Sparer du på strømmen

[quote=Tante Tut;389949]-what-what

Han må godt nok have været et stort lys i sig selv, siden din elregning er faldet så drastisk…

:fløjte:[/quote]

-LOL-LOLÅh…TUT…den kan jeg slet ikke stå for.
Tak for et dejligt grin…

Han må godt nok have været et stort lys i sig selv, siden din elregning er faldet så drastisk…

Eller også var han ikke- han kostede jo en bunke i strøm :tihi:

Næhhhh ikke specielt ! Vi har sparepærer en del steder, og har rimelig nye hvidevare.

For naturens skyld burde vi nok spare noget mere, men ud fra egen økonomi, har jeg den ide, at strøm / varme og vand, gider vi ikke spare på. De dele skal være i den målestok som vi har behov for, og så må vi jo betale det, det koster.

JA og jeg lærer osse mine børn at man slukker lyset, tv og pc efter sig.
Det lærte jeg selv som barn og har så også lært mine børn det.
Det samme med rindende vand, sluk og lad være med at lade det løbe.
Sparepærer er osse no-go for mig, men det blir jo nødvendigt efterhånden desværre.

Ja det synes jeg.
Her bliver alt slukket på kontakten om natten med undtagelse af hvis mobilen skal oplades om natten eller jeg skal se noget på computeren til jeg sover (hvilket sker sjældent). Ellers slukker jeg lyset når jeg går ud af et rum. :slight_smile:

jeg er ikke sådan aktiv omkring det, men opdraget hjemmefra.
slukker lyset når jeg går hjemmefra, forlader et rum etc.
ang sparepærer : gør jer selv den tjeneste at købe det bedste - så er lyset fuldt ud på højde med en glødelampe. de tænder hurtigere end de billige, er oppe på fuldt styrke på få sekunder, og du kan vælge farve spekter, alt efter hvad behov du har ifht belysningen.
men jo de er dyrere - men de holder f… også længere. har nogle stykker som pt har holdt i 2,5 år.
mine hårde hvidevarer er jeg desværre ikke herre over, da jeg bor i boligforening. mit tv, dvd og anlæg står på standby - gider ikke døje med at tænde på væggen. min pc derimod er altid helt slukket.

jeg børster tænder uden at vandet løber. i badet løber det, tilgengæld gider jeg ikke stå derinde og blomstre. kan sagtens nå det jeg skal på den tid man ex. får tildelt varmt vand på en camping plads for en polet.
både min mor og jeg har et meget lavt forbrug.
dog kan jeg godt se at jeg har fået akvarie - det sluger noget strøm

nej - jeg tror der var en løs forbindelse et sted så det drænede mere end det lyste :slight_smile:

Generelt sparer vi på både strøm og vand.

Vi har sparepærer i de fleste af vores lamper, men nogle steder ønsker vi altså fuld power, når kontakten tændes.

Vores hus blev renoveret (totalt) for 2 år siden, og i den forbindelse var vi meget bevidste om at vælge hårde hvidevarer med et lavt vand- og strømforbrug.
Det ses tydeligt på regningerne :smiley:

TV og computere slukkes altid for natten.

2 ud af 3 udendørslamper er tilsluttet en sensor, og tænder kun, hvis noget bevæger sig i nærheden.

Jeg opfatter det egentlig ikke mere som at spare.
Det er blevet en naturlig del af vores liv / hverdag … heldigvis.

TAK for tippet m.h.t. prisen. :thumbup:

Skal man gå efter et bestemt mærke?
På nuværende tidspunkt spiser jeg hellere i mørke end anvender en sparepære.
Åh…det grimme lys de giver. :frowning:

Jeg har hamstret til flere år.

Jo…jeg sparer også på vandet.
Slukker imens jeg sæber mig ind.
Slukker imens jeg børster tænder.

De gamle sparepærer gav et grimt lys…
Det gør de nye altså ikke :slight_smile:
Vi køber dem fra Ikea - og jeg syntes at lyset er helt fint. Jo, det tager da et øjeblik før de er oppe på fuld styrke, men herregud, det kan jeg godt leve med.

Vi har et behageligt, varmt lys de steder vi har sparepærer - hvilket er de fleste steder :slight_smile:

Vi sparer ikke som sådan. Vi har en del teknik der oftest er på standby - de er egentlig kun helt slukkede når vi er væk i længere tid.

Men vi har som nævnt sparepærer, og har for det meste kun lys i det rum vi er i.

Af computer anvender vi begge bærbare. Min egen holder batteri i flere timer, så den er kun i opladeren når det er nødvendigt. Så snart den er opladet fjerner jeg stikket…

Vi kunne helt sikkert spare mere ved at bruge elsparer-skinne. Vi får altid efterregninger på el.
Gas bruger vi i det omfang det nu er nødvendigt mht madlavning.

Varme hos os er aconto (der fik vi sidste år godt 4000 tilbage), og vand betaler vi ikke for. Det er helt sikkert noget vi kommer til at tænke mere over når vi engang flytter.

Men indtil da, så nyder jeg altså mine lange, varme bade! :slight_smile:

Jeg prøver i hvertfald at spare på lyset om aftenen, ved kun at have en svag pære i korridoren, og en enkelt lampe tændt i den ene stue med en sparepære. Jeg må indrømme, jeg kan heller ikke li de sparepærer. Jeg synes den i stuen er en evighed om at gi lys. Jeg synes det er svært at spare på PC, vaskemaskine, føntørrer o.s.v.

Ja, vi sparer i høj grad - både fordi jeg synes det er tåbeligt at forære mine penge til DONG, men absolut også for miljøets skyld!
Jeg er en af dem, der slet ikke fatter, at man ikke sparer på noget, der er så nemt at tjene kroner på.
Hvorfor have computeren tændt om natten? Min er tændt hele dagen, men har en funtion (mac), der hedder vågeblus, hvor den går helt i dvale.
Har købt ny opvaskemaskine og vaske/tørremaskine - bruger kun tørrefunktionen, hvis det er strengt nødvendigt.
Sparepærer … tja … jeg har udelukkende kørt på disse i de seneste mange år. Her fungerer det fint - jeg synes det er en vanesag.

Ved seneste aflæsning lå vi på det man kalder et “meget lavt forbrug” :ok:

Det eneste, der kører standby her er køleskab og fryser :slight_smile:

Så sandt, som det er sagt…-LOL:klapper:-LOL

hvad angår mærker kan jeg vist ikke rigtig råde - men de fleste af mine er vist tilfældigvis phillips.

kan se de flere steder anbefaler osrams- men også phillips, bare ikke softtone pærerne. og så kvicklys eget mærke- det er en meget god pære til prisen.
dem har jeg nogle stykker af på lager da de var på slagtilbud for nogle måneder siden. er spændt på at prøve dem, når nu de får så pæne anmeldelser. der kan du dog ikke vælge farvetone mm som på de dyre, men det har jeg heller ikke noget reelt behov for

Jeg har helt slukket for både TV og microovn når de ikke er i brug, mørke i rum jeg ikke opholder mig i. Vaskemaskinen fyldt før den startes, sjældent brug af tumbler. Til gengæld bruger jeg opvaskeren flittigt på et kort program. Telefonsvareren er stand by - ellers har den jo ikke noget formål.

Elsparepærer alle vegne - deres holbarhed er jeg så ikke imponeret over - de holdet bestemt ikke så længe som lovet.

Vi sparer ikke rigtig - altså det er ikke noget vi har lagt en plan for. Men alligevel ligger vi under det normale forbrug for 2 personer. Jeg må sige jeg ikke forstår hvordan man kan bruge mere end det, for vi har masser af elektroniske ting (min kæreste er jo nørd :høhø:) og vi slukker da som regel lys, maskiner mm. som vi ikke bruger, men det sker altså også at vi glemmer det. Men så længe vi ligger i den helt lave ende, med den måde vi lever på nu, så ser jeg ikke nogen grund til at købe sparepærer eller lave om på alt muligt - selvom vi nok kunne spare en del…men man har jo sine vaner :fin:

Med hensyn til hårde hvidevarer, så er vores A eller A+, da vi købte nye da vi flyttede ind. Tørretumbleren bruges stort set kun til håndklæder (da de ellers bliver stive synes jeg), for der er ikke meget af vores tøj, der må tørretumbles - måske det er der vi sparer noget? og så er der ikke meget, der er tændt om natten - heller ikke standby. Men om dagen er der fuld skrald på alt det elektriske.

Nej ikke rigtig, prøver at spare lidt ved energi spare pære, LED , osv.

Dog elsker jeg min på pc og ps3, som begge er ret vilde med strøm.

Husker dog at slukke lys, osv.

Vi sparer ikke specielt.
Vi har sparepærer, og vi slukker lyset efter os. Men nøj hvor har vi meget til at stå på standby.
Min kærestes computer kører også 24/7…

Vi bruger faktisk for cirka 1000kr i måneden (to mennesker).

Åbenbart… Da vi fik vores den der opgørsels, stod vores størmforbrug slet ikke på det skema over hvor meget man bruger i gennemsnittet… Det var for lavt… Lavere end meget lavt… Og vi har ikke betalt strøm de første 4 mdr. i dette år, fordi vi havde betalt for meget ind :slight_smile: Vi betaler omkring 500 kr for 2 mdr :slight_smile: Og så havde vi jo så knap 1000 kr til gode, da året var omme.

Synes bare det er standard det vi gør… At slukke på kontakterne, når vi ikke bruger de apparater som er slået til stikkontakten :slight_smile: