Jeg har forelsket mig lidt i sphynx racen. Jeg har kigget en del på nettet og kan se at der ikke er mange opdrætter af racen i dk. Mange af de annoncer der er på nettet ser lidt lumske ud da det ligner der er brugt Google translate.
Jeg fandt en voksen sphynx på nettet der var til salg som jeg har været ude og kigge på. Jeg valgte ikke at købe katten da sælger sagde at den har haft meget tynd mave den halvanden måned de har har haft katten, katten havde dog været til dyrlæge og den skulle være sund og rask, sælger sagde så at det lagde til racen at have dårlig mave. Men min mave fornemmelse sagde nej.
En anden ting der undre mig, katten jeg var ude og se på havde stamtavle, men den var fertil da de overtog den som 10 måneder gammel
Jeg har fundet en opdrætter på Sjælland som har killinger nu, hende har jeg taget kontakt til. Prisen er 7000 for en killing med tavle, men man skal selv stå for neutralisering?? Hun siger at grunden til at hun ikke neutralisere dem er fordi sphynx tidligst må neutraliserer når de er 5 måneder, da det ellers kan gå ud over deres knogler, hvad mener i om det?
Hvis vi accepterer, at det ligger til en bestemt race at have tynd mave, så må vi samtidigt konstatere at opdrætterne har selekteret helt forkert undervejs. Jeg køber den simpelthen ikke, men det hænger bl.a. sammen med nogle få trælse klagesager omkring racen, som har været omkring mit omstillingsbord, hvor kattene i virkeligheden viste sig at være giardia positive. Det kan kureres, så lad være med at tage en kat, hvor det ikke er gjort færdig.
Derudover skal du på sphynx også spørge ind til forældredyrenes hjertestatus. HCM forekommer i alle racer, men sphynx er blandt de racer hvor man skal huske at scanne forældredyrene.
Endelig: Nej, jeg kan ikke umiddelbart henvise til en opdrætter, for jeg kender dem ikke godt nok. Der er ikke mange af dem, men nogle af dem er heldigvis OK Men vi kommer ikke udenom at i racer, hvor killinger er så dyre som hos sphynx og bengal, der tiltrækkes desværre også en stribe “bad apples” der forsøger sig som opdrættere, og som der ikke nødvendigvis kommer noget godt ud af. Sphynx har iøvrigt samme biologi som andre katte rent knoglemæssigt og må neutraliseres når dyrlægen synes høn kan styre narkosen og opvågning! Men det koster selvfølgelig opdrætteren penge, som man først får ind når killingen bliver solgt… - og derfor kan man til stadighed finde annoncer i den blå avis, der er knap så heldige.
VH
Susanne
Jeg har ikke det store kendskab til racen - har aldrig hørt om noget med knogler ventede man med at neutralisere. Kan heller ikke svare på hvorfor nogen sælger en ukastreret stort set voksen kat - kun er den til avl er der et formål.
Vil dog anbefale dig, vælger du en killing, den er ældre end 12 uger. Mange sælger ikke killinger der skal være enekatte - det er synd - det behøver ikke at være en racekat der udgør selskabet - måske der kan købes en voksen billig med?
Og klart - du skal købe en sund og rask kat - dokumenteret ved dyrlæge attest. Langvarig dårlig mave tyder på ikke for godt immunforsvar - eller ikke testet godt nok
Om man er villig til at tale om lige netop immunsystemet eller ej, så koster det noget at være hårløs… det er og bliver en defekt, så upopulært som det sikkert er at jeg siger det højt.
VH
Susanne
[QUOTE=Susanne W;1270574]Om man er villig til at tale om lige netop immunsystemet eller ej, så koster det noget at være hårløs… det er og bliver en defekt, så upopulært som det sikkert er at jeg siger det højt.
VH
Susanne[/QUOTE]
Ohh yes - det er vi enige om. Men der er nogen der gerne betaler MEGET for det - incl. usikkerheden. Jeg er og bliver aldrig til genetiske defekter.
Det er helt klart et faretegn. Der findes kattefabrikker i Østeuropa, som producerer racekatte under dårlige forhold til videresalg via mellemhandlere, der udgiver sig for at være ejerne, og sådan en kat ville jeg nødigt aftage. Det kan selvfølgeligt tænkes, at annoncerne reelle nok og lavet af nogle, som bare ikke taler/skriver så godt dansk, men hvis din mavefornemmelse siger nej, så ville jeg til enhver tid råde dig til at følge den!
Jeg ville aldrig købe en syg kat, uanset hvad (de påstår) dyrlægen har sagt. En ansvarlig opdrætter/sælger venter til katten er færdigbehandlet, før de sælger den. Du bør også spørge hvorfor sælger kun har haft katten 1½ måned og hvorfor de vælger at sælge den igen så hurtigt. Er den alvorligt/kronisk syg og de ønsker ikke at betale for fortsat behandling? Er de mellemhandlere for en kattefabrik eller forsøger at afsætte en stjålet kat? De fleste opdrættere af racekatte herhjemme har en klausul i deres kontrakt, at de skal kontaktes i tilfælde af omplacering. Hvis en racekat sælges pga. “allergi”/“sygdom i familien” etc., især hvis den sælges af “familie” til den påståede ejer, uden at opdrætteren er inde over, så er det en blinkende advarselslampe.
Advarselslampe! Det er ikke alle opdrættere, som neutraliserer deres killinger før salg, det afhænger ofte af racen. Det lyder dog meget mærkeligt med netop sphynx, fordi alle danske opdrættere så vidt jeg ved sælger kælekatte neutraliserede, og fertile katte er meget svære at få lov til at købe. En fertil sphynx, som ikke koster over 10.000 kr., er med 99,9% sikkerhed ikke opdrættet i Danmark. Jeg spekulerer på, om den rent faktisk 11½ måned gammel, eller om det i virkeligheden er en tidligere avlskat fra en kattefabrik, som nu forsøges at afsættes? Vi har hørt før om folk, der købte ragdolls/hellig birmaer, der efter sigende skulle være ungkatte, men som viste sig at være 2+ år gamle og havde fået mange kuld - de var små af deres alder, fordi de var udslidt af de mange killinger, de var blevet tvunget til at få, og endte med at kræve dyr medicinsk behandling.
Der er så vidt jeg ved ikke videnskabelig bevis for, at tidlig neutralisering skader katten på nogen måde. Før i tiden mente nogle, at tidlig neutralisering kunne resultere i skravlede katte, men det er blevet modbevist gentagne gange i videnskabelige artikler. Der er ingen grund til ikke at neutralisere en killing ligeså snart den er stor nok, og mange grunde til at man ikke skal vente for længe.
Jeg har ikke det store kendskab til racen - har aldrig hørt om noget med knogler ventede man med at neutralisere. Kan heller ikke svare på hvorfor nogen sælger en ukastreret stort set voksen kat - kun er den til avl er der et formål.
Vil dog anbefale dig, vælger du en killing, den er ældre end 12 uger. Mange sælger ikke killinger der skal være enekatte - det er synd - det behøver ikke at være en racekat der udgør selskabet - måske der kan købes en voksen billig med?
Og klart - du skal købe en sund og rask kat - dokumenteret ved dyrlæge attest. Langvarig dårlig mave tyder på ikke for godt immunforsvar - eller ikke testet godt nok[/QUOTE]
Der har jeg kigget Lis, men der er hverken killinger eller voksne katte tilsalg
Den voksne kat jeg var over og se på skulle de af med fordi deres anden kat ikke var sød mod den. Det var hvertfald det de sagde, jeg så også stamtavlen, og den skulle være opdrættet i sønderjylland Så den burde ikke komme fra udlandet.
Killingen jeg har fundet som sælges fertil, fandt jeg godt nok på dba. Den kommer fra bayalamiss, jeg ved ikke om man må skrive opdrætternavnene her.
Jeg er enig med Susanne, bortset fra det med prisen !!
Nu opdrætter jeg ikke mere pga alder og helbred, men jeg har minsanten altid ment , at kattekillinger var alt for billige i.f.t. hundehvalpe hvor der jo ikke er nogen oprætter der undres over en pris på 10.000 for en hvalp på 8 uger. og killinger er ovenikøbet selvhjulpne når de er12 uger ! Så juleøsket fra en tidl .opdræter er, at arbejdet med katteopdræt blive ligestillet med hundeopdræt
PS;
Jeg solgte for10 år siden Singapura killinger for 6.000 kr men mine Burmeserkilliger der havde været meget dyre, at " fremstile" p.ga div. mulige tests solgte jeg for 4.500, kr .
Så selvom det ikke kommer mig tilgode håber jeg alligevel at prisen på en racekilling får samme status som en -hvalp [](javascript:void(0))
Cats og Conni
Der er rigtigt mange opdrættere inden for alle racer, der sælger killinger ikke-neutraliseret og hvis man undrer sig over det ikke 100% perfekte danske i den annonce, kan man jo se på brugernavnet, der er Elena S. Mon ikke personen oprindeligt er fra Østeuropa?
Der er ikke mange opdrættere af racen i Danmark og alene det får prisen lidt i vejret, fordi det dermed er dyrere at anskaffe nyt avlsmateriale, så jeg ville personligt ikke undre mig over en kælekattepris på 7-10.000 kroner.
Derudover er jeg helt enig med Susanne W’s første indlæg
Må jeg også lige pointere, at hvis du køber en kat i Danmark, som godt nok har en FIFe stamtavle, men fra et udenlandsk forbund i FIFe, så er det også væsentlig sværere at få hjælp, hvis noget går galt, end hvis der er tale om en Felis Danica stamtavle. Igen erfaring på listen over de trælse, hvor en herboende udenlandsk opdrætter trækker stamtavler i Felis Polonia, det polske FIFe medlem. Vi må med ærgelse konstatere, at når folk vinder en sag i forbrugerklagenævnet (hvis afgørelser en opdrætter tilsluttet Felis Danicas hovedklubber er forpligtet til at følge) så ender sagen bare på gulvet med et brag lige der - der er ingen hjælp at hente til at få den vundne sag effektueret. Godt nok er Felis Danica ikke et incassobureau, men vi har dog regler der lægger et vist pres på opdrætteren, hvis ikke de frivilligt følger en sådan afgørelse. Det har polakkerne tydeligvis ikke, og sikkert heller ikke andre østlande, og der er bare ingen hjælp at hente.
Der behøver ikke være spor i vejen med en kat født i Danmark på en østlig FIFe stamtavle. Men HVIS noget går galt, så kan sprog- og kulturbarrierer ret hurtigt gøre livet surt for køber…
VH
Susanne
Vær opmærksom på at en del af katten derfra er stambogsført med RIEX - det skyldes normalt der ikke er registreret racerene generationer nok bag afkommet
[QUOTE=Susanne W;1270593]Må jeg også lige pointere, at hvis du køber en kat i Danmark, som godt nok har en FIFe stamtavle, men fra et udenlandsk forbund i FIFe, så er det også væsentlig sværere at få hjælp, hvis noget går galt, end hvis der er tale om en Felis Danica stamtavle. Igen erfaring på listen over de trælse, hvor en herboende udenlandsk opdrætter trækker stamtavler i Felis Polonia, det polske FIFe medlem. Vi må med ærgelse konstatere, at når folk vinder en sag i forbrugerklagenævnet (hvis afgørelser en opdrætter tilsluttet Felis Danicas hovedklubber er forpligtet til at følge) så ender sagen bare på gulvet med et brag lige der - der er ingen hjælp at hente til at få den vundne sag effektueret. Godt nok er Felis Danica ikke et incassobureau, men vi har dog regler der lægger et vist pres på opdrætteren, hvis ikke de frivilligt følger en sådan afgørelse. Det har polakkerne tydeligvis ikke, og sikkert heller ikke andre østlande, og der er bare ingen hjælp at hente.
Der behøver ikke være spor i vejen med en kat født i Danmark på en østlig FIFe stamtavle. Men HVIS noget går galt, så kan sprog- og kulturbarrierer ret hurtigt gøre livet surt for køber…
VH
Susanne[/QUOTE]
Og jeg under mig seriøst over man ikke skal være medlem af en dansk hoved klub når man bor i Danmark - man burde kun kunne få udstedt stamtavle i det land man bor . Sådan er det i øvrigt også for hundeopdrættere
Hvis hundeopdrætterne gik i retten med det, så ville de få ret ud fra EU´s bestemmelser om varers frie bevægelighed - det er skam velovervejet at man kan det i FIFe Der er iøvrigt ikke foreningspligt i Danmark - heldigvis da. Hvis jeg flyttede et år til Tyskland for at arbejde, så ville jeg godt nok være ked af at skulle bruge i tusindevis af kroner på først at omregistrere alle mine dyr til 1. DEKZV, og derefter samme udgift når jeg kommer tilbage til Danmark.
VH
Susanne
Tilføjelse: Der registreres også en del danske travhesteføl i Sverige…
Vær opmærksom på at en del af katten derfra er stambogsført med RIEX - det skyldes normalt der ikke er registreret racerene generationer nok bag afkommet
Nogen går meget op i det - andre ikke[/QUOTE]
Det er normalt i racer, som ikke har været i gang så længe.
Hvis stamtavlen ikke er så dyb, kan man kigge efter titler på forfædrene. Titlerne viser, at adskillige dommere har erklæret forfædrene racetypiske.
[QUOTE=Susanne W;1270610]Hvis hundeopdrætterne gik i retten med det, så ville de få ret ud fra EU´s bestemmelser om varers frie bevægelighed - det er skam velovervejet at man kan det i FIFe Der er iøvrigt ikke foreningspligt i Danmark - heldigvis da. Hvis jeg flyttede et år til Tyskland for at arbejde, så ville jeg godt nok være ked af at skulle bruge i tusindevis af kroner på først at omregistrere alle mine dyr til 1. DEKZV, og derefter samme udgift når jeg kommer tilbage til Danmark.
VH
Susanne[/QUOTE]
Kan sagens forstå hvad du siger - men vil jeg have en fci stamtavle på evt. hvalpe skal jeg være medlem af den fci klub der er i det land jeg bor. Det giver en stor gennemsigtighed for evt. hvalpekøbere og ja jeg ville så skulle skifte klub om jeg flyttede land, Men da inden andre i hele fci har samme kennelnavn som jeg kan det snildt overføres og bliver det.
Men sådan er der jo så mange forskellige - er man så vant til hundeverden vil man da måske nok studse over at møde en dansk bosat opdrætter med klub i f.eks. polen - så tak for din uddybning og forklaring
Stamnavne følger med så længe man skifter til en anden FIFe klub
Men derudover er det da noget møg de ganske få gange hvor vi har oplevet at en udenlandsk klub ikke er til at råbe op, når noget er gået helt i hegn. Men der tror jeg i høj grad vi pander ind i noget kulturforskel, som er ret tungt at danse med.
VH
Susanne