Spondylose

Min kat Mitzi britisk korthår har desværre fået konstateret spondylose idag. Den er 14 år, og har i forvejen gigt. Hun skal nu have ekstra smertestillende og jeg skal have sat taburetter op for at hjælpe hende med at komme i højden.

Jeg eftersøger erfaringer fra andre med katte med spondylose. Er der andet jeg kan gøre?

1 Synes om

Jeg har 15 årig med gigt i ryggen. Han får onsior hver dag, cartrophen hver 1/2 år - og så har han trapper til at komme op og ned.

Min erfaringer er at trapper er bedre end taburetter…

Som dem her - kønne er de ikke. Men stof giver bedre ‘potefæste’

4 Synes om

Hej

Udover det med det smertestillende, vil jeg tilføje to vigtige ting:

  1. Regelmæssig, mild motion: Moderat motion kan hjælpe med at bevare fleksibilitet og muskelstyrke, men det er vigtigt at undgå overdreven fysisk belastning. Blide lege eller korte gåture indendørs kan være gavnlige - hvis den gider :wink:

  2. Vægtstyring: Holde katten på en sund vægt er afgørende, da overvægt kan forværre symptomerne ved at øge belastningen på leddene og inflammation i kroppen.

Derudover kan man nu give injektioner for at dæmpe inflammatorisk smerter UDEN smertebehandling.
Jeg har ikke så meget personlig erfaring med det specifikt spondylose, men kan måske lindre andre steder i kroppen. Det er måske en snak med din dyrlæge værd.

/Søren

2 Synes om

Mitzi er indekat. Hun leger mest selv - med bordtennisbolde og pivmus - men jeg er altid beæret, når jeg får lov til at lege med :grin:

Hun er småtspisende, så vægten er ikke noget problem :slightly_smiling_face:

Kan du uddybe mere omkring de injektioner, du nævner?

Jeg må desværre ikke navngive og anbefale produkter online. Det er forbudt, men din dyrlæge kan hjælpe. De må godt, når de kender katten. Du kan ringe og spørge om det er relevant for jer.
Søren

Jeg har ikke samme begrænsninger som Søren, og mens jeg ikke ved specifikt hvad han henviser til, kan det måske være disse to produkter, jeg kender i sammenhæng med gigt :smil: Så spørg evt. din dyrlæge til hhv. Cartrophen (hæmmer nedbrydelsen af brusk, er antiinflammatorisk og genopbygger brusk - næsten et helt kinderæg :muhaha: ) og Solensia (et smertestillende produkt rettet mod gigt)

1 Synes om

Tak for svar. Mitzi er startet på indsprøjtninger med solensia. Det andet middel har jeg ikbe hørt om.

1 Synes om

Cartrophen er et nyere middel (ligesom Solensia). Hvem bruger du som dyrlæge? Både Pia Bisgaard hos Katdoktor og Mette Rønn Landbo hos Aalborg Dyrehospital er gode bud der nordpå. Var til et glimrende foredrag om seniorkatte med Mette hos Randers Studiekreds lige inden corona. (Endelig en dyrlæge, der nævnte vigtigheden af vådfoder ifbm kronisk nyresvigt) :smil:

Jeg bruger Aalborg Dyrehospital.

Super. Jeg tænker helt sikkert Mette kender til cartrophen og vil ringe til dem og høre om det er noget der kan give mening ift lige din kat (kan jo sagtens være det ikke gør) :smile: