Slidgigt og Cartrophenbehandlinger - hvem kender til det?

Hej alle sammen.

Da jeg er en nysgerrig sjæl, har jeg en forespørgsel, hvor mange der kender til Cartrophen behandling mod slidgigt?
Det er fordi, jeg har givet mine katte behandlinger over to omgange med forrygende succes og kunne godt tænke mig at vide, hvad andres erfaringer er og om der overhovedet er kendskab til produktet.
Da mine katte har responderet så godt på behandlingerne og jeg tænker hvor udbredt kendskabet til behandlingsmetoden egentlig er, går jeg med en lille idé om at skrive en artikel på baggrund af mine gode erfaringer. Synes andre kattemennesker fortjener at få kendskab til denne behandlingsmetode.

Link til en god beskrivende side en katteveninde fandt på andet forum: Sulsted Dyreklinik | Dyrelæge i Sulsted

En længere beskrivelse af min oplevelse af Cartrophen.

Min tidligere dyrlæge på Skovlunde dyreklinik foreslog at give min kat Anabell (7 år) en Cartrophen behandling pga. hun lider af en svær HD og ud over det, har hun højest sandsynlig fået slidgigt i forbenene, da hun haltede voldsomt på det ene forben før behandlingen og et slag, forsvuvning m.m. var udelukket.

Cartrophen er oprindeligt udviklet til hunde, men bliver i dag brugt af flere dyrlæger til behandling af katte. Det virker således: Sakset fra Sulsted dyreklinik :wink: "vil dæmpe betændelses tilstanden(inflammation), dæmpe hævelsen, starte reparation af ledbrusken, samt få molekylevægten i ledvæsken optil normal, hvilket sikrer en god smøring i leddet."

Jeg prøver at vedlægge to videoer af Anabells halten før behandling og der vil jeg tilføje, at hun havde været i Metacam behandling i to uger forinden uden det hjalp hende overhovedet - så jeg var ved at være i panik.

//youtu.be/liiWt-aOLUg

//youtu.be/Mku4cM_Ugqs

Jeg er Anne fra Skovlunde dyreklinik dybt taknemmelig for at hun tilbød at prøve denne behandling på Anabell, for ellers havde Anas fremtid set sort ud. Ana er i dag haltfri, men kan dog en sjælden gang i mellem trække kort på det ene ben, men det går væk efter få skridt – så jeg er ovenud lykkelig. Hun leger i dag også meget mere, end før hun blev halt sidste år og virker mere tilpas og afbalanceret.

Anabell fik en kur på 4 uger, hvor hun fik en indsprøjtning med en uges mellemrum og de steder hvor jeg har fået behandlet hende og Tumle, er det til en pris mellem 750-1000 kr. for alle 4 indsprøjtninger.

Tumle (9år) har desuden haft mindst lige så stor glæde af behandlingen. Hendes adfærd har ændret sig radikalt og hendes bevægelsesfrihed er bedre end den har været i flere år. Tumle var begyndt at blive irritabel, når vi aede hende over ryggen (hun lider også af HD) og efter behandlingen er hun blevet den gode gamle glade Tumle igen, som kan holde sig selv ren og som elsker at blive aet igen.

Jeg kan se at jeg har været lullet ind i en søvn sådan som både Tumle og Anabell har ændret adfærd til det positive efter behandlingen og jeg er lykkelig over, at have fået øjnene op for Cartrophen, så mine katte kan leve et mindre smertefuldt liv. Jeg turer ikke sige de er smertefri, for det ved jeg ikke om de er, men de er i hvert fald et par glade og yderst aktive katte igen. Jeg har været meget ked af at vide, de har været smerteplagede i sådan en grad, uden at jeg kunne mærke det på dem, for det har været kommet gradvist, men tilgengæld trøster jeg mig med, at de har det godt nu og at jeg aktivt kan gøre noget for dem :hjerte:

Så min konklusion er, at Cartrophen virker særdeles godt på mine katte og jeg vil anbefale det til enhver, der har en kat der lider af HD og/eller slidgigt.

Håber, I vil give lyd :slight_smile:

Venlig hilsen Britta

Tak for info - Jeg har arkiveret den i mine gemmer :slight_smile:

Interessant læsning, eftersom jeg selv har en gigtplaget kat. Det undrer mig faktisk, at min dyrlæge (som er Stig fra Skovlunde!) ikke har nævnt dette som en mulighed overhovedet? Min kat får binyrebarkhormon i pilleform dagligt…jeg tror, jeg vil ringe og høre ham ad…

Håber, at du fik lidt ud af mit indlæg og at du kan få nogle svar af Stig.

Rigtig meget elbekomme :slight_smile:

Må jeg have lov til at dele dit indlæg? har en killingekøber hvis hund er voldsomt plaget i både albue og hofteled, som måske kunne være fristet til at prøve…ved du om der er lavet en behandlingsprotokol som andre dyrlæger kan tilgå?

nu kommer jeg lige med et dumt spørgsmål, “hestepillen”, glucosamin…er der nogen der har nogle erfaringer med den til katte?

Glucosamin er et tilskud, der kan fås både som pulver og tabletter (og kapsler?) fra mange forskellige producenter. Men jo, det er da vist rigtig nok, at man kan købe det i kg-vis i foderstoffen :wink:
Men det kan i dag også købes til human brug, på apoteket og det velassorterede supermarked, hvilket nok er det mest realistiske til brug til en lille bitte kat.
Jeg har en kat, som jeg giver vegetabilsk glucosamin, efter hun har haft brækket hoften. Jeg aner ikke, om det gør en forskel; jeg skyndte mig at starte hende op på det kort efter bruddet, da det går igennem den ene hofteskål.

Dobbeltpost.

Hej Britta

Godt at du deler dine erfaringer med cartrophen.

Hej Britta

Godt at du deler dine erfaringer med cartrophen.

Hejsa, selvfølgelig må du det - hellere end gerne. Det er lige præcis det mit indlæg går ud på :slight_smile:

Vh. Britta

[QUOTE=JKJ;985719]Hej Britta

Godt at du deler dine erfaringer med cartrophen.[/QUOTE]

Tak Jette :slight_smile:
Jeg er også rigtig glad for endelig at have fået delt det. Håber, bestemt andre kan få gavn af mine erfaringer.

Kh. Britta

Dette er en meget gammel tråd, der dukkede på, da jeg søgte på cartrophen :slight_smile:

Jeg tænkte nok, jeg ville finde andres erfaringer med cartrophen herinde :slight_smile:
Vores 12årige Anakot har netop fået konstateret slidgigt i begge albuer - værst i højre side. Symptomet er, at hun ikke vil pilles på forpoterne, dvs kloklipning bliver en udfordring:uha: Dyrlægen foreslår 4 gange cartrophen og så en vurdering af effekt.
Cartrophen vil blive suppleret med laserbehandling. Hvad er erfaringerne med laserbehandling mod smerter:?

Man kan læse om behandlingerne her Gigt hos hunde i København | Gigt hos katte i Kastrup på Amager

Jeg har haft positive erfaringer med cartrophen på min gamle kat som var gigtplaget i bagkroppen. De sidste par år inden han blev aflivet fik han en årlig kur på 4 uger (en sprøjte om ugen). Så jeg kan kun erklære mig enig i de ovenover beskrevne erfaringer.
Laser har jeg ingen erfaring med, men hører positivt om det.
Jeg går udfra at der allerede har været tænkt på hill’s j/d foder, samt canosan tabletter eller glukosamin. :slight_smile:

Nej, der har ikke været tænkt på foderskifte. Jeg har fået nogle glukosamin godbidder med hjem. Foderskifte er jeg ikke meget for, da vi har flest unge katte og killinger - de kan ikke leve af j/d.

Nej det er svært i et stort katte hold at lave separat fodring. Og især hvis den som skal have specialkost helst vil spise de andres. Måske hvis hun gerne vil have det, at en af de nye chip foderautomater kan bruges.
Men giv canosan og cartrophen et forsøg. :slight_smile:

Både yaba og Cæsar er på Cartrophen efter behov dvs de får en sprøjte når de viser tegn på det er på tide. Pt klare Cæsar med ca 4 sprøjter /året og Yaba får ca 3 sprøjter / året.
jeg har ikke oplevet andet end forbigående bivirkninger i form af kvalme i et døgn

Har kun gode erfaringer - med 4 behandlinger m 6 dages mellem rum - gentaget ved behov men ikke for ofte. Er rigtigt god behandling til hunde i hvert fald - ville ikke selv have nogen skrupler ved at bruge det til kat

Min Hermann prøvede også catrophenbehandling da han fik svær gigt og løse knæ. Derudover fik han lasereterapi og canosan. Desværre rakte det ikke i hans tilfælde, men det skyldtes også at hans knæ blev mere og mere usikre, så hans gang blev meget usikker. Måtte desværre vælge at sige stop og give ham fred.
Men jeg ville igen , hvis der skulle blive brug for det, prøve med catrophenbehandling.

Da Whiskey fik konstateret gigt i sine forpoter, fik han laserbehandling.

Det var meget behageligt for ham at få behandlingerne, men jeg så ingen stor forandring bagefter … desværre. Det der virkelig hjalp ham var Hills j/d vådkost.