Søren Pejstrup om IDmærkning - tjek IDchippens funktionalitet jævnligt

Nedenstående video og tekstlink fra Søren Pejstrup - dyrlægen bag “Spørg Dyrlægen” - handler om at IDchippe sine dyr - hvad er en IDchip:? hvordan sættes den i dyret:? hvordan virker den:?
I en bisætning nævnes, at IDchippen kan holde op med at virke - det har jeg aldrig tænkt over:S Er der nogen, der har oplevet dette:? I det daglige betyder det som oftest først noget, hvis dyret bliver væk - men i forbindelse med avl og udlandsrejser kan det have stor betydning, om IDchippen virker eller ej:S Jeg vil fremover bede min dyrlæge tjekke, at IDchippen virker, når dyret alligevel er hos dyrlægen:ok:
Man kan også selv investere i en IDchip scanner. Har nogen sådan en:? Hvis ja, hvilken type:? hvor er den købt:? til hvilken pris:?

[video]Spørg Dyrlægen om mikrochip og chipmærkning af hunde - YouTube

Altså, vi har ikke en decideret chipscanner… Men 3 af kattene kan kun komme i foderkassen pga deres IDchip :slight_smile:

Så hvis chippen holder op med at virke, får de ikke mad :S (I finder jo nok enanden løsning eller får en ny chip sat i katten :wink: )

Hehe nej, så må de sulte til døde :wink:

Ej, det var ment som, at hvis chippen holder op med at virke, så opdager vi det :slight_smile: Men det virker stadig som en fin idé lige at få chippen testet til det årlige eftersyn :thumbup:

Jeg har heller aldrig tænkt over, at det den kunne stoppe med at virke…
Jeg mener, at der hvor jeg har dyrlæge, der scanner de altid lige inden man skal ind til dyrlægen, hvis man ikke har været der et stykke tid, så den bliver tjekket der :slight_smile:

Min dyrlæge tjekker altid lige chippen på mine når vi er inde til det årlige tjek, men har heller aldrig tænkt over at den skulle kunne stoppe med at virke :slight_smile:

Mine tjekkes årligt hos dr. Dyr

Har aldrig hørt før at de kunne stoppe med at virke, men at de kan vandre i kroppen.

Jeg har hørt, de kan falde ud, og at de kan vandre i kroppen. Men at de holder op med at virke - den er ny! Det sker nok ikke så tit, men tit nok til at det bliver nævnt i videoen…

Alt efter hvilken type RIFD chip der er brugt kan den holde op med at virke.
Hvis der bruges en aktiv chip så kan den kun holde et år eller to, så det er nok ikke sådanne en :høhø:

Det er bruges er nok det der kaldes en passiv chip, den får strøm når lægen holder læseren hen til den.
De har som udgangspunkt en uendelig holdbarhed, dog vil de fleste holde op med at virke efter 20-40 år. Alt efter kvaliteten på dem.
Man skal huske at hvis man selv vil købe en læser så skal den kunne give strøm til en passiv chip.

Vi fik Brumme opereret den 23/12 pga en knude og da der var mistanke til at chippen til at chippen kunne sidde der i, blev han kontrolleret bagefter og der virkede chippen fint :slight_smile:
Men da jeg stod i Toulouse den 7/2 virkede den pludselig ikke, 4 forskellige chiplæsere havde de gang i. men ingen held. Vi lånte en chiplæser og den fandt heller ikke noget på ham.
Hos vores dyrlæge fik han taget røngten og de kunne se chippen, men det virkede ikke, så han fik en ny chip :slight_smile:

En af mine kastrater flyttede for mange år siden til Sverige. Chippen virkede da den blev sat i og da den blev læst i Sverige ved indkomst til landet. Men senere kunne den ikke findes. Om den var holdt op med at virke eller faldet ud eller vandret ud - vides jo ikke.
At kroppen kan reagere negativt overfor et fremmedlegeme er vel heller ikke noget nyt. Jeg har selv et ambilavent forhold til chippen - netop fordi det er et fremmedlegeme der sættes ind i en levende krop - og det KAN give problemer.
Jeg har selv en chip læser og checker chippen på katten inden vi rejser med kattene. For en sikkerheds skyld.

Nogle gange er det også fordi arbejdet ikke gøres ordentligt :wink: Så sidder den i pelsen og ikke i huden -husk at tjekke det, når I får en mis chippet - det gør man ved lige at ryste pelsen - jeg har set en falde ud - ups :slight_smile: