Takara er lige blevet opereret i går, men hun skal hverken have penicillin eller smertestillende. Dyrlægen forklarede at de lige er begyndt at give både penicillin og smertestillende som depot. Det har jo ellers ikke været muligt før, så vidt jeg er orienteret?
Han sagde at de er begyndt med det for bare 14 dage siden. Nogen der ved noget om det?
Det er Østergaards dyreklinik i Tranbjerg der er tale om - bare som en orientering
Min hankat fik smertestillende som depot for en lille måned siden, da han havde fået bidt en trædepude af, af en hund. Det er umuligt at give ham piller. Han er en rigtig hidsigprop…
Convenia er antibiotika som injektionsdepot - det bruger vi en del til vores hankastrat, som er meget svaer at give piller.
Metacam som injektion bruges ogsaa en del, da nogle katte faar kvalme af metacam i draaber. Metacam kan vaere meget haard ved mave-tarmkanalen, saa det boer ikke gives paa tom mave. Injektionen virker udenom mave-tarmkanalen. Den faar vores hankastrat ogsaa, da han faar kvalme ved metacam som draaber.
Jeg glemte selvfølgelig at spørge om hvilken slags smertestillende det var. Normalt får jeg jo smertestillende piller til tre dage, hvor første skal gives to dage efter operationen. Det Takara har fået, skulle kunne erstatte det, så det må jo virke længere end bare et døgn. Det er i hvert fald noget nyt de er begyndt på. Tror jeg ringer på mandag, og høre nærmere om hvad det er for noget.
Det har jeg heller ikke Vivi. Derfor jeg var så overrasket, men han sagde som sagt at det var noget nyt de var begyndt at bruge for 14 dage siden. Østergaards dyreklinik plejer altid at smertedække, så det skal nok passe - håber jeg. Ellers har jeg heldigvis metacam hjemme, hvis hun skulle få ondt. Men jeg ringer lige til dem på mandag og høre ad, hvad det præcist er de bruger.
Jeg kom lige i tanke om at jeg da bare kunne se på regningen, for at finde ud af hvilket smertestillende det drejer sig om
Jaja - bær over med mig. Jeg har haft migræne tre dage i træk, så den rotere altså ikke helt så hurtigt disse dage
På regningen står der: Norodyl Vet 50 mg/ml - 0,5/10 x 10 ml.
Jeg hiver lige denne tråd op igen. Slet ingen der har erfaringer med norodyl?
Kan da sige så meget, at Takara i hvert fald ikke har haft ondt på noget tidspunkt. Hun har overhovedet ikke vist interesse for såret, og har leget og hoppet rundt ganske som hun plejer. Dog har hun drukket mere end hun plejer. Om det er pga af medicinen, eller eftervirkninger fra livmoderbetændelsen, ved jeg så ikke. Det er dog i aftagende igen, og er ved at være nede på normalen.
jeg mener faktisk at vi har brugt norodyl, men det var kun fordi at vi ikke kunne give hende metacam. norodyl virkede så vidt jeg husker, men jeg synes metacam dækker bedre.
Vi har ofte fået pencillen i depot, ved mine katte og det har virket ved dem. Metacam som injektion fik min kastrat igår, men vi skulle begynde med flydende metacam i dag.
Jeg synes det vil være rigtig godt, hvis katten kan få både smertestillende og penicillin som depot, så man er fri for selv at stoppe piller i kræet. Og som sagt har Takara i hvert fald ikke haft ondt efterfølgende.
Nu var det nok min sidste kat der skulle neutraliseres - i hvert fald de næste mange år - så jeg kommer forhåbentlig ikke til at få brug for det igen. Men synes det er rart at have i baghovedet, at det kan lade sig gøre.
[quote=solveig;442970]Jeg synes det vil være rigtig godt, hvis katten kan få både smertestillende og penicillin som depot, så man er fri for selv at stoppe piller i kræet. Og som sagt har Takara i hvert fald ikke haft ondt efterfølgende.
Nu var det nok min sidste kat der skulle neutraliseres - i hvert fald de næste mange år - så jeg kommer forhåbentlig ikke til at få brug for det igen. Men synes det er rart at have i baghovedet, at det kan lade sig gøre.[/quote]
Jeg mener stadig ikke der findes depotsmertestillende - hvis vi kan være enige om depot er mere end ca. 24 timer.
Jeg er ikke tilhænger af depot - er det kommet ind så er det der, og ikke lige at fjerne. Depot injectioner er kendt for at øge frekevensen af sarkoma på injectionsstedet.
Personligt ville jeg kun bruge det stod jeg med et dyr der var umulig at pillegive.
Det har du ret i Lis. Det er jo svært at fjerne når det først er givet. Men det er det vel for al medicin i virkeligheden.
En ting er sikkert: Hvis min Bastian nogensinde skulle have den slags, så blev det depot. Han er sørme ikke nem at give piller. Det er galt nok når han bare skal have en ormekur. Tør slet ikke tænke hvordan det skulle gå, hvis han skulle have piller hver dag -surrender