Spiste aske

Jeg er ved at sortere i mine mange billeder og ser et foto af Bjørn’s gamle kat, som vi desværre måtte sige farvel til pga. sygdom. Bossniar havde den vane, at han hver dag slikkede aske op ved brændeovnen og når han var i haven gik han til bålstedet og spise aske der. Han fik udelukkende kvalitetsfoder at spise. Så hvorfor spiste han mon dette daglige “kosttilskud”?

Katte der spiser mærkelige ting kan gøre det fordi de er syge og mangler et eller andet som det de spiser hjælper på.
Jeg har haft en kat med anmæmi - den spiste gruset i kattebakken.

Dyrlægen nævnte vildtvoksende tandkødsbetændelse og katteaids blev også nævnt. Bjørn fik ham fra et internat. Han nyste meget, da Bjørn og jeg lige lærte hinanden at kende, men det forsvandt med antibiotika. Dengang havde jeg ikke den forstand på katte, som jeg har nu, så de forskellige ting der ellers blev sagt, kan jeg ikke rigtig huske. Kun at han på kort tid tabte sig ret meget.

Jeg ved ikke om noget af det han fejlede dengang kan have gjort det med asken, men det skulle man tro.

Jeg læste lige en artikel på engelsk der også angiver anæmi som årsag til at katten spiser aske eller jord.

Den hyppigste årsag til anæmi på udekatte er Mycoplasma Felis, tidligere Hæmabartonella, en blodparasit der kommer fra lopper, og måske også andre stikkende væsener

Jeg ved ikke hvorfor han spiste aske men det har nok været fordi det har gjort noget godt for ham. Dyr er ofte gode til at finde ting der kan dække noget de evt. mangler. Det kan også være han bare har synes om smagen.

Jeg ved f.eks. med en papegøjeart der æder nogle giftige frugter, de har fundet ud af at de kan flyve til et bestemt sted og finde en type kridt, som de så æder og neutraliserer giften.

Det kan være det samme med katten