Solarie

Nu har der på det sidste været adskillige artikler om at solarie er skyld i hudkræft/modermærkekræft i aviserne. Tager i det alvorligt eller fortsætter i som i plejer?

Ifølge aviserne er antallet af tilfælde steget drastisk.

Personlig tager jeg de meget alvorligt. Jeg har det tæt inde op livet og ønsker ikke at andre skal opleve det jeg oplever lige nu :frowning:

Det er ikke at spøge med. Jeg har aldrig sat mine ben i et solarie og kommer heller aldrig til det. Jeg er heller ikke den der slikker sol om sommeren. Jeg tåler det simpelthen ikke, men får hovedpine af for meget sol. Min datter foretrækker heldigvis også at beholde sin lyse hud, og dyrker heller ikke solbadning. Hverken den ægte eller den kunstige.

Jeg tager det MEGET alvorligt…har aldrig sat mine ben i et solarie og har ikke ‘dyrket’ solen i snart 25 år…ikke siden jeg oplevede ‘helbredt’ hudkræft hos min tante, som få år efter viste sig, at have sat metastaser:(

:S er en blegfis og jeg er mildest tagt meget træt af mine forælder for de har altid kaldet mig shadow som barn og gør det stadig for jeg er meget bleg (sidder meget i skyggen) …

Det med solbadning har ikke været mig jeg klør af det og bliver rød som en gris of derefter skalder jeg.

Syntes det at være brun er meget flot men er noget der til jeg bliver det aldrig.

[quote=skeem;295202]:S er en blegfis og jeg er mildest tagt meget træt af mine forælder for de har altid kaldet mig shadow som barn og gør det stadig for jeg er meget bleg (sidder meget i skyggen) …

Det med solbadning har ikke været mig jeg klør af det og bliver rød som en gris of derefter skalder jeg.

Syntes det at være brun er meget flot men er noget der til jeg bliver det aldrig.[/quote]

Lyder somom at du lider af soleksem :slight_smile:

Jeg gik meget i solarie da jeg var yngre, det gør jeg meget sjælden nu … højst 2-3 gange om vinteren.
Men om sommeren dyrker jeg solen uhæmmet, har dog taget til mig at smøre mig med solkrem og prøver at holde mig indendørs midt på dagen.

[quote=Skattekat;295204]Jeg gik meget i solarie da jeg var yngre, det gør jeg meget sjælden nu … højst 2-3 gange om vinteren.
Men om sommeren dyrker jeg solen uhæmmet, har dog taget til mig at smøre mig med solkrem og prøver at holde mig indendørs midt på dagen.[/quote]

Den stærke middagssol er specielt farlig så det er fornuftig :slight_smile:

Nixen - Det er mange år siden, der blev advaret mod det første gang, og jeg har også i mange år undgået at få sol direkte. Bliver brun, bare jeg hører ordet “sol”, men jeg synes heller ikke det er pænt med for mørk hud, især ikke i min alder.

Jeg tager måske sol 1-2 gange om måneden. Når jeg syntes jeg bliver lidt for fesen hopper jeg en tur ind i grillen.

jeg tager sol ind i mellem da jeg ligner noget der er løgn uden farve…

det er en kalkuleret risiko og den tager jeg… for hvad er der sjovt ved at leve længe hvis man ikke kan lide sig selv mens man gør det!

Da jeg var teenager tog jeg ofte sol og var tit fin brun :slight_smile: Men gør det slet ikke mere og har heller ikke rigtigt lyst til det… Men savner da at se brun ud

jeg tror jeg har været i sådan en sandwich-toaster 5 gange i mit liv og det har altid været lige inden jeg har været taget afsted til et varmt land, mest for lige at få lidt farve på kroppen inde da, og så for ikke at gi huden et chok.
men idag ku jeg aldrig drømme om at lægge mig i grillen.
min hud har den farve den nu engang har

Jeg har de sidste 5 år ikke været i solarie. Jeg synes risikoen er for stor, også taget i betragtning at jeg har en meget lys hud og mange fregner.
Jeg har dog gået med tanken den sidste uges tid om jeg skulle putte noget selvbruner på, for er meget grå lige i tiden!

Jeg går heller ikke i solarium, men gjorde det af og til for snart mange år
siden.

Har man været tæt på nogen med hudcancer eller cancer i det hele taget,
så er det noget, man frygter enhver anden måtte blive ramt af. Så hellere
sund og bleg, end brun og syg.

Da jeg var til katteudstilling i Frederiksborg Centeret for et par uger
siden, læste jeg på en opslagstavle i cafeen, at kongrescenteret
anbefalede deres solarier med den begrundelse, at mange gik rundt med D-
vitaminmangel :uha: Puha, tænker jeg bare, der er andre måder at få sit D-
vitamin på. Tænk at det er lovligt at markedsføre sig på den måde, når
man ved, at det er skadeligt :confused:

Nej jeg går ikke i solarie, og det er ikke fordi jeg er bange for at udvikle hudkræft. Hvis jeg har anlæg for at få den sygdom, så er jeg gennem min barndom med alle de sol-skoldninger jeg fik ikke hjulpet.

Men jeg gør det ikke og bruger heller ikke selvbruner, da jeg mener det er et forfejlet ideal som er sat op og pustet til at modeindustrien. Det er nøjagtig det samme med at barbere sig under armene/på benene, smøre uanede mængder af krigsmaling i hovedet osv., det er andre folks idealer af et smukt menneske, og ikke noget jeg deler.

Men det er trods alt ikke farligt at barbere sig under armene eller på
benene - hvis man ellers kan styre værktøjet :slight_smile:

Hilsen en, der altid barberer ben, inden hun skal spille kamp eller vise sommerben.

Ikke mere, på efterskolen brugte jeg mange timer og penge på det, men jeg blev alligevel aldrig brun så det er penge lige ud af vinduet og så kan det også være lige meget :høhø: Da jeg boede i ørkenen i USA et helt år blev jeg heller ikke brun - lidt mere farve end nu, men langt fra brun og jeg var mest udenfor, så det er ikke fordi jeg gemte mig for solen. Så jeg har accepteret at jeg alligevel ikke bliver brun (med normalt brug af sol og solarie) og så gider jeg hverken bruge tid eller penge på det - kunne jeg blive brun tror jeg dog sagtens jeg kunne finde på at hoppe derind en gang imellem, det er dejligt afslappende.

Jeg har lært at leve med min bleghed - hvis andre ikke kan, så er det deres problem. Jeg går ikke i solarium, da det alligevel ikke virker på mig. Jo, jeg bliver rød og så hvid igen 2 dage efter.

[quote=Charlotte Oeh.;295240]Men det er trods alt ikke farligt at barbere sig under armene eller på
benene - hvis man ellers kan styre værktøjet :slight_smile:

Hilsen en, der altid barberer ben, inden hun skal spille kamp eller vise sommerben.[/quote]

Det har du helt ret i, men når man som jeg kun har 10-20 hår under hver arm, så er det lidt omsonst. Benene er en anden sag, for jeg fryser nemt, så jeg har brug for alle mine dun :tihi:
Ja indrømmet, jeg har tilpasset mit ideal så det passer ind til mig og mit liv, men det tror jeg nu vi alle gør på den ene eller anden måde.

Der er så meget man kan dø af :stuck_out_tongue:

Men desværre, må jeg ikke tage solarie lige pt. pga en øjen operation.

Kunne ellers godt bruge lidt farve, er så bleg at jeg kunne løbe nøgen rundt på en melfabrik uden nogen ville opdage mig :wink: