Sletning af efternavn

når jeg engang skal have fornyet pas vil jeg have mit efternavn skiftet. Er træt af kedelige andresen. Vil have min mors pigenavn Ørnebjerg og muligvis min farmors Grunnet som mellemnavn så har jeg navn fra begge mine forældre.men pt har jeg ikke råd til nyt pas,kørekort osv

[QUOTE=Ann K;544831]Og så skal du være opmærksom på om andre hedder dit mellemnavn til efternavn og om dette navn er særligt sjældent og derfro beskyttet…
Min mellemnavn er et oldgammelt familienavn, hvilket betyder at en gren af familien hedder det uden det -sen efternavn, som jeg er udstyret med…
Skal jeg droppe -sen navnet, skal den nævnte gren af familien give deres tilladelse… Hvilket kan betyde at jeg ikke kan få lov at hedde mit familienavn - trods at det kan dokumenteres at have været i kombination med -sen navnet siden begyndelsen af 1800tallet…[/QUOTE]

[QUOTE=Lotte;544877]Mit er os old gammelt, og ved der er flere i min familie, der har fjernet deres efternavn, også taget deres/vores mellemnavn til efternavn …
Men hvor skal jeg tjekke det ? :)[/QUOTE]

Kan jeres eksempler ikke komme ind under det her - står under “spørgsmål og svar” på samme side?

Kan jeg få mit mellemnavn som efternavn, selv om der er under 2000, der har navnet som efternavn?

Ja du kan få dit mellemnavn som efternavn uanset, hvor mange der bærer navnet som efternavn. Der skal dog være tale om et mellemnavn og ikke blot dit 2. 3. eller 4. fornavn. Som hovedregel er et mellemnavn, et navn der har efternavnskarakter. Det er præsten eller kordegnen i sognet, der kan se, og skal afgøre, om navnet er dit mellemnavn eller blot et af dine fornavne.

Kære Lotte.

Enig i ovennævnte indlæg fra Ann og vil blot tilføje, at såfremt kirkekontoret måtte afgøre, at det ønskede navn ikke kan kategoriseres som et mellemnavn, og der er færre end 2000 personer, der bærer navnet, så vil du skulle indhente samtykke fra alle bærere af navnet, inden du kan ansøge herom.

Kan ikke lige finde ud af det - Men mit mellemnavn er Ambus - Kan I hjælpe så ?

[QUOTE=Ann R;545000]Her er de frie efternavne
http://www.familiestyrelsen.dk/samliv/navne/soeginavnelister/frieefternavne/

Jeg vil mene at dem, der ikke står på listen skal der gives tilladelse til.

Hehe… melder mig i klubben af de “oldgamle” . Rudbek (oprindelig stavemåde) er opført som dansk uradel i 1300 tallet - eller deromkring… Hvad man så skal bruge det til…

Men min farfar hed Petersen Rudbeck, og det er det jeg pønser lidt på - en mere personlig variant for netop vores familiegren - og det mellemnavn, som mange udenlandske skemaer insisterer på, at man pinedød skal ha’ :rulleøjne: :hyp:[/QUOTE]

Ja, det må du nok spørge om.
Hilsen fra en fra Rudbeck-klanen

Kære Lotte.

Skulle lige tilbage og læse din trådstart. Når det er dit mellemnavn, er der ingen problemer. Du skal gå op på dit lokale kirkekontor og fortælle dem, at du gerne vil have slettet dit efternavn og istedet anvende dit nuværende mellemnavn som efternavn. Du får en formular, du skal udfylde mhp. skift.
Ring lige til dem forinden og få oplyst den dokumentation, du skal medbringe, Jeg mener,de skal bruge dit dåbsbevis og evt. andre ting, jeg husker det ikke længere, men spørg dem, - de er der jo for at hjælpe og guide dig.

Ambus - smukt efternavn!

[QUOTE=Jane K;545126]Kære Lotte.

Skulle lige tilbage og læse din trådstart. Når det er dit mellemnavn, er der ingen problemer. Du skal gå op på dit lokale kirkekontor og fortælle dem, at du gerne vil have slettet dit efternavn og istedet anvende dit nuværende mellemnavn som efternavn. Du får en formular, du skal udfylde mhp. skift.
Ring lige til dem forinden og få oplyst den dokumentation, du skal medbringe, Jeg mener,de skal bruge dit dåbsbevis og evt. andre ting, jeg husker det ikke længere, men spørg dem, - de er der jo for at hjælpe og guide dig.

Ambus - smukt efternavn![/QUOTE]

Årh så er jeg med igen - Tak Jane …

Jeg går derop på mandag, også må vi se hvad de siger :slight_smile:

[QUOTE=Jane K;545108]Ja, det må du nok spørge om.
Hilsen fra en fra Rudbeck-klanen[/QUOTE]

Nej hvor sjovt! :kram: Verden er lille…

Den eneste gang jeg har oplevet at vores efternavn åbenbart betød noget var engang i Sverige for mange år siden. Min far og jeg var på ferie derovre, og et af hotellerne behandlede os virkelig mærkeligt - nærmest som om vi var VIP- mennesker. Vi fattede ikke en bønne. Indtil det gik op for os: 1) Den svenske gren af famiien Rudbeck er baroner. Og 2) Min fars stillingsbetegnelse “disponent”, der her bare dækkede over at han var en slags alt-mulig-wizard i regnskabsdelen af det lille firma, han var ansat i - betyder “direktør” i Sverige.
Altså direktør og baron Rudbeck… :cool: :rock: Snobberi er noget sjovt noget… :høhø:

På din lokale borgerservice på internettet kan du udfylde formular på computeren og derefter printe den ud. De fortæller også hvad andre documenter du skal have med dig.

Men nu har du jo også både en greve og en lady boende, så det bliver i familien :wink:

Jaah - men nu er jeg jo ikke rigtig i familie med Lady Green Eyes - og slet ikke med Grev Von Krolock! :blegne: :dracula:
(Få en kat opkaldt efter en vampyr… og bliv ikke overrasket over at han viser sig at være multifoderallergisk og har et alternativt tandsæt :klapper:)