Ja nu er jeg altså ved at være lidt “desperat” - Charlie har boet her i lidt over 14 dage nu - og han har stadig ikke fattet idéen i at kradse klør i hans store fine kradsetræ - næh nej, det skal være i vores sofa, synes han! :mad:
Hvordan får vi ham til at bruge kradsetræet?
Jeg har købt sådan en spray som burde tiltrække ham til det som det er sprøjtet på - så det har kradsetræet fået en tur med. Virker ikke - udover at han åbenbart synes det duftede så dejligt den dag det blev sprøjtet på, at han blev nødt til at smage på sit kradsetræ!
Eller så fjerner vi ham fra sofaen hver gang han så meget som ligger op til at kradse klør i det - og så sætter vi ham hen til kradsetræet i stedet for.
What to do? :øhmm:
Når overstående ingen effekt har…
Og hans negle er ved at være lange, så han trænger altså til at kunne få kradset dem sådan ordentligt!
De bliver ikke kortere af, at han bruger et kradsetræ - kun skarpere En indekat skal have klippet kløer jævnligt, så det har han forhåbentlig lært hjemmefra.
Jeg vil umiddelbart gætte på, at I har sat kradsetræet forkert efter hans mening og hvis det så kombineres med en sofa, der er indbydende at kradse i (sådan én har jeg også haft, men der kunne man i det mindste ikke se det), så er det svært at ændre adfærden.
Men intet er umuligt med en masse tålmodighed
Mange har haft held med at pakke sofaen ind i sølvpapir, så det var da en - endda relativt billig - måde at forsøge
[quote=Temple Bar;392819]De bliver ikke kortere af, at han bruger et kradsetræ - kun skarpere En indekat skal have klippet kløer jævnligt, så det har han forhåbentlig lært hjemmefra.
Jeg vil umiddelbart gætte på, at I har sat kradsetræet forkert efter hans mening og hvis det så kombineres med en sofa, der er indbydende at kradse i (sådan én har jeg også haft, men der kunne man i det mindste ikke se det), så er det svært at ændre adfærden.
Men intet er umuligt med en masse tålmodighed
Mange har haft held med at pakke sofaen ind i sølvpapir, så det var da en - endda relativt billig - måde at forsøge :)[/quote]
Jeg har fået af vide af en vet. sygeplejerske (som nu har en dyrehandel) at man heller ikke skal klippe klør på en indekat, det klarer de selv at holde nede på et kradsetræ?
Jeg prøvede nemlig på at klippe Charlies negle, men det synes han ikke var spor sjovt (så kunne godt mistænke at han ikke er vant til det?), så ville høre om hun gad hjælpe mig - men hun mener ikke man skal klippe klør på en indekat heller? :øhmm:
Kradsetræet er ikke i kombination med sofaen - de står overhovedet ikke op af hinanden. Og Charlie bruger glad og gerne sit kradsetræ (gulv-til-loft) for at klatre på det og sove i sin hængekøje. Men han gider bare ikke kradse klør i det? :?
[quote=Garfield.;392823]Jeg har fået af vide af en vet. sygeplejerske (som nu har en dyrehandel) at man heller ikke skal klippe klør på en indekat, det klarer de selv at holde nede på et kradsetræ?
Jeg prøvede nemlig på at klippe Charlies negle, men det synes han ikke var spor sjovt (så kunne godt mistænke at han ikke er vant til det?), så ville høre om hun gad hjælpe mig - men hun mener ikke man skal klippe klør på en indekat heller? :øhmm:
Kradsetræet er ikke i kombination med sofaen - de står overhovedet ikke op af hinanden. Og Charlie bruger glad og gerne sit kradsetræ (gulv-til-loft) for at klatre på det og sove i sin hængekøje. Men han gider bare ikke kradse klør i det? :?[/quote]
Jeg mener ikke, at I har kradsetræ og sofa i ét, men at kombinationen af, at kradsetræet ikke opfylder Charlies behov for at kradse (at det ikke står et sted, han har behov for at afmærke) og det faktum, at jeres sofa er let og indbydende at kradse i betyder, at han vælger den metode.
Uanset om hun er uddannet veterinærsygeplejerske eller ej, så har hun ikke ret i, at indekattes kløer ikke skal klippes. Det bliver I nødt til at lære ham at få gjort og det kan desværre være en besværlig proces, hvis han ikke har fået det gjort særlig tit hjemmefra
Katte bruger kradsetræer til at duftmarkere og til at komme af med det yderste lag klo (du vil tit se nogle tynde kloformede hylstre ligge ved et kradsetræ), mens spidsen slides på fliser og asfalt, som indekatte ikke bevæger sig så meget på
Hvis de bliver for lange skal de klippes Nogle katte kan selv klare det, f.eks. min gamle huskat der “bider negle”, nogle af mine andre får for lange kløer og får dem derfor klippet.
Mht Charlie, så tag i starten én klø af gangen og beløn med en rigtig god godbid, så tror jeg snart han vænner sig til det og kan få dem klippet på én gang. Ofte er det kun de forreste, men har også set katte med behov for at få klippet de bagerste. Passede i øvrigt en indekat på 1½-2 år sidste sommer, den hang konstant fast i alt, sofa, seng etc. fordi ejerne ikke klippede kløer på den. Jeg fik den lokket til at få klippet alle kløerne i løbet af en 10-15 min, den var ikke såååå glad for det, men jeg sørgede for ikke at holde fast og gøre det til en dårlig oplevelse, men i stedet lokke og nusse imens jeg lige listede lidt klipning ind
Alle mine er vant til at få tjekket kløer dagligt/ugentligt, sådan at jeg KAN se efter uden problemer hvis der skulle være noget. De kan jo også jokke noget op. Og så er det altså bare så meget nemmere hvis katten er vant til at få tjekket det hele. Det værende øjne, ører, kløer, tænder osv. Jeg gør det som en del af den daglige nusning, uden at tænke så meget over det.
Mht sofa og kradsetræ tæt på hinanden, så er det jo ikke nødvendigt for at Charlie synes at sofaen står bedre ifht krads end kradsetræet. Men der er jo kommet forskellige forslag ifht aflære ham en ting og lære ham en ny
[quote=Temple Bar;392837]Jeg mener ikke, at I har kradsetræ og sofa i ét, men at kombinationen af, at kradsetræet ikke opfylder Charlies behov for at kradse (at det ikke står et sted, han har behov for at afmærke) og det faktum, at jeres sofa er let og indbydende at kradse i betyder, at han vælger den metode.
Uanset om hun er uddannet veterinærsygeplejerske eller ej, så har hun ikke ret i, at indekattes kløer ikke skal klippes. Det bliver I nødt til at lære ham at få gjort og det kan desværre være en besværlig proces, hvis han ikke har fået det gjort særlig tit hjemmefra
Katte bruger kradsetræer til at duftmarkere og til at komme af med det yderste lag klo (du vil tit se nogle tynde kloformede hylstre ligge ved et kradsetræ), mens spidsen slides på fliser og asfalt, som indekatte ikke bevæger sig så meget på :)[/quote]
Jeg har altid også fået af vide at det kun var udekatte man ikke klippede på - men tænkte at det jo måske kunne være mig som havde taget fejl, men det kan jeg jo så høre at det er det ikke
Nå, men så er der jo ikke andet for end at gå igang med at klippe hans negle - stille og roligt, én af gangen - sammen med en kæmpe portion tålmodighed og godbidder
Vi har ikke rigtig mulighed for at flytte kradsetræet et andet sted hen - og slet ikke her hvor sofaen står. :øhmm:
[quote=Eife;392839]Hvis de bliver for lange skal de klippes Nogle katte kan selv klare det, f.eks. min gamle huskat der “bider negle”, nogle af mine andre får for lange kløer og får dem derfor klippet.
Mht Charlie, så tag i starten én klø af gangen og beløn med en rigtig god godbid, så tror jeg snart han vænner sig til det og kan få dem klippet på én gang. Ofte er det kun de forreste, men har også set katte med behov for at få klippet de bagerste. Passede i øvrigt en indekat på 1½-2 år sidste sommer, den hang konstant fast i alt, sofa, seng etc. fordi ejerne ikke klippede kløer på den. Jeg fik den lokket til at få klippet alle kløerne i løbet af en 10-15 min, den var ikke såååå glad for det, men jeg sørgede for ikke at holde fast og gøre det til en dårlig oplevelse, men i stedet lokke og nusse imens jeg lige listede lidt klipning ind
Alle mine er vant til at få tjekket kløer dagligt/ugentligt, sådan at jeg KAN se efter uden problemer hvis der skulle være noget. De kan jo også jokke noget op. Og så er det altså bare så meget nemmere hvis katten er vant til at få tjekket det hele. Det værende øjne, ører, kløer, tænder osv. Jeg gør det som en del af den daglige nusning, uden at tænke så meget over det.
Mht sofa og kradsetræ tæt på hinanden, så er det jo ikke nødvendigt for at Charlie synes at sofaen står bedre ifht krads end kradsetræet. Men der er jo kommet forskellige forslag ifht aflære ham en ting og lære ham en ny :)[/quote]
Må bare i gang med at læse ham at få klippet negle - vi kan sagtens komme til ham, også nusse poter, tjekke ører osv., ingen problem. Men det der negleklipning, det er altså ikke lige hans ynglingsting - men vi må bare igang med tilvænning så
Det kan godt være han synes sofaen står bedre end kradsetræet, men vi har ikke rigtig mulighed for at flytte kradsetræet et andet sted hen - det er lidt træls jo… så vi bliver nødt til at lære ham at bruge kradsetræet i stedet for sofaen alligevel,
Men måske kunne I sætte et lille kradsetræ op et andet sted i lejligheden og se, om han vil benytte det til at kradse på og så det andet til at ligge i :?
Vi har haft et andet, mindre kradsetræ oppe - det var heller ikke okay, sofaen var stadig nummer 1!
Besværlige kat…
Så synes efterhånden snart jeg er ved at være løbet tør for idéer - og samme tid synes jeg jo også det er synd for Charlie at han bliver fjernet hver gang han kradser klør, men vi sætter ham jo hen til kradsetræet…
[quote=Garfield.;392856]Vi har haft et andet, mindre kradsetræ oppe - det var heller ikke okay, sofaen var stadig nummer 1!
Besværlige kat…
Så synes efterhånden snart jeg er ved at være løbet tør for idéer - og samme tid synes jeg jo også det er synd for Charlie at han bliver fjernet hver gang han kradser klør, men vi sætter ham jo hen til kradsetræet…[/quote]
Det er ikke synd, så længe I ikke direkte straffer ham for det
Hvad med at anskaffe et betræk til sofaen, der er helt tætvævet, så han ikke så let kan få kløerne i det? Når I samtidig sørger for at holde hans kløer klippede, bør han miste interessen for sofaen.
[quote=Temple Bar;392861]Det er ikke synd, så længe I ikke direkte straffer ham for det
Hvad med at anskaffe et betræk til sofaen, der er helt tætvævet, så han ikke så let kan få kløerne i det? Når I samtidig sørger for at holde hans kløer klippede, bør han miste interessen for sofaen.[/quote]
Det kunne være en idé - det må vi lige se om vi kan finde ud af. Det er værd at afprøve.
Og nej, vi straffer ham ikke for at kradse klør i sofaen, vil jo helst ikke have at han tror at han får skæld ud for at kradse klør i det hele taget så han bliver bare fjernet og sat hen til kradsetræet, som jo er det ønskede sted for at han kradser sine klør.
Læg et løs tæppe hen over sofaen, så hver gang han forsøger at hvæsse kløer, falder tæppet ned - Det betyder at han hver gang bliver forstyrret i hans foretagende.
Har du kradsemåtter til at lægge på gulvet ? Mange katte vil gerne kradse kløer på noget der ligger vandret - Små kradsebræt til at hænge på væggen er osse gode, især hvis de hænger så højt at katten kan strække ud.
Her i hjemmet har vi kradse muligheder mange steder …Incl. vores kokostæppe på altanen, og vi har aldrig haft en kat som kradser i møblerne - Så jeg tror man bedst skåner møblerne ved at give masser af andre muligheder.
Og så er jeg enig med andre som siger, at en indekat SKAL ha’ klippet kløer. Og en kat kan ikke hvæsse kløerne kortere ved at bruge kradsetræ - Når de kradser, så er det fordi de markerer og fordi de fjerne løse hornlag.
Hvis en indekat går med uklippede kløer, så er der risiko for at poterne kan hænge fast i tæpper olign - Og det kan der faktisk komme nogle grimme forstuvninger ud af.
[quote=Alice;392865]Læg et løs tæppe hen over sofaen, så hver gang han forsøger at hvæsse kløer, falder tæppet ned - Det betyder at han hver gang bliver forstyrret i hans foretagende.
Har du kradsemåtter til at lægge på gulvet ? Mange katte vil gerne kradse kløer på noget der ligger vandret - Små kradsebræt til at hænge på væggen er osse gode, især hvis de hænger så højt at katten kan strække ud.
Her i hjemmet har vi kradse muligheder mange steder …Incl. vores kokostæppe på altanen, og vi har aldrig haft en kat som kradser i møblerne - Så jeg tror man bedst skåner møblerne ved at give masser af andre muligheder.
Og så er jeg enig med andre som siger, at en indekat SKAL ha’ klippet kløer. Og en kat kan ikke hvæsse kløerne kortere ved at bruge kradsetræ - Når de kradser, så er det fordi de markerer og fordi de fjerne løse hornlag.
Hvis en indekat går med uklippede kløer, så er der risiko for at poterne kan hænge fast i tæpper olign - Og det kan der faktisk komme nogle grimme forstuvninger ud af.[/quote]
Nej han har ingen kradsemåtte - måske jeg skulle få fat i sådan en til ham Tak!
Jeg går også i gang med at vænne ham til at få klippet klør - så de kan blive klippet regelmæssigt.
Væn ham stille og rolig til at du tager hans poter, og trykker kløerne frem - Samtidig med at i hygger og nusser …Så forbinder han snart seancen med noget rart.
Når jeg har killinger bliver de fra få uger gamle vænnet til at få klippet kløer …Og som voksne står de næsten i kø, når de ser at min bedre halvdel har ‘3 i eneren’ fremme ( Vi bruger altid en alm. 3 i ener, da vores tøzer absolut ikke kan li’ en klosaks.
Min Tenshi havde også en dårlig vane med at bruge sofaen i stedet for kradsetræet, men det gik i orden af sig selv da vi fik et nyt kradsetræ, så det andet har åbenbart ikke været godt nok til den lille dame. Nu har I jo prøvet med et andet kradsetræ, men jeg ville bare lige fortælle hvad der virkede hjemme hos os.
Derudover er vores også super glade for kradsemåtter, så dem vil jeg også helt klart anbefale.
Mht. at klippe klør, så var mine katte bestemt heller ikke begejstrede for det i starten, så jeg gør det når de ligger og sover rigtig dejligt. Så rånusser jeg dem og sniger lige et lille klip ind imellem. :høhø: Det fungerer fint, og nu er de efterhånden vant til det.
Da jeg kiggede kradsetræer, faldt jeg flere steder over sådan nogle vinkel-nogle som kan monteres på sofaer osv hvor kattene kradser, måske det kunne prøves?
jeg har ihvertfald fundet ud af at kattene er meget mere vilde med det end alle de købte.
en rundstok ca. 10 cm i diameter monteret på en bundplade.
rundstokken er beklædt med kokostæppe, jeg har altid kunne finde en billig rest hos tæppehandleren.
det fylder ikke ret meget og er drøn nemt at gemme af vejen hvis man skal have gæster og ikke vil have det stående midt i stuen