Det er et extinction burst fra en kat, der oplever, at en adfærd, der har virket længe, ikke virker mere.
Og det skal tages meget alvorligt, for den skrigende kat er virkelig frustreret. Lyden er den lyd, som meget pressede og gale katte kommer med, før der flyder blod.
Det gør der så ikke her - og hvorfor?
Jo her skal man virkelig se godt efter, for der sker en masse fine ting undervejs.
Alt starter normalt - der advares, med et skrig, men den anden kat bliver siddende, så den skrigende kat angriber - og mener alvor med det - han går direkte efter at skade enten forben eller bug på den anden kat. Sker det for en kat, så er man færdig. To fertile kunne herefter have sloges til døden. Da disse er neutraliserede, og du har arbejdet med dem sammen med Ayoe, sker der nu noget andet.
Den anden kat slår den angribende kat væk - hvor han tidligere var stresset og usikker, ser jeg her en særdeles selvsikker kat - og det mærker den skrigende kat lidt for sent - "UPS jeg ligger under hans mave og poter, og han er stærkest - hvad gør jeg??? "
Løsning: “Jeg skynder mig at slå det hele over i leg, så jeg kan redde mit eget skind!”
(klog kat:-) og det virker for den anden kat, ønsker ikke konflikten)
Mit bud er derfor, at den skrigende kat er frustreret over, at det, der har virket i lang tid - at flytte rundt med den anden kat som han lystede, ikke virker mere. Det Skaber stor frustration, når noget, der plejer at virke ikke gør mere - det hedder Extinction burst. Eller et udslettelsesudbrud. Det er normalt, at det sker, og vi kender det også fra os selv. Min bil ville ikke starte i morges, jeg drejede nøglen, drjede og drejede og til sidst stod jeg ud og sparkede på den og råbte Møgspand. Dette passer ikke, for min bil startede i morges, men tro mig - du ser mange Extinction burst hos menesker dagligt:-)
Dyr, der befinder sig der, kan gøre meget skade på sine omgivelser. Du har derfor opnået det du ville med den usikre, stressede kat - flot arbejde til både dig og Ayoe! - men nu skal den anden lige samles op, så han lærer at gøre noget andet end det han plejer. At lade ham selv nå til den erkendelse, kan ødelægge deres forhold. For den anden kat giver sig ikke…
Så hvad gør du ?
Du indlære en alternativ ny adfærd, der ikke kan udføres samtidig med den gamle, og som giver større belønning. I dette tilfælde er den gamle adfærd at flytte med din anden kat - og det har virket og derfor været belønnende via den procedure, der hedder negativ forstærkning.
Jeg ville snakke med Ayoe om det. Hun kender til udslettelsesudbrud og har set kattene.
Ofte hjælper det at belønne rolig adfærd ved synet af den anden kat på afstand og i en periode at aflede (men ikke ved at gå derhen - du skal se hvornår det er ved at ske og så går du ud af rummet og laver en lyd eller lokker dem derud på anden vis. Når de kommer, så giver du dem noget lækkert at spise. grunden til, at du ikke skal være i rummet og gå hen til dem, er, at så giver du den skrigende kat opmærksomhed for hans uønskede adfærd - og så belønner den sig stadig).
Hvis Ayoe er mere eksamensramt end jeg, så sig til, så kommer jeg gerne med nogle forslag.
Den skrigende kats adfærd er iøvrigt en blåstempling af jeres arbejde med den anden kat. Det er dælme flot, at han sidder der - helt cool og rolig og selvsikker - og ser sin plageånd i øjnene - direkte i øjnene. Det viser, at træningen har virket.
Nu skal den skrigende kat bare lige samles lidt op og hjælpes på rette vej.
De ser ellers skønne ud begge to:-) Sikke nogle søde ansigter - og meget kloge katte må man sige. At den skrigende sådan slår det over i leg halvvejs inde i et slagsmål, fordi han er ved at tabe - det kan jeg bare godt lide:-)
MVH Helle