Slidgigt hos kat

Hej alle :slight_smile:

Jeg opretter dette indlæg fordi jeg er nysgerrig.
For et par uger siden var jeg til et foredrag med Andrew Sparkes, en mand med forfærdelig mange titler, og forsker inden for katte og deres sygdomme.

Foredraget handlede om at slidgigt var meget mere udbredt end man troede. Det viste sig at ved tilfældige røntgen undersøgelser viste op mod 60 - 90 % af de ældre katte (10 år +) tegn på slidgigt. Man mente at op mod 60 % af de påvirkede katte ville være påvirkede af smerter.

Han gik meget op i at man kan fange meget af gigt-tilfældende med simple spørgeskemaer til ejeren, der får ejeren til at overveje nogle helt grundlæggende ting mht kattens daglige velfærd.

Det jeg godt kunne tænke mig at vide er så:
hvor mange af jer har erfaring med slidgigt?
Har folk erfaring med at dyrlægerne har fokus på dette?

Jo, ældre katte kan udvikle slidgigt som oftest i albuer og hofte-/bækken regionen ,akken kan også rammes. Nogle vælger at give smertestillende medicin - andre vælger fx akupunktur eller kiropraktik. Vi har valgt kiropraktik til vores kat på 11 år med gigt i albuerne og muligvis i nakken - det hjælper ham fint:ok:

Andrew Sparkes har denne hjemmeside: www.simplyfeline.com

Tak for det fine svar, men det jeg gerne ville vide noget om hvad hvad “fokus”, der er på sygdommen.

Jeg har nemlig snakket med nogle katteejere, der var ret “in the dark” omkring sygdommen hos kat. Noget med “Det er da hunde og gamle mennesker der får det”.

Så det er ikke så meget selve sygdommen jeg ønsker mere viden om (det står alt sammen i min patologibog hehe) men andres viden om den, og ligeledes om dyrlægerne sætter fokus på det.

Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår spørgsmålet - eller måske rettere meningen med spørgsmålet :slight_smile:

Jeg har haft indtil flere katte med slidgigt - det følger naturligt af at mine kate er blevet gamle eller har haft tidlige skader i bevægelsesaperatet - både jeg og min dyrlæge er opmærksomme på problemet og ingen af os har nogensinde tænkt over at det ikke skulle være en sygdom som ramte katte på samme måde som andre dyr og mennesker…

Det er lige sådan nogle svar jeg leder efter Ann :slight_smile:

En af pointerne med Andrew Sparkes undersøgelser, var at der var meget større prævalens af slidgigt hos katte end man regnede med i undersøgelser lavet i UK og USA. Derfor spørger jeg om det er tilfældet i DK.

Men du har ret i at jeg måske skal forklare hvorfor jeg spørger hehe :slight_smile:
Jeg er i gang med at finde et emne for min Bachelor i veterinær medicin, og har overvejet en opgave omkring slidgigt og behandling i DK, men synes jeg lige ville undersøge relevansen med en hurtig “spørgerunde” iblandt kattefolk. Netop for at se om en evt dybere undersøgelse skal gå ud på “hvordan behandler man” eller hvis det hælder til at folk IKKE har megen viden “Om man behandler”.

Beklager en evt rodet formulering, er lidt distræt da jeg sidder med næsen begravet i et hav af artikler p.t. :uha:

Enhver form for undersøgelser af kat, er da kun noget vi herinde kan støtte… og jeg vil da gerne have lidt mere at vide omkring behandlingsmuligheder…
NSAIDpræperaterne kan kun gives i en periode - de vil virke livsforkortende… kiropraktik/ledmanipulation er virksomt, massage og varmebehandling ligeså… der er endnu ikke rigtig erfaring med svømmeterapi…

At der er større prævalens - tja… forskere har en tendens til at konkludere udfra det de impirisk kan undersøge og sætte på skrift… for dem tæller en udtalelse som at “mis har vist lidt gigt” ikke - det er jo ikke påvist korrekt :wink: og hele udtalelsen hviler udelukkende på ejers viden om katten og egne erfaringer…
Vi andre - uden samme tilgang - ved godt at Mis har gigt - det kan vi jo se :slight_smile:

Jeg tror, at mange dyrlæger har fokus på at overvægt hos katte kan medføre slidgigt.

Men hvor stor opmærksomhed den almene dyrlæge har på, at en slidgigt kan være en kompensationsgigt for en skade/en gigt et andet sted på kattekroppen er jeg mere usikker på :gruble: Eksempelvis kan en HD medføre en kompensationsgigt i kattens “håndled”.

Ellers er det jo typisk katteejeren, som skal holde øje med de små tegn på ændringer i kattens gøren og laden, som kan være et tegn på slidgigt - fx hopper den ikke så højt længere, skal den bruge længere tid på at overveje et hop, er den knap så legesyg, virker den lidt stivbenet, tendes til småhalten m.v. Og så kunne man opfordre dyrlægerne til at spørge ind til disse tegn ved det årlige sundhedseftersyn af katten :slight_smile:

Jeg ved ikke, om du kan bruge dette link til noget. Det er et blogindlæg her på KG fra en dyrlæge hos spørgdyrlægen.dk og handler om slidgigt, og hvordan det er underdiagnosticeret.

Slidgigt hos katte

Der har jo været en del lignende foredrag ang. slidgigt og smertebehandling hos/af kat for dyrlæger de sidste par år, så mon ikke flere af dyrlægerne i smådyrspraksis har fokus på problemet efterhånden. Ialtfald dem der interesserer sig for katte:)
Jeg tror så en stor del af de almene katteejere ikke er så opmærksomme omkring slidgigt og smerter hos kat, men det er der de nævnte spørgeskemaer er geniale og tit en øjenåbner for folk. Så det er vigtigt at dyrlægerne gør folk opmærksomme på at risikoen er der når kattene når en vis alder og (over)vægt, har haft et aktivt udendørsliv, været i avl osv.

Marina

Mine dyrlæger er meget obs på problemet - har udsendt nyhedsbrev derom og har problemet med i de foredrag, de med mellemrum holder på klinikken.
.
Desuden har de også “seniorchek” for både hunde og katte, hvor ejer bl.a. bliver spurgt om dyrets adfærd/motorik i dagligdagen.

PS: Min egen dyrlæge har en “gigtkat”, der nu har fået Metacam i 3 år uden bivirkninger.
Hun har også prøvet med guldimplatat, men her var virkningen kun kortvarig.

Super gode svar allerede, det kan helt sikker bruges til noget!

Og udover de behandlinger der er nævnt, hvad så med tilskud i form af glucosamin, chondroitin og MSN? :slight_smile:

Men nej, jeg har endnu ingen erfaringer med katte med slidgigt, men jeg får det nu nok… Især Diego med hans manglende hoftehovede i den ene hofte er jo oplagt kandidat

[QUOTE=Eife;707631]Og udover de behandlinger der er nævnt, hvad så med tilskud i form af glucosamin, chondroitin og MSN? :slight_smile:

Men nej, jeg har endnu ingen erfaringer med katte med slidgigt, men jeg får det nu nok… Især Diego med hans manglende hoftehovede i den ene hofte er jo oplagt kandidat[/QUOTE]
Det anbefaler de fleste dyrlæger samtidig med behandling.

Mega - Hvor ved du det fra? :slight_smile: Altså at de fleste dyrlæge gør det? (For ja, tror da at du har ret, men hvor ved du det fra?)

Og nævnte det såmænd bare her, fordi det endnu ikke var blevet nævnt, så jeg mente ikke i forhold til dyrlægerne, men i forhold til tråden her :slight_smile:

[QUOTE=Eife;707640]Mega - Hvor ved du det fra? :slight_smile: Altså at de fleste dyrlæge gør det? (For ja, tror da at du har ret, men hvor ved du det fra?)

Og nævnte det såmænd bare her, fordi det endnu ikke var blevet nævnt, så jeg mente ikke i forhold til dyrlægerne, men i forhold til tråden her :)[/QUOTE]
Fordi det bl.a. gang på gang nævnes i de mange nyhedsbreve, jeg efterhånden modtager. Ser det også på forskellige web-sider om hunde og katte samt i udsendte medlemsblade.

Mega - Ah, god ting :slight_smile: Ja, for jeg hører det ofte i forbindelse med hest og tildels hund, men faktisk ikke så ofte til kat… (men jo, de dyrlæger jeg har snakket med om emnet har da også snakket om det)

Der er også nogle, der anbefaler j/d foderet - om det hjælper eller ej, når først gigten har sat sig,

Jeg har i snart rigtig mange år givet mine hunde først vital animin og siden ren glucosamin.
Jeg er stensikker på at det er med til at sinke gigten… og dermed er grunden til at vi har (haft) hele to brugshunde, som er blevet mere end 10, 11 år gamle :slight_smile:
For mig er det naturligt at videreføre så gode erfaringer til mine katte, så nu får alle lidt glucosamin drysset ud over vådfoderet dagligt - og jeg syntes faktisk at det havde ganske god effekt på Tjalfes slidgigt…

Til det årlige tjek spørger min dyrlæge altid ind til ændret adfærd, om kattene stadig er lige aktive, stadig kan hoppe op på borde og stole og stadig kan gå på trapper. Hun er meget obs på bevæge-apparatet, og er meget pædagogisk over for os, når hun demonstrerer på vores katte. Vi har en, der er på Canosan dagligt. Og det er en helt anden og meget gladere/kælen kat vi har fået ud af det.

Vi har altid hele flokken med til årligt eftersyn, og min dyrlæge siger altid at vi bare skal lukke dem alle ud samtidigt. Der er så katte alle steder i konsultationsrummet, men jeg tror det er udemærket, for selv om hun tager dem en ad gangen og undersøger dem, så kan hun også se indbyrdes relationer og tøven ved fx. at hoppe op.

Jeg har også lige fået konstateret slidgigt i lænderyggen på en kat. Han har rigtig meget glæde af smertestillende (metacam), men vi planlægger at lade en kiropraktor se på ham. Om det vil kunne forhindre brug af smertestillende medicin vil vise sig - men hvis bare dosis kan sættes ned, er det osse fint.
Det var bestemt ikke et ukendt fænomen hos den klinik vi var hos, selv om det blev sagt at det er væsentligt mere udbredt (måske mere symptomgivende/alvorligere?) hos hunde.