Søger hankat til parring!

Min Dunya er i løbetid for første gang, og jeg vil meget gerne avle killinger fra hende en enkelt gang inden hun bliver steriliseret… men det ser ud til næsten at være umuligt :frowning: … please please please… er der nogen som har gode råd til hvad jeg kan gøre for at gøre min lille drøm muligt:)

Jeg kan sagtens forstå du gerne vil have killinger, men helt ærligt så er det ikke bare lige noget man gør fordi man syntes det kan være sjovt.

Ja undskyld hvis jeg lyder lidt skrap men der er rigeligt med katte allerede, så for mig giver det ingen mening “bare lige at lave et kuld fordi at…”

Er din Dunya med stamtavle? Hvis hun er så tal med den opdrætter du købte hende hos for evt. ideer til hvor du kan finde en hankat.

Er hun uden stamtavle så ved jeg ikke hvor du finder dig en villig hankat.

4 Synes om

Som registreret opdrætter er det ikke lovligt at lade sin hankat parre hunkatte uden stamtavle :slight_smile:
Jeg er meget enig med HolmeInc :slight_smile:

4 Synes om

“Bare for sjov” og "bare lige at lave et kuld fordi… " Undskyld men hvor har du det fra???
Nej DET ER IKKE BARE FOR SJOV, ELLER FORDI JEG BARE LIGE HAR LYST.
Og ja undskyld hvis jeg lyder lidt skarp… men Herre gud, hvor folk dog har travlt med at dømme… og nedgøre… For mig er det en mindre drøm…
Nej, hun har ingen stamtavle. Nej, hun er ikke købt fra en opdrætter… Men hun er stadig et af de vigtigeste levende væsner i mit liv. Og dermed en mindre drøm for mig at “udvide” familien lidt… At du gør det til en bagatel, som om det er noget jeg ikke har gennemtænkt, er virkelig respektløst. Håber du nyder din lørdag mere, end du lige har ødelagt min. tak for det.

Jamen dog… ro på :slight_smile:
Du vil opleve at herinde er der ikke mange der bifalder at lave kuld på en husmis uanset hvor sød, dejlig og vigtig den er :slight_smile: Ganske enkelt fordi internaterne bogstavelig talt drukner i katte og killinger. Der er alt for mange husmisser der mangler hjem og derfor kan det være svært at acceptere at der laves et kuld “bare” fordi man gerne vil have killinger :slight_smile:
Hvis du gerne vil udvidde familien med killinger, kunne du overveje at blive plejemor for nogle af alle de killinger der mangler et hjem for at lære at blive kat :slight_smile:
På den måde hjælper du et kuld killinger, du prøver at have killinger og du har mulighed for at udvidde familien med en eller to af dem :slight_smile:

7 Synes om

Jo, det er fordi du har lyst og det er der som sådan ikke noget galt i, det er sådan de fleste af os starter :wink: … Been there done that

Men tænk dig om, inden du slipper hende løs med en hankat … Sæt dig ordentlig ind do and don’t … Bered dig på mange udgifter, det kan gå gruelig galt … Og vær klar på, at beholde alle killingerne, folk der lover at aftage en, har det med at springe fra, når det bliver virkelighed :slight_smile:

Jeg vil anbefale dig, at melde dig som plejefamilie evt. hos Min Ven Katten, det vil give dig et rigtig godt billed af, hvad det indebærer af arbejde og udgifter … Syntes du stadig derefter, at din pige skal have killinger, så ved du hvad du har med at gøre :slight_smile:

7 Synes om

Du er i hvert fald ikke opmærksom på, hvilket forum du henvender dig til.

En af de uskrevne regler herinde på Kattegale er, at hvis man opdrætter killinger, så skal det foregå inden for det etablerede klubsystem med tilhørende regler.

Denne uskrevne regel kan man være uenig i, og det må man også gerne give udtryk for. Man skal bare forberede sig på, at den efterfølgende debat vil føles lidt som at p*sse mod vindretningen. :wink:

4 Synes om

Det er så en regel, der er undgået min opmærksomhed. Der har måske ikke været mange huskattekuld på Kattegale, men det er da forekommet. Og jeg kan sagtens forstå trangen til at avle videre på temperamentet i en højt elsket huskat. Vores gamle Rudolf var selv barnebarn af en tortie, jeg havde fået fra min brors hankat Rødesen…

Når det er sagt, så er jeg enig i, at der skal meget tungvejende grunde til at avle flere huskatte. Der sidder så mange skønne katte rundt omkring kattehjemmene og venter på at blive valgt til adoption. :slight_smile:

10 Synes om

Så vidt jeg kan se er trådstarter ny på forum - hvordan skal hun kunne vide hvilket forum hun henvender sig til? Hvis ikke nye medlemmer kan få lov at stille spørgsmål, som ikke nødvendigvis ligger i linje med forummets “uskrevne regler” som du kalder det uden at skulle forberede sig på at “pisse mod vinden”, bliver det nok ikke mange nye medlemmer, der bliver hængende… I øvrigt enig med Finn Frode.

4 Synes om

Ved at læse indlæg.

Læs nu, hvad jeg skriver. Jeg siger ikke, at det skal være sådan. Eller at det er godt, at det er sådan. Jeg beskriver bare virkeligheden. Sådan er det på alle sociale medier. Hvis man udtrykker holdninger, der går på tværs af flertallets, så kommer der en del negative kommentarer.

Netop. Og de undskyldes typisk som ups-kuld eller hittekatte. Og det forklares, at hele familien skal neutraliseres.

Jeg læser skam hvad du skriver. Og det er fint at du ikke mener det skal være såden - det ønsker jeg heller ikke. Jeg vil så bare gerne slå et slag for, at vi på forum kan være overbærende overfor at nye medlemmer stiller spørgsmål, som vi synes ligger udenfor “de uskrevne regler”. (Det mener jeg i øvrigt også vi oftest er - og at det er en af de “uskrevne regler” herinde.)
Det er muligt at virkeligheden på sociale medier er, at man får modstand, hvis man ytrer sig mod flertallet. Men modstand avler modstand, så hvis vi gerne vil igennem med et budskab - og hvis vi gerne vil have nye medlemmer - så kommer vi altså længere ved at møde folks spørgsmål med åbenhed og ved at give anerkendende svar…

6 Synes om

Tror virkelig du får mega svært ved at finde en hankat på dette forum, da jeg tro, at alle os der har en hankat er seriøse registrerede opdrætter og kun låner vores drenge ud til piger af samme race MED STAMTAVLER så killingerne også kan få stamtavler.
Det er ikke kun pga stamtavlen, men også fordi der ligger et stort arbejde bag ved med hensyn til sundhed :slight_smile:

som opdrætter forstå jeg godt du kunne tænke dig killinger, de er mega nuttede og kanon hyggelige, men der er bare mange ting i det som ikke er sjovt og som kan være en dyr fornøjelse. bla en kejsersnit, killinger eller missemor kan blive syge. Det sker 90% af tiden gerne uden for dyrlægens normale åbningstid og tro mig det koster kassen.
Der er et hav af huskatte og blandingskillinger til salg, kan, må og vil du beholde dem du ikke kan komme af med. Husk du ved ikke om den får 1-2-3-eller 9 killinger.

2 Synes om

Det, Trine skriver …

Hej… Jeg er ikke en af dem!
Men ifht at blive plejemor for killinger som mangler hjem, så jo, måske engang i fremtiden. Det er dog på ingen måder det jeg har interesse i lige nu. Men tak for info.

:slight_smile:

tak for info :slight_smile: klart værd information at sætte sig ind i. ifht til aftagning af killinger er jeg godt forberedt, ellers ville jeg slet ikke tænke på det. Og ja, jeg skal jeg være godt økonomisk forberedt:) Men bliver nu helt nervøs når du skriver “det kan gå grueligt galt” :frowning: hvad mener du med det? Mener du med min kat?

@Andreas øhmm jeg forstår ikke helt! beklager hvis jeg har overbrudt nogle regler for forrummet… Og ja, jeg er måske lidt desperat og har bare kastet mig direkte ud på nettet for at søge efter råd, og ikke taget mig tiden til at læse hjemmesidens regler, også de uskrevne, hvis de skulle være forklaret et sted. Og igen jeg ønsker ikke at træde nogen over tæerne.

@Jeanette Du for det til at forkomme en del dyrere end hvad oprindelig havde tænkt. Men sandheden er at jeg som sådan ikke er bekymret omkring det økonomiske. Men alligelvel tak for at gøre mig opmærksom på ydeligere omkostninger som evt kunne forkomme. Og ærlig talt osse lidt skræmmende at tænke på at hun sku’ udsættes for et kejsersnit :frowning:
Sker det ofte?

Men hvad er det, der er så svært, at du skal have hjælp til det? Når man vil lave huskattekillinger, så lukker man blot døren op for sin hunkat i løbetid, og så ordner naturen faktisk resten - hun kan sagtens selv finde en egnet hankat, og vil i løbet af en dag eller to komme hjem igen og være drægtig med et sted mellem 2 og 8 killinger. Piece of cake…
Du kommer ikke til at kunne låme em stambogsført hankat til projektet, for opdrætterne er bundet af regler der siger at de ikke MÅ låne sin hankat ud til killinger, der ikke kan stambogsføres. Men det er jo heller ikke stamtavler, du som sådan er interesseret i, i forbindelse med killingerne. Og så er det faktisk ret let - luk døren op, hun finder selv ud af resten.
Om det er en god ide? Det er en helt anden sag… men det er sådan du gør, hvis drømmen om huskattekillinger skal blive til noget.

4 Synes om

Vil du stadigvæk forslå det, vidende at hun er en indekat, som bor med mig i midtbyen på anden sal, og som sådan kun har været med mig ude få gange, enten i sele, eller på skulderen?

Ps. Det er ikke tanken at selve “opdrætning” (er det det man kalder det? de første 12 uger?) Anyways, Så skal det ikke forgå hos mig, men en veninde, som tidligere osse har været plejemor, og dermed har faciliteterne og erfaring med det :slight_smile:

Jeg tænker på om du har overvejet hvad det egentligt koster at få killinger, hvis det ender sådan :slight_smile:
Et yderst simpelt regnestykke for mig er at hvis jeg sælger killinger til 5000 kr stykket, så skal mormis have 4 for det løber rundt :slight_smile: Det er et fuldstændig ukompliceret forløb uden hverken kejsersnit og kun med de obligatoriske dyrlægebesøg og hvad de indeholder :slight_smile:
Stamtavler koster 200 kr pr stk, og så kan du godt regne ud at det ikke er dem der river i budgettet :slight_smile: Det er ALT det andet der skal til når man har killinger på en ansvarsfuld måde :slight_smile:

2 Synes om

penge er ikke noget problem for mig.
Ifht Stamtavle osv. har jeg absolut NADA forstand på. Dunya er en helt alminde europæisk korthår med et snert af noget andet i sig. Jeg købte hende fra en privat sælger via DBA, hun var fra et kuld på fire. Det er alt hvad jeg ved, fra før det øjeblik jeg fik hende. Derefter blev hun til ‘DUNYA’ som betyder verden på det arabiske. Og det er præcis hvad hun betyder for mig. Verden.