Solsorteunger i hækken

Hej Alle

Jeg må simpelthen dele disse billeder med jer…
Mig og min kæreste begyndte at klippe hækken i vores have her til eftermiddag og da min kæreste nået til den ene ende af hækken, så han en fuglerede og kiggede i, men nej den var ikke tom som de andre vi har fundet i vores hæk, men den var fuld af bitte små solsorte unger. Vi tror der er 4 stk. Da vi var færdige på den del så kom moren flyvene og lagde sig ind til sine unger og lå og passede på dem imens vi klippede vores resterende hæk og måtte klippe pænt uden om reden så nu ser vores hæk meget sjov ud, men vi synes reden skal blive nu hvor ungerne lever i bedste velgående.

Så til resten af jer, hold øje med hvad der gemmer sig i jeres hæk, når i skal til at klippe den.

Årh hvor er de søde…og halvskaldede.

Jeg var også nede af trapperne i mandags for at advare manden med den store motorsav om at der var en solsorterede fuld af unger ret tæt på kanten af det lille opstammede træ han skulle til at trimme - så det har også en lidt sjov form nu. Men mine solsorte overlevede - selvom jeg bor på 1. sal kan jeg høre dem igennem mit køkkenvindue når de råber til deres forældre at de er mere sultne end alle de andre :wink:

Årh, det er så dejligt at følge en redefuld fugleunger fra det første æg, og til de er store nok til at forlade reden :wehuu:

Ja det er lige så dejligt at følge, når vi følger vores killinger fra de bliver født til de flytter hjemmefra

Fine billeder. Det var godt, I kiggede jer for.

Jeg har en aftale med vores residerende solsort, at jeg fodrer ham og fruen med æbler og andet godt hele vinteren.
Til gengæld sidder han i toppen af et træ og synger for mig alle sommeraftenerne. :slight_smile:

Når hvor er de fine :smiley:

Det er SÅ hyggeligt at følge sådan et kuld fugleunger fra æg til de forlader reden :inlove: Hvis det da hedder kuld? :gruble:

Øv, jeg fandt ingen gaver i min hæk, da jeg klippede den! Kun edderkopper og natsværmere og nogle små dumme insekter, der bed!
Hvor er det sødt - jeg nyder også alle mine fuglefamilier, der troligt kommer og spiser fra fuglehuset.,

Vi havde engang en solsorterede i en hæk inde i løbegården. Ret dumt sted, for godt nok var det en modbydelig, stikkende berberisting, så kattene kunne ikke komme op til reden, men de skiftedes simpelt hen til at holde vagt ved reden, da ungerne var ved at være flyvemodne. (Vores flagstang var røget i stormen, og når de klatrede op i den tilbageværende stump af stangen, kunne de lige præcis kigge ned til reden).
En tidlige morgen fløj ungerne fra reden, og kattene stod klar - så snart en unge landede efter en kort flyvetur, var en kat over den. Moderen fløj rundt over det hele og skreg op. Jeg kom godt nok hurtigt ud af sengen og ned til løbegården og forsøgte at redde fugle, og genne katte væk. Puha, det var hjerteskærende at høre moderens skrig - men det var altså også dumt at hende at vælge at få sine unger i en katteløbegård.

Der hvor vi boede før, havde et solsortepar bygget en rede ude under taget på vores altan. De opfostrede 3 kuld unger hver sommer. Der skal altså rigtig mange flyveture til, og rigtig mange orm for at opfostre så mange unger, og så bare på en enkelt kort sommer. Det var rigtig spændende at følge med i. Især når ungerne tog springet ud af reden

Ja de er bare så søde, også napper de mine kirsebær, men det gør ikke meget for jeg bryder mig ikke så meget om kirsebær.

Ha-ha, jeg har med vilje plantet vores kirsebærtræ midt i løbegården, i håb om at katten kan holde tyvagtige fugle væk.
Desværre virker kattene ikke afskrækkende på alle de skadedyr / insekter, der i stedet angriber bærrene…

Sådan nogle solsorteunger er bare skønne.

Godt i opdagede dem :slight_smile:

PS : når de bliver lidt større kan de godt lide theboller fra bageren i Glostrup uden rosiner og med smør :slight_smile:

Nårrrrhhhhh, en redefuld Solsikke-unger :hjerte: (det hedder de herhjemme) - vi har indtil flere reder i vores hæk, men da jeg checkede sidst var rederne tomme. De var i brug sidste år og har været i brug før, så lad rederne være i hækken, hvis det er muligt, så kommer de igen til næste år eller måske året efter :slight_smile:

Hvor er det hyggeligt! Dejligt at I lod den blive :slight_smile:

Vi har også gråspurve der har rede under vores tagudhæng - de skælder vældigt ud på kattene ned i haven, som så sidder og gnækker af dem :tihi:

Fugleiunger er så grimme… og så alligevel søde på en mystisk måde :slight_smile:

Godt at I opdagede dem! Vil minde Manden om at kigge efter når han (det har han I al fald lovet) klipper hæk her en af dagene :slight_smile:

[QUOTE=DK SismoCats;631232]Sådan nogle solsorteunger er bare skønne.

Godt i opdagede dem :slight_smile:

PS : når de bliver lidt større kan de godt lide theboller fra bageren i Glostrup uden rosiner og med smør :)[/QUOTE]

Haha bor i Esbjerg så der er godt nok langt til Glostrup for at kører efter theboller

Vi fjerner dem også kun hvis de er i vejen når de er tomme, når vi skal have klippet hækken ned, for vores hæk er meget medtaget og ikke ordenligt holdt, så den kræver noget kærligt behandling og en ordenlig ned klipning så den kan blive pæn igen,