Spørgsmål om farve-genetik

Jeg er ny i det med opdræt og har slet ikke nær-studeret farvegenetik endnu, men jeg ville være rigtig glad, hvis der var nogen, som kunne svare på, hvilke farve killinger man kan være heldig at få, hvis man parrer en sortspottet orientaler med en bruntabbymasket seychellois.
Faren til den sortspottede er bi-color, men ved ikke om det har nogen betydning.
Og er der nogen steder, at der er lavet en slags skema/oversigt over, hvilke farver man kan få, når man krydser 2 forskellige farver?

Der er sådan nogle farve-beregnere rundt omkring, men jeg gør det normalt i hovedet, så har aldrig brugt dem og ved derfor ikke hvor de er.

Bi-colour? Hvad mener du med det? At den er med hvid? Hvis ja, så er det lige meget da med hvid er dominant, og derfor vil det være på katten hvis den har genet.

Kan du ikke give nogle links til stamtavler?
Det betyder en del hvad de to katte bærer.

Umiddelbart vil der komme sort spotted orientalere med hvid. Om der kommer chokolade, kanel, fortynding (hhv, blå, lilla og fawn) afhænger af hvad de to katte bærer. Og det samme mht. uden hvid og maskede/siam katte.

Birmaerne har den her http://birma.dk/farveskema.htm

Måske du kan få lidt ud af det :slight_smile:

[quote=Eife;379739]Der er sådan nogle farve-beregnere rundt omkring, men jeg gør det normalt i hovedet, så har aldrig brugt dem og ved derfor ikke hvor de er.

Bi-colour? Hvad mener du med det? At den er med hvid? Hvis ja, så er det lige meget da med hvid er dominant, og derfor vil det være på katten hvis den har genet.

Kan du ikke give nogle links til stamtavler?
Det betyder en del hvad de to katte bærer.

Umiddelbart vil der komme sort spotted orientalere med hvid. Om der kommer brune, kanel, fortynding (hhv, blå, lilla og fawn) afhænger af hvad de to katte bærer. Og det samme mht. uden hvid og maskede/siam katte.[/quote]

Ja faren er med hvidt. Ser lige om jeg kan finde nogle links til stamtavler. Vender tilbage lidt senere.

Ok, f.eks. til pawpeds :slight_smile:

Hmm kan ikke finde linnks til dem og det er lidt omfattende, at skrive begge stamtavler her (det som jeg har).
Er der noget bestemt du vil vide mere om ? (undskylder hvis jeg spørger lidt dumt, men jeg er som sagt helt ny i det her farvelade-sjov).

Marlene - Jeg vil gerne have ems koder på forældrene og bedsteforældrene til kattene. :slight_smile: Så jeg kan få en idé om hvad de muligvis bærer
Men giv mig evt. navnene, så skal jeg selv tjekke om jeg kan finde dem på pawpeds?

[quote=Eife;379750]Marlene - Jeg vil gerne have ems koder på forældrene og bedsteforældrene til kattene. :slight_smile: Så jeg kan få en idé om hvad de muligvis bærer
Men giv mig evt. navnene, så skal jeg selv tjekke om jeg kan finde dem på pawpeds?[/quote]

De er ikke på Pawpeds - har selv lige checket.

Faren har jeg kun emskode til dens mor og far:
Far: SIA a 21
Mor: OSH f 03

Moren har jeg det hele på.
Far: OSH n 03
Mor: OSH n 24
Farmor: OSH b 02
Farfar: OSH e
Mormor: OSH a
Morfar: OSH n 24

Håber du kan bruge det.

Ok, faderen har kun et gen for hvidt, og han bærer fortynding, og bærer for at give non-agouti (fuldfarvede/ikke-tabby).

Moderen bærer også for at give non-agouti. Siam er der ikke særligt stor sandsynlighed for at hun bærer på, så det vil jeg ikke regne med at killingerne bliver, selvom det kan ske. Der er mulighed for at hun bærer for chokolade (b) og det samme med fortynding.

Så det der mest sikkert vil komme er orientalere. Disse vil sandsynligvis være sort spottede med og uden hvid. Der kan også komme fortyndede, dvs. blå.
Mht de andre farver, chokolade og kanel (og deres fortyndinger), så ved jeg det ikke fordi jeg ikke har den så langt tilbage på faderen, men der er ikke den helt store sandsynlighed for det.

Så OSH n 09 24 og OSH n 24, og OSH n 09 og OSH n, er der størst sandsynlighed for. og evt. OSH a 09 24 og OSH a 24, ogOSH a 09 og OSH a

Måske kan der også komme andet tabby mønster end spotted, det handler om hvad faderen er (21 er jo uspecificeret, så det ved jeg ikke) og hvad moderen har fra de non-agouti katte der ligger bag hende.

[quote=Eife;379757]Ok, faderen har kun et gen for hvidt, og han bærer fortynding, og bærer for at give non-agouti (fuldfarvede/ikke-tabby).

Moderen bærer også for at give non-agouti. Siam er der ikke særligt stor sandsynlighed for at hun bærer på, så det vil jeg ikke regne med at killingerne bliver, selvom det kan ske. Der er mulighed for at hun bærer for chokolade (b) og det samme med fortynding.

Så det der mest sikkert vil komme er orientalere. Disse vil sandsynligvis være sort spottede med og uden hvid. Der kan også komme fortyndede, dvs. blå.
Mht de andre farver, chokolade og kanel (og deres fortyndinger), så ved jeg det ikke fordi jeg ikke har den så langt tilbage på faderen, men der er ikke den helt store sandsynlighed for det.

Så OSH n 09 24 og OSH n 24, og OSH n 09 og OSH n, er der størst sandsynlighed for. og evt. OSH a 09 24 og OSH a 24, ogOSH a 09 og OSH a[/quote]

TUSIND TUSIND TAK FOR HJÆLPEN - DET VAR LIGE DET JEG KUNNE BRUGE :slight_smile:

Marlene - Det var da så lidt. Glad for at jeg kunne hjælpe :slight_smile:

Lige et sidste spørgsmål: 09 hvad er det betegnelsen for ?

Marlene - 09 betyder at katten er med en uspecificeret mægnde hvid på sig :slight_smile: (Om det hedder 09 ved osh eller ej ved jeg ikke, kan også være det er 03)

Se evt. alle ems koderne her Fédération Internationale Féline :: Easy Mind System

[quote=Eife;379778]Marlene - 09 betyder at katten er med en uspecificeret mægnde hvid på sig :slight_smile: (Om det hedder 09 ved osh eller ej ved jeg ikke, kan også være det er 03)

Se evt. alle ems koderne her http://fifeweb.org/wp/breeds/breeds_ems.php[/quote]

Så er det 03 - det giver også mere mening for mig. Tak for hjælpen igen.

Marlene - Ok :slight_smile: og var så lidt

og de kan nu sagtens blive siam s det maske gen kan de slæbe på i mangegenerationer. pipsen har det eksempelvis- og han er efter to orier, mormor er ori, momrfar er ori. og det samme er farforældrene så hudt jeg visker. derefter kan jeg ikke lige huske det i hovedet.

stemmer mest for ori børn i sort med pletter eller striber med og uden hvid, brune(genetisk sort - for dem som er forvirrede over de orientalske farvebetegnelser) siam børn med striber/pletter og sys børn med pletter/striber.
derefter de samme muligheder bare i blå.

Kira - De kan slæbe rundt på alt det recessive i mange generationer :slight_smile:

Marlene - Og forresten, om det bliver 24 eller 23 er ikke sikkert at det er så tydeligt. Det er ofte lidt en vurderingssag om katten er spotted eller makrel (på nogle er det så meget tydeligt, men på andre er det en mellemting)

Litt sen til at svare her, Marlene, men jeg vil tro at du muligvis kan få sort(n), blå(a), sjokolade(b) og lilla(c) i denne kombinasjonen, og da selvfølgelig med eller uten hvit, og med eller uten mønster;-)) Håper du får din egenlagde Emma;-) Om Lucky gir bare orientalere tror jeg kanskje på, da det ligger mange homozygote orientalere bak henne, men spennende blir det;-)

Og ja, 03 er graden for minst hvit på kategori 4 katter;-)

Du kan få alle fargene,heldige deg:thumbup:
Sjokolade bærer dem,men Lucky har også en lilla onkel.
Og classic er hun også bærer av.
Så mønsterene jeg tipper hun kan få er spottet,tigret og classic om dem er bærer på den du parrer med også. Ellers så er jo sjansen på solide stor,dersom ikke farkatt er homozygot for mønster.

Hvitflekk får en jo bare om en av foreldrene er hvitflekk.Mest vanlig er bicolor 03,så lenge kun en av foreldrene er med hvitt,men noen er heldige og får også harleqiun 02 :slight_smile:

Om du får masket utfall blir jo spennende å se. Noen er homozygote for en av søskenrasene,noen er for mønster osv.

Jeg fikk jo feks bare mønster på kattungene etter min Decibell.

Vil man være 100% sikker,så kan man jo selvfølgelig genteste.

Det var en gang en siameser oppdretter som satset veldig på kun å avle brunmaskede.
Men etter flere års arbeid med linjene,så dukker der opp en blå siameser.
Da måtte oppdretter lete i stamtavlene på begge foreldrene,og tror dem fant noe blått bak i ledd 17.