[LEFT]Jeg har som de fleste ved jo fået Aladdin hjem, en Hellig birma fra 6september. Jeg har lagt mærke til fra dag 1 da han sad i transportboksen, at hans hale har et “knæk” i enden, jeg har så nu mærket yderligere efter og det virker som om det yderste led er brækket, hans hale vender også lidt til side.
Mit spørgsmål er så, han piver hvis jeg røre det, og opdrætter har slet ikke gjort mig opmærksom på denne “fejl/skade” men jeg ved ikke om det er noget der kan hele, eller noget medfødt, eller noget der evt. skal opereres, men hvis det gør ondt, skal der vel gøres noget.
Din beskrivelse lyder som en halefejl på katten - det, der undrer mig lidt, er at du mener det gør ondt på ham?
Normalt er halefejl “harmløse” fejl, der ikke har nogen betydning for katten.
Jeg synes du skal kontakte opdrætter og beskrive det - hvis det virker som det gør ondt på ham, bør han jo tilses af en dyrlæge.
Hvis bare han piver, når du rører ved det, så tror jeg altså ikke der er noget brækket. Mange katte er ikke så vilde med at få halen befamlet alt for grundigt, men hvis den er decideret brækket, så tror jeg du ville få en stærkere reaktion end lidt piven. Sandsynligvis er det bare en medfødt fejl, som gør at du har kunnet få ham som kælekat
VH
Susanne
Nja, jeg synes ikke det gør nogen større forskel. En medfødt halefejl er uden betydning for katten, og hvis man har købt en kælekat så er det jo netop ofte fordi den har småfejl: farve, haleknæk eller andet, som gør at den ikke kan udstilles eller bruges til avl. Det skal aldrig behandles (hvis det er et medfødt haleknæk!), og prisen på en kælekat er jo allerede nedsat i forhold til en perfekt. Havde jeg selv mærket det, ville jeg have nævnt det - men idet det er ufarligt og uden betydning, synes jeg ikke man kan bebrejde opdrætter. Det kan være en simpel forglemmelse fra opdrætters side - eller det kan være overset, haleknæk bliver tydeligere i trit med at kattens vokser og knoglerne bliver større. I hvert fald er det på en kælekat højest et spørgsmål om manglende info om småting, ikke mangel af vigtige oplysninger.
MEN når så det er sagt, så vær opmærksom på OM det kan være en bidskade! Man kan jo godt en sjælden gang som killing være uheldig at få et snap i halen af ens nye kollega. Det hører til sjældenhederne, men jeg har dog hørt om mere end én killing med “haleknæk” der er gået retur som viste sig at have en bidskade i virkeligheden
VH
Susanne
Okay, så jeg skal ikke være bekymret, han piver dog lidt, men det ikke voldsomt men tak for det Susanne. Tror dog ikke opdrætter vidste det, da hun er nyopstartet og nok ikke lige ser på tingene som de garvede. Hun mente nemlig jeg gerne måtte udstille ham, men hun vidste intet om krav til det, så hun sagde det måtte jeg da gerne hvis jeg ville Men det kan jeg så ikke, og det os fint nok, han er jo bare familiens kæledække :høhø:
[quote=Susanne W;503492]Nja, jeg synes ikke det gør nogen større forskel. En medfødt halefejl er uden betydning for katten, og hvis man har købt en kælekat så er det jo netop ofte fordi den har småfejl: farve, haleknæk eller andet, som gør at den ikke kan udstilles eller bruges til avl. Det skal aldrig behandles (hvis det er et medfødt haleknæk!), og prisen på en kælekat er jo allerede nedsat i forhold til en perfekt. Havde jeg selv mærket det, ville jeg have nævnt det - men idet det er ufarligt og uden betydning, synes jeg ikke man kan bebrejde opdrætter. Det kan være en simpel forglemmelse fra opdrætters side - eller det kan være overset, haleknæk bliver tydeligere i trit med at kattens vokser og knoglerne bliver større. I hvert fald er det på en kælekat højest et spørgsmål om manglende info om småting, ikke mangel af vigtige oplysninger.
MEN når så det er sagt, så vær opmærksom på OM det kan være en bidskade! Man kan jo godt en sjælden gang som killing være uheldig at få et snap i halen af ens nye kollega. Det hører til sjældenhederne, men jeg har dog hørt om mere end én killing med “haleknæk” der er gået retur som viste sig at have en bidskade i virkeligheden
VH
Susanne[/quote]
Okey Men hvis man nu har 2 kælekatte, den ene er helt perfekt og den anden har knæk på halen, bliver de som regel så solgt til den samme pris altså 4000 kr i dette tilfælde? Eller får man misseren med knæk på halen billigere?
Og er det arveligt at de bliver født med knæk på halen?
[quote=Metiela;503513]Okey Men hvis man nu har 2 kælekatte, den ene er helt perfekt og den anden har knæk på halen, bliver de som regel så solgt til den samme pris altså 4000 kr i dette tilfælde? Eller får man misseren med knæk på halen billigere?
Og er det arveligt at de bliver født med knæk på halen?[/quote]
Jeg tager samme pris for mine - uanset den type fejl.
Og ja, halefejl er arveligt
Jeg ville ikke gøre forskel i prisen. Jeg sælger glad og gerne en udstillingsegnet hankastrat til samme pris som én med halefejl eller løbere - for mig er det en kælekat, når jeg siger den er det, og så sætter jeg prisen til kælekatteniveau. Nogle gange er der så nogen, der er heldig at få en kælekat, der i virkeligheden bare frit kan opgraderes til udstillingskastrat, hvis man har lyst
Man kender ikke arvegangen på halefejl. Det kan være arveligt, og det kan skyldes udefra kommende påvirkning (virus, medicin, hvem ved hvad!) I store racer med en god, bred genpulje vil man ofte frasortere katte med halefejl fra avlen, mens de små racer med få individer kan blive nødt til at se flot på sådan en - trods alt udskadelig - småfejl. Men her er en god, gylden tommelfingerregel: Hvis ikke du vil se det igen på dine linier, så lad være med at avle med det. Og det er KUN en tommelfingerregel - den anvendes med skelen til hvilken race og genpulje man har at arbejde med.
VH
Susanne
Det gør man heller ikke gerne - men nogle gange er det nødvendigt. Det er dog kun en kosmetisk fejl - der findes mange andre mere alvorlige arvelige “defekter”, som man selekterer bort fra.
[quote=Northved;503505]Okay, så jeg skal ikke være bekymret, han piver dog lidt, men det ikke voldsomt men tak for det Susanne. Tror dog ikke opdrætter vidste det, da hun er nyopstartet og nok ikke lige ser på tingene som de garvede. Hun mente nemlig jeg gerne måtte udstille ham, men hun vidste intet om krav til det, så hun sagde det måtte jeg da gerne hvis jeg ville Men det kan jeg så ikke, og det os fint nok, han er jo bare familiens kæledække :høhø:[/quote]
Han kan sagtens udstilles som kastrat. Halen er næsten det mindst vigtige i denne sammenhæng, det er alt det andet på ham der vil tælle på udstilling
VH
Susanne
Det er jo ikke arveligt på den vis, at hvis din kat har haleknæk, har forældrene det også
I mit forrige kuld, tror jeg det var, havde jeg en killing med halefejl. Det var så tydeligt, at jeg kunne se det allerede fra fødslen.
Køber synes faktisk det var en betydelig charme - og han går under kælenavnet “Knæk”
Men ingen af forældrene eller kuldsøskende, havde halefejl.
Det er jo ikke arveligt på den vis, at hvis din kat har haleknæk, har forældrene det også
I mit forrige kuld, tror jeg det var, havde jeg en killing med halefejl. Det var så tydeligt, at jeg kunne se det allerede fra fødslen.
Køber synes faktisk det var en betydelig charme - og han går under kælenavnet “Knæk”
Men ingen af forældrene eller kuldsøskende, havde halefejl.[/quote]
Det ved jeg ikke om man gør, jeg troede at hvis en killing havde halefejl så havde en af forældrene det også
Men hvis det ikke er sådan, så er det da interesant så at vide hvordan en halefejl så opstår, og hvis det er arveligt, hvordan det bliver videreført?
Hvis nu man avler på en missemor med halefejl, er det så garenteret at en eller flere af killingerne får det?
[quote=Metiela;503598]Det ved jeg ikke om man gør, jeg troede at hvis en killing havde halefejl så havde en af forældrene det også
Men hvis det ikke er sådan, så er det da interesant så at vide hvordan en halefejl så opstår, og hvis det er arveligt, hvordan det bliver videreført?
Hvis nu man avler på en missemor med halefejl, er det så garenteret at en eller flere af killingerne får det?[/quote]
Det er en arvegang man ikke har kortlagt. Sandsynligvis er det polygenetisk, hvor flere faktorer spiller ind.
Jeg har haft fået killinger på en hunkat med halefejl - ingen af hendes killinger fik halefejl.
Og som sagt har jeg haft halefejl på en killing, hvor ingen af forældrene havde halefejl.
:høhø: Det er da heldigvis også bare ligemeget, for han er total charmerende alligevel, jeg ville bare sikre mig at det ikke var smerter han havde, men er det medfødt, så er han nok bare en af de missere der ikke kan lide man piller ved hans hale.
Han stor trives, så jeg regner ikke med der er noget,og så må jeg jo se når han bliver voksen, om det overhovedet er noget man kan se ku være det blev mere og mere usynligt eller omvendt, hvem ved. Men sød det er han sku
Sparta har et ret stort hale knæk og hermie har i aller yderste spids.
Ingen af dem siger noget når jeg rør deres hale spidser Og spartas hale knæk kan man flytte lidt på Hun nyder det nærmest når man nusser hendes hale:)
[quote=Metiela;503598]Det ved jeg ikke om man gør, jeg troede at hvis en killing havde halefejl så havde en af forældrene det også
Hvis nu man avler på en missemor med halefejl, er det så garenteret at en eller flere af killingerne får det?[/quote]
Nej… Hun kan få killinger med fine haler. Og to katte med fine haler kan sammen få killinger med knækhaler.
Der er masser af arvelige egenskaber der kan gemme sig i kattens arvemasse, uden du kan se det. Fra defekter over sygdomme til farver. Der sagtens kan springe mange led over, for så at dukke op, når man får kombineret de rigtige - eller måske forkerte - katte, der er skjulte bærere af arveanlæggene. Det er derfor det ikke er så nemt at gennemskue altid, heller ikke for opdrætterne.
Nogle racer, som min ene yndlingsrace siameseren, har det været så almindeligt forekommende i, at man i rigtig gamle dage mente, at det var et af de træk en siameser bare havde - et karakterisktika. Idag prøver man at slippe af med det, men eftersom man ikke ved hvordan arvegangen er og eftersom det er rigtig, rigtig udbredt (og i øvrigt harmløst), så er det vist ikke så ligetil “bare” at lade være med at avle på halefejl.