Spørge-Jørgen her på banen igen!

Angående Katteleg…

Det er jo ingen hemmelighed, at jeg er sprængfyldt med spørgsmål ift. sammenføringer (ej, hedder det sammenførsler?? :gruble:) og i det hele taget dét, at have mere end én kat… Pyh :blegne:

Når jeg sidder og læser andre grønne fler-katte-ejeres tråde om “Er det nu også bare leg?” og “Skal jeg bryde ind?”…får jeg da nærmest helt svedige håndflader. For hvordan skal jeg dog vide det, når den tid kommer… :besvimer:

Derfor tænkte jeg, om der mon er nogen af jer, der ligger inde med videoer, som jeg måske kunne lære lidt af? F.eks. af hankatteleg med godt gang i den :pote:…eller noget, hvor man kan lære lidt om hvilke lyde, der kattene imellem betyder hvad… :? Evt. nogle I kender til fra youtube…eller nogle I selv har optaget/optager? :bebe:

Det kunne jo være, at det også ville være interessant at se for andre end lige mig :slight_smile:

Det kan gå utrolig nemt - se her:

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?32157-Frederik-i-sit-nye-hjem&highlight=Frederik

Billeder jeg tog i de to timer jeg var der for at aflevere den dejlige dreng:-)

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;657797]Det kan gå utrolig nemt - se her:

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?32157-Frederik-i-sit-nye-hjem&highlight=Frederik

Billeder jeg tog i de to timer jeg var der for at aflevere den dejlige dreng:-)[/QUOTE]

Og jeg beeeeeeeer’ til, at det kommer til at gå sådan :slight_smile:

Men jeg tænker også sådan…i det hele taget. Jeg VED, jeg bliver et frygteligt pyllerhoved, og det kunne lyde som om, når I andre snakker, at sådan nogle hankattes lege godt kan gå lidt vildt for sig… Derfor tænkte jeg, at jeg måske kunne forberede mig lidt - hehe…

Hvis der ikke er lyd på og pelsen ikke flyver rundt i totter, så kan det se nok så voldsomt ud for dig uden at være det.

Du kan også nogle gange vurdere det ud fra længden af “slåskampen”. Hos mine bliver den ofte erstattet af en løbetur, som så fader ud, når de lige har krudtet af og så går de hver til sit eller falder om i en bunke og begynder at vaske sig selv/hinanden :slight_smile:

Okay, så faktisk er der normalt ikke lyd på, når de bare leger…?

Bare dér lærte jeg da noget nyt :slight_smile: hehe

Der kan altså godt være lyd på… her hos mig miauer de af og til hvis den ene tager for hårdt fat i den anden… men igen ingen totter af pels og dryppende blod… og under opsyn går det sjældent så skidt :wink:

Hvis du aldrig har set 2 katte slås, så kan jeg godt forstå at du kan være i tvivl.
Omvendt hvis du først har oplevet 2 katte slås, så er du aldrig mere i tvivl.

Her er lige et tænkt eksempel.
Kattene sidder forholdsvis tæt på hinanden - stirrer på hinanden, ørerne vendes nedad, udad el helt bagud.
Den ene bakker måske en smule.

eller mere spontant

Den ene springer bare på den anden. Dette kan ske bare den ene går forbi den anden.

Du vil opleve en del hvæs samt én stor klump af katte, hvorfra der evt. flyver totter af pels.
Den ene flygter måske, med den anden lige i hælene, hvorefter kampen som regel optages igen.
En kat der jager en anden kat, ser meget målrettede og airodynamisk ud - halen holdes som en forlængelse af kroppen.

Katte der leger - og jager hinanden - har ofte mere opretstående haler, de vender sig ofte om, hopper op i luften osv.
Jagten skifter - snart er den ene der er jægeren, snart er det den anden.

Katte der slås har kun en ting i tankerne, kamp eller flugt.

Blev du mon klogere af det :?

[QUOTE=DK Lindvig;658187]Hvis du aldrig har set 2 katte slås, så kan jeg godt forstå at du kan være i tvivl.
Omvendt hvis du først har oplevet 2 katte slås, så er du aldrig mere i tvivl.

Her er lige et tænkt eksempel.
Kattene sidder forholdsvis tæt på hinanden - stirrer på hinanden, ørerne vendes nedad, udad el helt bagud.
Den ene bakker måske en smule.

eller mere spontant

Den ene springer bare på den anden. Dette kan ske bare den ene går forbi den anden.

Du vil opleve en del hvæs samt én stor klump af katte, hvorfra der evt. flyver totter af pels.
Den ene flygter måske, med den anden lige i hælene, hvorefter kampen som regel optages igen.
En kat der jager en anden kat, ser meget målrettede og airodynamisk ud - halen holdes som en forlængelse af kroppen.

Katte der leger - og jager hinanden - har ofte mere opretstående haler, de vender sig ofte om, hopper op i luften osv.
Jagten skifter - snart er den ene der er jægeren, snart er det den anden.

Katte der slås har kun en ting i tankerne, kamp eller flugt.

Blev du mon klogere af det :?[/QUOTE]

Mja…det lyder jo meget logisk, og når jeg lige ser de situationer for mig, som du sætter op, ville jeg sagtens kunne skælne. Desuden kender jeg jo også Tarzans mimik/kropssprog ret godt, således at jeg ville kunne se, om han var gal eller bare ude på lidt ballade/drengestreger… :slight_smile:

Der findes ikke nogle gode videoer et sted på nettet, hvor man (måske) kunne lære lidt nyt om kattesprog, katte imellem? Evt. en god bog? (helst på dansk)

Prøv youtube og søg på cats playing… så vil der unægtelig komme nogle klip på med leg… :slight_smile:

Det minder mig om denne her, den er SÅ sjov :klapper:

//youtu.be/X3iFhLdWjqc

[QUOTE=Christine S;658242]Det minder mig om denne her, den er SÅ sjov :klapper:

//youtu.be/X3iFhLdWjqc
[/QUOTE]

:lol: den har jeg ikke set før :lol: den er da kanon :slight_smile:

:klapper:

Tarzan skal have en ven så han kan putte ligesom Margrethe og Ruth… :smiley:

Ja jeg har set den et par gange, og jeg er lige færdig hver gang :lol: Det er simpelthen en genial voice-over!

Men det hjalp dig nu nok ikke så meget mht. til dit spørgsmål. Det er egentlig ikke fordi, jeg har super meget forstand på forskellene mellem leg og kamp, men jeg har fundet en video, hvor nogle måske ville være i tvivl… Det er dog leg og ikke slåskamp (på trods af hvad videoens titel påstår). Et godt tip er at tage lyden fra - forfærdelig musik:

//youtu.be/y3k31eLPQQE

Her er der også tale om leg (bare lidt voldsommere, fordi det er killinger :wink: ). Den ene siger også fra ved at “skrige” et par gange, men det er stadig leg :slight_smile:

//youtu.be/9BTIC9XEGZ8

Det er straks sværere at finde en “rigtig” cat fight, men her er vi da ovre i noget, der ikke har noget med leg at gøre så vidt jeg kan se (det er så også vildkatte):

//youtu.be/1alkt1F7DM4

Og så synes jeg også, at dette ligner mere slåskamp end leg:

//youtu.be/cHrMbyIp9AE

Hvis kattene er helt oppe i ansigterne på hinanden, miaver højt og gentagne gange, og så pludselig angriber, stadig med høje “skrig”, og ørene i øvrigt er helt tilbage hos begge under hele seancen, så vil jeg mene, at man kan konkludere, at der er tale om en slåskamp og ikke leg! Leg er som jeg ser det mere “tumlende” og mindre kalkuleret (du kan se, at de står længe og observerer og afventer hinanden under slåskampene, helt oppe i hovederne på hinanden, nærmest provokerende, mens de bare slænger sig og holder små rolige pauser under leg).

Tjah det er mine bud i hvert fald, måske er der andre med bedre bud :slight_smile:

Jeg tror, det allervigtigste, du kan gøre, er at stole på dine instinkter og din egen dømmekraft.

Det synes jeg så, at du aldeles med det samme skal beslutte dig for ikke at være. Jo mere pylret og ængstelig du er, jo mere risiko er der for, at du sætter gang i noget mellem kattene, der ellers ikke ville være opstået. Glæd dig over kattene - og hyg dig med at observere dem og derved lære, hvor dygtige de er til selv at finde ud af det helt uden menneskehjælp. Lige gyldigt hvor mange videoer du ser på forhånd, så vil du altid komme ud for noget, du ikke har set videoer af. Og så er du tilbage ved din egen dømmekraft. Ikke at jeg i øvrigt synes, det er en dårlig idé ved hjælp af videoer at sætte sig lidt ind i katte interaktionsmønster på forhånd.

Med hensyn til lyd skal jeg altså hilse at sige, at min Asani i den grad kunne finde ud af at vokalisere, når han mente, Magic kom for tæt på eller blev for farlig - eller lå øverst eller noget. Han var en lille skrigeballon, da han var lille :hjerte: Men det betød stadig ikke, at de sloges for alvor - kun at Asani var en skrigeballon :skrige::ballon:

Trust your instincts! :cool2:

Hahaha, Den video med killingerne kunne være mine kræ… De er så bare 8 år!! De gir den sq gas mine 2!! Og dog! Der hvor mennesket siger en pff lyd, og killingerne spurter væk, ville mine bare glo på mig som om jeg var dum i hovedet…:lol:

Det eneste der egentlig mangler er den klassiske “Jeg har bidt mig fast i din krop, og jeg vælger nu at bruge dit hoved som sparkebold - MANGE gange, inden jeg vælger at gå til dit øre og bide mig fast der, til du siger “wiiiiv” hvorefter jeg slikker dig i heeeeele hovedet, fordi jeg jo elsker dig min ven” teknik!!!:nananana:-xxrotflmao

Man er IKKE i tvivl om katte leger eller slås for alvor… Instinkt? Måske… Men stol du trygt på dig selv… Og NYD at se to banditter spæne rundt efter hinanden i en vaske ægte legekamp - det er HERLIGT at se på:knuser:

[QUOTE=Christine S;658281]Ja jeg har set den et par gange, og jeg er lige færdig hver gang :lol: Det er simpelthen en genial voice-over!

Men det hjalp dig nu nok ikke så meget mht. til dit spørgsmål. Det er egentlig ikke fordi, jeg har super meget forstand på forskellene mellem leg og kamp, men jeg har fundet en video, hvor nogle måske ville være i tvivl… Det er dog leg og ikke slåskamp (på trods af hvad videoens titel påstår). Et godt tip er at tage lyden fra - forfærdelig musik:

//youtu.be/y3k31eLPQQE

Her er der også tale om leg (bare lidt voldsommere, fordi det er killinger :wink: ). Den ene siger også fra ved at “skrige” et par gange, men det er stadig leg :slight_smile:

//youtu.be/9BTIC9XEGZ8

Det er straks sværere at finde en “rigtig” cat fight, men her er vi da ovre i noget, der ikke har noget med leg at gøre så vidt jeg kan se (det er så også vildkatte):

//youtu.be/1alkt1F7DM4

Og så synes jeg også, at dette ligner mere slåskamp end leg:

//youtu.be/cHrMbyIp9AE

Hvis kattene er helt oppe i ansigterne på hinanden, miaver højt og gentagne gange, og så pludselig angriber, stadig med høje “skrig”, og ørene i øvrigt er helt tilbage hos begge under hele seancen, så vil jeg mene, at man kan konkludere, at der er tale om en slåskamp og ikke leg! Leg er som jeg ser det mere “tumlende” og mindre kalkuleret (du kan se, at de står længe og observerer og afventer hinanden under slåskampene, helt oppe i hovederne på hinanden, nærmest provokerende, mens de bare slænger sig og holder små rolige pauser under leg).

Tjah det er mine bud i hvert fald, måske er der andre med bedre bud :)[/QUOTE]

Tusind tak Christine! Det var lige sådan noget, jeg ledte efter.

Igen synes jeg jo faktisk ikke det er spor svært at se (og høre), hvad der er hvad - hvilket beroliger mig en lille smule :slight_smile: :slight_smile:
Dog blev jeg lidt overrasket på den første video over, hvor meget de svinger med halerne…og ørene er da også vendt bagud. De har nøjagtigt det samme udtryk (inklussiv halens aktivitet) som Tarzan har fået, de gange han har været sprunget på mig og bidt igennem. Og er ellers kropssprog jeg hos ham har tolket som vredt… Hmmm…

De vilde katte på den 3. video kunne Tarzan IKKE lide lyden af, og jeg så den heller ikke færdig, for det var da ikke særlig rart at se på. Ingen tvivl om, hvad det handlede om… Den sidste video vil jeg give dig helt ret i, ikke ligner leg…

Tak igen :slight_smile:

[QUOTE=galath;658294]Jeg tror, det allervigtigste, du kan gøre, er at stole på dine instinkter og din egen dømmekraft.

Det synes jeg så, at du aldeles med det samme skal beslutte dig for ikke at være. Jo mere pylret og ængstelig du er, jo mere risiko er der for, at du sætter gang i noget mellem kattene, der ellers ikke ville være opstået. Glæd dig over kattene - og hyg dig med at observere dem og derved lære, hvor dygtige de er til selv at finde ud af det helt uden menneskehjælp. Lige gyldigt hvor mange videoer du ser på forhånd, så vil du altid komme ud for noget, du ikke har set videoer af. Og så er du tilbage ved din egen dømmekraft. Ikke at jeg i øvrigt synes, det er en dårlig idé ved hjælp af videoer at sætte sig lidt ind i katte interaktionsmønster på forhånd.

Med hensyn til lyd skal jeg altså hilse at sige, at min Asani i den grad kunne finde ud af at vokalisere, når han mente, Magic kom for tæt på eller blev for farlig - eller lå øverst eller noget. Han var en lille skrigeballon, da han var lille :hjerte: Men det betød stadig ikke, at de sloges for alvor - kun at Asani var en skrigeballon :skrige::ballon:

Trust your instincts! :cool2:[/QUOTE]

Tak Ingrid… :slight_smile: Jeg vil selvfølgelig gøre mit allerbedste for at slappe aaaaaf og bare nyde at observere, når den her killing bliver lukket ud i løvens hule gisp…hehe. Det er jo uden tvivl killingen, jeg vil få lyst til at redde fra Tarzan…bryder mig ikke om den størrelsesforskel, der jo vil være der, hvor de skal mødes aller første gang…som jo nok også er det mest kritiske tidspunkt.
Men af samme grund vil jeg også vælge opdrætter udfra (bl.a), at hn vil være villig til at aflevere killingen hos mig, og lige blive det første stykke tid, lige når kattene bliver introduceret. Så kan jeg forhåbentlig også lære lidt/få nogle gode råd der…og opdrætter kan måske også med det samme se, om det bare er helt, helt dødsdømt og ligefrem farligt for killingen - så må hn tage den med hjem igen jo…

Det kan jeg kun anbefale. En rigtig god idé at få killingen leveret af en, den føler sig tryg hos :ok: Men sørg i øvrigt for, at det bliver en killing, der under alle omstændigheder er fuld af selvtillid. Sådan en lille størrelse skal der altså rigtig meget til at slå ud!

kender ikke bogen - men måske der er noget værd at finde i den?