Spørgsmål ang. opdræt

Jeg må nok give lis ret et lang stykke hen af vejen hvad angår kastrater.
Jeg har haft 3 som jeg troede var til evigt eje, men to måtte jeg sige farvel til pga sygdom ogh den sidste måtte jeg omplacere da hverken hun eller de fertile trives i nærheden af hinanden.
Jeg ville hellere end gerne have beholdt hende da hun var første pige i mit opdræt, men en anden opdrætter åbnede øjnene på mig og sagde helt ærligt, syntes du selv de har det godt på den måde, og nej, men grædende hjerte måtte kjeg erkende at det havde de jo ikke.
Jeg har en pige til jeg hellere end gerne ville beholde som kastrat, men men men, hun viser desværre sammen tendens til intolerence overfor andre fertile piger, ligesom hendes mor gjorde, så jeg må tage den tunge beslutning og finde nyt hjem til hende, om jeg vil det eller ej.

Når jeg siger, at der skal være kastrater i hjemmet (eller ældre katte) i hjemmet, så må jeg indrømme at jeg er utroligt farvet af, hvad jeg kan opleve mht skovkatte (og har hørt om ved MCO)… Nemlig “opdrættere” der anskaffer sig et stort antal katte indenfor ganske kort tid og så bare går igang med at avle løs uden mål og med!!!
Jeg ved udmærket at der findes racer, hvor det kan være vanskeligt at få fertile og kastrater til at trives med hinanden - og der ville mine forventninger nok være anderledes…
Er det sådan at jeg kan se/høre at der er kontinuitet i husets katte - fx at man har ejet mor, søskende osv osv (sådan som Heidi beskriver, at hun har været nødsaget til at omplacere en stammor), jamen så stiller sagen sig også anderledes…
Der kan jo altid ske noget, som betyder at man må træffe et valg og lade en kat omplacere - også selv om den egentlig skulle have været blevet hjemme hele dens liv!

[quote=Sofie P.;186046]Min skønne Hallie var fertil og fik to skønne lillamaskede knægte, men desværre med kejsersnit, som gav komplikation der førte til, at hun blev akut neutraliseret sidst år efter en spontan abort med efterfølgende livmoderfremfald (altså hvor katten skubber livmoderen ud af kroppen).

Anja er en super opdrætter, og jeg har kun ros til over for hendes opdræt og den hjælp vi altid har fået der. :slight_smile:

KH

Sofie[/quote]

[quote=Sofie P.;186043]Mette, mine kommentarer var også ment helt generelt. Jeg er ikke tvivl om at du er gode ved dine katte og vil gøre dit bedste. Jeg synes det er utroligt lovende, at du allerede nu interesserer dig for, at få mere viden. :thumbup:

Du kan tro jeg gerne hjælpe dig, via fora eller hvis du skulle få brug for det per mail, derudover så skal du være velkommen her til sommer, når jeg en gang holder killingenus. :slight_smile:

KH

Sofie[/quote]

det lyder godt nok forfærdeligt med Hallie. stakkels lille pus da:ked::ked::ked:

jeg sluger alt den viden jeg kan få. ved allerede en del, men man kan aldrig vide nok:sshh:

er rigtig glad for du vil hjælpe mig. og vil meget gerne komme og nusse dine killingers pels af, og selvfølgelig også Hallies:thumbup:

til jer andre. jeg forstår ikke helt det i mener (kan godt være det er mig der er for træt til at læse ordentligt) men det med at have kasterater og fertile. hvad er det i siger der sker (håber ikke jeg er for belastende ved at spørge om noget der er skrevet) og hvorfor kastere man så ikke den fertile og beholder hende?

[QUOTE=Ann K;186261]Når jeg siger, at der skal være kastrater i hjemmet (eller ældre katte) i hjemmet, så må jeg indrømme at jeg er utroligt farvet af, hvad jeg kan opleve mht skovkatte (og har hørt om ved MCO)… Nemlig “opdrættere” der anskaffer sig et stort antal katte indenfor ganske kort tid og så bare går igang med at avle løs uden mål og med!!!
Jeg ved udmærket at der findes racer, hvor det kan være vanskeligt at få fertile og kastrater til at trives med hinanden - og der ville mine forventninger nok være anderledes…
Er det sådan at jeg kan se/høre at der er kontinuitet i husets katte - fx at man har ejet mor, søskende osv osv (sådan som Heidi beskriver, at hun har været nødsaget til at omplacere en stammor), jamen så stiller sagen sig også anderledes…
Der kan jo altid ske noget, som betyder at man må træffe et valg og lade en kat omplacere - også selv om den egentlig skulle have været blevet hjemme hele dens liv![/QUOTE]

Som jeg læser det du skriver må hovedvægten vel være det at arbejde med sit eget materiale og have et formål mere end tilstedeværelsen af kastrat ikke kastrat.
eller er det helt forkert forstået??

Vil du så forklare hvorfor den skal blive i katteriet hele sit liv? - for det fatter jeg ikke, og mener jeg har forklaret fra mit synspunkt.

For kattens skyld, for de andre kattes skyld, for din skyld, din samvittighed skyld, eller fordi du syntes det gør man man hvis er god, har hjertet …, eller hvad?

Jeg har svært ved at sætte en liste op med, hvornår man er en god opdrætter.

Specielt synes jeg diskussionen om kastrater, er lidt “hen i vejret”. Jeg har hørt det før fra nogle, at man skal have kastrater for at være en god opdrætter - jeg har aldrig rigtig fattet hvorfor?
Jeg har ingen kastrater i mit hjem - ingen af dem jeg har haft kastreret, har haft et godt nok sind til at kunne trives med mine fertile abyer.

Er jeg så en dårlig opdrætter eller en god katteejer? :wink:

Hej Mette
Først af alt ønsker jeg dig held og lykke med dine planer, for jeg forstår dig godt, og kender alt til at have den drøm.:slight_smile:

Jeg er i opstarten af et lille opdræt og suger viden til gode råd til mig. Der er meget at tage stilling til under vejs og bare det at starte op har vist sig at være ret bekosteligt. Jeg ville aldrig have haft råd i en alder af 19.
Jeg har de sidste 2 år brugt mange penge på 3 kastrater indenfor ønskeracen, udstilinger, dyrlægeregninger, etablering af løbegård, køb af den første avlskat plus al det løse.

Det næste der kommer er indhegning af resten af haven (har en enkelt huskat, der ikke længere skal være fritgående, og jeg ønsker mere udeplads til abyerne), DNA test af hunkatten for arvelige sygdomme, test af huskat før parring for evt. smitsomme sygdomme, køb af parring samt udgifter til dyrlæge, vacciner, stamtavler, øre/chipmærkning af killinger samt neutralisation af disse.
Så et kuld killinger på 3-4 vil nok ende i en udgift på ca. 20-25.000. Hertil kommer udgifter til ekstra kost til killingerne samt alt der uforudsete :uha:
Bagefter er der spøgsmålet om du kan sælge de killinger, du ikke selv ønsker at behold og hvilken pris du kan få - alt i alt skal du regne med underskud…Så du skal ville det her og have ressourcer til det både økomisk og personligt.

Jeg skriver ikke dette for at skræmme dig, bare give dig et indtryk og et eksempel på hvad det kræver.

Jeg vil ikke have for mange katte på 65 m2, ligegyldigt hvor godt de trives, kan de komme lidt på kant med hinanden, og de skal være muligt for de enkelte katte, at finde frirum og plads hvis de ønsker det. Samtidig vil jeg nok holde den nybagte missemor og killinger adskilt fra resten af flokken i en 4-5 uger, så det skal der også være plads til.

Med hensyn til kastrater er jeg af den holdning, at der skal være plads til et par stykker. Jeg omplacerede selv en af mine tre, da mine planer om opdræt voksede, men har to tilbage. En hankastrat som har et super temperament og som kan styre tøserne med blid og bestemt pote, samt en hunkastrat som jeg aldrig vil kunne omplacere, da hun har disposition for løse knæled og måske vil skulle have en operation til ca. 5.000,00. En sådan omkostning kan jeg ikke byde en ny ejer.
Du kan jo også i dit opdræt komme ud for at få en killing, som du ikke vil kunne sælge grundet en medfødt skavank. Der er det valget jo at beholde den eller aflivning. (Jeg ved godt hvad mit hjerte ville sige)

Dette blev et langt indlæg, men skildre nok også samtidig nogen at mine overvejelser og beslutninger før opdræt. Samtidig er jeg så slet ikke kommet ind på beslutninger om køb af avlskat, parring, hvad man går efter i sin avl, hvilke katte og linier man kan lide samt meget andet.

Håber du kan bruge noget af dette :slight_smile: ellers betragt det bare som et input -høhø

Knus
Lone

[quote=Vivi_Fletcher;186380]Jeg har svært ved at sætte en liste op med, hvornår man er en god opdrætter.

Specielt synes jeg diskussionen om kastrater, er lidt “hen i vejret”. Jeg har hørt det før fra nogle, at man skal have kastrater for at være en god opdrætter - jeg har aldrig rigtig fattet hvorfor?
Jeg har ingen kastrater i mit hjem - ingen af dem jeg har haft kastreret, har haft et godt nok sind til at kunne trives med mine fertile abyer.

Er jeg så en dårlig opdrætter eller en god katteejer? ;)[/quote]

Du er i mine øjne en akkurat lige så god katteejer som alle andre, for mig handler det ikke om fertile eller kastrater men om at tage vare på de katte man har, og sørge for at de trives optimalt. Det er der så mange varianter af hvordan det gøres bedst muligt, og det som er optimalt for dig og dine katte behøver ikke være det for mig og mine katte.

Lige netop :slight_smile:
For mig at se, er det meget racebetinget. Nogle racer har det godt, når de går mange sammen - og for andre racer er det utrolig stressende.
Jeg mener antallet af abyer bør holdes på et absolut minimum - men jeg har set mange steder, hvor fx Maine Coons går godt og fredeligt sammen i stort antal.

Min pointe var bare, at det er meget svært at lave en facitliste :slight_smile:

Mette: Det afhænger meget af hvilken race du forelsker dig i. Forelsker du dig i en, som ikke er i DK endnu, så er det en kompliceret og dyr sag - og med akkurat lige så mange usikkerheder som med alle andre levende dyr. Det er en god idé at begynde at søge viden i god tid uanset race - et godt forarbejde er halv færdigt. Selv har jeg søgt viden om min race i tre år, nu har jeg ladet mig registrere og efter måneders hårdt arbejde, har jeg endelig fundet en mentor i udlandet. Heldigvis har jeg hele tiden haft gooooood tid - du kan derfor med god grund begynde allerede nu at se dig om og skaffe dig viden om genetik, tavler, racer, opdræt, fødsler, sygdomme, komplikationer, fødekasser og - ja:-)
Jo mindre hastværk jo bedre:-)

Jeg kigger på følgende hos en opdrætter:

  • Er dyrene glade, sunde og kontakter de mig?
  • Hvordan er opdrætters adfærd over for dyrene?
  • Hvordan bor dyrene (i udlandet kan de bo i udendørs huse fx)
  • Er flokken harmonisk?
  • Er der adfærdsproblemer i flokken?
  • Hvordan behandler opdrætters øvrige familie (mand/børn) dyrene?
  • Hvordan behandler hjemmets øvrige dyr (hunde) kattene?
  • Hvordan er mit indtryk af opdrætter som menneske? Deler vi nogle værdier?

Dette - når jeg skal købe kælekat. Jeg føler, at de penge jeg lægger, honorerer en indsats. Det er den indsats jeg gerne vil betale til/for.

Om der er kastrater er ikke vigtigt for mig, det alt overskyggende argument for mig er heller ikke lejlighed eller hus men om jeg oplever, at jeg sidder foran et menneske, der elsker sine dyr hver især og racen som helhed.

Der er flere ting, som jeg ser efter, men de er nævnt, vil jeg tro.

Held og lykke med dit projekt:-)

[quote=Mette Stevnsborg;186288]det lyder godt nok forfærdeligt med Hallie. stakkels lille pus da:ked::ked::ked:

jeg sluger alt den viden jeg kan få. ved allerede en del, men man kan aldrig vide nok:sshh:

er rigtig glad for du vil hjælpe mig. og vil meget gerne komme og nusse dine killingers pels af, og selvfølgelig også Hallies:thumbup: [/quote]

Ja, det var virkeligt en hård omgang og en temmelig dyr affære, da det skete en søndag. :S
Jeg vil meget gerne dele ud af den erfaring jeg har, selvom der er mange der har langt mere erfaring og jeg selv er temmeligt nybegynder efter 4 år, som er brugt med kurser, foredrag og udstillinger.

Det der oftest sker i en katteflok med flere katte, er at der skal etableres et hieraki eller en hakkeorden om du vil, og typisk vil de fertile indbyrdes “skændes” lidt om, hvem der skal have førstepladsen.

En kastrat vil oftest, men ikke altid, være det svageste led og den som de andre bruger som boksebold og det er der ingen kat der kan være tjent med. Den fertile vil man jo gerne beholde som fertil, og desuden løser det ikke noget, at neutralisere den/de fertile katte, hvis kastraten ikke trives overhovedet med fertile katte, for det ville så være lig med at lukke opdrættet.

KH

Sofie

Ja som opdrætter kan man skulle tage nogle “hårde” valg - hård ved hjertet på en selv.
Fx at omplacere en kastrat, som er elsket og som netop derfor omplaceres:-) Af hensyn til katten.

Den slags bryder de færreste sig om - uanset racevalg og antal dyr osv så har alle opdrættere nemlig en ting til fælles - de elsker katte:-)
Ellers kunne de nemlig slet ikke leve med denne hobby:-)

[quote=Heidi;186305]Som jeg læser det du skriver må hovedvægten vel være det at arbejde med sit eget materiale og have et formål mere end tilstedeværelsen af kastrat ikke kastrat.
eller er det helt forkert forstået??[/quote]

Ja… og nej :slight_smile:
I de tilfælde, hvor man har muligheden for at have kastrater, så vil jeg faktisk klart vente at der er kastrater i husets bestand af katte…
Du ved… den første udstillingskat man fik… ens første avlskat… osv osv osv… altså katte som har udtjent deres avlstid og som man af en eller anden grund vil beholde - eller blot huskatten/kælekatten fra tiden før udstilling og opdræt… Huset skal ikke være fyldt med kastrater - det er ike det jeg mene - men at en opdrætter har katte i flere aldre og heribandt kastrater… jo det ville jeg forvente :slight_smile:
Jeg kender til en opdrætter, som konsekvent er nødt til at omplacere sin “gamle” avlskatte - vedkommende ville hellere end gerne beholde i hvert fald enkelte som har haft stor betydning… men det vil betyde enten et stop for opdræt eller en meget lang pause og derefter starte forfra. Kender man lidt til race, så er det “normalt”, forstået sådan at sådan gør de fleste af racens opdrættere… I sådan et tilfælde vil det være ganske let at genkende et mønster - fordi det går igen hos flere af racens opdrættere… Og det er hos sådan nogle opdrættere at jeg gerne vil kunne “se” kontinuiteten i opdrættet . som du siger, at der arbejdes indenfor linien og dermed at de omplacerede katte er mødre, bedstemødre, tanter, onkler osv - simpelthen/for det meste katte med en eller anden relation til den killing, som jeg vil købe :slight_smile:

Når oventstående så er sagt…
JA - gu’ skal en opdrætter have et mål at arbejde for! :slight_smile: Helt uanset, hvordan opdrættet ellers er sammensat…

[quote=Lis Dahlstrøm;186374]Vil du så forklare hvorfor den skal blive i katteriet hele sit liv? - for det fatter jeg ikke, og mener jeg har forklaret fra mit synspunkt.

For kattens skyld, for de andre kattes skyld, for din skyld, din samvittighed skyld, eller fordi du syntes det gør man man hvis er god, har hjertet …, eller hvad?[/quote]

Øhm… har jeg da sagt det?
Jeg skrev:
Der kan jo altid ske noget, som betyder at man må træffe et valg og lade en kat omplacere - også selv om den egentlig skulle have været blevet hjemme hele dens liv!

Dermed mener jeg faktisk det som står… at man af en eller anden årsag ikke har ønsket at omplacere en forhenværende avlskat - men må se sig nødt til at gøre det primært for kattens egen skyld, men sandelig også for ens egen samvittigheds skyld!
Jeg har selv omplaceret kastrater (trods at jeg ikke er opdrætter) udfra samme tanke - katten ville få det bedre et andet sted… flokken ville få det bedre uden denne kat… og min samvittighed overfor katten og mine andre katte ville få det langt bedre! (Undskyld, men jeg kan ikke komme af med den der skrå skrift!)

Prøv at læse mit seneste indlæg… Det er en anelse mere nuanceret, og håber jeg, forklarer formentlig bedre hvad jeg mener om og med “vigtigheden” af kastrater i et opdræt…
Og husk så, at jeg skriver udfra at det jeg vil købe i fremtiden vil være katte fra to af de helt store moderacer - hvor opdræt kan være en ganske besynderlig affære hos nogle :S
(Fx anskaffelse af stamnavn - indkøb af 12 fertile katte, heraf tre fertile hanner indenfor knapt ½ år. Tre af de indkøbte er voksne katte og to af hunnerne er drægtige… Sådan et sted vil jeg IKKE købe kat fra! Og de findes… endda i lidt for stort antal… )

[QUOTE=Ann K;186473]
Og husk så, at jeg skriver udfra at det jeg vil købe i fremtiden vil være katte fra to af de helt store moderacer - hvor opdræt kan være en ganske besynderlig affære hos nogle :S
(Fx anskaffelse af stamnavn - indkøb af 12 fertile katte, heraf tre fertile hanner indenfor knapt ½ år. Tre af de indkøbte er voksne katte og to af hunnerne er drægtige… Sådan et sted vil jeg IKKE købe kat fra! Og de findes… endda i lidt for stort antal… )[/QUOTE]

Men hvorfor ikke bare spørge ind til den slags, fremfor at “kræve” at der er kastrater i huset :?

[quote=Sofie P.;186430]
Det der oftest sker i en katteflok med flere katte, er at der skal etableres et hieraki eller en hakkeorden om du vil, og typisk vil de fertile indbyrdes “skændes” lidt om, hvem der skal have førstepladsen.

En kastrat vil oftest, men ikke altid, være det svageste led og den som de andre bruger som boksebold og det er der ingen kat der kan være tjent med. Den fertile vil man jo gerne beholde som fertil, og desuden løser det ikke noget, at neutralisere den/de fertile katte, hvis kastraten ikke trives overhovedet med fertile katte, for det ville så være lig med at lukke opdrættet.

KH

Sofie[/quote]

Der vil jeg give Sofie 120% ret. Jeg har blandt andet været nødt til, at tage konsekvensen. Dog var det den fertile der ikke følte sig tilpas blandt kastraterne, og mine nu tre kastrater kan jeg aldrig få mig selv til at gå af med! Samtidig tør jeg heller ikke, tage en ny fertil ind lige nu, for tænk sig, hvis enten kastraterne eller den fertile vil blive ligeså utilpas som min Mille.
Så ja, jeg har på ubestemt tid, sat mit opdræt på standby. Selvom det virkelig gribber i mig, for at arbejde for og på racen, så må det vente, hvis jeg overhovedet kommer igang igen. Så må jeg nyde at tage på udstillinger, og lade de andre dygtige Birma opdrættere varetage opgaven, om at gøre sit bedste for at forbedre racen.

Så jeg vil råde dig til, virkelig at mærke efter i maven, om du har psyken, til at kunne gøre det rette for en kat, som ikke fungere i din flok, nemlig omplacering. Det er et møgsvært valg, og jeg ved, at jeg binder mig alt alt alt for meget til mine katte, til at jeg kan gøre det! Hvis du har det på samme måde, så kan din flok på ingen tid blive meget uharmonisk. Samtidig bor du i en 65 kvm. stor lejlighed, hvilket også må sætte grænser for, hvorledes du kan adskille kattene, hvis det bliver nødvendigt.

Oh my oh my… det blev meget rodet, håber du forstod bare ldit af hvad jeg mente. Jeg ar ufattelig dårlig til at formulere mig, både på skrift og i tale… :slight_smile:

Jeg tror altså at du og andre lægger lidt for meget i ordet “krav”… og at man har valgt at læse og/eller tolke lidt som man vil :slight_smile: (sjovt nok blev dette overhovedet ikke kommenteret på det andet forum :? )
Jeg har fx intet sted skrevet at man kun er en god opdrætter, hvis man også har kastrater… men sådan er det blevet udlagt i denne tråd. Ret irriterende sådan at få vredet sine ord! :S

Og spørge ind til det… tja - jeg starter ofte med at kigge hjemmesider - og kan jeg se den slags storindkøb, så gider jeg såmænd ikke engang at spørge om noget som helst :wink:

Det er da en uundgåelig ting man ender med kastrater hvis man ikke vil af med sine dyr og de fungerer sammen. Har man været opdrætter længe nok OG dyrene bliver gamle er det efter min mening en uundgåelig ting…før skrevet, ved det.
Min første indkøbte avlskat har været kastrat i snart 6 år, den næste i 1, og så er der de andre der er blevet det fordi…ja det er levende væsener og en indkapslet livmoderbetændelse er ikke bem at hamle op med, at få en kælekat retur er heller ikke (da slet ikke når han er som han her er) :wehuu:…og sådan opstår tingene hele tinde. Vi kan planlægge og så går tingene alligevel ikke altid som planlagt IGEN fordi det er levende væsener vi har med at gøre.
Hånden på hjertet…hvis nogle henvendte sig her og jeg fik at vide killingen skulle være i hjemmet kuy imens den var i avl…så solgte jeg den ikke.
Det syntes nogle måske er uruímeligt, men det er min beslutning.
MEN…den dag en af mine dyr fortæller mig det ikke syntes om at være her, så er jeg absolut ikke af den kaliber der beholder for enhver pris. Habibi var en håndsbredde fra at blive omplaceret og hun blev da også KUN neutraliseret fordi hun ikke fungerede i flokken som fertil. Det tog længe og idag kan hun færdes med alle.
Jeg vil hellere have en velfungerende kasrat end en ikke-fungerende fertil kat.
Den dag jeg udelukkende har kastrater er jeg bare en kastratopdrætter der glædes over jeg har en flok gamle kræ. -høhø

[QUOTE=Ann K;186493]Jeg tror altså at du og andre lægger lidt for meget i ordet “krav”… og at man har valgt at læse og/eller tolke lidt som man vil :slight_smile: (sjovt nok blev dette overhovedet ikke kommenteret på det andet forum :? )
Jeg har fx intet sted skrevet at man kun er en god opdrætter, hvis man også har kastrater… men sådan er det blevet udlagt i denne tråd. Ret irriterende sådan at få vredet sine ord! :S
[/QUOTE]

Et krav er vel et krav? Og for mig betyder det, at det ikke er et ønske, men et krav :?

Jeg har nu tidligere kommenteret lige netop dette på et andet forum :wink:

[quote=Vivi_Fletcher;186506]Et krav er vel et krav? Og for mig betyder det, at det ikke er et ønske, men et krav :?
[/quote]

Og jeg gentager lige dette krav fra mit oprindelige indlæg… bemærk venligst det fremhævede…

Jeg vil aldrig købe kat et sted, hvor der ikke er ældre katte og/eller kastrater. Disse behøver ikke nødvendigvis være af den race, som jeg er ude at se på, men de skal være der. Min begrundelse er at netop i moderacerne sker det ofte, at nye opdrættere anskaffer sig et antal katte, som de så bare parrer sammen på kryds og tværs. Jeg vil vide, at kattene først er kælekatte og dernæst avlsdyr! Derfor kan opdrætteren sagtens alligevel være en af dem, som i et vist omfang omplacerer ældre avlskatte - blot der altså er den der faste “kerne” af fx kastrater, som ikke skal nogen steder.

[COLOR=black]Og bemærk også at jeg allerede i indledningen til mit indlæg skriver, at jeg ganske givet er farvet af at jeg netop vil være køber af kat fra en af de to store moderacer…

[/COLOR]