Super… så belav dig på endnu et langt indlæg 
Maja, skal det forstås sådan at hvis man køber en voksen bengal, hvilket ikke er utænkeligt, så behøver den ikke nødvendigvis nogen makker, selv om det sikkert er at foretrække!?!
Som hovedregel bør alle katte uanset race have en kammelegerat!
Der er så nogle undtagelser, som især gælder tidligere avlskatte eller katte (kastrater) som lever i multikattehold, hvor nogle ikke kan finde ud af at begå sig som en del af en flok… tidligere avlskatte/hunner mister ofte noget status i forbindelse med neutralisering og det kan medføre at en kat lige pludselig mistrives og derfor bør omplaceres (evt sammen med en af dens killinger). De opdræt, jeg kender, hvor man har hankatte gående i specielle hankatterum bruger som regel også at lade hankatten flytte for sig selv ( i enkelte tilfælde sammen med en af hans sønner fra sidste kuld) når han kastreres efter endt avlstjeneste. De der gamle avlshanner er meget ofte nogle selvbevidste, psykisk stærke, fysisk voldsomme bæster, som en flok af fertile hunner (og husets kastrater) sjældent kan se det morsomme i - derfor omplaceringen, opdrættere har ikke mulighed for at opdele deres hjem SÅ meget
De tidligere avlskatte finder du ofte annonceret til salg på opdrætternes hjemmesider - eller som nedenstående signatur på indlæg på et forum som dette…
Det er selvfølgelig også de tilfælde, hvor en familie af en eller anden årsag skal af med deres kat - disse katte vil ofte blive annonceret til salg på forum som disse eller i DBA og G&G…
Det væsentligste ved at tage en voksen til sig er at huske stamtavlen og få så meget som muligt at vide om katten. Fordelen er at det I ser også er det I får… den fuldt udviklede “færdige” kat 
Synes godt nok det kan være svært at finde priser på bengaler, voksne som killinger på de forskellige sider. Skal man godt nok kontakte for at få priser?
Da den danske købelov er skruet så vanvittigt sammen at en opgiven pris på en killing på en hjemmeside betyder at man SKAL sælge til den som henvender sig på denne killing, betyder det at rigtig mange opdrættere ikke opgiver priser på deres hjemmeside!
Nogle angiver en ca pris for hhv killinger og/eller voksne…
For en bengalkilling til kæl med hele pakken vil jeg mene at prisen er omkring 5000 - 6000 kr.
Naturligvis er du nødt til at spørge til prisen, men det skal ikke være det første - der findes vist ikke et spm som “Hva’ koster’n?” der i den grad kan få en opdrætter til at lukke til og trække sig tilbage fra yderligere kontakt… Fuldt forståeligt - for dig og mig er der indtil da kun tale om et billede af en pæn kat, for opdrætteren ligger der følelser bag og følelser er uendeligt svære at prissætte!
Er det sværere at finde voksne bengaler til salg end killinger og skal de voksne også helst købes hos en opdrætter eller kan de fint købes hos private, hvis stamtavle o.a medfølger?
Som sagt finder du dem nok lettest hos opdrætterne… men der er naturligvis tilfælde, hvor familiekatte er nødt til at finde nye hjem…
Prøv evt at se på www.killingelisten.dk der har man vist for nylig også fået en sektion for voksne katte som søger nyt hjem fra opdrættere…
Mit største problem med at købe en voksen kat er så nok bare, at så er den navngivet og måske vil den ikke knytte sig helt så tæt til én, da man ikke har været der hele dens liv.
Nej, nej, det må du ikke sige!!!
4 af mine katte er først kommet til som (unge) voksne - og du kan bande på at man kommer til at føle sig elsket…
Selv om man godt kan undvære den følelse, når skovkatten insisterer på at komme ind under ens dyne, to minutter efter at den har rendt rundt ude i løbegårdens snevejr :lynogtorden: Eller ikke har brug for abyens konstante tilstedeværelse i ens køleskab
eller ville sætte pris på at hvile sit hoved på hovedpuden i stedet for at blive snadret til i perserpels 
Jeg har pt hele to som først er kommet til som voksne og jeg kan love dig at de er knyttet til os herhjemme - ligesom vi er knyttet til dem 
Må indrømme, at den Aby kat i snakker om også er en rigtig flot kat. Hvordan er det med priser på dem?
Abyssinieren er en fantastisk kat… intet mindre - og jeg er slet ikke spor forudindtaget! -engel næsten…[SIZE=2]
Prisen er som ved de fleste andre racekatte omkring 4 - 5500 kr for en kat med “fuld pakke”…
At der kan være store forskelle i gennemsnitspris skyldes i alt væsentligt dels at der ikke er aftalt vejledende udsalgspris på racekatte, men også at dyrlægeudgifter kan variere meget afhængigt af landsdel (jeg fik et chok første gang jeg hørte prisen på neutralisering i Odense!).
[/SIZE]
Og som i alle siger, så ja, vi skal helt sikkert ud og kigge hos forskellige opdrættere. Jeg skal ikke nå noget så har massere tid til at undersøge og tilegne mig viden.
Ja, det har I… og det er dejligt med sådan nogle som vil tage sig tid…
Start endelig med at tage på et par katteudstillinger, så I kan se hvor mange smukke og dejlige korthårskatteracer der findes… Måske I opdager at I faktisk meget hellere vil have Japansk Bobtail end Bengal 
Det vigtigste er jo man ikke laver et forhastet køb man senere fortryder.
Nemlig!
Man behøver så måske ikke vente i de der ca 12 år som der gik inden min mand endelig fik sin Maine Coon