'Snottede' katte

Bailey begyndte onsdag aften i sidste uge at nyse og hoste/harke en del, og jeg kunne se, at næsen løb lidt med vandigt og klart snot ind i mellem. Hver gang, han prøvede at miave, kom han til at hoste/harke.

Han har dog alle dage haft det rimeligt okay - han er dog mere stille, end han plejer, og virker også LIDT sløj - men han spiser ganske fint og leger også ‘vilde lege’ med Alban.

Jeg var afsted på døgnvagt torsdag til fredag, og bad kæresten holde skarpt øje med, om det udviklede sig yderligere. Alt var dog ved det samme, da jeg kom hjem fredag formiddag.
Jeg ringede og talte med dyrlægen, som ikke mente, at det var nødvendigt at se Bailey - med mindre, han fik det værre.
Dyrlægen nævnte calici/herpes som en mulighed.

Min ‘frygt’ var, at der måske sad et fremmedlegeme og irriterede - og jeg havde sagt til dyrlægen, at hvis ikke Bailey var rask mandag, så ringede jeg igen, og så måtte vi se, hvad der så skulle ske…

Men…et fremmedlegeme er jeg i hvert fald sikker på, at det IKKE er nu.
For Alban begyndte at nyse på samme måde i går. :frowning:
Så det er altså smitsomt…:S

Så er det vel ikke calici eller herpes, er det? Er det ikke noget, der ‘ligger’ i den enkelte kat og kommer til udbrud fra tid til anden?
Mon så ikke, de har fået raget en eller anden virus til sig? :?
Og virus kan dyrlægen vel ikke gøre noget som helst ved…:?

Der virker jo ikke til at være en decideret infektion, så der er vel ingen grund til antibiotika? Havde de ondt i halsen, ville de vel ikke spise - og snottet er fint og klart, slet ikke gult. Der er heller ikke spor at se i øjnene, de er helt fine.

Er der noget, JEG kan gøre for at hjælpe de to små ‘snotunger’? Immunforsvarsstyrkende kosttilskud eller hvad ved jeg…:tihi:

Og er der nogen der ved, hvor LANG tid sådan noget normalt tager? En uge? Eller længere tid? :?

Gad nok vide, hvordan de er blevet smittet…? :?

Anyway - jeg ringer lige under alle omstændigheder til dyrlægen i telefontiden i eftermiddag…better safe than sorry. :cool2:

Sandsynligvis er det noget herpes/calici. En af dine katte kan have været syg som killing fx med herpes, så bliver den stresset, går i udbrud og smitter så de andre, der ikke har haft det før.
En teori - der kan være sand eller usand :wink:

Dyrlægen kan næppe gøre noget. Du har konstateret det er smitsomt og med det du beskriver er det jo næppe bakterielt men en virus af en eller anden slags.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;967841]Sandsynligvis er det noget herpes/calici. En af dine katte kan have været syg som killing fx med herpes, så bliver den stresset, går i udbrud og smitter så de andre, der ikke har haft det før.
En teori - der kan være sand eller usand :wink:

Dyrlægen kan næppe gøre noget. Du har konstateret det er smitsomt og med det du beskriver er det jo næppe bakterielt men en virus af en eller anden slags.[/QUOTE]

Tak Vivi. :slight_smile:
Ja, du har selvfølgelig ret i, at det godt kan være calici/herpes alligevel…jeg tænkte bare, at de måtte have smittet hinanden tidligere, når de havde boet samme så længe. Men hvis der ikke rigtigt har været udbrud, så smitter det vel ikke - det er jo meget logisk. :slight_smile:

Jeg vil også sige, at se du det bare an. Så længe de har det rimelig OK og spiser, så er der ingen grund til at tage til dyrlægen (og det skal selvfølgelig blive bedre efter nogle dage).
Det er noget andet, hvis de har nogle gener, som de må i behandling for (f.eks. sår på tungen eller ondt i halsen, så de ikke vil spise).
Jeg har også en dryptud i øjeblikket - den eneste kat, der ikke var til tandrens i onsdags. Men sådan påvirker de jo nu engang hinanden. Og jeg har flere oplevelser med, at jeg har bærere i flokken, og at de kan udløse hinanden.

Lige et opklarende spørgsmål :?

En kat kan efter sygdom - calici/herpes - blive bærer.

Er det livsvarigt :? Jeg mener at have hørt at en calicibærer kan rense sig selv med tiden, men at herpes vist nok er mere permanent, men at kattene også en sjældne tilfælde kan rense sig selv for virus her.

Calici findes vist nok også i flere former (virusstrenge) så en kat kan blive smittet med en streng som ikke dækkes af vaccinen - gælder det også for herpes :?

Ps. undskyld jeg lånte tråden :ups:

[QUOTE=pivnu;967863]Jeg vil også sige, at se du det bare an. Så længe de har det rimelig OK og spiser, så er der ingen grund til at tage til dyrlægen (og det skal selvfølgelig blive bedre efter nogle dage).
Det er noget andet, hvis de har nogle gener, som de må i behandling for (f.eks. sår på tungen eller ondt i halsen, så de ikke vil spise).
Jeg har også en dryptud i øjeblikket - den eneste kat, der ikke var til tandrens i onsdags. Men sådan påvirker de jo nu engang hinanden. Og jeg har flere oplevelser med, at jeg har bærere i flokken, og at de kan udløse hinanden.[/QUOTE]

Ok :slight_smile: - heldigvis fejler appetitten ikke noget indtil videre, så jeg tror altså ikke, der er sår eller infektion i hals.

[QUOTE=Wijelo;967876]Lige et opklarende spørgsmål :?

En kat kan efter sygdom - calici/herpes - blive bærer.

Er det livsvarigt :? Jeg mener at have hørt at en calicibærer kan rense sig selv med tiden, men at herpes vist nok er mere permanent, men at kattene også en sjældne tilfælde kan rense sig selv for virus her.

Calici findes vist nok også i flere former (virusstrenge) så en kat kan blive smittet med en streng som ikke dækkes af vaccinen - gælder det også for herpes :?

Ps. undskyld jeg lånte tråden :ups:[/QUOTE]

Det gør ikke SPOR - jeg vil også gerne vide det…:tihi:

Ja, de kan sagtens blive bærere efter at have haft sygdommen - specielt herpes kan de have livsvarigt. Jeg er i tvivl om de renser sig for calici, men i hvert fald er min erfaring, at den i hvert fald ikke er så “vedholdende”.
Uanset om de er vaccinerede, kan de sagtens blive syge - ligesom vi kan selvom vi får en influenzavaccine.

Det er et fåtal, der ikke renser sig for calici, men det kan variere, hvor lang tid det tager :slight_smile: Til gengæld er de jo ikke sikrede mod at blive smittet af en anden streng, fuldstændigt ligesom mennesker med influenza.

Hvor slemme kan disse udbrud egentligt blive?

Og kan det være farligt for katten, hvis den er gammel eller svækket på anden måde? :?

Hvis vaccinationerne er passet, mener jeg ikke, det kan være “farligt” for selv en gammel eller “normalt” svækket kat at blive smittet med calici/herpes (jeg går ud fra, at du tænker på Artemis?).

De kan være langvarige, men det hører til sjældenhederne. Normalt tager et udbrud en lille uges tid :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;967901]Hvor slemme kan disse udbrud egentligt blive?

Og kan det være farligt for katten, hvis den er gammel eller svækket på anden måde? :?[/QUOTE]

For uvaccinerede killinger eller svækkede katte, kan det godt blive rigtig slemt.
For katte med normalt immunforsvar er de bare nede 6-12 dage og så er de friske igen.

Hold øje med at de spiser og drikker.

Ja, jeg tænkte på Artemis…:slight_smile:

Men jeg tror nu nok, hun skal klare den. Hun har jo ‘bare’ gigt - sådan rent immunforsvarsmæssigt tror jeg ikke, hun er ‘svag’. Hun har altid haft et godt helbred. :slight_smile:

Edit: Og alle misser er passet til punkt og prikke med vacciner. :slight_smile:

Det var også lidt det jeg forsøgte at sige ved at tale om “normalt” svækkede katte, for katte med dårligt immunforsvar og killinger reagerer ofte voldsommere - men igen kan det variere. Galliano blev håndfodret i 3 uger, da han var ca. 7 måneder. Fanny havde det overstået i løbet af en weekend, da hun var ca. 13 uger :slight_smile:

Så har jeg talt med Stig - han sagde også, at jeg bare skulle holde øje med, at de spiste, som de skulle - OG at der ikke stødte infektion til. :slight_smile:

Tak for svar allesammen. :slight_smile:

Prøv at kigge bagerst på tungen på Bailey - hvis han har blæner/sår på tungen har han Calici udbrud.

Hvis de snotter meget, skal du give dem foder som dufter kraftigt, så de ikke stopper med at spise.

Bailey har haft Calici som killing (ganske kortvarigt), så han kán teoretisk stadig have smitten i kroppen.

God bedring med drengene - håber Artemis går fri!!

/Mette

[QUOTE=Mette Mejdahl;968048]Prøv at kigge bagerst på tungen på Bailey - hvis han har blæner/sår på tungen har han Calici udbrud.

Hvis de snotter meget, skal du give dem foder som dufter kraftigt, så de ikke stopper med at spise.

Bailey har haft Calici som killing (ganske kortvarigt), så han kán teoretisk stadig have smitten i kroppen.

God bedring med drengene - håber Artemis går fri!!

/Mette[/QUOTE]

Jeg har faktisk prøvet at kigge ham i munden - OG tage hans temperatur. Men herren er ikke særligt samarbejdsvillig, skulle jeg hilse og sige…:tihi:
Han bliver en MEGET vild lille ål, når man prøver på sådan noget…:wink:

Bailey har spist ganske fint alle dage - jeg har været MEGET obs på det. Jeg synes faktisk, at det ser ud til, at han er i bedring - stemmen er i hvert fald ved at være tilbage nu…:høhø:

Kan godt huske, du har sagt dét med Calici. :slight_smile: Stig (dyrlægen) sagde i øvrigt også, at det var det, det normalt var, når de blev snottede - herpes er åbenbart lidt mere sjældent.
Det er jo ikke til at vide, hvem eller hvor det kommer fra - i teorien kan det jo også komme fra en helt fremmed kat - de kan jo i princippet komme til at dutte næser med nabomisserne gennem hegnet ud mod havegangen. :slight_smile:

Og tak - jeg håber også Artemis går fri…men hun er en sej dame, så mon ikke hun klarer den uanset hvad. :slight_smile:

Det går den rigtige vej - vi er næsten helt tilbage til ‘normalen’. :slight_smile:

Alban nyser stadig lidt, men topformen er HELT tilbage - både ham og Bailey tonser rundt :høhø:
Bailey har haft det strålende siden onsdag, hvor han dog også stadig nøs en smule - men jeg skal love for, at stemmen blev brugt - han havde nok helt ‘savnet’ at kunne larme. :tihi:

Det lader ikke til, at Artemis er ramt. Dog er jeg kommet til at tænke på, at hun INDEN Bailey blev syg havde nogle ‘stille’ dage, men det har hun jo indimellem - formentlig når gigten plager… Hun var dog også en smule hæs, kan jeg huske, så MÅSKE har hun haft det også? Hun nøs og hostede bare overhovedet ikke…

Anyway - alle har det godt nu. :slight_smile:

:thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thumbup:

Dejligt at høre! :ok:

/Mette

Dejligt :slight_smile: