Sparer du på strømmen

Sparer du på strømmen. :?

Jeg er vældig god til at slukke lyset, når jeg går ud af et rum.
Jeg prøver også at tænke mig om vedr. min ovn, TV, DVD m.v.

Meeeen jeg er lidt flov over, at jeg hader sparepærer. :S

Vi prøver.

Vi har sat en timer på vores TV + spillemaskiner, DVD-afspiller osv. Så det slukker om aftenen og tænder om morgenen.

Vi er begyndt at købe sparepærer, men det er ikke alle der er skiftet ud endnu.

:slight_smile:

Jep, jeg sparer helt vildt på alle måde jeg kan: Sparepærer, halogen-lamper, slukker altid lyset når jeg ikke er i et rum - elsker faktisk mørke. Bruger min lille laptop mere end computeren, når jeg bare skal lave tekstbehandling. Køber A-mærkede hvidevarer og elapparater.

Men jeg slukker altså ikke for strømforsyningen til mit fjernsyn, det står på stand-by så jeg altid kan bruge fjernbetjeningen, der er jeg nok lidt af en dovenjas (men det virker altså bare så gammeldags at slukke sådan).

Har sparepærer over alt, slukker lysene når jeg forlader et rum og har spareskinner på alt som slukkes når tingene ikke er i brug. Ikke noget med "standby"her i huset. Er lidt fanatisk på det punkt :slight_smile: slukker sågar lysnene inde hos min datter og svigersøn, når jeg kommer hos dem og ser at alt er tændt.

Jeg har det sådan med alt. Kan heller ikke klare at vand går til spilde, så har en spand der står ved bruseren, så alt vandet der løber inden det bliver varmt, kan bruges til min haveplanter.:ups:

Vi er også for dovne. Det er derfor vi har en timer, så det sker helt automatisk :tihi:

Ja, vi har sparepærer overalt, og så har vi også de der elspareskinner. TV’et bliver også slukket helt om aftenen, og vores computere går i dvale, når vi ikke har brugt dem et stykke tid.

vi sparer osse helt vildt meget, faktisk så meget at vi har fået brev fra el-selskabet fordi de mente der var noget i vejen. vi bruger lavenergi halogen-pærer og lavenergi stiftpære stort set i alle lamper, undtaaget vores standerlampe i stuen den er nemlig med sparepære.
vi ligger ca 25-30% lavere i strøm end de fleste af vores naboer.
vi har altid kun lys i det rum vi sidder i og når vi ser tv er lyset sjældent tændt.

:inlove:

Ja !

Jeg sparer på alt, der kan spares på :

Har kun sparepærer i alle lamper

Har kun lys i det rum jeg opholder mig i

Har aldrig nogen apparater på stand-by

Mit køleskab er A+

Når jeg laver mad, slukker jeg for gassen lidt før f.eks kartoflerne er færdige - for vandet koger jo stadig de næste mange minutter

Har altid koldt vand i køleskabet, så jeg ikke smider 150 liter vand direkte i afløbet, fordi det ikke er koldt nok

Slukker for vandet, når jeg har gjort mig våd i badet - for det behøver ikke at løbe mens jeg sæber mig ind

Det eneste, jeg ikke sparer på er UV-lys og varmepærer til mine skildpadder - de skal have lys og varme - ellers dør de ganske langsomt…

-engel

Dét ville være synd at sige.

Vores computere står tændt 24/7.
Vi har ingen sparepærere.
Vi har rigtig meget lys tændt, da jeg HADER mørke i store huse.

Af hårde hvidevare er det hele mellem energi A og B.

Jeg er gået fra et strømforbrug på 12,400kr i 2008 til et forbrug på 5.800kr i 2009:rock:

Jeg smed den største strømsluger ud…x-manden:høhø:…skiftede til sparepærer og har intet til at stå ‘stand by’…= 6.600kr tilbage betalt i marts:wehu:

Nææ, ikke just.

Vi bruger strøm som om vi var en familie med seks teenagedøtre.
Og vi er to voksne mennesker…

Ja!
Har fordeler dåser der nemt lige kan slukkes så vi ikke har alt det der stand-by pjat. Synes simpelthen at det er for dårlig stil at så mange ting ikke kan slukkes rigtigt nu om dage. Mit anlæg er f.eks. sådan, så der er stikket også rykket ud når det ikke er i brug, samme gælder Caspers.
Og vores bærbare slukkes om natten/når vi ikke er hjemme.

osv osv osv…

Plejede altid at få penge tilbage i el, vand og varme - men tvivler stærkt på at jeg får det efter jeg er flyttet sammen med Casper - den dreng tager tiiiiimelange bade hver morgen -tihi man skulle tro han var en teenage pige så lang tid som han bruger på toilettet. Og så slukker han sjældent for tingene -høhø
Plejede ca. at få halvdelen, 2500, af det indbetalte tilbage fra Brunata, da jeg boede alene, og 500-1500 fra NRGI.

Nej det gør vi ikke

plain and simple - vi bruger det vi føler for og så betaler vi det det koster :slight_smile:

[quote=Eife;389864]
Plejede altid at få penge tilbage i el, vand og varme - men tvivler stærkt på at jeg får det efter jeg er flyttet sammen med Casper - den dreng tager tiiiiimelange bade hver morgen -tihi man skulle tro han var en teenage pige så lang tid som han bruger på toilettet. Og så slukker han sjældent for tingene -høhø
Plejede ca. at få halvdelen, 2500, af det indbetalte tilbage fra Brunata, da jeg boede alene, og 500-1500 fra NRGI.[/quote]
Det er sjovt - synes jeg kan nikke genkendende til overstående :tihi:
Både med de meeeget lange bade og den med ikke at slukke for tingene. Især ikke lyset - man kan altid se hvilke rum Christian har opholdt sig i - for så er lyset ofte tændt… Prøver på at opdrage på ham - men det er altså ikke nemt! :ups:

Men nej - vi gør ikke SÅ meget for at spare herhjemme… :rødme: Men vi har dog begge to kun bærbare, så vi har ingen stationær computer som står og tager en masse i strøm - JEG husker at slukke lyset når jeg går ud af et rum, vi har ingen varme på pt., det er ved at være 2-3 uger siden vi slukkede for det - tv’et bliver altid slukket helt - men vi har ingen sparepærer o.lign. og vores komfur/køleskab er heller ikke just nyt og energibesparende. (Vi bor til leje i en ældre lejlighed)
Men ellers er den største strømsluger nok røget ud her i weekenden - min kæreste spiller guitar og har haft et stort kabinet og meget dyr forstærker - kabinettet blev solgt i weekenden, og nu venter han bare på at forstærkeren også bliver solgt, den kan alligevel ikke bruges uden kabinettet. Så ergo kan han ikke spille mere på dét - og det slugte altså temmelig meget i strøm. :slight_smile:

Jeg er kender blankt…vi er nogle strømsvin :S

jeg hader sparepærebelysning…:venter:

Tvét kører konstant, 2-3 pc kører non-stop - tørretumber, vaskemaskine og opvasker bliver brugt meget flittigt.

Så vi har en temmelig høj elregning :frowning:

Der findes en hjemmeside, min måler, hvor man kan overvåge sit strømforbrug.
Den er gradueret a, b c, osv.
Det er en meget sjov måde at følge sit forbrug på, og der går helt sport i at finde ud af hvordan det kan være at forbruget er steget.:tihi:

jeg kan ikke huske den præcise webadresse, men prøv at skrive min måler på google.

Jeg sparer på strømmen og registrerer mit strømforbrug på den side som Lex og katten henviser til. Den præcise adresse er:
www.maalerjagten.dk
Jeg har sparepærer i stort set alle lamper, kun den i loftet i soveværelset er en glødepære, men den er også meget sjældent tændt, kun hvis jeg hurtigt lige skal finde noget i soveværelset.
Jeg har kun lys i de rum jeg er i.
Min PC - laptop - er slukket når jeg ikke bruger den.
TV, DVD etc bliver altid slukket helt efter brug.
Det eneste apparat der kører på stand-by er min mikro-ovn, og det er kun for at jeg kan bruge uret i den.
Jeg har relativt nyt køleskab og komfur, men ved ikke om det er A, eller B-mærket. Det var noget der var i lejligheden da jeg flyttede ind.
Har dog en næsten 30 år gammel kummefryser, men har haft måler på den, og den bruger ikke ret meget strøm, måske noget der svarer til et B-mærke.

Edit: Bruger ca. 3,5 KwH strøm i døgnet

Ja !

Jeg sparer på alt, der kan spares på :

Har kun sparepærer i alle lamper

Har kun lys i det rum jeg opholder mig i

Har aldrig nogen apparater på stand-by

Mit køleskab er A+

Når jeg laver mad, slukker jeg for gassen lidt før f.eks kartoflerne er færdige - for vandet koger jo stadig de næste mange minutter

Har altid koldt vand i køleskabet, så jeg ikke smider 150 liter vand direkte i afløbet, fordi det ikke er koldt nok

Slukker for vandet, når jeg har gjort mig våd i badet - for det behøver ikke at løbe mens jeg sæber mig ind

Det eneste, jeg ikke sparer på er UV-lys og varmepærer til mine skildpadder - de skal have lys og varme - ellers dør de ganske langsomt…

-engel[/quote]

Pånær det med Skilpadden, så er jeg enig…

[quote=anne p;389834]

Jeg smed den største strømsluger ud…x-manden:høhø:… :wehu:[/quote]

-LOL-LOLSe…se…det var jo en mulighed.

[quote=anne p;389834]Jeg er gået fra et strømforbrug på 12,400kr i 2008 til et forbrug på 5.800kr i 2009:rock:

Jeg smed den største strømsluger ud…x-manden:høhø:…skiftede til sparepærer og har intet til at stå ‘stand by’…= 6.600kr tilbage betalt i marts:wehu:[/quote]

-what-what

Han må godt nok have været et stort lys i sig selv, siden din elregning er faldet så drastisk…

:fløjte: