[quote=Ann K;247358]Okay…
Først… sød lille mispige! 
Ja ikk:-)
Men så har jeg altså nogle spm…
Hvorfor i alverden er du begyndt at omtale dig selv i flertal Helle 
Naturligvis må du spørge Ann:-) Vi har hele tiden været 3 personer om dette, og det er vi stadig.
De to øvrige må selv give sig til kende hvis de ønsker det:-)
Og dernæst…
Må du gerne bruge en blandingskat i den registrerede avl? Det vil da være at sætte racen som sådan tilbage mht endelig godkendelse (også hos Tica)?
Eller har jeg misforstået noget?[/quote]
Du har misforstået det hele-
Nej pjat - du ka tåle lidt fis ved jeg 
men mere seriøst:
-
Racen er endelig godkendt hos både TICA og de andre organisationer. Det har den været i nogle år nu.
-
Der gives af og til tilladelse til at parre ud til siameser og shorthair, men det kræver tilladelse naturligvis, som udparringer hos birmaer til perser fx gør. eller andre racer med lille genpulje eller “morsom” genetik…
Årsagen er, at genpuljen er lille, da racen blev genetableret for få år siden. Den opstod spontant i 1960erne, i 1989 tror jeg det var… var der kun ca en opdrætter tilbage i Europa- USA holdt på deres dyr - og Mollie som er en af mine mentorer gik i gang med et fantastisk arbejde med at genopbygge.
Det er Mollie og Helen, der arbejder med at føre nyt blod til racen ikke os, men ja det kan komme på tale, at Yogini via disse to erfarne opdrættere skal indgå i dette arbejde på dansk jord. Vi har talt en del om muligheden men intet ligger fastså vi kan ikke melde klarere ud nu.
Om det i såfald bliver med en tonkaneser, en siameser eller en uregistreret huskat - det må tiden jo vise… Men en ting er sikkert - det bliver med godkendelse - for racen er skam godkendt på lige fod med MCO i TICA.

Spørg hvis der er mere… jeg forstår godt, at denne race vækker spørgsmål, og vi svarer gerne.
Regina: Ja din Cleo er interesant - og dejlig:) - jeg er lige blevet gjort bekendt med to andre lignende huskatte, som bestemt også er interessante at se på, men om der kan opnås et OK fra TICA er det afgørende - og det OK er svært at få - netop fordi racen er godkendt… men det skal man jo ikke altid lade sig bremse af:ok:
MVH