Spørgsmål omkring Bengalsk kat

Vi er et par sidst i 20’erne der går og tænker på at anskaffe en Bengalsk kat. Først skal vi dog have et lille hus så katten kan få et ordenligt sted at bo med mere plads end lejligheden vi sidder i nu.

Vi har ikke råd til at anskaffe to katte og jeg kommer snart til at skulle i skole fra kl 8:30 - 14:10.

Hvor længe kan man tillade sig at lade katten være alene hjemme?

Der vil jo også være en del eftermiddage hvor jeg skal styrketræne og spille golf. Min kæreste kommer først hjem fra arbejde kl 18.
Selvfølgelig vil katten blive prioriteret højest, ellers skal man jo ikke anskaffe sig én.

Kan man have den med rundt til venner og med i bilen og måske på golfbanen og den slags, selvfølgelig i sele, eller vil det stresse den unødigt?

Det er lige disse ting jeg går og tænker mest over, den skal jo gerne havde det så godt som muligt og er indstillet på at bruge en masse tid på den, men det kan jo ikke undgås at der er dage hvor man er lidt sent hjemme.

På forhånd tak for jeres svar.

Nu har jeg en bengaler og jeg ville sige med min erfaring, en bengaler skal havde en legekammerat ellers kommer de til at kede sig.

Du kan godt lærer den at gå i sele og du kan tage den med nogen steder MEN husk det er svinger fra kat til kat det er ikke alle der har sind til at blive flyttet rundt med hele tiden…

I skal være opmærksom alt der har med vand at gøre elsker de , de er meget aktive og kloge det ville sige de ville være med i alt.

Jeg vil ikke anbefale Jer at købe en Bengaler uden at der følger en legekammerat med. Det behøver jo ikke nødvendigvis at være en dyr racekat.
Jeg tror heller ikke, at der er så mange opdrættere, der sælger Bengalere som enekat.

Iøvrigt synes jeg, at det er super, at du spørger herinde inden du anskaffer dig en kat.
Der er mange søde og erfarne mennesker herinde, der har flere sække med erfaringer og gode råd, som de deler ud af.

Du skal kigge dig godt for - killingerne skal være hånddtamme. Nogen linier kræver mere prægning end andre.

Der er desværre gået mode i Bengal - (læs der øjnes profit) så der er en del der avler uden stamtavle - en ting du også skal holde øje med.

Løsninger for at undgå at den dyre racekat skal være alene:

  1. Køb en huskat som ven til den… Så gør I også en god gerning, hvis det er en kat fra internat eller en hittekat.
    (Alleos7 herinde har jævnligt huskatte der trænger til et godt og stabilt hjem).

  2. Find en voksen omplaceringskat hos opdrættere… Nogle vil sagtens kunne trives med en enkelt ven…
    Og (race)killingen vil have et forbillede under sin opvækst.

  3. Vent med at købe til I har råd til 2 bengalkillinger. Det er nok det vanskeligste :smiley:

Det vil efter min mening være synd at hive en kat med rundt overalt… det er ikke en hund - katte er langt mere territoriale og konservative :slight_smile:

[quote=Lis Dahlstrøm;511354]Du skal kigge dig godt for - killingerne skal være hånddtamme. Nogen linier kræver mere prægning end andre.

Der er desværre gået mode i Bengal - (læs der øjnes profit) så der er en del der avler uden stamtavle - en ting du også skal holde øje med.[/quote]

Du er en af dem der stadig har de fordomme som er synd for bengalernes ry HVIS du læser hvad reglerne er for bengalerne inden for TICA så ville du se det ikke er lovlig.

Bengalen er IKKE som små vilde leoparter de er det mest rare sind.

Ja, det ville klart være bedst at få 2. Men det er jo nemt omkring 10.000kr for kattene og dyrlæge regninger på TO katte.

Man kunne selvfølgelig også købe 2 voksne “brugte” bengal katte da det er billigere, men det er bare næsten synd at gå glip af deres opvækst.

Jeg ville næsten være ked af at anskaffe en “almindelig” kat som underholdnings kat for bengalen da jeg tror den vil føle sig forsømt idet min interesse er for bengal katte og ikke specielt for “almindelige”.
På den anden side kan “almindelige” katte vel udmærket passe sig selv og har ikke så meget brug for mit selskab.

Der er godt nok lidt at tænke over før man anskaffer sig en bengal kat.

[quote=R500;511359]Du er en af dem der stadig har de fordomme som er synd for bengalernes ry HVIS du læser hvad reglerne er for bengalerne inden for TICA så ville du se det ikke er lovlig.

Bengalen er IKKE som små vilde leoparter de er det mest rare sind.[/quote]

Jeg har ingen fordomme - det jeg skriver er sandheden.

Jeg har solgt killinger til flere der også har set på Bengal - og flere forskellige steder. Det rare sind du taler om - det var så ikke deres oplevelse.

Øh, hvad er ikke lovlig indenfor TICA? at sælge ikke håndtamme killinger - eller hvad snakker du om?

Til din orientering er Bengal ikke godkendt i CFA - de godkender ingen racer der har vilde katte i baggrunden.

Jeg kan overrhovedet ikke se hvad du farer op for - er det ikke bedre at vide hvad man skal kigge efter inden man køber? Jeg har ikke med et ord nævnt temperamentet generelt mangler noget at ønske - men at man skal kigge sig godt for.

[quote=MadsHilde;511370]Ja, det ville klart være bedst at få 2. Men det er jo nemt omkring 10.000kr for kattene og dyrlæge regninger på TO katte.

Man kunne selvfølgelig også købe 2 voksne “brugte” bengal katte da det er billigere, men det er bare næsten synd at gå glip af deres opvækst.

Jeg ville næsten være ked af at anskaffe en “almindelig” kat som underholdnings kat for bengalen da jeg tror den vil føle sig forsømt idet min interesse er for bengal katte og ikke specielt for “almindelige”.
På den anden side kan “almindelige” katte vel udmærket passe sig selv og har ikke så meget brug for mit selskab.

Der er godt nok lidt at tænke over før man anskaffer sig en bengal kat.[/quote]

Køber du to voksne - så ved du hvad du får. Men køb dem samme sted - og køb kun katte der går godt sammen.

Prisen på een Bengal killing - der ligger omkring det du nævner for to - og så skal du selv bekoste neutralisering.

En af de rigtig dyre racer - for dyre i min ordbog - men så længe der er nogen der betaler - så falder priserne næppe. Jeg fatter ikke hvorfor de er mindst dobbelt så dyre som andre racer - og det uden neutralisering

[quote=MadsHilde;511370]Ja, det ville klart være bedst at få 2. Men det er jo nemt omkring 10.000kr for kattene og dyrlæge regninger på TO katte.

Man kunne selvfølgelig også købe 2 voksne “brugte” bengal katte da det er billigere, men det er bare næsten synd at gå glip af deres opvækst.

Jeg ville næsten være ked af at anskaffe en “almindelig” kat som underholdnings kat for bengalen da jeg tror den vil føle sig forsømt idet min interesse er for bengal katte og ikke specielt for “almindelige”.
På den anden side kan “almindelige” katte vel udmærket passe sig selv og har ikke så meget brug for mit selskab.

Der er godt nok lidt at tænke over før man anskaffer sig en bengal kat.[/quote]

Jeg havde/har stadig en hellig birma han var 2 år da vi fik vores bengaler og det går rigtig godt sammen.
Jeg kan godt godt huske hvor et rama skrig der var her inde da jeg ville sætte en birma og en bengal sammen, men de er bedste venner så jeg ville sige følg hjertet og luk lidt ørene for alle de ting som folk har at sige om bengalen …

Vigtig er den har en stamtavle (mange har TICA stamtavle for de er ikke godkendt her hjemme )
De skal være teste for HCM (hjertesygdom) hvis det er i orden så tag ud til avlerne se på deres omgivelser og se hvordan kattene trives der ude.

[quote=Lis Dahlstrøm;511372]Jeg har ingen fordomme - det jeg skriver er sandheden.

Jeg har solgt killinger til flere der også har set på Bengal - og flere forskellige steder. Det rare sind du taler om - det var så ikke deres oplevelse.

Øh, hvad er ikke lovlig indenfor TICA? at sælge ikke håndtamme killinger - eller hvad snakker du om?

Til din orientering er Bengal ikke godkendt i CFA - de godkender ingen racer der har vilde katte i baggrunden.

Jeg kan overrhovedet ikke se hvad du farer op for - er det ikke bedre at vide hvad man skal kigge efter inden man køber? Jeg har ikke med et ord nævnt temperamentet generelt mangler noget at ønske - men at man skal kigge sig godt for.[/quote]

det er dine “kloge” ord om bengalen jeg har været så træt af folk her inde de skal stemple en race som havde et ry for mange år siden og desvære hænger det ved dem for nogen ikke kan og vil se en forandring der har været inden for bengaler…

[quote=Lis Dahlstrøm;511383]Køber du to voksne - så ved du hvad du får. Men køb dem samme sted - og køb kun katte der går godt sammen.

Prisen på een Bengal killing - der ligger omkring det du nævner for to - og så skal du selv bekoste neutralisering.

En af de rigtig dyre racer - for dyre i min ordbog - men så længe der er nogen der betaler - så falder priserne næppe. Jeg fatter ikke hvorfor de er mindst dobbelt så dyre som andre racer - og det uden neutralisering[/quote]

Så vidt jeg kan læse mig frem til kan man få en bengalkilling for omkring 5500kr og hvad neutralisering koster ved jeg ikke!?!
Er det ikke kun showbengaler og den slags der er helt oppe omkring og over 10.000kr for én?

I skal have mange tak for alle jeres svar, havde ikke regnet med der kom så mange så hurtigt.

Kan godt se man ikke bare lige anskaffer sig en bengaler men det havde jeg nu heller ikke regnet med efter at have læst en masse om den rundt omkring på nettet. Men jeg er meget opsat på at få en/to når alting falder på plads.

[quote=MadsHilde;511400]Så vidt jeg kan læse mig frem til kan man få en bengalkilling for omkring 5500kr og hvad neutralisering koster ved jeg ikke!?!
Er det ikke kun showbengaler og den slags der er helt oppe omkring og over 10.000kr for én?

I skal have mange tak for alle jeres svar, havde ikke regnet med der kom så mange så hurtigt.

Kan godt se man ikke bare lige anskaffer sig en bengaler men det havde jeg nu heller ikke regnet med efter at have læst en masse om den rundt omkring på nettet. Men jeg er meget opsat på at få en/to når alting falder på plads.[/quote]

Du skal regne med mellem 6- 8000 kr for en alm bengaler med det hele.

Det er mindre end et halvt år siden købere havde den oplevelse (altså ikke noget jeg finder på). Det kan jeg godt forstå du er træt af - det var de sandelig også …

Jeg stempler ikke noget - du læser hvad du vil - jeg beder kun om man kigger sig for. Det skal man gøre uanset hvillken race man køber.

Det er korrekt at de fleste af de Bengaler der ses på udstilling idag har et super temperament - især fra visse opdrættere. Men det ændrer nu ikke på at der er killinger derude der ikke har de skal have.

Ja ok, det er ikke så lidt. Måske en “almindelig” killing og en bengal killing er mere sandsynligt end to bengal killinger.

[quote=MadsHilde;511370]Ja, det ville klart være bedst at få 2. Men det er jo nemt omkring 10.000kr for kattene og dyrlæge regninger på TO katte.

Man kunne selvfølgelig også købe 2 voksne “brugte” bengal katte da det er billigere, men det er bare næsten synd at gå glip af deres opvækst.

Jeg ville næsten være ked af at anskaffe en “almindelig” kat som underholdnings kat for bengalen da jeg tror den vil føle sig forsømt idet min interesse er for bengal katte og ikke specielt for “almindelige”.
På den anden side kan “almindelige” katte vel udmærket passe sig selv og har ikke så meget brug for mit selskab.

Der er godt nok lidt at tænke over før man anskaffer sig en bengal kat.[/quote]

:sorry: Dit indlæg provokerer mig lidt.
Hvorfor har du “kun” interesse for Bengaler :? Alle katte er skønne og skal absolut ikke anskaffes som et flashy tilbehør. Såkaldte “almindelige katte” har lige så meget charme og personlighed som racekatte og skal da have nøjagtig lige så meget kærlighed og opmærksomhed.
Jeg kan altså slet ikke forstå det du skriver om at forsømme den “almindelige” kat til fordel for Begalen som interesserer dig mere.:thumbdown:
Spørg lige dig selv om hvorfor du vil have kat og hvorfor det lige skal være en Bengal.
Ja den er smuk og facinerende - en rigtig lille stueleopard, men det er i bund og grund en kat med alle en kats behov og små særheder, og absolut ikke egnet til at tage med rundt omkring som en lille taskehund.

[quote=Wijelo;511421]:sorry: Dit indlæg provokerer mig lidt.
Hvorfor har du “kun” interesse for Bengaler :? Alle katte er skønne og skal absolut ikke anskaffes som et flashy tilbehør. Såkaldte “almindelige katte” har lige så meget charme og personlighed som racekatte og skal da have nøjagtig lige så meget kærlighed og opmærksomhed.
Jeg kan altså slet ikke forstå det du skriver om at forsømme den “almindelige” kat til fordel for Begalen som interesserer dig mere.:thumbdown:
Spørg lige dig selv om hvorfor du vil have kat og hvorfor det lige skal være en Bengal.
Ja den er smuk og facinerende - en rigtig lille stueleopard, men det er i bund og grund en kat med alle en kats behov og små særheder, og absolut ikke egnet til at tage med rundt omkring som en lille taskehund.[/quote]

Jeg forstår godt du ikke helt kan følge mig.
Jeg har altid godt kunnet lige katte (og hunde og alle andre dyr for den sags skyld) men det at de fleste katte er meget enspændere afholder mig lidt fra at få en almindelig kat og det er lige præcis det der gør at bengalen tiltaler mig. Efter hvad jeg har kunnet læse mig til, knytter den sig utroligt meget til sin “ejer”, kræver opmærksomhed og er legesyg hele livet. At den samtidig er utrolig flot gør kun det hele bedre.
Vi (min kæreste og jeg) er ikke typen der anskaffer sig dyr som blikfang, men som en hobby og er godt klar over hvilke, kan man kalde det konsekvenser, det har at anskaffe sig et dyr. Jeg er vokset op med mange forskellig dyr omkring mig, både hunde, katte, kaniner, fugle og heste og tager det at anskaffe sig et levende væsen ganske seriøst. Derfor, jeg også først spørger mig tilråds på dette forum.
Jeg kan godt forstå hvad du mener i dit indlæg og jeg har her prøvet at besvare det så godt som muligt, :)hvad du synes om mig og mine begrundelser efter at have læst dette er dit eget problem:)

Nu er forsømme også et lidt hårdt ordvalg når man snakker dyr og det skal jo ikke forstås sådan at hvis jeg køber en almindelig kat som makker til bengalen, at den vil få mindre mad og aldrig blive snakket med og den slags. Men idet det er bengalen der har min interesse gør at det er den jeg vil bruge mest energi på at opdrage, måske lære tricks, gå ture i skoven med og den slags.

Mads - Jamen så må du jo spare op og vente til I har råd til at købe to bengalere, som er det du vil have :slight_smile: I øvrigt, har du været ude at besøge opdrættere eller hvor kender du bengalen fra? :slight_smile:

Ja, nu må vi se om det bliver to bengalere eller en bengaler og en almindelig kat. Der er stadig en massere overvejelser.

Har ikke været hos en opdrætter endnu, men det vil jeg gøre til foråret. Jeg så et program om dem i fjernsynet, kan ikke lige huske hvilken kanal, BBC eller discovery eller animal planet, noget i den stil. Der efter begyndte jeg at læse om dem på nettet, men da vi dengang boede i en lejlighed uden planer om et hus slog jeg tanken ud af hovedet igen. Nu er vi begyndt at snakke om at leje et hus og derved kan det at anskaffe sig et dyr komme på tale igen. Under alle omstændigheder vil der i hvertfald gå et halvt til et helt år før planen kan føres ud i livet, men man kan jo lige så godt begynde at undersøge det hele i god tid.

[quote=MadsHilde;511509]Ja, nu må vi se om det bliver to bengalere eller en bengaler og en almindelig kat. Der er stadig en massere overvejelser.

Har ikke været hos en opdrætter endnu, men det vil jeg gøre til foråret. Jeg så et program om dem i fjernsynet, kan ikke lige huske hvilken kanal, BBC eller discovery eller animal planet, noget i den stil. Der efter begyndte jeg at læse om dem på nettet, men da vi dengang boede i en lejlighed uden planer om et hus slog jeg tanken ud af hovedet igen. Nu er vi begyndt at snakke om at leje et hus og derved kan det at anskaffe sig et dyr komme på tale igen. Under alle omstændigheder vil der i hvertfald gå et halvt til et helt år før planen kan føres ud i livet, men man kan jo lige så godt begynde at undersøge det hele i god tid.[/quote]

Syntes IKKE den skal være ude kat en katte volier er bedre …