Sphynx?

Hej folkens.
Jeg ved ikke om dette er det rigtige sted at poste denne tråd, men eller er i velkommen til at flytte den.

Jeg har altid været forelsket i hårløse dyr og har i snart 6 år ønsket mig en sphynx kat. Dog har jeg lidt spørgsmål til jer kloge hoveder, især jer der har denne race.

Er gennemsnits alederen lige som med huskatte?
har de nogle fysiske defekter, man skal være meget obs på?
hvordan er deres temperament i forhold til en alm huskat (er jo også lidt en smagssag, men vil gerne høre jeres meninger)
Fungere de godt socialt med andre dyr?

Er der særlige hensyn i mener man bør tage når man anskaffer sig en smukling?

Hvad ligger prisen ca på en lille killig?

Der går en del år endnu før jeg anskaffer mig en, men synes det er en god ide allerede nu at begynde for alvor at finde noget mere om dem. Viden er altid godt.

Håber på i kan hjælpe med svar.
På forhånd tak :slight_smile:

Ja, de er født uden hår ;-))))

Og det er oprindeligt en fysisk defekt for en kat, at være uden hår…en race der er blevet avlet frem ud fra nogen killinger der engang ved en fejl, blev født med resultatet af en mutation/genetisk fejl/kald det hvad man vil.

Det er så blot en af de fysiske defekter der er accepteret, fordi mennesker synes det er specielt…

her er også lidt info:

[quote=Incendia;289238]Hej folkens.
Jeg ved ikke om dette er det rigtige sted at poste denne tråd, men eller er i velkommen til at flytte den.

Jeg har altid været forelsket i hårløse dyr og har i snart 6 år ønsket mig en sphynx kat. Dog har jeg lidt spørgsmål til jer kloge hoveder, især jer der har denne race.

Er gennemsnits alederen lige som med huskatte?
hvordan er deres temperament i forhold til en alm huskat (er jo også lidt en smagssag, men vil gerne høre jeres meninger)
Fungere de godt socialt med andre dyr?

Er der særlige hensyn i mener man bør tage når man anskaffer sig en smukling?

Hvad ligger prisen ca på en lille killig?

Der går en del år endnu før jeg anskaffer mig en, men synes det er en god ide allerede nu at begynde for alvor at finde noget mere om dem. Viden er altid godt.

Håber på i kan hjælpe med svar.
På forhånd tak :)[/quote]

Ja, de lever lige så længe som alle andre katte :slight_smile:

De kan få HCM og det er noget gode opdrættere scanner for

I for hold til en huskat er temperamentet MEGET forskelligt - en Sphynx er KÆRLIGHED på 4 ben - og så er det en meget aktiv kat, den er allevegne og piller ved ALT - og hvis man ikke kan leve med det - så skal man ikke have sphynx…

De har det fint med andre katte(racer) og hunde i hvert fald

Af særlige hensyn er der kun - at man skal leve med kærlighed, aktivitet og varme.

Og så skal man huske på, at de altid skal have mad stående fremme og at de spiser forholdsvis mere end andre katte, da de har en højere forbrænding netop pga. at de er så aktive og også bruger mere energi på at holde varmen.

En killing koster mellem 8-10.000kr…

Hvis du endnu ikke kender så meget til deres temperament, men bare er vild med at de er hårløse, så er der jo også Peterbald’en :slight_smile:

Lyder meget som Cornish Rex, hvilket jeg også godt havde regnet med.
Og i så fald vil jeg også sige: Tag ud og besøg dem! Mere end een gang!
Det er et helt fantastisk temperament efter min mening, men man skal være indstillet på det. Hvis du ikke er til katte, der vimser henover din bog eller computer eller hvad du nu sidder med sådan ca. 1 million gange, så er det måske ikke den kat, du passer bedst sammen med - pels eller ej.

Ja, eller som tager tilløb fra den anden ende af stuen og lander midt på din ryg i et kæmpespring når du mindst venter det :slight_smile:

altså sphynx “kan” have problmer med foderallergi, oftere end peterbalden ex. og så skal dr holdes øje med hcm. ellers er de vist meget normale. de er nogle nysgerrige sataner og skal være med hvor det sker.
man skal være opmærksom på at den skal holdes ren for den fedter. du kan tydeligt se det ved den yndlings liggesteder. prisen på de 8 til 10 k er rigtig nok. kan anbefale http://www.rexsphynxklubben.dk/

Katte der er meget aktive, legesyge og kontaktsøgende passer mig utrolig godt. det er altid det jeg har valgt når jeg har kigget på killinger :slight_smile: Jeg har det især godt med en kat der er hele tiden er ved min side… Jeg har en kat på 16½år som altid ligger ved siden af mig og en anden kat på 6år som hele tiden ønsker opmærksomhed og er fuld af ballade… så hvad temperamenet på en sphynx angår, så er jeg overbevist om at det passer mig super godt…

Jeg har selv nogle hårløse rotter og de spiser også en smule mere end de normale totter jeg har. Et problem det tit ses ved hårløse rotter er at de mangler øjenvipper, så de derfor tit får snavs i øjet. er det også noget man ser hos sphynx?

Jeg vil meget gerne besøge folk der har sphynx, da jeg gerne vil opleve dem. Man kan på ingen måde få et ordentlig indtryg ved bare at læse om et dyr… Kender i nogle der opdrætter sphynx man ku tage ud at besøge? jeg bor i skive, Midtjylland, så ville selvfølgelig være bedst hvis der findes en god opdrætter i det område…

:slight_smile:

En sphynx er IKKE ved siden af dig - den er PÅ dig :slight_smile:

Synes ikke min direkte får snavs i øjnene - men “tårer” og “søvn” ses nok lidt mere på ham end de andre jeg har - men det er ikke noget der er et problem.

Hvis du kigger på det link Kira satte ind kan du se links til opdrættere - jeg ved ikke om nogen af dem bor i dit område. Ellers må du jo prøve en google-søgning :slight_smile:

Husk også, at selv om du besøger en opdrætter - så er det stadig ikke den fulde sandhed du får lov at opleve. Selv om de generelt er vilde med fremmede - så vil det du ser hos opdrætteren blive ca. 3-doblet når du får en hjem i huset - både hvad angår kærlighed, aktivitet o.s.v.

Og så et lille p.s. - en sphynx skal sove sammen med dig, under dynen, hver nat! :slight_smile: Alt andet vil nærme sig dyremishandling…

Hehe… min hankat på 6 år er konstant oven på mig. når jeg sidder ved computeren ser film eller andet, så kommer han pludselig vadende hen over skødet og gnubbe sit ansigt mod mit. hehe. og det er konstant. han kan slet ikke tåle hvis han ikke er i centrum hele tiden XD

At have mine katte i sengen er heller ikke noget problem… gør mine katte i forvejen… putter især min gamle mis, ned under dynen så kun hovedet titter frem. så “holder vi i hale” (jeg holder i hendes hale) og så falder vi i søvn såden. Hvilken til tider godt kan irretere kæresten. hehe XD

Jeg sad netop og tænkte det samme :wink:

Måske du også skal overveje, om een sphynx er nok? Når nu dine nuværende katte ikke just er unge, så vil de nok hurtigt blive træt af sådan en bavian, der render og plager dem, fordi den ikke har andre at lege med…

Nu skal jeg ikke have en sphynx foreløbig og slet ikke så længe min hunkat lever. hun er for gammel til det res. Der kommer til at gå et par år før jeg skal have en, er blot ved at undersøge om dem.