Sort hake

Har dere noen tips som kan hjelpe Milla?

Hun har siden veldig ung alder alltid hatt problemer med haken sin.
Eneste tiden den var ren og pen, var da hun var på høydosering med antibiotika da hun ble behandlet for brystbetennelsen på klinikk. Da behandlingen ble ferdig 2 uker senere, så kom den sorte haken tilbake.
Så det er helt klart et hormonellt problem,som jeg tror vi må slite med til hun blir kastrat.

Hun blir helt sort under haken etter 1 uke med behandling av diverse,og man kan formelig plukke mye vekk.

Vi har prøvd majones og oliven olje først,for da blir det enklere å børste det vekk med en baby tannbørste siden. Hvis ikke så er Fayette også veldig flink til å komme å vaske etterpå,når det er fet mat :tihi:

Det gamle trikset jeg fikk i min balineser tid,som har fungert supert på alle, det fungerer ikke på Milla.
Da har vi brukt silicol som er fra helsekost.

Så las jeg om bacimycin ( vet ikke om det går under et annet navn i DK). Det er en reseptfri salve,man bruker til små-infiserte sår på mennesker. Det hadde en annen brukt til sin katt,og ble av med problemet.
Fungerte det på Milla? Nei!!:besvimer:
Vi har smørt haken også med fuciderm.

Hun plages heldigvis ikke med det,annet enn at det ser utrolig skjemmende ut. Om der ikke er annet som kan få det til å gå bort,får vi fortsette å smøre henne med olje og børste vekk det verste frem til hun blir kastrat.

Men har dere noen uprøvde tips,blir jeg veldig glad :slight_smile:

Jeg har ingen bilder som viser henne på det aller verste,men her kan man ane litt problemer ihvertfall.

Det bedste jeg har fundet er at man MEGET FORSIGTIGT med en loppekam reder de sorte fnug væk ( red væk fra huden). Du må aldrig gnide eller gnuppe.
Når du forsigtigt har fjernet så meget du kan - så lukker du porerne med lidt almindelig madolie. Dette gøres max 1 gang ugentlig.

Som jeg har forstået det så en af de største fejl folk gør for at få bugt med dette problem, at de roder for meget med det. I.e. gnider eller kradser for at få det sorte væk.
Bruger for hårde midler til at smøre på.

Det ovenstående råd fik jeg af en dommer for mange år siden - og selv om det lød tåbeligt ( det med at smøre madolie på) så virkede det på min hunkat efter to gange.
Med en bedring allerede efter første omgang. Men det er vigtigt at huden får ro og at man ikke får irriteret den eller lavet hulder i den.

Det ligner acne. Adelie har også haft det:

Jeg fik det væk ved at vaske hende forsigtigt på hagen to gange om dagen med en vatrondel med klorhexidin

Undskyld hvis jeg spørger dumt, men hvad er det? Og hvorfor får katten det?

det ligner acne - ligsom mennesker kan få :slight_smile:

Herhjemme får Yasha det hvis han spiser af plastskåle i længere periode, men skifter jeg til metal eller keramik, så forsvinder det helt af sig selv :slight_smile:

Okay, tak for forklaring :slight_smile:

Ja jeg gik også over til keramik skåle og http://www.dogcity.dk/vand-og-madskaale-43/beco-bowl-blaa-p7339 disse skåle og siden har ingen af mine acne.
Jeg gjorde det jeg fjernede det med en loppekam eller blød tandbørste og derefter tørrede med klohexidin og efter et par uger var det væk

Det kan også opstå pga stress. Da jeg flyttede fra min gamle bolig til der hvor jeg bor nu - fik stort set alle mine katte acne på hagen i en periode. For de fleste af dem forsvandt det af sig selv efter en uges tid - men et par ( deriblandt min udstillingskat, Namaste) måtte der hjælp til.

Det kan også udløses af hormoner - i.e. løbetider, p.piller m.m.

Lidt lige som fedthale så er det MERE normalt at se hos fertile dyr end hos kastrater - men nøjagtig lige som fedthale så er der nogen kastrater der er meget plaget.

Vi renser haken max 1 gang pr uke,for jeg vet det må få tid til å få ro etterpå.
Men jeg kan godt prøve en loppekam istedet for en soft baby tannbørste vi har børstet forsiktig med :slight_smile:

Klorhexidin har jeg enda ikke forsøkt,det skal jeg forsøke neste gang.

Vi har aldri problemer med å få det bort,det er bare at det kommer tilbake så raskt igjen, og går som sakt kun vekk med en heftig AB kur,noe jeg ikke er interessert i,så lenge det ikke gjør vondt og er nødvendig.

Hvis noen vil forsøke silicol,så skal altså haken fuktes med dette, så smører man på mer gele, som er kald ( oppbevares i kjøleskap). Og pga kjøligheten så lindrer den godt. Siden børster man med baby tannbørste og får bort det meste.
Deretter skal man gi 2 ml i munnen med sprøyte som dem svelger,det starter en healing prosess,som gjør at alt gror mye raskere. Og på de andre katter jeg har gjort dette med,så kommer det heller ikke tilbake på lenge.

Ja, her spiser også kattene kun mat i keramikk skåler,eller krystall. Noen ganger bløtmat i stålskåler,men aldri mer plastik. Det stoppet jeg med for mange år siden.
Milla sitt problem er nok hormonellt,så det blir bedre når hun kastreres.
Omar hadde like hardt rammet hake,men hans er nesten normal nå som som kastrat.

Når mine har fået det, så gnubber jeg med klorhexidin på en tot vat. Så er det væk i lang tid, og nu efter 3 behandlinger, så har jeg faktisk ikke set noget i over 2 mdr.

Jeps, jeg tilslutter mig koret om klorhexidin på en vatrondel - et par gange om ugen, når det er værst. :slight_smile:

Min Artemis har nemlig også døjet med acne i ny og næ. Og det hjælper altså. :slight_smile:

Vi har i øvrigt aldrig brugt plastikskåle her i huset, så det er ikke årsagen herhjemme.

Jeg tror Adelie fik sit en overgang hvor jeg fodrede med et bestemt tørfoder (som jeg lige nu ikke kan komme i tanke om hvad hedder… det er et supermarkeds/Maxizoo foder i hvide poser hvis det siger nogen noget? Det virkede ret “fedtet” på overfladen og kattene kunne vældig godt lide det… men det fik altså Adelie - Tørfoderdronningen - til at få acne. Efter at jeg fik det til at gå væk med klorhexidin og foderskift har jeg ikke set skyggen af det :slight_smile:

Da har vi vasket forsiktig med klorhexidin,og skal prøve dette i noen uker. Håper det kan holde problemet i sjakk :slight_smile:
Milla begynte å få problemer med haken sin rundt 5 mnd,rett før hun kom hjem,og har siden hatt det.
Halvsøster Ida har tendens til litt sort hake,men det kan ikke sammenlignes.
Men jeg vet at Ida sin kullsøster fra et senere kull,hun har samme problemene som Milla igjen. Så noen blir nok bare hardere rammet.
Her er det ikke stress,men hormonellt. Samme med søster til Ida.

Sikkert slik som med halefettet også. Tidligere avlshanner,de første jeg hadde hadde fetthale,de siste jeg hatt har jeg aldri merket noenting på :slight_smile:

Jeg har en hankastrat, der har akne, og det varierer meget, hvor slemt det er. Vi smører ham med klorhexidin, når det er værst, men han er slet ikke generet af det, og han har heller ikke sår af det.

Perfect Fit.