Hej …
Jeg vil gerne have slettet mit efternavn . Og få mit mellemnavn til efternavn istedet…
Men ved i reglerne for det, og koster det penge i dagens Danmark ?
Nogen af jer der har prøvet det ?
Hej …
Jeg vil gerne have slettet mit efternavn . Og få mit mellemnavn til efternavn istedet…
Men ved i reglerne for det, og koster det penge i dagens Danmark ?
Nogen af jer der har prøvet det ?
se det her https://www.personregistrering.dk/index.php?id=110 Lotte
Den 1/1-2009 kostede en navneændring 440,- kr.
Det koster 470 kr
Se mere her:
https://www.personregistrering.dk/index.php?id=110
Puhhaaa for en pris da …
Jaah - på den anden side - der skal vel udstedes nye sygesikringskort og andre papirer og dit navn skal ændres i alle mulige offentlige registre. Det må jo koste noget, og eftersom det jo strengt taget ikke er noget nødvendigt såeh…
(Jeg overvejer selv at genindføre det -sen mellemnavn, som blev droppet i forrige generation. Bare som modreaktion overfor alle dem der gør det modsatte Okay, og mere seriøst fordi jeg ofte har haft brug for at kunne udfylde et mellemnavn i udenlandske skema’er - og derfor bruger det allerede)
Jeg har fået gjort lige præsis det…
Men det er nok 5-6 år siden.
Men den gang gav jeg ikke noget for det, men tingene ændrer sig jo
Jeg blev dog nød til at få nyt pas, som jeg selvfølgelig skulle betale for.
[QUOTE=Sannela;544297]Jeg har fået gjort lige præsis det…
Men det er nok 5-6 år siden.
Men den gang gav jeg ikke noget for det, men tingene ændrer sig jo
Jeg blev dog nød til at få nyt pas, som jeg selvfølgelig skulle betale for.[/QUOTE]
Ja, efter den gamle navnelov kostede det ingenting - hvis man vel at mærke kunne dokumentere, at mellemnavnet havde været brugt som efternavn inden for de forudgående 3 generationer. Jeg tog min mors pigenavn for snart rigtig mange år siden og det kostede to frimærker - ét til at bede om ansøgningsskemaet og ét til at indsende det i udfyldt stand Og bagefter fik jeg både sygesikringsbevis og personnummerbevis (som man havde “i gamle dage”). Passet skulle selvfølgelig laves om for egen regning.
Gad vide om numerologerne har noget med prisstigningen at gøre? Der var næsten en dille på et tidspunkt med at gå til numerolog og få ændret sit navn til “en bedre skæbne”. Eller noget… Det må ha’ giver de der navne-kontorer en del ekstra at lave. :øhmm:
Hvis man blot vil have tilføjet et mellemnavn, skal man så også have nyt pas?
Jeg er ret sikker på at dit fulde navn skal stå i dit pas, så… ja
JEP! Fulde navn…
Man finder pludselig ud af, hvor mange der egentlig har ens navn, når man ændrer det Jeg fik lavet min mellemnavn om til efternavn og et nyt fornavn, for en del år siden, da det ikke kostede noget. Der var alligevel meget man skulle ha styr på. Lige fra lånekort til Blockbuster til pas
Øv, så tror jeg bare at jeg venter til jeg alligevel skal have fornyet mit pas…
Jeg ville have det gjort for omkring 15 år tilbage - dengang kostede det 3.000 kr. og var den direkte årsag til at jeg meldte mig ud af folkekirken.
Jeg betalte pænt min kirkeskat og alligevel skulle de have penge for den slags ydelser.
Senere kostede det ingenting, så kostede det igen osv - det er lavet om rigtig mange gange siden.
Jeg giftede mig så og fik nyt efternavn - i forbindelse med skilsmissen kunne jeg så gratis stryge mit efternavn og hedder dermed ny mit tidligere mellemnavn som efternavn.
Det er mange år siden jeg valgte at slette mit tilgiftede sennavn, det var dengang gratis og kunne gøre med et tlf. opkald til kommunen
Mine børn har taget navneforandring, De har skiftet den ene af deres fornavne ud med deres fars mellemnavn. Den store gjorde den mens det var gratis, han undlod at lave nyt pas og har rejst i Europa et par gange uden problemer.
De 2 andre gjorde det i efteråret og da kostede det 460kr. Man får automatisk et nyt sygesikringskort tilsendt og navnet bliver også automatisk ændret hos alle offentlige instanser, samt banker og forsikringsselskaber.
Men som de ande skriver skal pas og kørekort fornyes for egen regning.
Og så skal du være opmærksom på om andre hedder dit mellemnavn til efternavn og om dette navn er særligt sjældent og derfro beskyttet…
Min mellemnavn er et oldgammelt familienavn, hvilket betyder at en gren af familien hedder det uden det -sen efternavn, som jeg er udstyret med…
Skal jeg droppe -sen navnet, skal den nævnte gren af familien give deres tilladelse… Hvilket kan betyde at jeg ikke kan få lov at hedde mit familienavn - trods at det kan dokumenteres at have været i kombination med -sen navnet siden begyndelsen af 1800tallet…
[QUOTE=Ann K;544831]Og så skal du være opmærksom på om andre hedder dit mellemnavn til efternavn og om dette navn er særligt sjældent og derfro beskyttet…
Min mellemnavn er et oldgammelt familienavn, hvilket betyder at en gren af familien hedder det uden det -sen efternavn, som jeg er udstyret med…
Skal jeg droppe -sen navnet, skal den nævnte gren af familien give deres tilladelse… Hvilket kan betyde at jeg ikke kan få lov at hedde mit familienavn - trods at det kan dokumenteres at have været i kombination med -sen navnet siden begyndelsen af 1800tallet…[/QUOTE]
Mit er os old gammelt, og ved der er flere i min familie, der har fjernet deres efternavn, også taget deres/vores mellemnavn til efternavn …
Men hvor skal jeg tjekke det ?
[QUOTE=Lotte;544877]Mit er os old gammelt, og ved der er flere i min familie, der har fjernet deres efternavn, også taget deres/vores mellemnavn til efternavn …
Men hvor skal jeg tjekke det ? :)[/QUOTE]
Her er de frie efternavne
http://www.familiestyrelsen.dk/samliv/navne/soeginavnelister/frieefternavne/
Jeg vil mene at dem, der ikke står på listen skal der gives tilladelse til.
Hehe… melder mig i klubben af de “oldgamle” . Rudbek (oprindelig stavemåde) er opført som dansk uradel i 1300 tallet - eller deromkring… Hvad man så skal bruge det til…
Men min farfar hed Petersen Rudbeck, og det er det jeg pønser lidt på - en mere personlig variant for netop vores familiegren - og det mellemnavn, som mange udenlandske skemaer insisterer på, at man pinedød skal ha’ :rulleøjne:
Heyyy… det her vidste jeg faktisk ikke…
Patronymnavne
Du kan også få et patronymnavn. Det vil sige, at du kan få din far eller mors fornavn med endelsen -søn eller -datter. For eksempel kan Mettes datter få efternavnet Mettesdatter.
Ann Kynde Bendasdatter… det lyder sg*dda GODT!!! Og jeg er stolt nok af at være min mors datter, til at det bestemt ikke ville genere mig spor at have hendes fornavn som en del af mit efternavn…
Mht at bruge mit mellemnavn som efternavn kompliceres det hele lidt (meget) af at ingen er enige om stavemåden! Skal det være KyndE eller KyndI - det udtales med "I"lyden i begge tilfælde… Det er faktisk så slemt at halvdelen af min mors søskende hedder det med I, den anden halvdel med E… Jeg har set min mors dåbsattest og mener at i hvert fald noget af bøvlet ligger i en let sjusket skrift hos præst/kordegn… Jeg synes at kunne se en prik over et bogstav som ellers umiskendeligt ligner et E… Min morfar stavede det med I - min mormor stavede det med E (de var fætter og kusine).
Yderligere forbinder mit dødsenskedsommelige ordinære -sen navn faktisk hele tre slægter Kyndi/e, Brun og Kirk… Så måske skal jeg alligevel bare beholde det