Smider du affald i naturen?

[quote=Mona Jensen;250640]Hverg gang der skrives noget, som ikke lige passer dig.
Skriver du, at folk er efter dig med riven.

Hvem er folk…[/quote]

Nej, jeg skriver at du er ude med riven.

Og jeg vil da meget gerne se der hvor der står at folk er efter mig med riven.
Og jeg skriver såmænd heller ikke at du er efter mig med riven.

Denne sang ( og melodi :stuck_out_tongue: ) passer vist godt ind her- den blev skrevet på vores børns tidligere skole ( Egense friskole ) i 2003 svjh:

Skraldespands visen

Mel: Se den lille kattekilling.
  1. Se den lille skraldespand,
    nej, hvor er den TOM,
    den har fire gummihjul,
    og en VOM så TOM.

2. Åh, jeg længes efter skrald,
    jeg næsten dør af sult!
    hører vi dens høje kald,
    og det lyder hult.

3. Jeg vil have slikpapir,
    bananskræl og noget møg,
    mange ting og svinerier
    gør mig rigtig høj.

4. Mennesker de sulter mig,
    når de går forbi,
    smider skrald på deres vej,
    det kan jeg ikke li’.

5. Når engang jeg skal herfra,
    op i Paradis,
    kommer mor og far og sir:
    Du har været en gris.

6. Du har ikke sørget for
    at få fyldt din vom,
    derfor må du gå i seng
    med en vom så tom.

7. Det er altså ikke bedre
    her i Paradis,
    jeg er stadig li’så sulten
    som en lille gris.

8. Kære læser, hør nu her:
    Brug nu din forstand!
    Vis dig som en rigtig mand!
    Brug din skraldespand.

Jeg smider aldrig affald i naturen - men undrer mig tit over, hvor folk er nogle svin, rent ud sagt.

:thumbdown::thumbdown::thumbdown::thumbdown:

Også herinde i byen (København) smider folk lystigt affald på gaden - pølsepapir, tomme pizzabakker, cigaretskod osv, osv.

Jeg ved ikke, om det skyldes dårlig opdragelse, at de gør sådan eller om de bare ikke er klogere.

Noget forbandet svineri er det under alle omstændigheder.

:nix::nix::nix::nix:

jeg tror ikke at det at folk smider affald i naturen og på gader og stræder grunder i dårlig opdragelse, det er ganske enkelt ligegyldighed og manglende respekt der er skyld i dette og det er efterhånden osse det der kendetegner vores samfund idag.
LIGEGYLDIGHED, SELVOPTAGENHED OG MANGLENDE RESPEKT

[quote=Johnny;250696]jeg tror ikke at det at folk smider affald i naturen og på gader og stræder grunder i dårlig opdragelse, det er ganske enkelt ligegyldighed og manglende respekt der er skyld i dette og det er efterhånden osse det der kendetegner vores samfund idag.
LIGEGYLDIGHED, SELVOPTAGENHED OG MANGLENDE RESPEKT[/quote]

Jeg er ikke enig :slight_smile: Johnny.
Har man lært hjemmefra, at man tager sit affald med sig -

så er det en del af opdragelsen - som så meget andet. :slight_smile:

[quote=Johnny;250696]jeg tror ikke at det at folk smider affald i naturen og på gader og stræder grunder i dårlig opdragelse, det er ganske enkelt ligegyldighed og manglende respekt der er skyld i dette og det er efterhånden osse det der kendetegner vores samfund idag.
LIGEGYLDIGHED, SELVOPTAGENHED OG MANGLENDE RESPEKT[/quote]

Ikke for mit vedkommende. Jeg troede nu bare at cigeratter nemt blev nedbrudt, men det kan jeg så se på vivi’s tekst at det gør de ikke.

[quote=Mona Jensen;250703]Jeg er ikke enig :slight_smile: Johnny.
Har man lært hjemmefra, at man tager sit affald med sig -

så er det en del af opdragelsen - som så meget andet. :)[/quote]

det er nok bare mig der er naiv og tror at alle forældre giver deres poder den rigtige opdragelse og derfor ved de godt hvad man må og ikke må.:p:)

Igen, det har ikke noget med opdragelse at gøre.

Hvordan kan det ikke have noget med opdragelse at gøre?? :?

Nej det gør jeg ikke, alt for mange dyr lider fordi de spiser eller sidder fast i det affald som smides.

Enten smidder man affald eller også gør man ikke :slight_smile:

For mig er affald alt lige fra æbleskrog til bananskræller eller en tom ispind.
Det er min begrundelse for at jeg har sagt ja til at gøre det en sjælden gang.

Hvor går grænsen for hvilken affald der er acceptable? Er det en halv burger som sikkert også bliver spist hurtig, eller er det først når man smidder cigaret skodder, tomme dåser, flasker, papir og des lige at det betegnes som affald?

Jo, det kan godt have noget med opdragelse at gøre, var ikke sådan ment. Men ment på den måde som jeg skrev tidligere. Mine forældre har altid sagt til mig at jeg ikke skal begynde at ryge… jeg ryger… Så det kan da ikke være dårlig opdragelse.

Nu gør børn jo ikke alt, hvad deres forældre siger de skal/ikke skal :slight_smile:

Men helt generelt, smitter forældres adfærd af på børnene. Hvis forældrene selv ryger, bliver et forbud nok mødt lidt med “nå-nå-i-gør-det-jo-også-selv”. På samme måde vil fx slikpapir i naturen blive mødt.

Børn gør ikke, hvad forældrene beder dem om, men gør det samme som deres forældre gør :slight_smile:

Medmindre vi taler “trodsbørn” - de gør det modsatte af deres forældre :høhø:

Selvfølgelig handler det også om ens egne beslutninger, men jeg mener bestemt at det i høj grad har noget med opdragelse at gøre.

Det her handler om respekt for ens omgivelser, naturen, fremtiden mv, ikke at smide affald i naturen.
At du ryger, påvirker vel i bund og grund kun om dig selv (og dine nærmeste omgivelser naturligvis). - Og i det størrer billede bidrager det til øget fourening mv, det ved jeg godt, men det er ikke det jeg vil frem til her.

[quote=Rimmen;250779]Selvfølgelig handler det også om ens egne beslutninger, men jeg mener bestemt at det i høj grad har noget med opdragelse at gøre.

Det her handler om respekt for ens omgivelser, naturen, fremtiden mv, ikke at smide affald i naturen.
At du ryger, påvirker vel i bund og grund kun om dig selv (og dine nærmeste omgivelser naturligvis). - Og i det størrer billede bidrager det til øget fourening mv, det ved jeg godt, men det er ikke det jeg vil frem til her.[/quote]

Jah, hvis man smider noget på jorden og ens forældre ikke siger noget til det. Så er det selfølgelig elendig opdragelse. Og alt hvad man gør har da noget med opdragelse at gøre. Men når så den opdragelse er på plads, og forældrene ikke kan gøre mere end hvad de har gjort, og så man alligevel gør det. Det vil jeg altså ikke kalde dårlig opdragelse som Mona skrev.

Og man kan altså heller ikke kalde det dårlig opdragelse at mine forældre ikke har fortalt mig at det tager 5 år for en cigeret at blive nedbrudt. Ens forældre kan jo altså ikke fortælle en alt, og slet ikke, hvis de ikke selv ved det.

I mit hovede var det nu sådan at cigeretter er lavet af naturen (altså kommer fra træ osv). Så jeg synes det var logisk at det så ikke tog lang tid før det blev nedbrudt. Men det gjorde det jo så alligevel.

Man lærer noget nyt hver dag :slight_smile:

Det tror jeg man kan blive ved med at tale for og imod omkring. Også om forældrene så egentlig har gjort nok? - Det er jo også et perspektiv
Man kan bevæge sig langt ud forskellige synspunkter… Der er mange aspekter der spiller ind.

Men når du stiller det sådan op, så handler det nok i højere grad om individets ligegyldighed - dels overfor sig selv, dels overfor verden omkring individet - afhængig af situationen… Her som rygning, så er det ligegyldighed over for en selv - hvis opdragelsen har været tip top, så kan man kun bebrejde sig selv.

[quote=Rimmen;250788]Det tror jeg man kan blive ved med at tale for og imod omkring. Også om forældrene så egentlig har gjort nok? - Det er jo også et perspektiv
Man kan bevæge sig langt ud forskellige synspunkter… Der er mange aspekter der spiller ind.

Men når du stiller det sådan op, så handler det nok i højere grad om individets ligegyldighed - dels overfor sig selv, dels overfor verden omkring individet - afhængig af situationen… Her som rygning, så er det ligegyldighed over for en selv - hvis opdragelsen har været tip top, så kan man kun bebrejde sig selv.[/quote]

Nu kan jeg jo kun tage mig selv som eksempel.

Hvis nu mine forældre havde sagt “Det tager 5 år at nedbryde en cigeret”. Nå, jamen så havde jeg jo heller ikke gjort det :slight_smile:

Så er spørgsmålet bare, er det dårlig opdragelse, uvidenhed, eller har de bare ikke set mig gøre det.

Her vil jeg så svare uvidenhed. Ikke fordi jeg skal gøre mine forældre hellige eller noget. Men jeg vil jo altså mene at jeg har haft en perfekt opdragelse. Og hvad jeg jo så gør når jeg flytter hjemmefra, skal de jo så ikke hæftes for, for så er det jo mit eget valg :slight_smile:

[quote=Natascha;250796]Nu kan jeg jo kun tage mig selv som eksempel.

Hvis nu mine forældre havde sagt “Det tager 5 år at nedbryde en cigeret”. Nå, jamen så havde jeg jo heller ikke gjort det :slight_smile:

Så er spørgsmålet bare, er det dårlig opdragelse, uvidenhed, eller har de bare ikke set mig gøre det.

Her vil jeg så svare uvidenhed. Ikke fordi jeg skal gøre mine forældre hellige eller noget. Men jeg vil jo altså mene at jeg har haft en perfekt opdragelse. Og hvad jeg jo så gør når jeg flytter hjemmefra, skal de jo så ikke hæftes for, for så er det jo mit eget valg :)[/quote]
Så sandt så sandt…

Der er blot mange (generelt) der udmærket godt ved at de smider skadelige ting i naturen, men gør det uden så meget som at blinke. Jeg begriber ikke den mentalitet - hvordan pokker kan man være SÅ ligeglad med verden? Det er jo ikke kun nu det skader, men mange år ud i fremtiden, og vores planet er rigeligt belastet i forvejen.
Dertil sagt, så har der været en masse info om at skulle passe på miljøet, både i tv, på plakater osv… Og så er der jo også dem der selv søger viden.
For mange (generelt) er opvokset med at der kommer andre og rydder op efter dem / tager sig af problemerne. IMO

Nå… lidt på afveje… :slight_smile:

[quote=Rimmen;250802]Så sandt så sandt…

Der er blot mange (generelt) der udmærket godt ved at de smider skadelige ting i naturen, men gør det uden så meget som at blinke. Jeg begriber ikke den mentalitet - hvordan pokker kan man være SÅ ligeglad med verden? Det er jo ikke kun nu det skader, men mange år ud i fremtiden, og vores planet er rigeligt belastet i forvejen.
Dertil sagt, så har der været en masse info om at skulle passe på miljøet, både i tv, på plakater osv… Og så er der jo også dem der selv søger viden.
For mange (generelt) er opvokset med at der kommer andre og rydder op efter dem / tager sig af problemerne. IMO

Nå… lidt på afveje… :)[/quote]

Jamen det kan jeg kun give dig ret i. Så i bund og grund er vi jo enige :slight_smile:

Men hvis vi skal lidt længere ud, mht miljøet, så er elforbrug, grader på vaskemaskinen osv. Ikke rigtig noget jeg tænker videre over :thumbdown: