Sorte bønner - opskrifter?

Sigende overskrift ikke sandt? :slight_smile:

Jeg har to opskrifter med sorte bønner…
Den ene er på en rigtig od pastasalat… den anden er en bønnepostej, som jeg ikke bryder mig om (men som andre gør)…

Så hermed søges lidt opskrifter til inspiration…

Jeg søger især krydrede retter - og specielt en vegetarisk bønnecurryret, som jeg nu har fået et par gange på indiske restauranter, som er meget spicy uden at være brændende stærk (nej, jeg kan ikke huske, hvad retten hedder!)

I det hele taget kunne jeg godt tænke mig at udforske “Bønnernes Univers” noget mere, så hvis I har opskrifter på gode retter med forskellige sags bønner, så vil jeg være glad… både hovedretter, salater, kolde retter etc…
(Dog - min chilli con carne, lavet udfra oldgammel mexicansk familieopskrift, kan ingen slå, så drop den opskrift :wink: )

Ann K - Heidi har lige forslået mig en opskrift på …

Nå, jeg gik lige ind i tråden for at tage linket, men kan se at du også har set det… Men ja, det er da ærgeligt :tihi:

Jeg har en op skrift med Curry with black beans

Ved ikke om det var noget . synes selv den smager godt .Og kan spise til mange små retter .

Ingredienser:
Sorte bønner en kop (opblødet og kogte kogt i 2 dl vand )

[LEFT]1 Løg (lille) [/LEFT]

[LEFT]2 Tomat [/LEFT]

[LEFT]2 Grøn chili [/LEFT]

[LEFT]2 Kardemomme (hele frø) [/LEFT]

[LEFT]2 Laurbærblade [/LEFT]

[LEFT]2 Kanel (hele) [/LEFT]

[LEFT]5 Karry blade [/LEFT]

Ingefær ca 1 cm

[LEFT]1/4 tsk Gurkemeje pulver [/LEFT]

[LEFT]1/2 tsk Koriander pulver [/LEFT]

1 / 2 tsk Spidskommen pulver

[LEFT]1/2 tsk Rød chili pulver [/LEFT]

[LEFT]1/2 tsk Garam masala pulver [/LEFT]

[LEFT]2 spsk Hakket koriander [/LEFT]

Salt
6 tsk olie

Varm olien op i en tyk bundet gryde , og
tilsæt kardemomme, kanel, laurbærblade og karry blade og svits lige i et ½ min. Derpå tilsættes grøn chili, revet ingefær og hakket løg.

Når løget er blevet gylden brun farve, tilsættes hakkede tomater og alle de krydderier i pulver form og lidt salt.

Efter 10 minutters uafbrudt omrøring og koger, tilsættes kogte bønner med væsken.

Kog karry i 5 minutter og pynt med hakket koriander.

Uhmmm Heidi - det lyder rigtig lækkert :slight_smile:
Tror at jeg vil smutte til grønthandleren efter frisk koriander, og så bliver det vist min aftensmad sammen med lidt stegt kylling…