hvor får man det gjort? - helst på Roskilde egnen
Vi får det gjort hos HW Larsen i Kødbyen - knivene er bedre end da de var nye, når de kommer retur
Gør det selv. Køb en slibemaskine til et par hundrede kr. i et byggemarked. Den billigste er god nok. Det er bare en motor, som trækker to slibesten.
vh
Andreas
Det er jo ikke “bare” at holde kniven hen på en roterende sten.
Knive skal slibes i den helt rette vinkel, for at være optimalt funktionelle. Alt efter knivtype, naturligvis.
Og fx en kniv med bølget skær vil blive ødelagt af sådan en behandling.
Ingen af vores stjernedyre knive kommer i nærheden af sådan en indretning.
Du kunne også komme ned forbi Mads med dem;P han er rigtig god til det
MVH Rikke
[QUOTE=nouredin;1011291]Du kunne også komme ned forbi Mads med dem;P han er rigtig god til det
MVH Rikke[/QUOTE]
Ihhh tak - så tager dem med i aften hvor vi alligevel ses. Kors de er sløve - mere end jeg er:-)
[QUOTE=PiaR;1011269]Det er jo ikke “bare” at holde kniven hen på en roterende sten.
Knive skal slibes i den helt rette vinkel, for at være optimalt funktionelle. Alt efter knivtype, naturligvis.
Og fx en kniv med bølget skær vil blive ødelagt af sådan en behandling.
Ingen af vores stjernedyre knive kommer i nærheden af sådan en indretning.[/QUOTE]
:enig: Principielt kan man godt slibe dem selv. Man risikerer bare at ødelægge dem hvis man ikke ved hvad man gør. En gammel spejderdolk ville jeg godt påtage mig at slibe, men sandelig ikke en dyr kokkekniv.
[QUOTE=PiaR;1011269]
Ingen af vores stjernedyre knive kommer i nærheden af sådan en indretning.[/QUOTE]
ØV… jeg savner mere og mere -“vores” skærsliber (landevejsridder) -, der altid kom omkring juletid med sin slidte barnevogn og dejlige vovse.
Han “gjorde” altid Rødovre som han kaldte det, for at skaffe penge nok til færgen over til familiejulen i Jylland
Og han var dygtig!
En ting er hvem man overlader sine dyre kokkeknive til… men jeg er faktisk endnu mere øm over mine skræddersakse - især de to, som jeg har arvet efter min svigerfar. Saksene er i en kvalitet, der kræver at de behandles ordentligt!
Det er sjovt, det kom jeg også til at tænke på da jeg så overskriften. Skærsliberen som kom inde Køge. Jeg har været 19 år da jeg mødte sådan en første gang, for mine forældre boede så langt ude på landet. Men jeg blev godt nok imponeret over at hende som jeg havde lejet værelse hos, ville overlade sine knive til sådan en farlig en.
Ja jeg havde levet ret beskyttet derude, men næste år fik han også lov at ordne mine knive og sakse.
jeg får mine sendt til HW Larsen når de skal slibes.
Jeg er jo uddannet, og kan som sådan også godt selv finde ud af at slibe mine knive på en rigtig slibemaskine (ikke sådan en plastik-en man køber i butikkerne), men jeg kan ikke gøre det bare i nærheden af lige så godt som ham hos HW Larsen. Det er ikke for sjov at HW Larsen er kendt som DK’s ubetinget bedste knivslibere