Sover sammen

Oprindeligt er det ikke kattes naturlige adfærd at sove sammen med artsfæller, medmindre det er en kat der ligger med sit kuld.

Den måde man ser katte ligge og flyde i bunke og sove på sofaen, ligge udstrakt og slange sig i middagssøvnen med hinanden på sengen, eller ligge i etager i hængekøjer og sover, er slet ikke noget fritlevende katte gør.
Indekatte gør det fordi de ikke kender til at skulle være på vagt når de sover.

Selv om fritlevende katte måske lever i en flok, er sociale, nusser om hinanden, passer hinandens killinger o.s.v. sover de alene og har forskellige sovesteder som de veksler imellem.
De kan godt ligge tæt på hinanden, men ikke så tæt, at der er fysisk berøring.

En kat der sover er mere sårbar over for evt. fjender, og derfor vil en kat helst undgå den forstyrrelse som fysisk kontakt giver når den sover, da det går ud over dens mulighed for at være optimalt agtpågivende.

Mine katte er fortrinsvis udekatte, og de sover bestemt ikke sammen…men sovehulerne, kurvene o.s.v. står tæt sammen, men de ligger kun enkeltvis i dem.

Ifølge Roger Tabor kan man se på sin katteflok om den er en “flok” eller om de blot tolerere hinandens tilstedeværelse ud fra dette.

Det vil jeg så mene passer bedre på hundeadfærd.
Hunde har en anden flokadfærd end katte…
Hunde er deciderede flokdyr fordi de ser en fordel i det, “fællesskab gør stærk”…de vil jage sammen hvis de har muligheden, sove sammen, hunde kan være fælles om at bekæmpe evt. fjender o.s.v.
Der er katte anderledes, de er selvstændige individer, jager alene o.s.v. selv om de måske lever sammen.

Jeg har to katte og to grupper - det kunne ikke falde dem ind at sove sammen. Hvorvidt de har haft kuldsøskende ved jeg ikke, da begge er hittekatte.

Misling sover sammen med mig, måske hun kunne vænne sig til at sove sammen med en anden kat :?

Mister sover altid alene, kun de få gange han har været såret, sover han hos mig, så ved han godt, hvem der skal passe på ham :ok:

De tumler, leger og slås - og nyder på den måde hinanden - og hvis det går højt slikker Mister ørerne på Misling - som f.eks. den aften de i fællesskab havde jaget en fremmed kat ud fra matriklen :slight_smile:

At jeg har to grupper betyder også, at jeg har to kattekurve ude i skuret, to kattehuse i forhaven og to kattehuse i baghaven - og herinde har de selv fordelt sovepladserne imellem sig. Nogle pladser er de fælles om at bruge på skift, andre pladser har en “ejermand” - Misling kunne f.eks. aldrig finde på at sove i Misters sofahjørne.

Mine 2 sover tit sammen.
De 2 gamle gjorde ikke.

Felis - vil du ikke være sød at henvise til dine kilder?

Hvor har du de oplysninger, som du skriver her?

Ikke fra Paul Leyhausen fx og ikke fra Tabor - naturligvis. Jeg vil rigtig gerne se hvor oplysningerne stammer fra.

Ifølge de to ovennævnte, som har foretaget en masse direkte observationer på katte i fangeskab og i naturen, er katte nemlig i høj grad sammen, opfostrer killinger sammen, sover tæt og sidder tæt i såkaldte sociale møder - på neutrale steder.

Desuden sover katte ikke som os fx - modsat et menneske som skal bruge tid på at nå tilbage til dette bevidsthedsplan, så kan en kat vågne med et sæt og være KLAR!, det er alment anerkendt, at tamkatten kun for alvor er sårbar, når den tømmer sig for tis eller afføring - jeg vil derfor også gerne vide, hvor du har oplysningerne om sårbare sovende katte fra - og eventuelt hvor gamle disse studier er?

Det ville være en stor hjælp

Jeg vil derfor meget gerne se de studier, som du henviser til her?

MVH

Jeg tror altså også det har noget at sige hvilken race man har…
Nogen racer bunkeputter jo helt vildt mens andre har det fint med bare at ligge på samme sofa, men båndet er det samme. :slight_smile:

Naturligvis spiller racer ind .- men Tabor taler om tamkatte generelt.

Mht sårbarhed og at vågne og at sove i flok, så har jeg tit lagt mærke til at een kat ‘i bunken’ har det med at være lidt mere vågen end de andre. Når de strækker sig og vender sig i bunken sker det fredeligt uden at de vågner særlig meget op, men er der en lyd så reagerer enten alle eller også bare ‘den der har vagten’.

Det er mine egne observationer, og jeg synes det giver fint mening at den ordning kan være praktisk ‘i naturen’.

PS: Mine huskatte gjorde i øvrigt det samme, men mest da de var under 5 år gamle, som ældre gad de ikke ligge i bunke mere.

Somalien har egentlig ikke ry for at være bunkekatte, det ved mine bare ikke :tihi:

Hihi de er søde i deres somalibunke:-)

Enig - hjemme hos mig har jeg også bemærket at en er mere vågen end de øvrige, når de bunker - jeg ved ikke om de gør det i naturen, men andre dyr gør det jo - skiftes til at holde øje.

MVH

Borg vil meget gerne ligge tæt med Saga og gør det også ofte, men en gang imellem gider Saga bare ikke. Nogle gange prøver Borg så at kravle op til Nuka eller Njord men det er faktisk sjællndt efter hånden. Saga gider simpelthen ikke Nuka og Njord og jeg tror kun jeg har set Saga ligge sammmen med Nuka da Nuka var killing. Nuka og Njord ligge i ny og næ sammen og når de gør er de gerne filtret ind i hinanden.

Her i huset er det sjældent at mine Burmeser ligger alene, de ligger som regel mindst 2 sammen men for det meste er det alle 5 sammen. Jeg tog dette billede i går hvor 4 af dem lå og hyggede i en af Britas nullerputsenge.

Men ellers ligger det også tit sådan

Det er nok derfor at Burmeseren ofte bliver kaldt for bunkekatte.

De er søde der burmesere:-)

Jeg er spændt på når jeg får en ori den 14. marts hvad der så sker derhjemme:-)

Vel… Når det gjelder tilgangen til den fantastiske lilla puten (hvor de oftest sover på skift) så kan de komme til å ikke bare ligge sammen, men i høyden!

Unnskyld mekking med denne posten før jeg fikk til bildet…

[QUOTE=cilistranger;138701]Vel… Når det gjelder tilgangen til den fantastiske lilla puten (hvor de oftest sover på skift) så kan de komme til å ikke bare ligge sammen, men i høyden!

Unnskyld mekking med denne posten før jeg fikk til bildet…[/QUOTE]

Åh, der var min lille skat jo :inlove:

Mine abyer har heller ikke fået læst det med, at abyer ikke sover i bunke :tihi:

Jeg har haft enkelte, der ikke gjorde det, men oftest kan de nu godt lide at putte med en artsfælle - eller mig :slight_smile:

[quote=lenschow;138537]Felis - vil du ikke være sød at henvise til dine kilder?

Hvor har du de oplysninger, som du skriver her?

Ikke fra Paul Leyhausen fx og ikke fra Tabor - naturligvis. Jeg vil rigtig gerne se hvor oplysningerne stammer fra.

Ifølge de to ovennævnte, som har foretaget en masse direkte observationer på katte i fangeskab og i naturen, er katte nemlig i høj grad sammen, opfostrer killinger sammen, sover tæt og sidder tæt i såkaldte sociale møder - på neutrale steder.

Desuden sover katte ikke som os fx - modsat et menneske som skal bruge tid på at nå tilbage til dette bevidsthedsplan, så kan en kat vågne med et sæt og være KLAR!, det er alment anerkendt, at tamkatten kun for alvor er sårbar, når den tømmer sig for tis eller afføring - jeg vil derfor også gerne vide, hvor du har oplysningerne om sårbare sovende katte fra - og eventuelt hvor gamle disse studier er?

Det ville være en stor hjælp

Jeg vil derfor meget gerne se de studier, som du henviser til her?

MVH[/quote]

*Jeg vil derfor meget gerne se de studier, som du henviser til her

Jamen det kan du ikke, for det er mine egne.

Jeg har det sådan, at jeg danner min viden på det område (katteadfærd) ud fra egne erfaringer og observationer, som jeg har gjort det de sidste mange år.
Derfor ved jeg hvad jeg kan stå inde for, og vurderer ikke, eller danner min viden, ud fra noget jeg blot vælger at tro på af det der er skrevet af forskellige personer.

Jovist, visse ting kan jeg da godt genkende af dine kilders oplysninger: *er sociale, nusser om hinanden, passer hinandens killinger o.s.v.

Når vi ikke lige er der til at sidde med mattene på skødet eller sove med dem i sengen så har de det med at de helst vil putte på snævre steder hvor der slet ikke er plads til dem…Midi elsker at ligge bag døren lige op ad køleskabet, My tager gerne de par cm der er mellem mine bunker ved computeren og der er en evig kamp om hvem der skal være i deres papkasse hvor der heller ikke er den vilde plads…

Åh et sødt foto Ronja:-)

Felis - tak for dit svar.

MVH

takker…det er Midi og Sorte Satan der ligger der…tog en hel billedserie hvor de slås om pladsen, men SS kom altså først og det var også han der vandt…

[quote=Vivi_Fletcher;138705]Åh, der var min lille skat jo :inlove:

Mine abyer har heller ikke fået læst det med, at abyer ikke sover i bunke :tihi:

Jeg har haft enkelte, der ikke gjorde det, men oftest kan de nu godt lide at putte med en artsfælle - eller mig :)[/quote]

Vivi, du avler helt klart etter puttabilitet, det går ikke en natt uten at Tanzen ligger som en sfinx mellom mine ben :wehuu:

Mine ligger ikke oven i hinanden ligesom burmesere… -Desværre…
Meeen de hygger da tit sammen og er rigtig gode til lige at gå hen til den anden og bede om et kærligt slit i hovedet…
Når mine britter hygger, kan det meget vel se sådan ud…:wehuu: