Sphynx opdrætter

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1270607]http://www.felisdanica.dk/Opdraet/Database.aspx

Vær opmærksom på at en del af katten derfra er stambogsført med RIEX - det skyldes normalt der ikke er registreret racerene generationer nok bag afkommet

Nogen går meget op i det - andre ikke[/QUOTE]

[QUOTE=Andreas;1270612]Det er normalt i racer, som ikke har været i gang så længe.

Hvis stamtavlen ikke er så dyb, kan man kigge efter titler på forfædrene. Titlerne viser, at adskillige dommere har erklæret forfædrene racetypiske.

vh

Andreas[/QUOTE]

RIEX betyder rigtig nok, at der er ikke stambogsførte aner i mindst de sidste 3 generationer. Manglende stambogsføring kan skyldes mange ting bl.a. at der er brugt novicekatte for at udvide genpuljen. Jeg arbejder en del med RIEX katte i mine importer - det er jeg stolt af :slight_smile: RIEX kattene har sjældent titler, da de ofte er opdrættet efter andre præferencer, end dem vi har valgt at have i Vesten. Det er deres afkom - måske efter nogle generationer af selektiv avl - der kan få titler :slight_smile:
Jeg er ikke “bange” for RIEX hos Koraten, for jeg ved at søge den nyeste thailandske import i stamtavlen (som ville gøre stamtavlen meget interessant IMHO) - hos andre racer, hvis baggrund jeg ikke er så bekendt med, ville jeg nok spørge ind til, hvad RIEX indikerer i den race.
Jeg ville ikke anbefale en ny opdrætter at starte med en RIEX kat, da udfordringerne med at selektere mod den vestlige type kan virke uoverkommelige og tager tid, som mange nye opdrættere ikke har.
Kælekatteejere og evt nye udstillere kan sagtens have glæde af en RIEX kat, da temperamentet ikke nødvendigvis kan relateres til antal stambogsførte generationer - tværtimod :wink:

Jeg har hørt der er en hankilling til salg her

http://www.skuldnord.dk/index.html

[QUOTE=dkkorat;1270621]Jeg ville ikke anbefale en ny opdrætter at starte med en RIEX kat, da udfordringerne med at selektere mod den vestlige type kan virke uoverkommelige og tager tid, som mange nye opdrættere ikke har.
[/QUOTE]

RIEX behøver såmænd ikke betyde, at typen “fejler noget” :slight_smile: Jeg har lige tjekket de to (helt almindelige) amerikanske burmesere, Marina importerede for nogle år siden, og de har RIEX stamtavle, fordi der er en kat i 3. generation, der er “ej registreret i FD’s stambog” - sikkert pga. manglende eller inkomplette oplysninger på den originale stamtavle :slight_smile:

Jools er også RIEX pga. hendes far, men hendes type ville ikke have været anderledes, hvis han var “ren” burmeser :slight_smile:

Riex kan en kat f.eks. komme i hvis der i de nærmeste generationer mangler forbundskode på en af kattene, så det behøver ikke være pga en novice/nyt blod, det kan også være fordi der mangler en enkelt lille information :slight_smile:

RIEX betyder forskelligt i forskellige racer :slight_smile:

Du kan også overveje at kigge på Peterbald racen. De fåes temmelig pelsløse. :tihi:

God jagt, jeg håber at du finder din drømmekat. :smiley:

Egentlig ikke :slight_smile: Korater med RIEX stamtavle har den, fordi der mangler informationer på en eller flere forfædre inden for de seneste tre generationer. Marinas amerikanske importer manglede en eller anden information på en forfader inden for de seneste tre generationer.

I alle racer bruges betegnelsen også om udparringer inden for de seneste tre generationer.

Så reglerne er ens for alle :slight_smile:

Hvis det er, er der også en alletiders Facebook-gruppe for os Sphynx (og Rex + Peterbald)-ejere: rex & sphynx klubben.dk | Facebook

Når du er på udkig efter en så sjælden race som sphynx, så skal du regne med, at du godt kan komme til at vente lidt før den rigtige kat/killing dukker op :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;1270628]

Så reglerne er ens for alle :)[/QUOTE]

Ja, regler er ens - men det er den betydning som opdrættere indenfor de forskellige racer tillægger RIEX ikke…
Nogle opdrættere betragter en RIEXkat i stamtavlen som var pågældende kat pestramt.

Hos Spynx er det ikke ualmindeligt med priser på 8-10000 for ukastrerede kælekatte.

"Oprindeligt postet af Mille*Manne .

Der har jeg kigget Lis, men der er hverken killinger eller voksne katte tilsalg"

(ved ikke hvor det oprindelige citat er hmmm)

Løft røret, jeg VED der er en hankilling, dugfrisk info fra i dag. Så vidt jeg har forstået klar i februar - men du må selv gøre noget aktivt

[QUOTE=Ann K;1270635]Ja, regler er ens - men det er den betydning som opdrættere indenfor de forskellige racer tillægger RIEX ikke…
Nogle opdrættere betragter en RIEXkat i stamtavlen som var pågældende kat pestramt.[/QUOTE]

Fuldstændig korrekt - og noget grinagtig - det er kun kattens stamtavle der er Riex - ikke afkommet …

Jeg er enig med Lykke, hos de mere sjældne racer må man ofte ud i god tid og kontakte opdrættere der ikke har nogle og præsentere sig selv og spørge ad. Ofte vil voksne katte heller ikke stå på salgssiderne på samme måde, det er hos nogle mere hvis det rigtige hjem henvender sig at de kan være til salg fremfor noget der aktivt søges :slight_smile:

Nej, det gør det nu ikke, da årsagerne til at en kat kan være riex er den samme for alle, holdningen hos opdrætterne til riex kan så være forskellig :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;1270635]Ja, regler er ens - men det er den betydning som opdrættere indenfor de forskellige racer tillægger RIEX ikke…
Nogle opdrættere betragter en RIEXkat i stamtavlen som var pågældende kat pestramt.[/QUOTE]

Ja, men det behøver ikke have så meget med racerne at gøre som de enkelte opdrætteres holdning og vidensniveau om hvad der kan gøre at en kat er i riex-stambogen :slight_smile: Men klart at man i nogle racer, der stadig arbejder meget med foundation/novicer/udkrydsninger til andre racer både vil se flere katte i riex samt en større accept og viden af disse :slight_smile:

Hvis du mener at afkommets stamtavle ikke er i riex så kommer det da an på hvor årsagen til det er i stamtavlen? :slight_smile:

Hvilke årsager er uendelige?

Ingen, men hvis det da f.eks. er afkommet direkte fra en udkrydsning går der jo en 3 generationer inden afkommet er i LO-stambogen? :slight_smile:

Manglende godkendelse af udkryds! Hvis man får tilladelse til at lave udkryds, så skal man på et tidspunkt have racegodkendt noget afkom. Hvis ikke helt afkommet “er der” endnu, så kan det være det bliver et arbejdsredskab på vejen til næste generation. I teorien er der ingen begrænsing på hvor længe man kan lade være med at fremstille afkom til racegodkendelse. I så fald er RIEX uendeligt - men det ville nu være en tåbelig måde at bevæge sig fremad på :slight_smile:
VH
Susanne

Så har jeg meldt mig ind på facebook, er der sommetider voksne/killinger til salg der inde?

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1270637]"Oprindeligt postet af Mille*Manne .

Der har jeg kigget Lis, men der er hverken killinger eller voksne katte tilsalg"

(ved ikke hvor det oprindelige citat er hmmm)

Løft røret, jeg VED der er en hankilling, dugfrisk info fra i dag. Så vidt jeg har forstået klar i februar - men du må selv gøre noget aktivt[/QUOTE]

Tak for det Lis. Der står godt nok heller ikke på hjemmesiden at der er killinger til salg, men jeg vil prøve at kontakte opdrætter :slight_smile: