Spørgsmål om planter... og giftighed

Kære venner

Jeg har lige haft afholdt et middags arrangement hjemme hos min faster. i den forbindelse har jeg købt to potteplanter. jeg har været inde på killingelistens giftige planter liste, hvor jeg ikke kan finde dem på, men det kunne jo være at de bare ikke var kommet på endnu, så derfor vil jeg gerne høre jer om i ved om de er eller ikke er giftige…

den første plante er en husløgs plante… Sorten er ukendt.
den anden hedder: Tradescantia “pink”

Den bedste side jeg kender til mht. giftige planter, er Ann R. side, som findes her: Giftige planter A-K, så se om du ikke kan hitte den der.
Bemærk at der står, at alle løgplanter er giftige …

Camilla med de grønne fingre eller :lol: Husløg er absolut ikke løg, de er sukkulenter og helt ufarlige for katte :slight_smile:

Ja husløg er absolut ikke giftige :slight_smile:

Tag det roligt Camilla, du er ikke alene… Jeg nævnte engang for Raiku at Donna blev så syg som killing af fredslilje. Hvortil ekspertdyrlægen svarede at “alle liljer er giftige” Nu er fredslilje ikke en lilje, det er bare det danske navn. :slem: Men giftig er den nu alligevel.
Det er ikke alle sukkulenter der er ugiftige - men lige husløg mener jeg ikke er farlig (kan ikke lige huske det og har ikke startet den store detektiv-eftersøgning -
efter 3 retter mad med tilhørende vin, virker jeg ikke så godt ;))
Tradescantia står opført i listen under ufarlige hos Clinitox - så det stoler jeg på…

:høhø: Nej, grønne fingre, det kan jeg sgi ikke prale af - eller altså, hvis man har grønne fingre når ens græsplæne er vildtvoksende, brændenælderne meterhøje og diverse slyngplanter har overtaget alt, hvad der burde være bede, såååååå har jeg fantastisk grønne fingre (grønt er det i hvert fald …) :klapper:

(og nu du siger det, så kan jeg godt huske at husløg er en grøn fætter, der ikke er en løgplante - men så skal den da heller ikke hedde noget med løg, nå :venter:)

tak skal i have. så tør jeg godt flytte dem fra badeværelset og op i min vindus karm. (døren til badeværelset har været lukket, for at ari ikke skulle kunne komme til planterne, sat nu hvis)

tja… en grøn have er nu en gang en grøn have… og det som er ukrudt for nogle mennesker kan være en andens fryd for øjet… personligt finder jeg faktisk mange “ukruds” planter smukker… så om du har grønne fingre, afhinger i mit hoved af, hvordan du ser på din grønne have.

Nu vi er ved det har jeg købt en stuebirk og en lille palme. Skal jeg kattesikre dem inden vi henter Thea eller er de ufarlige ?

edit…
Jeg fandt Yukka palmen på den sikre liste.
Stuebirken derimod står som svagt giftig. Kan den kattesikres eller er jeg nødt til at skille mig af med den ?

[QUOTE=kitiradk;653946]Nu vi er ved det har jeg købt en stuebirk og en lille palme. Skal jeg kattesikre dem inden vi henter Thea eller er de ufarlige ?

edit…
Jeg fandt Yukka palmen på den sikre liste.
Stuebirken derimod står som svagt giftig. Kan den kattesikres eller er jeg nødt til at skille mig af med den ?[/QUOTE]
Ja det er en uges tid siden jeg spurgte uden at få svar, så vi prøver lige at bumpe tråden da det er på søndag vi skal hente Thea hjem.

hvis hun klatrer i den eller viser nogen form for interesse for den ville jeg smide den ud med det samme - men er hun ligeglad med den kan du jo godt beholde den…

det er ikke alle katte der er lige vilde med planter…det er lidt med forskel

Vi har haft en lille stuebirk i 4-5 år, og kattene har aldrig interesseret sig for den.

[QUOTE=kitiradk;653946]Nu vi er ved det har jeg købt en stuebirk og en lille palme. Skal jeg kattesikre dem inden vi henter Thea eller er de ufarlige ?

edit…
Jeg fandt Yukka palmen på den sikre liste.
Stuebirken derimod står som svagt giftig. Kan den kattesikres eller er jeg nødt til at skille mig af med den ?[/QUOTE]

Svagt giftig plejer at betyde at de enten “kun” får gener i munden eller andre lette symptomer, ikke noget alvorligt. Eller også at de skal spise et halvt træ, før der sker noget :wink: Uanset, det er ikke noget livsfarligt, så jeg ville vente og se, om den overhovedet er spændende. Hvis den er, kan du jo så overveje, hvad du vil gøre.

Ok tak for svar. Jeg vil se tiden an og håbe at lille Thea nøjes med at tygge på palmen. Jeg har ikke just de mest grønne fingre, men lad os se hvor længe stuebirken kan overleve mig. :wink:

Jeg kan til gengæld fortælle at en af mine er MEGET begejstret for min palme… Og de kan overleve utroligt meget… hehe… forsøger dog at holde dem væk fra misserne