Smilla kontra Applaws

Biprodukter er ok, bare ikke når det er hovedingrediensen.

Og der står jo ingen steder hvad biproduktet er. Hvad nu hvis det kun er fødder?
Eller kun er skamkogte skrog fra gamle høns?

Jeg tror næppe at det er de mere lækre dele…

Biprodukter kan også være det der taget op af gulvafløbene på et slagteri. Efter der er gjort rent med kemikalier. Eller være snask snask fra ikke-EUlande. Dvs fyldt med ting som er forbudte her.

[QUOTE=Wijelo;748222]Brusk og knogler er f. eks. en god naturligt kilde til Calcium.

Katte kan faktisk godt få knogleskørhed, hvis ikke de får nok kalk. Så det er en af de ting man skal være obs på, hvis man selv laver sit rå-foder.[/QUOTE]

Eller fodrer med meget store mængder Applaws eller Almo Nature uden at ‘behandle’ det som alt muligt andet rent muskelkød.

PiaR: Gør det nu ikke værre en det er. Kloakrester med kemikalier… der vil jeg gerne bede om noget kildeunderstøttelse, for så grove anklager. Skamkogte skrog synes jeg til gengæld lyder som fortrindeligt kattefoder. Og Smilla (i hvert fald den variant jeg har set) ser helt fin ud og slet ikke noget at løfte øjenbryn over!
Ingredienslisterne på alt vores kattefoder er alligevel begrænset udførlige, ift. at have en chance for at vurdere oprindelsen på noget som helst. Tørfoder er behandlet og formalet til ukendelighed.

[QUOTE=pivnu;748234]PiaR: Gør det nu ikke værre en det er. Kloakrester med kemikalier… der vil jeg gerne bede om noget kildeunderstøttelse, for så grove anklager. Skamkogte skrog synes jeg til gengæld lyder som fortrindeligt kattefoder. Og Smilla (i hvert fald den variant jeg har set) ser helt fin ud og slet ikke noget at løfte øjenbryn over!
Ingredienslisterne på alt vores kattefoder er alligevel begrænset udførlige, ift. at have en chance for at vurdere oprindelsen på noget som helst. Tørfoder er behandlet og formalet til ukendelighed.[/QUOTE]

Enig :slight_smile:

Så gerne :slight_smile:

[LEFT][FONT=EUAlbertina-Bold][SIZE=2]Læs fra side 5, kapitel 2 artikel 4 om kategori 1 materiale.[/SIZE][/FONT]
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2002:273:0001:0095:DA:PDF

Læg især mærke til:

[FONT=EUAlbertina-Regu][SIZE=2][FONT=EUAlbertina-Regu][SIZE=2][LEFT]d) alt animalsk materiale indsamlet ved behandling af spildevand
fra kategori 1-forarbejdningsanlæg og andre steder,
hvor der fjernes specificeret risiko materiale, herunder
frasigtet materiale, materiale fra sandfang, blandinger af
fedt og olier, slam samt materiale fra afløb fra sådanne
anlæg, medmindre dette materiale ikke indeholder specificeret[/LEFT]
risikomateriale eller dele af specificeret risikomateriale.
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][/LEFT]

[QUOTE=PiaR;748280]Så gerne :slight_smile:

[LEFT][FONT=EUAlbertina-Bold][SIZE=2]Læs fra side 5, kapitel 2 artikel 4 om kategori 1 materiale.[/SIZE][/FONT]
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2002:273:0001:0095:DA:PDF

Læg især mærke til:

[FONT=EUAlbertina-Regu][SIZE=2][FONT=EUAlbertina-Regu][SIZE=2][LEFT]d) alt animalsk materiale indsamlet ved behandling af spildevand
fra kategori 1-forarbejdningsanlæg og andre steder,
hvor der fjernes specificeret risiko materiale, herunder
frasigtet materiale, materiale fra sandfang, blandinger af
fedt og olier, slam samt materiale fra afløb fra sådanne
anlæg, medmindre dette materiale ikke indeholder specificeret[/LEFT]
risikomateriale eller dele af specificeret risikomateriale.
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][/LEFT][/QUOTE]

Men hvis du læser videre i stk. 2 i samme afsnit, vil du se, at alt kategori 1-materiale skal bortskaffes. Du skal helt ned til kategori 3-materiale, før der står, at det må anvendes til fremstilling af foder til selskabsdyr.

[QUOTE=PiaR;748280]Så gerne :slight_smile:

[LEFT][FONT=EUAlbertina-Bold][SIZE=2]Læs fra side 5, kapitel 2 artikel 4 om kategori 1 materiale.[/SIZE][/FONT]
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2002:273:0001:0095:DA:PDF

Læg især mærke til:

[FONT=EUAlbertina-Regu][SIZE=2][FONT=EUAlbertina-Regu][SIZE=2][LEFT]d) alt animalsk materiale indsamlet ved behandling af spildevand
fra kategori 1-forarbejdningsanlæg og andre steder,
hvor der fjernes specificeret risiko materiale, herunder
frasigtet materiale, materiale fra sandfang, blandinger af
fedt og olier, slam samt materiale fra afløb fra sådanne
anlæg, medmindre dette materiale ikke indeholder specificeret[/LEFT]
risikomateriale eller dele af specificeret risikomateriale.
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][/LEFT][/QUOTE]

Og hvor står der, at kategori I-materiale bruges til dyrefoder? Kapitel II, artkel 4 definerer kategori I-materiale og beskriver derefter, hvordan dette skal bortskaffes. Og det er til destruktionsanstalter - ikke til foderfabrikker.

[QUOTE=Wijelo;748222]
Katte kan faktisk godt få knogleskørhed, hvis ikke de får nok kalk. Så det er en af de ting man skal være obs på, hvis man selv laver sit rå-foder.[/QUOTE]

Jep - sådan en kat har min datter haft. Den var hos opdrætteren fodret med hestehjerter -. det gik galt med knoglerne på hele kuldet.

Nå, den skævbenede levede alligevel et langt og godt liv - blev omkring 16 år

Jeg genopliver lige denne tråd, for jeg sidder lige nu og kigger på Smillas TØRfoder og overvejer om jeg skal prøve det. Det er nemlig billigt. Næsten FOR billigt… altså lidt den der “hvis noget lyder for godt til at være sandt, så ER det nok for godt til at være sandt”

På den anden side er LUX jo absolut noget af det billigste dåsemad man kan gå til katte, ikke engang Zooplus kan stikke dén pris (eller osse kan jeg ikke regne…) men lige med det der tørfoder er jeg ikke så stiv i at læse deklarationer.

Forresten har vi et par dåser Smilla med tun stående, som vores overhovedet ikke rører. Jeg overvejer at prøve med den med kyllingehjerter siden den måske har større succes (mest for at de ikke ender med at blive r*vtrætte af Lux, jeg vil helst variere lidt…)

Jeg har tidligere brugt Animondas Carny, men den ER de altså blevet trætte af for tiden… Den var ellers osse i den betalelige prisgruppe :slight_smile:

Men altså: Smillas Tørfoder? Har nogen prøvet det? Er det OK? (sådan på linje med Sanabelle mv?)

Smilla tørfoder tiltaler mig ikke…

Fjerkræsvarianten:
Ingredienser:
22% fjerkrækødmel, 13% fedtegrever(??), rismel, majs, majsmel, byg, fjerkræfedt, oksefedt, tørret roepulp, lever-hydrolysat, æblerester, tørret lever, hørfrø, salt, tørret gær, 0,05% tørret yucca(??).
Andel animalsk protein i forhold til total protein: 83,5%

Pga. de ting, jeg har understreget…
Men 83,5% protein alligevel :gruble:

Jamen KØDmel er vel ikke slemt? For det var også det jeg faldt ovder. Benmel ville jeg ikke røre, men kødmel? Ja det er muligvis muler og tryner og hvad ved jeg, men det er da stadigvæk kød af en slags?

Og jeg faldt nemlig osse over protein-indholdet som lyder forbavsende godt. At der er mel af en art i er jo for at få kroketterne til at hænge sammen, nogle mærker bruger korn, andre bruger kartofler, det er i begge tilfælde for stivelsens skyld :slight_smile:

Og som altid når jeg har skiftet til grainfree (denne gang FP21) får hele banden tynd mave. Ikke alarmerende, men-- blævvv L

Jamen jeg må give dig ret…jeg sidder lige og prøver at søge efter en gammel tråd, hvor der blev snakket Smilla…og der synes jeg bare, at jeg kopierede ingredientslisten herind og sagde: NEJ FØJ! Men…nu er jeg egentlig ikke helt lige så skeptisk, så jeg gad vide, om de har lavet lidt om på det?

Jeg har stadig ikke fået prøvet vådfoderet…synes ikke lige jeg har råd til at købe noget, de måske ikke gider æde, for tiden… :gruble:

Jeg har dåserne med tun du må FÅ… vores rører dem ikke. Men jeg overvejer lidt at prøve den anden variant, den med kyllingehjerterne for at se… Det er så bare kun 200 grams-dåser, så der skal 2 til hver gang… men det overlever jeg jo osse hvis de vil spise det :slight_smile:

Jeg søgte på Smilla her og så var det denne tråd der kom op. Men derfor kan det jo sagtens være debatteret før :slight_smile:

Ja man kan købe sådan nogle prøvepakker med de forskellige varianter ik?

Uh, det vil jeg da gerne prøve…er det ikke noget med, der er udstilling i fredericia inden for den nærmeste fremtid? Måske jeg skulle prøve at kigge forbi der…skal du have nogle katte med dér?

Jo der er sådan en 3x1 kg med tre varianter, det er den jeg overvejer at prøve. Også for at se om de overhovedet vil ha’ dem. Vi fik en pakke af deres “Hearties” med den allerførste gang jeg handlede ved Zooplus (som gratis gave) og dem var de VILDE med :slight_smile:

Og jeg regner med at komme til Fredericia om lørdagen (skal lige ha’ byttet mig fri, en mindre (forhåbentlig!) detalje…) så hvis du kommer der kan du få dem ganske gratis :slight_smile:

Så kan det være jeg skal have min udstillingsdebut der…det er jo ikke så langt væk :slight_smile:

Tak for tilbudet :slight_smile: Vi må lige snakkes ved.

Ih det ku’ da være superhyggeligt! Kan man så gramse på nullermændene?? :smiley: :smiley: Det er nok et par dåser tun værd GG

[QUOTE=Tine M;778891]Så kan det være jeg skal have min udstillingsdebut der…det er jo ikke så langt væk :slight_smile:

Tak for tilbudet :slight_smile: Vi må lige snakkes ved.[/QUOTE]

Skal de på udstilling? Hvor spændende. Så kan det være, de kan få deres behov for opmærksomhed styret lige den dag :høhø:

Man kan altså sagtens få Smilla med fjerkræ i 400 g dåser. Hvis altså det er dem, du mener. Men jeg kan ikke rigtig se, der er andre.

Jeg købte sådan en blandet pakke, men der er jo altid en af varianterne, som kattene ikke gider :dokdok: Her er det den med lam. Og så stinker fiskeversionen altså sådan, at man ikke kan være i huset. Men fjerkræhjerter og oksekød er de glade for (de kunne dog også godt lide fiskeversionen, det er bare mig, der står af der :)).

Man kan så nøjes med i første omgang at købe en blandet pakke med seks dåser, så man slipper for at have alt for meget spild, hvis kræene viser sig fra deres kræsne side.

Tine: Jeg bliver nok nødt til snart at bestille noget mere, for abyerne gider vist alligevel ikke spise den røde Lux :venter: Så hvis du vil have noget med for at prøve, kan du sige til.

Ihhh Tine, så kan jeg se nullermændene :slight_smile: