Social bedrageri

Skattetrykket er højt nok i DK og derfor er jeg personlig meget imod social bedrageri.

Hvordan har i det med at man snyder inden for det område?

Grunden til mit spørgsmål er en avis artikel om Irakere der får pension i DK og samtidig er højtbetalt andetsteds.

Det er jo ikke kun dem der gør det?

Hvad er jeres holdining hvis i opdager at nogen i kender snyder?

Jeg bryder mig på ingen måde om socialt bedrageri, men jeg ville så aldrig melde folk, men fortælle dem min holdning til det.

At vi så var drevet derud i december at vi overvejede det kraftigt for at kunne overleve, da kommunen tog mine sygedagpenge. Det er så en anden side af sagen, for vi gjorde det ikke, men kæmpede med næb og klør for at få tingene til at løbe rundt med kun min mands indtægt, til 2 voksne og 6 børn.

socialt bedrageri er absolut ikke min kop, men jeg ville som kkh aldrig anmelde nogle for det. vi har nemlig selv overvejet det indtil for kort tid siden, men vores loalitet overfor det danske samfund er nu engang for stor til at med samvittigheden i behold ville gøre det. det vat pga af en mgl indtægt i vores hustand vi overvejede det.
jeg tror socialt bedrageri florere i stor stil i dk.

nu nævnes der så i artiklen irakere, men jeg ved at eks her i århus er der et hav af indvandere der henter penge hos kommunen og samtiddig “ejer” virksomhed el arbejder sort hos familie/bekendte

Jeg vil sige, at det meget afhænger af situationen, beløbet, tidsintervallet mv. Det er i hvert fald det, der afgør, hvor ondt i bagdelen jeg får.

Hvis en enlig mor flytter sammen med en mand og er et par måneder om at meddele det til kommunen, tager jeg rimelig let - men sker det gennem flere år som bevidst snyd, synes jeg ikke der er okay.

Jeg har heller ikke ondt, hvis nogen tjener lidt på sort arbejde ved at bruge en weekend på at arbejde - til gengæld synes jeg ikke det er okay, at lave sort arbejde, hvis man ikke gider have fast arbejde.

Så min forargelse varierer altså en del :slight_smile:

Enig med Vivi. I de tilfælde du nævner Birthe, så synes jeg godt nok det er strengt, for det har jo noget at gøre med at rage til sig, selvom man har nok i forvejen.
Dem der ikke har for meget i forvejen, vil jeg nok langt hen af vejen se igennem fingre med.
Melde folk er ikke min stil, men at fortælle dem det, der holder jeg mig ikke tilbage.

[quote=KKH;232577]

At vi så var drevet derud i december at vi overvejede det kraftigt for at kunne overleve, da kommunen tog mine sygedagpenge. [/quote]

Hmm- jeg ville da slet ikke ane, hvordan vi skulle kunne bedrage nogen som helst. :?
Anyway- her har vi dog snakket om, at blive skilt et par gange ( ville dog aldrig kunne gennemføre det ), bare fordi det har bidt os bagi, at være gift- det er vi straffet grundigt for økonomisk et par gange, men det har vi jo så måtte tage med.
Kender nogen, der ikke gifter sig, netop af samme grund og det kan jeg så ikke have ondt i r*ven over, men at hæve penge fra det offentlige og arbejde ved siden af- det synes jeg ikke er i orden.

Jeg synes ikke socialt bedrageri er i orden. Vores samfund er bygget på
princippet om fællesskab, og når man snyder systemet, så snyder man sig
selv og alle andre.

Alligevel er jeg ikke den, der angiver nogen - det ser jeg ikke som min
opgave, selv om man faktisk, som del af et fællesskabet har pligt til at
oplyse, hvis nogen misbruger systemet.

På trods af ovenstående har jeg også forskellige briller på afhængig af
hvem, hvad og hvornår.

Lige præcis med hensyn til den avisforside med irakere og socialt
bedrageri, så får jeg det bare så øv-agtigt, fordi den - efter min mening -
kun har et formål, nemlig at oppiske en stemning mod udlændinge, irakere i
særdeleshed. Det kunne ligeså godt være familien Hansen, der kom på
forsiden - det hiver bare ikke ligeså mange læsere til, som når irakere
snyder. Og så kommer den belejligt i forlængelse af udviste irakeres ophold
i en dansk kirke :S

Charlotte, jeg må indrømme at jeg overhovedet ikke har forbundet de udviste Irakere med den avisartikkel som jeg linkede til.

Jeg syntes da at det er helt forkastelig at de kan hæve løn som parlementsmedlem og få pension i DK samtidig. :thumbdown:

[quote=Charlotte Oeh.;232626]Jeg synes ikke socialt bedrageri er i orden. Vores samfund er bygget på
princippet om fællesskab, og når man snyder systemet, så snyder man sig
selv og alle andre.

Alligevel er jeg ikke den, der angiver nogen - det ser jeg ikke som min
opgave, selv om man faktisk, som del af et fællesskabet har pligt til at
oplyse, hvis nogen misbruger systemet.

På trods af ovenstående har jeg også forskellige briller på afhængig af
hvem, hvad og hvornår.

Lige præcis med hensyn til den avisforside med irakere og socialt
bedrageri, så får jeg det bare så øv-agtigt, fordi den - efter min mening -
kun har et formål, nemlig at oppiske en stemning mod udlændinge, irakere i
særdeleshed. Det kunne ligeså godt være familien Hansen, der kom på
forsiden - det hiver bare ikke ligeså mange læsere til, som når irakere
snyder. Og så kommer den belejligt i forlængelse af udviste irakeres ophold
i en dansk kirke :S[/quote]

Jeg er så enig med dig i dette synspunkt.
Jeg har på fornemmelsen, at denne artikel blot er med til at skabe endnu større negativ fokus på irakerne. Den sælger bedre, fordi den omhandler indvandrer.
MEN jeg mener så også, at det er forkert, at de kan få en stor lønning nede i Irak samtidig med de hæver pension heroppe i DK.

Personligt har jeg det sådan, at tjene en håndøre sort, det kan ikke hidse mig voldsomt op.
Jeg erkender da blankt, at jeg for en del år siden gjorde rent ved en kvinde, for lige at få lidt ekstra til os. De to-tre timer om ugen, blev jeg hverken fed eller rig af.
Jeg var under uddannelse, så det var lidt småt med pengene.

Der hvor jeg måske kan få det lidt “skrapt” er, hvor personer udnytter det sociale regi på en skidt måde. Eksempelvis lever sammen, men har to forskellige adresser, så de kan få ekstra boligsikring/børnetilskud osv osv.

[quote=birtheras;232634]
Jeg syntes da at det er helt forkastelig at de kan hæve løn som parlementsmedlem og få pension i DK samtidig. :thumbdown:[/quote]

Enig, fuldstændig enig.

[quote=Buffy;232624]Hmm- jeg ville da slet ikke ane, hvordan vi skulle kunne bedrage nogen som helst. :?
Anyway- her har vi dog snakket om, at blive skilt et par gange ( ville dog aldrig kunne gennemføre det ), bare fordi det har bidt os bagi, at være gift- det er vi straffet grundigt for økonomisk et par gange, men det har vi jo så måtte tage med.
Kender nogen, der ikke gifter sig, netop af samme grund og det kan jeg så ikke have ondt i r*ven over, men at hæve penge fra det offentlige og arbejde ved siden af- det synes jeg ikke er i orden.[/quote]

Vores tanker gik på at lade os skille proforma (seperation og flytning er nok), og min mand kunne flytte adressen op til hans mor og far.
Men vi havde ikke lyst til at blive skilt, så derfor levede vi meget skrabet fra dec. indtil juni, hvor jeg fik min første revalidering udbetalt.

Vi kunne intet foretage os med ungerne som kostede bare en lille smule penge, alt det tøj og sko de fik brug for, måtte jeg støve rundt i diverse genbrugsbutikker for at finde. Vi kunne ikke give jule- og fødselsdagsgaver til nevøerne.
Vi tog rundt til de forskellige familier og spiste til aften engang imellem.

Det er frygteligt at være så langt nede økonomisk, når man samtidig lige har kæmpet sig ud af en depression.
Så første gang jeg fik udbetalt penge, så gik jeg agurk i børnetøjsforretninger. :rock:

:slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

Hmmmmm… jeg ville aldrig melde nogen, - selvom jeg godt ved, at det er forbudt at gøre den slags…det giver ikke mig mere i lønningsposen

Men hvis nu… hvem skulle jeg melde, hvis det også gælds f.eks. sort arbejde - det er vel også en slags socialt bedrageri - skulle jeg melde håndværkeren eller den person, der får lavet arbejdet ??

:?

Og sort arbejde skelner ikke mellem Hr. og Fru Jensen, en borgmester, en politimand, en medarbejder hos Told & Skat, en socialrådgiver - så hvem skal jeg melde det til ???

:høhø::høhø:

Jeg tror socialt bedrageri er ret udbredt i DK, og jeg synes det er møg tarveligt.

Jeg ville også gerne vide hvem man melder det til. Men jeg kender ikke til nogen der gør det. De ville så nok heller ikke fortælle det til mig.

[quote=KKH;232681]Vores tanker gik på at lade os skille proforma (seperation og flytning er nok), og min mand kunne flytte adressen op til hans mor og far.
Men vi havde ikke lyst til at blive skilt, så derfor levede vi meget skrabet fra dec. indtil juni, hvor jeg fik min første revalidering udbetalt.

[/quote]

Aha- det er jo så lidt af de samme tanker vi har haft. Vi er straffet flere gange, da jeg var på kontanthjælp pga., at vi var gift.

Vi har levet skrabet i mange år efterhånden, men jeg blev tilkendt førtidspension sidste år og det har så givet ro på. Tingene ser dog stadig sort ud i slutningen af månederne.

[quote=Therese;232683]:slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

Hmmmmm… jeg ville aldrig melde nogen, - selvom jeg godt ved, at det er forbudt at gøre den slags…det giver ikke mig mere i lønningsposen

Men hvis nu… hvem skulle jeg melde, hvis det også gælds f.eks. sort arbejde - det er vel også en slags socialt bedrageri - skulle jeg melde håndværkeren eller den person, der får lavet arbejdet ??

:?

Og sort arbejde skelner ikke mellem Hr. og Fru Jensen, en borgmester, en politimand, en medarbejder hos Told & Skat, en socialrådgiver - så hvem skal jeg melde det til ???

:høhø::høhø:[/quote]

Jeg vil tro, at det er begge to. Sådan er det ihvertfald med lejemord, så vidt jeg ved. Både personen, der har betalt nogen for at udføre det, og selve morderen, bliver dømt. :slight_smile:
Ved dog ikke med hensyn til socialt bedrageri - det er jo ikke i samme alvorsklasse. :slight_smile:

Jeg personligt er hamrende træt af alle de indvandrer kiosker og købmand, som lader som om at de slår ens varer ind på kasseapperatet - men liiige glemmer at trykke på den sidste knap, som registrerer det. Og sekundet man har vendt sig om, så hører man det lille bip, man får når man sletter det indtastede.

Så jeg er begyndt at bede dem om at slå det ordentlig ind. Et par stykker har nægtet og så må de jo så undvære det - omend et ret ubetydeligt - salg.

Og ham irakeren - han er jo desværre dansk statsborger nu, ellers skulle han da godt nok smides på en af Natascha’s både og dumpes af i Tyskland. Så kan han selv tomle resten af vejen til Irak.
Mage til frækhed og dårlige undskyldninger… RAUS blev der sagt!

// Martin

[quote=DaneX;232704]Jeg personligt er hamrende træt af alle de indvandrer kiosker og købmand, som lader som om at de slår ens varer ind på kasseapperatet - men liiige glemmer at trykke på den sidste knap, som registrerer det. Og sekundet man har vendt sig om, så hører man det lille bip, man får når man sletter det indtastede.

Så jeg er begyndt at bede dem om at slå det ordentlig ind. Et par stykker har nægtet og så må de jo så undvære det - omend et ret ubetydeligt - salg.

Og ham irakeren - han er jo desværre dansk statsborger nu, ellers skulle han da godt nok smides på en af Natascha’s både og dumpes af i Tyskland. Så kan han selv tomle resten af vejen til Irak.
Mage til frækhed og dårlige undskyldninger… RAUS blev der sagt!

// Martin[/quote]
Hold da ferie! Nu skal du da endelig ikke være bange for at tage bladet fra munden.

Jawohl, mein Herr. Now tell me what you really think… -surrender

[quote=Sheer;232706]Hold da ferie! Nu skal du da endelig ikke være bange for at tage bladet fra munden.

Jawohl, mein Herr. Now tell me what you really think… -surrender[/quote]

Ja, jeg ved det godt. Der kom lidt galde med ud. Og jo, tro mig. Det var kun lidt. :slight_smile:

Det irriterer mig, at jeg betaler min skat og moms med god samvittighed i min lille virksomhed, når der er så mange af de indvandrer kiosker og købmænd (og pizzAriaer ligeså), som mener, at det behøver de da ikke. De skal da have penge til deres store BMW’er (nu er de så gået over til Audi i stedet for). Og det kan de jo ikke, når staten først har taget 20% af de penge, de har fået i kassen - og derefter skal have en del af overskudet i skat også.

Men nu går det så over i lidt OT, så jeg skal gøre det så kort, som jeg kan…
Jeg har intet i mod at hjælpe indvandrer, som kommer til Danmark af nød. Gi’ dem endelig i hoved og r*v.
Men jeg har noget i mod dem, som kommer herop og bare snylter på det danske samfund, som vi alle herinde (håber jeg på) har været med til at bygge op.

Jeg er ikke racist - men jeg har nogle meget klare holdninger på området. Men det er en anden debat og en anden tråd - som måske, måske ikke, bliver taget op en dag.

// Martin

Hvad med de danskere, der snylter på det danske samfund :?

[quote=DaneX;232704]Jeg personligt er hamrende træt af alle de indvandrer kiosker og købmand, som lader som om at de slår ens varer ind på kasseapperatet - men liiige glemmer at trykke på den sidste knap, som registrerer det. Og sekundet man har vendt sig om, så hører man det lille bip, man får når man sletter det indtastede.

// Martin[/quote]
Hvordan opdagede du dette fænomen?

(Det har jeg aldrig hørt om før…)