Sodastream vs. Aqvia?

Er der nogen herinde, der har en Aqvia “sodavandsmaskine”?
Jeg læste om den i en test i Politikens regi:
http://politiken.dk/tjek/ECE1077034/dyr-sodavandsmaskine-giver-de-bedste-bobler/

Og da jeg har en Sodastream-maskine, der kun knap og nap giver ordentligt brus (kun den første halve af en liter “bebruset” vand bobler nok), vil jeg gerne høre om andres erfaringer.

I den butik, hvor jeg bytter gaspatronerne, siger den voksne sælger (vistnok butikschef), at han har en Sodastream hjemme, og han oplever ingen forskel mellem de 2 slags. Selvom han altså med henv. til testen ville kunne sælge mig en anden maskine.

Testen omtaler maskinerne sådan:
Begge maskiner kan levere danskvand med kraftigt brus, der stadig er perlende efter en dag i køleskabet. Men Aqvia larmer ikke lige så meget som Sodastream, der afgiver en spruttende lød, når danskvanden er færdig.

Det med at give kraftigt brus - Sodastream-vand, som har fået 5-6 omgange i maskinen, taber stadig gassen på under en time, og holde en hel dag?? :klapper: Slet ikke!
“Spruttende” lyd (lød betyder hudfarve…) - sig det dog rent ud, den prutter larmende!

Den model, jeg har, hedder vist “Design” - ligner mest modellen “Jet” på hjemmesiden. Jeg havde forventet, at med relanceringen af mærket var de kommet tidligere utilstrækkeligheder til livs. Men nej: Ekstrakterne til sodavand er stadig sødtklistrede, mest til børn - og der er slet, slet ikke brus nok i vandet.

Hvis nogen har erfaringer med andre mærker eller modeller, så fortæl, fortæl?

Jeg har den Sodastream der hedder Pure og den er jeg rigtig godt tilfreds med. Jeg fylder 4 flasker af gangen og popper dem hvorefter de bliver sat i køleskabet. Der kan de sagtens holde brusen igennem længere tid. Faktisk stod der en fyldt flaske i køleskabet da vi tog til DK og den var stadig stærkt sprudlende da vi kom hjem.

Alle sodavand taber jo lidt hver gang du åbner flasken - måske smånipper du for meget?

Nah - jeg hælder ca 1/3 - 1/4 ltr over i et stort glas med frugtsaft ad gangen. Det er når jeg når til den sidste 1/2 - 1/3 af flasken, at bruset er gået fløjten, indenfor 1-2 timer…

Kan det tænkes at det er flasken der er slidt så proppen ikke lukker ordentlig til mere? Jeg spørger fordi jeg slet ikke kan genkende det fra mine flasker…

Tjah, hele molevitten er købt samtidig, nemlig da Brugsen/Coop havde et medlemstilbud (for vel ca 1½ år siden) på en pakke med ny maskine, nye flasker, og ny patron.
Sammenlagt var det godt 1/2 billigere end i “løssalg”.

Imidlertid bider jeg mærke i, at modellen “Design” ikke længere findes i Sodastreams hjemmeside-sortiment. Måske var den for dårlig og blev videreudviklet - ?

Har andre herinde erfaringer med “sodavands”-maskiner?

Jeg synes nu også, brusen går forholdsvis hurtigt af. Og flaskerne er helt nye - lige som maskinen.
Vi har Sodastream, en af de sorte, billige versioner. Pure, er det den med glasflasker?

[QUOTE=Else;539942]Jeg synes nu også, brusen går forholdsvis hurtigt af. Og flaskerne er helt nye - lige som maskinen.
Vi har Sodastream, en af de sorte, billige versioner. Pure, er det den med glasflasker?[/QUOTE]

Nej, det er også plastikflasker :slight_smile:

Efterlyser lige igen: Blandt alle KatteGales brugere, er der nogen, der har eller har prøvet (f eks hos venner, hos familie) en Aqvia “sodavands”-maskine?

Hvor længe holder sådan en patron ca. ?

Det afhænger jo af, hvor tit, man laver danskvand.
Jeg tror, at fabrikantens angivelse holder nogenlunde stik, hvis man bare skal have “blid brus”.
Men som sagt, så er det Sodastream.

Mht flasker, så virker de tætte: Jeg hører ingen suselyd fra dem, som man f eks hører på termokander, der “snakker”, og de samme flasker bruger jeg til at tage f eks vand eller saft uden brus med mig. Dvs flasken ligger i min taske og bliver vendt og tumlet på alle leder og kanter i løbet af en dag - og der er ikke skyggen af sivning.

Mon der er nogen herinde, der har eller har prøvet en Aqvia-maskine?
Eller som kender nogen med den erfaring?

Nu har jeg ikke selv en maskine, men jeg har erfaret gennem flere at der er holdbarhed på flaskerne (plastikflasker) kan det have noget med det at gøre?

Holdbarhed på flaskerne?
Undskyld, men jeg er ikke med :slight_smile:

Selv i helt nye halvlitersflasker holder bruset ikke. Man kan heller ikke få så meget brus på vandet i ½ ltrs flasker.

[QUOTE=MiSi;540731]Holdbarhed på flaskerne?
Undskyld, men jeg er ikke med :slight_smile:

[/QUOTE]
Min svigerinde fik en af de maskiner i julegave hvor jeg selv så den dato for første gang. kan dog ikke huske hvilken hun fik.

Men det forklarer jo selvfølgelig ikke at selv nye flasker ikke holder brus. Har du overvejet om det er selve maskinen der er problemet? at den simplehen ikke kan docere den rigtige mængde brus? det kan jo være en produktionsfejl.

OK?
Men nu har jeg testet ved et tilfælde: Når der kun er taget lidt af flasken, så holder den bruset: forleden lavede jeg en liter om aftenen, og brugte ca 1 dl. Næste dag var der stadig godt brus i resten.

Men hvis jeg nu laver en flaske og bruger ca 1/3 - ½ ltr, så går bruset af resten på måske en times tid. Hvis det havde været Hvid Vand (hvis nogen kan huske den), så havde det holdt.

Og stadig væk: Jeg ville gerne have kraftigere brus end det, Sodastream leverer.
Det er ikke noget nyt, men nøjagtig det samme som min “gamle” Sodastream (model Gemini - og min mor havde så nummeret ældre, fra da de begyndte at have hel- og halvlitersflasker og ikke bare 25 cl).

Jeg genkender ikke problemet med at sodastream har problemer med at holde på brusen…Har en sodastream i “coca cola versionen”, den holder fint på brusen også efter et par dage. Har nu haft min i ca et år. Coca cola versionen skulle så give 10% mere brus end de alm. modeller, så ved ikke om det kan være det :gruble: Aqvia har jeg desværre ingen erfaring med…

nu tør man da slet ikke købe sådan en tingest,næ jeg holder mig til coca-cola

Tine

[QUOTE=skoglund;542117]Kulsyrepatroner kan eksplodere - TV 2

nu tør man da slet ikke købe sådan en tingest,næ jeg holder mig til coca-cola

Tine[/QUOTE]

Tror nu ikke at faren er større nu end den var for 20 åt siden. Der havde vi også sådan en maskine.

Faren er vel ca lige så stor som når det samme sker for et TV…

Altså, vores flasker er helt nye, og holdbarheden er omkring 3 år, så det er i hvert fald ikke det, der er problemet.
Misi, du kan da lave bruset nøjagtig som du vil have det. Hvis det skal være kraftigt, så trykker du bare flere gange.

[QUOTE=Else;542253]
Misi, du kan da lave bruset nøjagtig som du vil have det. Hvis det skal være kraftigt, så trykker du bare flere gange.[/QUOTE]

Det gør jeg skam også :slight_smile:
Den får 4-5 omgange, før det er nogenlunde. Det hjælper lidt at stoppe med de korte, faste tryk før sprutte-lyden kommer. Jeg forstår bare ikke, at der skal så meget til, før det er bare i nærheden af bobler nok.

Måske er det blot, fordi de maskiner er designet til at lave sodavand til børn: Ikke så meget brus, søde ekstrakter, og hurtig “afbrusning”, fordi det bliver drukket med det samme.

Derfor fandt jeg testen interessant - det andet mærke virker mere voksen-orienteret :slight_smile: