Spørgsmål om løbetid

Vi har en mistanke om at Missebarnet er på vej i løb.
Det er lige nogle dage for tidligt, for hun skal jo på udstilling på søndag.

Eller skal hun?
Er der regler for det? Skrevne som uskrevne?

Der er ingen skrevne regler, om at man ikke må udstille en løbende hunkat - men det er risikabelt og usportsligt at gøre det… risikabelt, da hun lettere kan rage bakterier osv til sig - usportsligt da alle de fertile hankatte i hallen vil reagere.

Tak Camilla - det var lige det, jeg gerne ville vide :slight_smile:

Jeg krydser fingre for at hun bare snakker lidt mere end normalt :kryds::kryds::kryds:

Hvordan bakterier? Det har jeg aldrig hørt om?

Jeg ville ikke ha’ problemer med at udstille en hunkat i løb - medmindre hun for alvor ændrer adfærd.

De tilstedeværende hankatte må acceptere hunkatte i løb, ligesåvel som hunkattene må acceptere strintende hankatte.
For jeg ser da ingen forskel på de to ting :?

Jeg ville nu aldrig udstille en hunkat i løb …Mest fordi jeg ikke mener at en kat har brug for yderligere stress end det løbetid altid medfører …Især når det er første løbetid, hvor katten er tydelig forvirret over hvad der sker i kroppen på hende.

Derfor jeg skriver, det kommer an på hunkatten :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;332294]Hvordan bakterier? Det har jeg aldrig hørt om?

Jeg ville ikke ha’ problemer med at udstille en hunkat i løb - medmindre hun for alvor ændrer adfærd.

De tilstedeværende hankatte må acceptere hunkatte i løb, ligesåvel som hunkattene må acceptere strintende hankatte.
For jeg ser da ingen forskel på de to ting :?[/quote]

Mht bakterier - så er hun jo helt åben bagtil i sin løbetid (mine er iaf ofte det), så der er større risiko for at rage en infektion til sig blandt fremmede katte. Måske tager jeg fejl, men det er en forestilling, jeg har-surrender

Jeg synes, det er ganske meget at forlange af en fertil hankat, at han skal ignorere en hunkat i løbetid i naboburet-surrender Mine fertile hankatte opfører sig pænt på show, men de bliver temmeligt “distraherede” af dejligt duftende hunkatte - det er helt naturligt.*
Det er ikke min oplevelse, at hunkatte reagerer på strintende hankatte (dvs nogle af dem går i “quasi-løb” på show ved den stimulation - den “løbetid” er ofte slut, når katten kommer hjem i vanlige omgivelser igen) - det er mere min næse, der gør det…

Men måske vi kun skulle udstille killinger/endnu ikke fertile ungdyr/kastrater:?:lys-ide: Det burde mindske stressniveauet på udstillinger en hel del:tihi:

*På et hobbyshow for nogle år siden udstillede jeg min fertile hankat, som forøvrigt opførte sig eksemplarisk-engel - på trods af den meget spændende dame i buret ved siden af:wehuu: Ejeren af hunkatten blev på det nærmeste mere og mere fornærmet, som dagen gik, fordi min hankat blev mere og mere interesseret i hendes hunkat (hans næse var stukket helt ind i tremmerne mellem burene for virkeligt at kunne indsnuse og nyde hendes dejlige dufte gennem to lag gardiner:hjerte:), som bestemt ikke var i løbetid, da hun var på p-piller!:mad:
Faktisk har jeg oplevet, at fertile hankatte slapper meget mere af på show, hvis deres bur pakkes ind i plastik (fx et plastikgardin under det egt gardin), så de oplever kattene i naboburene.

[quote=Vivi_Fletcher;332294]Jeg ville ikke ha’ problemer med at udstille en hunkat i løb - medmindre hun for alvor ændrer adfærd.

For jeg ser da ingen forskel på de to ting :?[/quote]

Det giver lidt at tænke over, Vivi.
Dine argumenter er gode.

Det er hendes anden løbetid.
Hun var meget rolig og “fornuftig” under den første, som desværre resulterede i en livmoderbetændelse. Hun snakkede bare mere end normalt og “mavede” lidt rundt. Det varede en uge.

[quote=dkkorat;332310]Det er ikke min oplevelse, at hunkatte reagerer på strintende hankatte (dvs nogle af dem går i “quasi-løb” på show ved den stimulation - den “løbetid” er ofte slut, når katten kommer hjem i vanlige omgivelser igen) - det er mere min næse, der gør det…
[/quote]

Det oplevede jeg så på sidste udstilling, hvor en hunkat var blevet placeret mellem to fertile hankatte, hvor den ene strintede ind til hende. Hun var (efter ejers udsagn selvfølgelig, kender hverken hende eller katten) normalt rolig og afslappet på udstilling, men denne var hun altså meget trykket ved. Og endte faktisk med at tilte senere på dagen.

Jeg ville heller aldrig tage en hunkat med som er i løb…

Det er godt nok synd for div andre katte, især hankatte…
Ja Ja, der er hankatte der strinter…mennnn… Det er ski da synd de kære hankatte skal høre på en hunkat der kalder…og her stakkels hunkat, som kan lugte alle de villige hankatte…

Nu kommer hunkatten jo ikke i nærkontakt med andre katte, så jeg ser ikke nogen forøget risiko der.

Mine hunkatte bliver meget påvirkede, af strintende hankatte. Så hvis en hunkat i løb bør blive hjemme, bør meget fertile hanner også i mine øjne.
Hvis man ikke kan forlange at en fertil han kan abstrahere fra en hunkat i løb, kan han så gøre det fra øvrige fertile og strintende hanner?

Min vurdering ville klart være en vurdering af mine egen hunkat. Kan hun klare det, ville jeg tage hende med.
Ligesom jeg vurderer min hankat ud fra samme grundlag.