Småtspisende Norsk Skovkat

Hej alle

Min norske skovkat Karl Johan på 10 mdr. har al den tid jeg har haft ham været småtspisende. Da jeg havde ham til udstilling i Brædstrup i januar, fik jeg besked om at han var for lille og tynd.
I dag vejer han 3880 g. Så vidt jeg kan se er det min. 800 gr. mindre end han burde og han har en meget lang og slank krop.

De første måneder fik han Royal Canin Kitten, men meget hurtigt gad han ikke spise det længere. Så skiftede jeg til Royal Canin Maine Coon Killing og det var et hit i en kort periode, men snart var han nede på samme småtspisende niveau. I dag får han en blanding af Maine Coon kitten, Royal Canin Oral Sensitive og Happy Cat Large breed. Indimellem får han vådfoder, men med meget variende succes. Det lader til at han helst vil have Applaws, så det bestiller jeg en ordentlig potion af nu og så spiser han med glæde Whiskas poser, som han har prøvet et par gange, fordi vi har fået det af andre. Jeg er dog ikke så glad for at give ham Whiskas, fordi jeg har det indtryk at det er lidt noget junk med for meget sukker og salt. Hvad mener i andre?

I dag har han været hos dyrlægen, egentlig for at blive rabies vaccineret, da han skal flytte til Norge til sommer (jeg er flyttet i forvejen og KJ bor hos min kæreste i mellemtiden). Jeg fik også undersøgt om der var nogen åbenlys forklaring på at han ikke tager på i vægt og umiddelbart ser alt fint ud. Jeg skal derud i morgen med en urinprøve, for at se om der er noget med nyrerne.

Nå det blev en lang fortælling, men som i nok kan læse af det er jeg ved at være ret frustreret og desperat! Håber i har nogle gode forslag, det har i garanteret! På forhånd tak :slight_smile:

Hov overskriften skulle selvfølgelig have heddet Foder og ernæring:, det troede jeg havde sat den til men åbenbart ikke :wink:

Whiskas indeholder ikke noget sukker (fremgår af indholdsfortegnelsen), så det behøver du ikke spekulere på :slight_smile:

Mange katte er desværre kræsne, så det er “bare” om at finde noget, de vil spise. Det kan også være, han vil trives helt fantastisk på BARF - eller i hvert fald med tilskud af råt kød (gerne med høj fedtprocent) som minimum et af hans måltider hver dag. Når han er undersøgt hos dyrlægen, der ikke har fundet noget, ville jeg personligt gå efter at variere hans kost til du rammer det rigtige. Det kan tage tid, men den er godt givet ud :slight_smile:

Han vejer 1 kg mindre end vores NFO hankat på 7½ måned, så jeg vil give dig ret i at Karl Johan er ikke stor.

Er han glad, frisk og legesyg?
Er hans tænder og tandkød OK?
Ondt i munden kan give spisevægring.

Har du prøvet at give ham råt kød? Hakket kød med høj fedtprocent er et godt tilskud.
Vores katte er meget glade for alverdens kød.

Hej Mette
Tak for rådene. Jeg synes det er vanskeligt med de ingredienslister. Synes ikke rigtig der står hvad det indeholder, men kun hvad der er tilsat. Du har sikkert ret i at mere råt ville være godt, vi må bare prøve os frem.

Hej Pia

Ja alt er ok i forhold til trivslen og alt er ok med tænder og tandkød. Det er sikkert rigtigt at vi burde prøve mere råt og hakket kød kan jeg helt sikkert få Thomas til at give ham (han er meget lidt glad for at håndtere vådfoder ;-)).

Tak for de gode råd :slight_smile:

[QUOTE=ElisabethPM;1057290]Hej Mette
Tak for rådene. Jeg synes det er vanskeligt med de ingredienslister. Synes ikke rigtig der står hvad det indeholder, men kun hvad der er tilsat. Du har sikkert ret i at mere råt ville være godt, vi må bare prøve os frem.[/QUOTE]

Der står skam højt og tydeligt på poserne/dåserne, hvad de indeholder - det er såmænd et lovkrav :slight_smile:

Jeg håber, I finder noget, han gerne vil spise :kryds:

Hvis det er, så må du gern komme herover og prøve at få fx en dåse Cosma Kylling og give KJ :slight_smile: Det minder meget om Applaws - rent kød i gele - og lugter bare af kogt kylling :slight_smile:

Tak Lykke, det vil jeg meget gerne. Passer det nu? :slight_smile:

Han vejer ca. 2 kg mindre end vores NFO han på 10 mdr.

Ja jeg vil sige det samme - prøv Jer frem hvis han er så kræsen.
Royal Canin har lavet en variant for kræsne katte både lugt og smagsmæssigt. Kan ikke huske hvad den hedder, men den findes let på zooplus.co.uk ell. zooplus.de (billigere end den danske side) :slight_smile:
Prøv derudover at give al det vådmad og råt han vil have - og måske en vådmad, der er af killingevariant, så der er mere fedt i?

Held og lykke

Det passer helt fint nu :slight_smile:

Hej Elisabeth :)…
Du må meget gerne komme en ved siden af og få en af hver dåse jeg har?
Liam gider ikke spise det samme flere dage i træk, så jeg skifter rundt imellem alt muligt, så du kan da se hvad han vil spise?
De par gange Karl Johan har været indenfor hjemme ved mig har han været henne og smage på Liams mad, han gad ikke tørfoderet, men gerne vådfoderet :slight_smile:

VH Sarah

Han er jo noget mindre end man normalt, men det spiller selvfølgelig også en del ind hvad linier han er fra ? Nogen er ikke så store som ønsket for racen og nogle linier vokser bare langsommere.
Hvor gammel var han da du fik ham og hvad var vægten der ?

Det kan også være meget individuelt, hvor meget en skovkat vejer.
Jeg har to voksne hankastrater på ca. 8 kg. og en på omkring 4 kg., hvilket bestemt ikke er ret meget.
Ham på 4 kg. er ikke kræsen, og han spiser samme foder som de andre … han er bare et langt, slankt flûte :høhø:

Kunne han have orm eller andre parasitter i tarmen som tager hans næring fra ham?

Hans aktuelle vægt vil nok placere ham blandt de 10% mindste NFO-hanner. Så der er grund til at stille spørgsmål.

Det er ikke indlysende, at det er foderet, der er problemet. To relevante spørgsmål:

1. Er hans krop harmonisk, eller er han mager, eller har han et stort hoved i forhold til en lille krop?
    Jeg formoder, at det første er tilfældet, for ellers skulle dyrlægen have bemærket noget. Men hvis han er mager eller på anden måde ude af proportion, så kunne man mistænke et stofskifteproblem.

2. Hvordan med hans forældre og bedsteforældre: Er de også små? Eller havde de en meget langsom tilvækst?
    I så fald ligger svaret i generne. Der er stadig en betydelig spredning i skovkattes størrelse. Og din kat er så ud af en familie af små eller langsomt voksende katte.

vh

Andreas

[QUOTE=GitteS;1057386]Han er jo noget mindre end man normalt, men det spiller selvfølgelig også en del ind hvad linier han er fra ? Nogen er ikke så store som ønsket for racen og nogle linier vokser bare langsommere.
Hvor gammel var han da du fik ham og hvad var vægten der ?[/QUOTE]

Det rigtig dumme er at vi står midt i flytning til udlandet og jeg har været så idiotisk at pakke Karl Johans sundhedsbog ned :S Men jeg fik ham som 12 uger gammel. Han var den eneste dreng i kuldet, men han var vist lidt større end pigerne.
Da jeg havde ham til udstilling i januar var pigerne helt normalvægtige, den ene nærmede sig at veje lidt for meget. Men jeg skriver lige til min opdrætter og hører ad.

[QUOTE=Andreas;1057539]Hans aktuelle vægt vil nok placere ham blandt de 10% mindste NFO-hanner. Så der er grund til at stille spørgsmål.

Det er ikke indlysende, at det er foderet, der er problemet. To relevante spørgsmål:

1. Er hans krop harmonisk, eller er han mager, eller har han et stort hoved i forhold til en lille krop?
    Jeg formoder, at det første er tilfældet, for ellers skulle dyrlægen have bemærket noget. Men hvis han er mager eller på anden måde ude af proportion, så kunne man mistænke et stofskifteproblem.
    /QUOTE]

Jeg synes han er for mager. Ikke sådan voldsomt, men man får et chok når han er i bad over hvor tynd han er. Jeg synes hans hale ser ret voldsom ud i forhold til størrelsen på resten, og burde det ikke være gået over for et par måneder siden?

Jeg er på vej til dyrlægen med den urinprøve nu, så det bliver spændende at høre om der skulle være noget med de nyrer.

Ja det var jo også noget af det jeg tænkte da jeg tog til dyrlægen med ham i går, men den fik jeg afkræftet :slight_smile:

Så har jeg været hos Dr. Dyr. Ingenting i urinen. Det er vist bare en lille kræsenmis jeg har mig :slight_smile: Har lige prøvet med råt hakket kød, men det kunne han ikke lide. Tilgengæld spiser han glad den Cosma med Tun vi fik af Lykke i går.
Tak for øvrigt Sarah. Jeg har dog lige selv købt en hel masse blandet hos zooplus.de, så kan vi glæde os til det kommer :slight_smile: