Spørgsmål om hunde

Hej
Jeg har 2 papillon hunde, som desværre på grund af manglende tid ikke er blevet renlige :cry: Jo er nok uansvarligt ved det. Men er der nogle råd, så vil jeg sige tak(de er over 3år gamle, håber ikke der kommer nogle negative/spydige kommentarer)

Hej Silas-Sasha - jeg vil anbefale dig at finde et hundeforum i stedet. Vi ved altså mest om katte herinde, selv om vi også ind imellem diskuterer andre dyr.

Måske er der nogen, der kan anbefale et godt hundeforum eller en god hundegruppe på Facebook?

Jeg vil tro du skal hele vejen tilbage og starte forfra. Altså behandle dem som var de hvalpe, så ud en gang hver time til at starte med og ikke ind før de begge har tisset lidt. Med tiden vil du kunne sætte længden mellem tisse turene up, men pas på du ikke går for hurtigt frem. Hellere en uge med 1 gang i timen og så en uge med 1½ time, end slås med det i månedsvis uden at komme længere fordi du prøver at skynde på dem.

Du kommer nok til at forberede dig på at bruge en hel del tid på det især de første par uger, for ikke nok med du skal have dem renlige nu, du skal også af med den vane det er blevet for dem at være urenlige. Dog vil jeg sige dette, går du i gang med dette så SKAL du overholde tidsmønsteret i starten ellers kommer det ikke til at holde. Planen er at forhindre at deres blærer bliver fyldt op og sefølig at du roser dem når de tisser på turene. Hvis du skipper en time eller 2 så risikerer du en smutter og så bliver uvanen holdt ved lige og så er du lige vidt. Der er en grund til de fleste vælger at få deres hvalp i en ferie, renlighedstræning tager tid.

1 Synes om

… og ud over en gang i timen - så hver gang de vågner og når de har spist. :slight_smile: For det er der de ofte “trænger”.

Jeg lærte min hund kommandoen “Tis så” helt fra hvalp :slight_smile:
Hver gang hun lige var ved at sætte sig, så sagde jeg bare “tis så” i en lys tone og roste meget og i starten også en godbid, når hun så satte sig og kom hen til mig :slight_smile:
Det blev hurtigt til en kobling mellem kommandoen og det hun gjorde - og at det var godt! :smiley:
så når vi har travlt i dag og lige skal have hunden tisset af, inden vi skal noget - så går vi ud til en plet græs, “tis så”, snusen lidt rundt og så er hun tisset af :slight_smile:

Vi havde “tissepladser” udenfor i starten. Vi gik de samme steder hen og fik tisset af. Så hun vidste, hvor det foregik :slight_smile: et sted, hvor ikke alt for mange andre hunde kom og markerede, men det blev hendes sted.
For hvalpe er det i hvert fald “usikkert” at tisse, hvor andre større og ældre hunde har markeret.
Rutine og genkendelighed. Det er altså bare rigtig godt ift renlighed.
Og så at man totalt ignorere “uheld” indenfor. Bare tør op, gør ren og så må man huske at komme ud hurtigere næste gang.

1 Synes om

Right jeg glemte det med lige efter en lur eller mad, Tak PiaB.

Her bruger vi kommandoen “tisse”, hvilket gør det en hel del nemmere når man er på lang fart med hunden med begrænsede tissepauser. Som for eks. 5-6 timers togtur til Sverige hvor der kun er lidt tid i togskift pauserne.

1 Synes om