Spørgsmål om løbetid

Heej alle kattegale :slight_smile:

Jeg har læst at katte kommer i løbetid pga. lyset, og at hvis vi ikke havde elektronik ville katte kun komme i løbetid 2 gange om året. Dvs. at lys fra lamper også påvirker katte til at komme i løbetid.

Mit spørgsmål er så hvor mange lyse timer skal der til for at en kat kommer i løbetid?

P.S Min kat er både indenfor og udenfor. (Næsten inde hele dagen, og ude om natten)

Måske et svært spørgsmål, men håber at der er nogle der kan svare på det :)!

MVH. Katteejeren, der venter på sin kat kommer i løbetid :smiley:

Hehe, det har jeg aldrig hørt om…

Men spændende - kigger da med for at se om der er nogen der ved noget!

Har du planer om at hun skal have killinger? Hvis ikke vil jeg råde dig til at få hende neutraliseret :slight_smile:

Abaddon: Ja blev også lidt forbavset da jeg fandt ud af det :wink: Men det er rigtigt nok.

Birtheras: Ja hun skal have killinger :slight_smile:

MVH.

Ikke fordi jeg har lyst til at være den onde, og vil ødelægge dine planer… Men hvorfor ikke tage til et internat og give et nyt hjem til een af de mange katte, som mangler. :slight_smile:

Istedet for at sætte nye katte i verden. Der er alt for mange huskatte, som mangler et sted at bo. :S

[quote=CamillaG;327222]Abaddon: Ja blev også lidt forbavset da jeg fandt ud af det :wink: Men det er rigtigt nok.

MVH.[/quote]

Hvorfor skal hun have killinger ? …Der er ALT for mange i forvejen ?

Og så tror jeg det er en skrøne med lyset og løbetid …Hvis ikke en kat bliver parret, så tror jeg nok at hun vil gå i løbetid betydelig flere gange om året, hvad enten der er lys eller ikke. Løbetid er homonelt betinget, og løbetid vil indtræffe oftere og oftere hvis ikke katten parres.

Hvis du fastholder dine planer om at lade din hunkat få killinger, så håber jeg hun er fuld vaccineret, og den/de hankatte hun vælger at lade sig parre med osse er, da du ellers kan risikere at få din hunkat og kommende killinger smittet med livsfarlige sygdomme.

Jeg tror da også her er tale om en husmis - men det kan i da egentlig ikke vide - eller har jeg overset noget??

[quote=CamillaG;327222]Abaddon: Ja blev også lidt forbavset da jeg fandt ud af det :wink: Men det er rigtigt nok.

MVH.[/quote]

Lyset og måden katten lever på spiller en rolle. Indekatte kan gå i løb hele året.

Hvor har du det med elektronikken fra?

Det er,i hvert fald her hjemme,meget forskelligt hvornår missepigerne kommer i løbetid.
Den ene kommer fast i løb hver 2.uge og den anden 2 x om året,og så er der den tredje der i en alder af 1½ år endnu ikke har været i løb og den fjerde fik sin sidste p-pille d.1/12-09 og er endnu heller ikke i løb.
Jeg har normalt altid givet p-piller,men da min britehan blev kastreret i september,har jeg ikke givet p-piller siden.
Så hvad der præcist spiller ind,ved jeg ikke,men her er de i hvert fald ikke enige om at komme i løb samtidig…:slight_smile:

I sin profil angiver Camilla at hun har huskat. [ame=“http://www.kattegale.dk/forum/member.php?u=1315”]De Kattegale Debatterer - Vis profil: CamillaG[/ame]

Camilla: Har du tænkt dig at neutralisere killingerne før de flytter til nye hjem? Det er nemlig mit bedste råd til dig, hvis du ikke følger rådet om at neutralisere mormis.

Rådene er naturligvis ikke en kritik af dig eller din dejlige kat - men kun givet fordi folk herinde knuselsker katte.

MVH

[quote=CamillaG;327191]Heej alle kattegale :slight_smile:

Jeg har læst at katte kommer i løbetid pga. lyset, og at hvis vi ikke havde elektronik ville katte kun komme i løbetid 2 gange om året. Dvs. at lys fra lamper også påvirker katte til at komme i løbetid.

Oppe i vore dyrs hjerne sidder en lille kirtel som hedder Koglekirtlen (Corpus pineale) og den udskiller et hormon (det hedder så vidt jeg husker Melaninin) er med til at styre vore dyr (som det også styrer vi mennesker bl.a. er depressioner afhængig af koglekirtlens funktion…bl.a. fordi den ikke er det eneste styrende).
SÅ JO lyset er en faktor. Mange af vi der har indekatte ser dog vore dyr gå i løb uafhængig af lyset men vi ser også løbetider der er anderledes end de der er lige om hjørnet. OG…så ER det beviseligt nov, dec IKKE er de måneder hvor vore dyr er i løb mest. Kondition er også en faktor, men vore lys i husene kan jeg ikke tro er en faktor for der skal et andet lys til nemlig det samme som de pære der skal til for vore planter kan gro

Mit spørgsmål er så hvor mange lyse timer skal der til for at en kat kommer i løbetid?
Det er der intet svar på…det er dyrene individuelt der bestemmer. Mine 4 hunkatte har ALLR været i løb her i jan. Deres individuelle fertilitet er også en faktor …en fertilitet som jeg er overbevist også for en hvs del er genetisk betinget

P.S Min kat er både indenfor og udenfor. (Næsten inde hele dagen, og ude om natten)
Jeg ville ikke anbefale dig hun er ude om natten…det er i det tidsrum flest dyr bliver kørt ned/ihjel

Måske et svært spørgsmål, men håber at der er nogle der kan svare på det :)!

MVH. Katteejeren, der venter på sin kat kommer i løbetid :D[/quote]

Jeg vil som så mange andre også anbefale dig at få hende neutraliseret, er du itvivl så tag en tur omkring et internat OG KIG hver og en af de der stirrer på dig ud gennem tremmerne og lov den de killinger du har isinde at gå hjem og lave IKKE ender som den/dem.
Kan du ikke det skal du neutraliserer hende, kan du så ligger der et stort ansvarsfyldt arbejde foran dig.
OG sørg for at have økonomien iorden. Et kejsersnit klokken 23 lørdag aften, en killing med lungebetændelse, en mmormis der får kalkchok og mange andre ting der kan ske, koster nemlig mange penge…blot en håndfuld gode råd

Næsten rigtigt :slight_smile: Det er melatonin.
Melanin er det der farver hårstrå og hud :slight_smile:

:ok:Det er rigtigt. Da jeg skrev det iaftes vidste jeg godt det ikke var helt rigtigt, men kunne IKKE komme på det rigtige ord :tihi:

Brita - Hehe, den kender jeg godt -høhø

Opdatering:
Fie gik som de erfarne forudså i løb i februar - i går præcis. Så hos hende har det med lyset holdt stik - HVIS det er derfor.

Jeg har ikke haft mulighed for at spørge hende :slight_smile:

7 mdr… det var tidligt. Damn. Jeg havde håbet de erfarne tog fejl, men det anede mig at de havde ret:)

[quote=lenschow;332813]
7 mdr… det var tidligt. Damn. Jeg havde håbet de erfarne tog fejl, men det anede mig at de havde ret:)[/quote]

Tillykke med at Sofie er blevet voksen:flag:

7mdr er gennemsitligt for en korthårshunkat at komme i løbetid første gang:) - 5mdr er tidligt-engel

Hendes mor gik i løb som 18 mdr:-) Jeg havde håbet det var mere arveligt:-)

Tak - hun er forresten ude af det igen, men det var jo også en starter:-)