Smertestillende og penicillin som depot?

[quote=Lis Dahlstrøm;443009]Jeg mener stadig ikke der findes depotsmertestillende - hvis vi kan være enige om depot er mere end ca. 24 timer.

Jeg er ikke tilhænger af depot - er det kommet ind så er det der, og ikke lige at fjerne. Depot injectioner er kendt for at øge frekevensen af sarkoma på injectionsstedet.

Personligt ville jeg kun bruge det stod jeg med et dyr der var umulig at pillegive.[/quote]

• hvis vi kan være enige om depot er mere end ca. 24 timer.

Og som jeg tolker nedenstående, kan virkningen af det aktive stof Carprofen faktisk være ophørt efter kun 9 timer, hvilket ikke er særligt betryggende, hvis man regner med, at katten er smertedækket i meget længere tid.

“Efter intravenøs administration af carprofen hos katte blev en halveringstid (T[FONT=Times New Roman][SIZE=1]1/2[/SIZE][/FONT]) på
20,1±16,6 timer observeret. Elimineringstiden for carprofen, var fra 9 til 49 timer.”

Norodyl er det samme som Rimadyl…Indholdstoffet i begge er Carprofen. Så vidt jeg har kunnet finde frem til, så er Norodyl ikke depot medicin…men jeg kan tage fejl, jeg har dog indtil videre været ude af stand til, at finde præparatet noget sted, opført som depot medicin…leder stadig:tihi:

Mega…Der er altid en hurtigere halveringstid når medicinen gives intravenøst…det virker hurtigere men er også hurtigere ude af kroppen. Depot injektioner medicin gives altid intramuskulært (dybt ind i en stor muskel)

Jeg kunne heller ikke finde det opført som depot Anne. Tror alligevel jeg vil ringe og spørge ind til det. Jeg skal alligevel ringe til ham i morgen, og fortælle at såret ser fint ud, og at vi selv tager stingene.

et lille råd i forbindelse med at tage sting.

Smør lidt olie på et par timer før - gør trådende blødere og de “hænger” ikke så meget i.

Tak Lis. Kender godt det råd, og følger det hver gang. Vi har efterhånden taget en del sting selv, min datter og jeg :slight_smile:

Så fik jeg snakket med Finn Østergaard, da jeg alligevel skulle afsted med Rasputin.
Det er noget helt nyt, at dyrlægerne nu kan få Norodyl som depot. Medicinen er i kroppen i 4 dage, fortalte han.

Men hvis det er så nyt, er det jo nok også derfor man ikke sådan lige kan finde det på nettet endnu.

I øvrigt har vi taget stingene på Takara, helt uden problemer. Det klarede hun fint, og der var intet at bemærke.

[quote=solveig;446099]Så fik jeg snakket med Finn Østergaard, da jeg alligevel skulle afsted med Rasputin.
Det er noget helt nyt, at dyrlægerne nu kan få Norodyl som depot. Medicinen er i kroppen i 4 dage, fortalte han.

Men hvis det er så nyt, er det jo nok også derfor man ikke sådan lige kan finde det på nettet endnu.

I øvrigt har vi taget stingene på Takara, helt uden problemer. Det klarede hun fint, og der var intet at bemærke.[/quote]

Mon ikke det nye består i frigivelse til kat? og iøvrigt virker det som Mega skrev - og det er ikke altid 4 dage. Her sakset fra produktresume.dk

Efter intravenøs administration af carprofen hos katte blev en halveringstid (T1/2) på 20,1±16,6 timer observeret. Elimineringstiden for carprofen, var fra 9 til 49 timer

Norodyl og Rimadyl har ind til nu været tiltænkt hunde. Og det er samme præparat blot er norodyl langt billigere end Rimadyl
Så vidt jeg husker er Rimadyl i tyggeudgave

Well - jeg kan kun referere hvad dyrlægen sagde, og så vidt jeg ved, er Finn Østergaard bestemt ikke uden evner hvad angår katte. Han plejer nok at vide hvad han taler om.
Jeg vil ikke have nogen betænkeligheder en anden gang, for Takara havde det helt fint hele vejen igennem, og gav overhovedet ikke udtryk for ubehag what so ever.

Kunne det mon tænkes, at stoffet er blevet videreudviklet så det nu er længere tid i kroppen?

Man kan da ikke give depot medicin intravenøst:øhmm:…hvilket jo vil sige at du giver det direkte i blodbanen hvorved det ryger lige lukt igennem lever og nyrer, som nedbryder og skyller ud = farvel medicin…derfor den rimlige hurtige halveringstid.