Spørgsmål ang. Birmaer

Jeg skriver på vegne af et af personalet her på bostedet. Hun er, for godt 14 dage siden, blevet ‘mor’ til 2 birmaer på ca. 4 år, da tidligere familie ikke havde tid til dem mere.
Men der er et stort problem. Hannen (kastrat) er gevaldigt under tøflen, da hunnen (fertil) regerer totalt. Desuden er han meget tynd, han vejer knap 4 kg. og er ret lang, men han spiser ikke rigtigt så meget, mest sovsen fra vådfoderet. I sommers var han indlagt pga. dehydrering, da hunnen havde bestemt, at der kun var vand nok til hende, og derfor måtte han ikke få noget :uha:
Hun er på den anden side yderst godt i stand, og kunne godt trænge til at slanke sig lidt.

De har bestilt tid hos dyrlægen, og jeg mener også, at det var til en neutralisation af hunnen.

Ellers er de nogle søde katte, som dog bærer præg af, at de har været lidt forsømt i de 10 måneder, hvor deres gamle familie, har haft en baby. De fælder meget, og hvor hannen elsker at blive børstet, så kan hun også godt lide det, men det er kun når hun vil!

Men nu til mine spørgsmål :ups:

  1. Vil magt forholdet imellem dem kunne udlignes lidt ved, at hun bliver neutraliseret? Hun er også 1/2 år ældre end ham.

  2. Hvordan kan de hjælpe ham med at tage på, og hende med at slanke sig? Og er der risko for, at hun vil tage yderligere på, når hun bliver kastrat? Det synes jeg nemlig ofte der siges.

  3. Han er meget selektiv med, hvad han vil spise, og det giver jo så problemer, fordi han netop vejer for lidt. Hvad skal de gøre ved det?

  4. Han har knyttet sig meget til, hende som jeg skriver på vegne af. Så han var godt fornærmet, fordi hun havde arbejdet meget i sidste uge. Men er det normal Birma adfærd, eller er det fordi han har manglet kontakt?
    Hun gør det også lidt med den ældste søn, som hun er meget glad for. Han er teenager og bruger derfor meget tid i sengen, hvilket passer hende yderst godt, for så kan hun ligge i ske med ham hele dagen :høhø:

  5. Hun er meget dominant i sin adfærd, vil det ændre sig lidt, når hun bliver neutraliseret?

Men de er meget glade for de to guldklumper, og vil dem rigtig gerne :slight_smile: Og jeg tænker jo, at I er de aller bedste og klogeste kattemennesker, som jeg kender, og derfor er I jo oplagte at spørge til råds :rock:

Jeg fik en hanhund da jeg havde en lille bitte tævehund, han er et stort skrummel, Han har aldrig haft et ord at skulle sige og det fik jeg at vide på forhånd at jeg ikke skulle bekymre mig om. Han er glad og tilfreds og tøffer kærligt rundt efter sine piger. Sådan er det at være hanhund.

Måske det også er sådan at være hankat - måske i sær som kastrat med fertil pige?

nu hun er stor og mægtig kunne han så ikke så en kasse som kun han kan komme ind i, hvor der altid står mad til ham? eller de kan portionsfodre? ang. vandskåle dominans. Det er ikke muligt om der står vandskåle her og der alle vegne.

Jeg kender ikke specielt til denne race, har ikke speciel erfaring med fertile katte (dog alligevel nok en del) så dette bidrag er kun baseret på et livs erfaring med dyr og er ikke ment som et debat oplæg.

Han sulter og/eller dehydrerer helt sikkert ikke frivilligt! Der har været andet og mere i vejen end at hun bestemmer, men det kan kun blive til et gæt hvad det gik ud på. Han burde have fået lavet fuldt blodpanel i forbindelse med optankning hos dyrlægen, men nogle gange vælger folk jo udgifter fra…
Men 4 kg. er altså ikke nogen alarmerende vægt for en voksen birma :slight_smile:

De fælder meget, og hvor hannen elsker at blive børstet, så kan hun også godt lide det, men det er kun når hun vil!

Hvis de pludselig kommer på noget bedre foder, så er det naturligt at pelsen reagerer - og det er helt normalt at en bimse rigtigt gerne vil børstes og redes, heldigvis.

  1. Vil magt forholdet imellem dem kunne udlignes lidt ved, at hun bliver neutraliseret? Hun er også 1/2 år ældre end ham.

Hun vil til evig tid værer føreren i deres lille “flok” - det er helt normalt at det er hunnen, der bestemmer hvor skabet skal stå, og der er ingen grund til at blande sig i det - det skal de nok selv aftale indbyrdes :slight_smile: Men det er meget muligt at hun bliver mindre “skarp” af at blive neutraliseret, og det kan såmænd kun gå for langsomt - en livmoder der ikke skal bruges til noget, har bedt af bare at blive afmonteret ved først givne lejlighed.

  1. Hvordan kan de hjælpe ham med at tage på, og hende med at slanke sig? Og er der risko for, at hun vil tage yderligere på, når hun bliver kastrat? Det synes jeg nemlig ofte der siges.

Sandsynligvis er de allerede på den vægt, der er ideel for dem. Nogle birmaer er lange i kroppen og ser slanke ud; andre er korte og kompakte og ser tykkere ud. Decideret overvægt er meget sjælden hos birma (det er i høj grad genetisk bestemt!) Giv dem tid til at falde ordentligt til i det nye hjem først, og lad så dyrlægen vurdere foderstanden om 2-3 måneder, tagende i hu at kropsfaconen næppe er ens på dem.

  1. Han er meget selektiv med, hvad han vil spise, og det giver jo så problemer, fordi han netop vejer for lidt. Hvad skal de gøre ved det?

Med 4 kg. er han næppe decideret undervægtig, MEN det kunne godt være en ide med et ordentligt check hos dyrlægen - er hans nyrer velfungerende, har han noget småinfektion eller er der noget at bemærke til tænder.

  1. Han har knyttet sig meget til, hende som jeg skriver på vegne af. Så han var godt fornærmet, fordi hun havde arbejdet meget i sidste uge. Men er det normal Birma adfærd, eller er det fordi han har manglet kontakt?

Det kan være et udslag af mangel på kontakt i de foregående måneder, evt. suppleret med at hans synes han er nødt til at knytte nye, stærke bånd med det samme. De er ikke gode til at føle sig ensomme, og det kan godt være at han simpelthen indhenter det forsømte og derfor klæber ekstra meget lige nu…

VH
Susanne

1 og 5: Deres forhold vil uden tvivl have godt af, at hun bliver neutraliseret. Men de har jo over en periode fået etableret et mønster, hvor hun er dominerende, og jeg ved ikke, om det uden videre bliver brudt.

  1. Måske vil neutraliseringen hjælpe lidt på det problem, hvis hun har været dominerende i madsituationer også. Måske bliver spisningen knap så konkurrencepræget, så han kan få lov at spise i fred, og hun ikke behøver spise så meget for at forhindre ham i at komme til.

1, 2, 3, 4 og 5: Spørg Susanne. Hvis nogen kan give jer kvalificerede svar på bimsespørgsmål, så er det hende. Men det ved du selvfølgelig alt om :slight_smile:

EDIT: Kan se, hun selv kom mig i forkøbet :slight_smile:

Sørg for at have min 2-3 forskellige steder hvor der står vand, og samme med foder. Helst så de ikke står i samme rum/så de alle er i samme synsfelt. Så kan hun ikke mandsopdække de ressourcer og han kan komme til også.
Ellers er jeg enig med Susanne :slight_smile:

Tusind tak :slight_smile: Hun fortalte mig, at der er bestilt tid ved dyrlægen, for de vil lige sikre sig, at alt er ok :thumbup: Men jeg vil videre bringe Jeres svar, når hun kommer igen :slight_smile:
Så et billede af dem, og hold fast de er søde :wehuu: Hunnen er lilla tortie (tabby?) masket, og hannen er blåmasket :slight_smile: Hun ser ret kompakt ud, og han så faktisk ok ud, men deres kæmpe pels kan jo snyde :høhø: