse, kan ødelægge deres forhold. For den anden kat giver sig ikke…

Så hvad gør du ?

Du indlære en alternativ ny adfærd, der ikke kan udføres samtidig med den gamle, og som giver større belønning. I dette tilfælde er den gamle adfærd at flytte med din anden kat - og det har virket og derfor været belønnende via den procedure, der hedder negativ forstærkning.

Jeg ville snakke med Ayoe om det. Hun kender til udslettelsesudbrud og har set kattene.

Ofte hjælper det at belønne rolig adfærd ved synet af den anden kat på afstand og i en periode at aflede (men ikke ved at gå derhen - du skal se hvornår det er ved at ske og så går du ud af rummet og laver en lyd eller lokker dem derud på anden vis. Når de kommer, så giver du dem noget lækkert at spise. grunden til, at du ikke skal være i rummet og gå hen til dem, er, at så giver du den skrigende kat opmærksomhed for hans uønskede adfærd - og så belønner den sig stadig).

Hvis Ayoe er mere eksamensramt end jeg, så sig til, så kommer jeg gerne med nogle forslag.

Den skrigende kats adfærd er iøvrigt en blåstempling af jeres arbejde med den anden kat. Det er dælme flot, at han sidder der - helt cool og rolig og selvsikker - og ser sin plageånd i øjnene - direkte i øjnene. Det viser, at træningen har virket.

Nu skal den skrigende kat bare lige samles lidt op og hjælpes på rette vej.

De ser ellers skønne ud begge to:-) Sikke nogle søde ansigter - og meget kloge katte må man sige. At den skrigende sådan slår det over i leg halvvejs inde i et slagsmål, fordi han er ved at tabe - det kan jeg bare godt lide:-)

MVH Helle