Smitter de? Hvordan smitter de?
Findes der også varianter der kun smitter den der får dem ind, men ikke smitter videre derfra?
Smitter de? Hvordan smitter de?
Findes der også varianter der kun smitter den der får dem ind, men ikke smitter videre derfra?
E-coli er en naturlig forekommende bakterie i kattens tarm.
Både mennesker og dyr kan smittes med coli - fx har man hørt om det i forbindelse med drikkevandet nogle gange.
Derudover er der somme tider, hvor e-colien “eksploderer” hos katten.
Jeg tror helt sikkert coli er smitsomt.
Men jeg ved ikke lige, hvor du vil hen med dit spørgsmål :?
Det er fordi jeg går og tænker.
Hvis det er Giardia så burde jeg vel teknisk set have givet det videre til de folk med kat som jeg har været sammen med?
Men det har jeg ikke hørt noget om. Så jeg tænker om det kan være sådan noget coli-infektion. Så jeg ville blot høre hvad folks erfaring med det var.
Coli smitter via kattebakken, sagde min dyrlæge, da Nemo havde det som bette. Han fik antibiotika og blev fin igen.
Håber dine katte snart er fit for fight igen:-)
Hov smitter Gardia ved andet end direkte kontakt eller mellem husets katte som deler bakke, skål osv? Den var ny for mig…
Nej, giardia er ikke ekstremt smitsomt, så det burde du ikke bare give videre.
Hvis Stig, efter at have set afføringen, har stor mistanke til giardia, vil jeg umiddelbart gætte på det er det.
Giardia-symptomerne kan aftage ved fx behandling med antibiotika eller andet (Immodium, Probiocin og lign). Problemet er, at lige så snart man stopper brugen af ovennævnte, er afføringen lige tynd igen.
Giardia er langt mere smitsomt end coli, er jeg overbevist om.
Men som sagt kan coli stamme fra vand eller lign., og så vil de jo alle få symptomer.
Jeg er mange gange blevet kategoriseret som værende rablende TÅSSIG, fordi jeg koger mine dyrs vand…12 liter MINDST dagligt…men jeg KAN forsikre for det er min fulde overbevisning, jeg gør det rette.
Og selvom jeg ER glad for dokumentation og IKKE her kan dokumenterer noget som helst, så tillader jeg mig alligevel at tænke det er en af mange grunde til vi aldrig er syge.
Mit bedste råd til alle…kog Jeres dyrs vand og gør det fremover.
Sidst har jeg lige overbevist en kattehjem de skulle gøre det samme, så de forhåbenlig kunne komme over de genvordigheder de havde.
Det tager ikke længere tid at koge vandet end det tager at gøre skålene rene og det er så samme tid og ingen er spildt.
Men faktum er Freja døde på 2 sekunder p.gr. af en hæmolytisk kolibakterie der var gået i hendes blodbaner. Hun blev både obduceret, hendes organer sendt til lab. undersøgelse og de endte endda med at mikroskopianalyserer dem…INTET fandt man udover en hæmolytisk kolibakterieforgiftning i tarmen som lab. mente har forsaget en herneblødning…alle symptomer viste det da også.
Samtidig havde vi kolibakteriealarm fra vores lille vandværk…man glemte blot at informerer os…men vi blev det 4 måneder senere da det igen var galt og man sagde i telefonen IGEN…nå nå…hvornår da sidst spurgte jeg…jan. var svaret…Freja døde d. 16. jan
KOG Jeres dyr vand er mit bedste råd…I gør Jer selv OG ikke mindst dyrene en tjeneste.
Hvordan kan det smitte Vivi - ved du det?
Jeg troede det krævede kattemøder - hvis du forstår. Ikke at jeg kunne bringe det rundt, hvis en af mine havde det… Det var dog en grimme ting at få ind så.
God bedring til dem Gry - håber de snart er friske og at det bare er en almindelig dårlig mave som Nemos
KH
Hm…
Jeg syntes ellers at have læst at de der cyster i giardia kan sætte sig i pels og tøj osv. Så jeg gik ud fra at jeg skulle være meget forsigtigt ang. tøj og andre katte-mennesker?
Da jeg skulle holde jul hos min fætter løb jeg ovenpå og skiftede tøj før jeg krammede husets beboere og før jeg hilste på deres katte.
Jeg var måske over-hysterisk så?
Nej jeg har nok taget fejl… har kun hørt om Gardia dengang med Nemo, men ellers ved jeg intet om den. Troede det var en parasit.
KH
Jeg havde for en måneds tid siden et par ungkatte med lidt diarre og opkast. Jeg gider jo ikke bøvle med diverse kure og skånekost før jeg ved hvad vi døjer med, så jeg fik mikroskoperet en afførringsprøve (hurtigt og billigt)og der blev blev fundet overtal af E-coli. (Ikke alle katte havde symptomer) Allerede dagen efter start af antibiotika ( Husk at der skal resistensdyrkes for korrekt antibiotika) var mine fit for fight.
Afføringen var normal farve, lugtede ikke grimt overhovedet på noget tidspunkt. ( Det startede da de fik et andehjerte og lever at tygge rå)
Ang Giardia, har jeg engang fået en ny kat hjem med Giardia…ingen af de andre blev smittet, så jeg tror ikke det er så smitsomt endda. behandlingen var nem (5 dage med panacur, og kun til den nye kat), og vi så aldrig mere til det, og vi havde endda 6 killinger på det tidspunkt den nye kat flyttede ind.
Jeg troede egentlig at giardia smittede gennem forurenet vand (og evt. foder), det mener jeg var det jeg lærte på JYRAKs opdrætter seminar i sin tid.
[quote=lenschow;315947]Nej jeg har nok taget fejl… har kun hørt om Gardia dengang med Nemo, men ellers ved jeg intet om den. Troede det var en parasit.
KH[/quote]
Giardia er en parasit - der udskiller = formerer sig ved cyster - det er dem katten udskiller med afføringen og kan tabe. En anden kat kan “samle” dem op, og vupti …
Giardia er en parasit og en kat med giardia udskiller små cyster - det er disse cyster, der kan sætte sig på tøjet, på gulvet osv og dermed kan smitte.
Men at smitte videre udenfor huset, mener jeg er en meget lav sandsynlighed.
Men synes da de interesserede skal læse denne udmærkede artikel om giardia:
http://www.felisdanica.dk/upl/files/7/237.pdf
Giardia findes i naturen, så man kan - teoretisk - få det ved at træde i en fugleklat, som man så bringer med hjem på skoen.
Der er iøvrigt ofte overvægt af e-coli i forbindelse med Giardia og andre mave tarmproblemer.
e-coli er normalt forekommen i tarmen - men får den for gunstige betingelser (katten døjer med andet) og det eksploderer - så viser afføringen det.
Der findes mange forskellige typer af e-coli - nogen værre end andre.
Da jeg ved e-coli er i huset foregår parringer hos mig i korte intervaller uden kattebakke.
[quote=lenschow;315934]Coli smitter via kattebakken, sagde min dyrlæge, da Nemo havde det som bette. Han fik antibiotika og blev fin igen.
Håber dine katte snart er fit for fight igen:-)[/quote]
[quote=lenschow;315947]Nej jeg har nok taget fejl… har kun hørt om Gardia dengang med Nemo, men ellers ved jeg intet om den. Troede det var en parasit.
KH[/quote]Tror du måske får blandet tingene sammen? :). Der snakkes om to ting
Giardia: en parasit
E coli: bakterie
Jeg skrev engang et indlæg om Giardia. Jeg ved ikke om det er lidt forældet eller noget, men her er det [ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=1430”]Giardia - De Kattegale Debatterer[/ame]