Jeg har fået lyst til at bage Peberkager, men har ingen opskrift. Der er jo en masse på nettet, men tænkte at jeg ville høre, om der er nogen her som har en god, gennmntestet opskrift på Peberkager, der smager så englene synger?
Takker på forhånd ![]()
Jeg har fået lyst til at bage Peberkager, men har ingen opskrift. Der er jo en masse på nettet, men tænkte at jeg ville høre, om der er nogen her som har en god, gennmntestet opskrift på Peberkager, der smager så englene synger?
Takker på forhånd ![]()
Bagermester Harepus:
Når en peberkagebager
bager peberbagekager
ta’r han først en mægtig gryde
og et kilo smør omtrent.
Og hvis gryden ikke vælter
blandes smørret, når det smelter,
med et kilo puddersukker
til det lugter brunt og brændt.
Og i smør og sukker kommer
man en halv snes æggeblommer
som man rører ud i gryden
med et kilo hvedemel.
Når det værste er af vejen
krydres peberkagedejen
med en teske ægte peber
og et lille drys kanel.
Bagereleven:
Når en peberkagebager
bager peberbagekager
ta’r han først en mægtig gryde
og et kilo smør omtrent.
Og hvis gryden ikke vælter
blandes smørret, når det smelter,
med en theske puddersukker
til det lugter brunt og brændt.
Og i smør og sukker kommer
man en halv snes æggeblommer
som man rører ud i gryden
med et kilo hvedemel.
Når det værste er af vejen
krydres peberkagedejen
med et kilo ægte peber
og et lille drys kanel.
hmm eller også skal du søge videre hehe
Er det brunkager eller er det sådan nogle tykke figur nogle?
Hvis det er TYNDE brunkager så har jeg en fantastisk opskrift:
Der bliver 12-13 plader med 16stk på hver (alt efter hvor tyndt man ruller selvfølgelig)
200g smør
300g lys sirup
200g mørk farin
500g mel
1½ tsk potaske i ½ dl vand
1 pose brunkagekrydderi
Smør, sirup og farin koges op. Deri potaske som er opløst 1 ½ dl vand, bagefter krydderierne. Afkøles!
Mel kommes i lidt efter lidt. Det er en blød dej, som bliver hård når den står i køleskabet (kan stå i flere dage eller uger). Dejen udrulles meget tynd, stikkes ud med et glas eller en udstikker. 1 flækket mandel lægges på; put en dråbe vand på først så mandlen hænger fast. Der skal lidt mel i dejen inden udrulning, men ikke for meget. Bare så den kan vendes når den udrulles.
Bages 170-175 grader i ca 10-11 min. Det er noget nær umuligt at se om en brunkage er færdig… Den er jo brun i forvejen :høhø: Så held og lykke. Min far nægter at bage brunkager netop derfor, så hvis jeg vil ha brunkager juleaften så må jeg selv bage dem, basta.
Vivian, du får det til at lyde så let at bage peberkager :høhø:
VH
Susanne
Er den fra hakkebakkeskoven hehe
Ja og det sjove er at man faktisk KAN bage efter Hakkebakkeskovens opskrift.
ET eller andet sted (jeg skal nok lede) har jeg min mors gamle håndskrevne opskrift på ægte svenske pepparkakor. De smager fantastisk, men er - lidt som gode brunkager - et to-dagesprojekt for dejen skal helst hvile natten over i køleskabet.
I know - melodien meldte sig omgående efter de første 2-3 ord, mere skulle der ikke til
Minder om en svunden tid - det er flere år siden end jeg lige har lyst at sætte tal på, men nogle “livets soundtracks” slettes aldrig ![]()
VH
Susanne
Tak for svar og opskrifter
Jeg fandt i går i en engelsk kogebog, jeg havde liggende en opskrift på ginger and cinnamon biscuits, som lyder dejligt krydrede, så dem prøver jeg. Samtidig har vi ag kantinen på jobbet fået en opskrift på brune kager med hvid chokolade og pistacienødder, og de skal vidst også prøves