Spørgsmål omkring Bengalsk kat

[quote=Camischa;511622]Øhh, Bengaler er da godkendt i FIFe, så de er da bestemt godkendt ‘her hjemme’ (hvis du altså mener FIFe, når du taler om ‘her hjemme’ …).

Men ellers er jeg enig, stamtavle skal den have :)[/quote]

Nu har jeg en sølv bengal og han er TICA og ved de fleste bengaler er TICA der er enkle der er i FIFE

Jeg kan da komme i tanke om flere bengalopdrættere i FIFe.

Sølv bengalen er vist ikke godkendt i FIFE, men ellers er der er da mange af de danske opdrættere der er under FIFE. Vi har jo heller ikke ret mange der opdrætter sølv bengalere i DK.

Nu er jeg så heldig at være ejet af Bastians bror Leopold.
Leopold er vokset op sammen med 3 andre katte, men særlig vores gamle Hankat Hans Otto har været god til at opdrage på ham.
Jeg lærte Leopold at gå i sele og gik tur med ham flere gange om dagen det første par år. Samtidig havde han adgang til en lukket kattegår, så han selv kunne trække frisk luft.
Leopold synes altså bare der var mere spændene udenfor og prøvede alle mulige og umulige måder at komme udenfor på.
Nu bor vi så lige op og ned af en skov, så vi tog en dyb indånding og krydsede fingre for han ikke blev væk, og lukkede ham ud i det fri.
Som Bastians mor skrev, blev han længe væk den første tid, men idag går han ikke ret langt. Om sommeren er hans største fornøjelse at lege nede ved en bæk, der løber lige herforbi.
En anden ting, som Leopolds opdrætter også gjorde opmærksom på og som jeg vist ikke fattede før det var forsent.:slight_smile: Man skal stå tidlig op hvis man vil snyde en bengal.
Jeg skrev jeg gik tur med Leopold, men sandheden er, det var ham der gik tur med mig:tihi:
Jeg har så også været så heldig at Leopold valgte mig, så han er kun min kat, men min mand kan da godt få lov til at nusse ham og sådan, men han hænger altid på mig. Sover altid på min hovedpude om natten. Er med når jeg går udenfor og brokker sig højlydt, hvis det ikke lige er efter hans hovede.
En bengal er meget lærenem. Mens jeg gik med ham i snor, lærte jeg ham forskelllige ting. Han lærte, når jeg siger: Er du mors smukke dreng, så smider man sig ned og skal have nusset mave. Det har hjulpet mig flere gange, hvis han fik sig snoet ud af selen. Så gik jeg bare ligså stille bagefter ham og spurgte om han var min smukke dreng. Han stoppede og trillede om på ryggen og så var det nemt at give ham selen på igen, når vi havde nusset lidt.
Undskyld det lange indlæg, men jeg elsker bare min dejlige bengal så højt, han er alt hvad opdrætteren lovede og så lige meget mere.
Knus Elin

Igen, der er ingen der skal undskylde for lange indlæg, det er dejligt at læse disse beretninger:)

Maja, skal det forstås sådan at hvis man køber en voksen bengal, hvilket ikke er utænkeligt, så behøver den ikke nødvendigvis nogen makker, selv om det sikkert er at foretrække!?! Synes godt nok det kan være svært at finde priser på bengaler, voksne som killinger på de forskellige sider. Skal man godt nok kontakte for at få priser?

Er det sværere at finde voksne bengaler til salg end killinger og skal de voksne også helst købes hos en opdrætter eller kan de fint købes hos private, hvis stamtavle o.a medfølger?

Mit største problem med at købe en voksen kat er så nok bare, at så er den navngivet og måske vil den ikke knytte sig helt så tæt til én, da man ikke har været der hele dens liv.

Må indrømme, at den Aby kat i snakker om også er en rigtig flot kat. Hvordan er det med priser på dem?

Og som i alle siger, så ja, vi skal helt sikkert ud og kigge hos forskellige opdrættere. Jeg skal ikke nå noget så har massere tid til at undersøge og tilegne mig viden. Det vigtigste er jo man ikke laver et forhastet køb man senere fortryder.

Dejligt at opleve at I sådan opsøger viden, før I køber - det tager jeg hatten af for. Så kan det ikke gå helt galt:-)

held og lykke med at finde jeres drømmekat(te)

KH

PS udover at besøge opdrættere så besøg også nogle almindelige ejere af kælekatte - de fortæller tit noget andet end opdrætteren, for når man opdrætter en race, så har man valgt den fordi den race er den bedste i verden. Kælekatteejere kan tit berette om de mindre heldige ting også:-) Det kan opdrættere også, men nogle gange får man bare det serveret helt anderledes ved en kælekatteejer - og begge sider af sagen er supergode at have med, har jeg erfaret

Nej, det vil det ikke sige. Men det vil sige at nogle af disse tidligere avlskatte ikke trives med andre katte, men det er langt fra alle. Det vil opdrætter kunne fortælle dig (højest sandsynligvis vil der blive gjort opmærksom på det meget tidligt).

Hvis du køber en kat fra en privat har denne højest sandsynligvis været kælekastrat, oftest sammen med en anden kat, og vil også have brug for en kammrat. Men det vil igen som regel stå hvorfor denne kat søger nyt hjem :slight_smile:

Hvor er dette i bund og grund en dejlig tråd :slight_smile:

Herligt, at se en kommende katteejer være ude og søge info i så god tid :slight_smile:

Desværre ved jeg intet om bengaler udover, at de er utrolig smukke!, og jeg kan således ikke bidrage med andet end ovennævnte kado til trådstarter :slight_smile:

Knus Gitte

Super… så belav dig på endnu et langt indlæg :slight_smile:

Maja, skal det forstås sådan at hvis man køber en voksen bengal, hvilket ikke er utænkeligt, så behøver den ikke nødvendigvis nogen makker, selv om det sikkert er at foretrække!?!

Som hovedregel bør alle katte uanset race have en kammelegerat!
Der er så nogle undtagelser, som især gælder tidligere avlskatte eller katte (kastrater) som lever i multikattehold, hvor nogle ikke kan finde ud af at begå sig som en del af en flok… tidligere avlskatte/hunner mister ofte noget status i forbindelse med neutralisering og det kan medføre at en kat lige pludselig mistrives og derfor bør omplaceres (evt sammen med en af dens killinger). De opdræt, jeg kender, hvor man har hankatte gående i specielle hankatterum bruger som regel også at lade hankatten flytte for sig selv ( i enkelte tilfælde sammen med en af hans sønner fra sidste kuld) når han kastreres efter endt avlstjeneste. De der gamle avlshanner er meget ofte nogle selvbevidste, psykisk stærke, fysisk voldsomme bæster, som en flok af fertile hunner (og husets kastrater) sjældent kan se det morsomme i - derfor omplaceringen, opdrættere har ikke mulighed for at opdele deres hjem SÅ meget :slight_smile: De tidligere avlskatte finder du ofte annonceret til salg på opdrætternes hjemmesider - eller som nedenstående signatur på indlæg på et forum som dette…
Det er selvfølgelig også de tilfælde, hvor en familie af en eller anden årsag skal af med deres kat - disse katte vil ofte blive annonceret til salg på forum som disse eller i DBA og G&G…
Det væsentligste ved at tage en voksen til sig er at huske stamtavlen og få så meget som muligt at vide om katten. Fordelen er at det I ser også er det I får… den fuldt udviklede “færdige” kat :slight_smile:

Synes godt nok det kan være svært at finde priser på bengaler, voksne som killinger på de forskellige sider. Skal man godt nok kontakte for at få priser?

Da den danske købelov er skruet så vanvittigt sammen at en opgiven pris på en killing på en hjemmeside betyder at man SKAL sælge til den som henvender sig på denne killing, betyder det at rigtig mange opdrættere ikke opgiver priser på deres hjemmeside!
Nogle angiver en ca pris for hhv killinger og/eller voksne…
For en bengalkilling til kæl med hele pakken vil jeg mene at prisen er omkring 5000 - 6000 kr.
Naturligvis er du nødt til at spørge til prisen, men det skal ikke være det første - der findes vist ikke et spm som “Hva’ koster’n?” der i den grad kan få en opdrætter til at lukke til og trække sig tilbage fra yderligere kontakt… Fuldt forståeligt - for dig og mig er der indtil da kun tale om et billede af en pæn kat, for opdrætteren ligger der følelser bag og følelser er uendeligt svære at prissætte!

Er det sværere at finde voksne bengaler til salg end killinger og skal de voksne også helst købes hos en opdrætter eller kan de fint købes hos private, hvis stamtavle o.a medfølger?

Som sagt finder du dem nok lettest hos opdrætterne… men der er naturligvis tilfælde, hvor familiekatte er nødt til at finde nye hjem…
Prøv evt at se på www.killingelisten.dk der har man vist for nylig også fået en sektion for voksne katte som søger nyt hjem fra opdrættere…

Mit største problem med at købe en voksen kat er så nok bare, at så er den navngivet og måske vil den ikke knytte sig helt så tæt til én, da man ikke har været der hele dens liv.

Nej, nej, det må du ikke sige!!!
4 af mine katte er først kommet til som (unge) voksne - og du kan bande på at man kommer til at føle sig elsket…
Selv om man godt kan undvære den følelse, når skovkatten insisterer på at komme ind under ens dyne, to minutter efter at den har rendt rundt ude i løbegårdens snevejr :lynogtorden: Eller ikke har brug for abyens konstante tilstedeværelse i ens køleskab :doh: eller ville sætte pris på at hvile sit hoved på hovedpuden i stedet for at blive snadret til i perserpels :venter:
Jeg har pt hele to som først er kommet til som voksne og jeg kan love dig at de er knyttet til os herhjemme - ligesom vi er knyttet til dem :hjerte:

Må indrømme, at den Aby kat i snakker om også er en rigtig flot kat. Hvordan er det med priser på dem?

Abyssinieren er en fantastisk kat… intet mindre - og jeg er slet ikke spor forudindtaget! -engel næsten…[SIZE=2]

Prisen er som ved de fleste andre racekatte omkring 4 - 5500 kr for en kat med “fuld pakke”…
At der kan være store forskelle i gennemsnitspris skyldes i alt væsentligt dels at der ikke er aftalt vejledende udsalgspris på racekatte, men også at dyrlægeudgifter kan variere meget afhængigt af landsdel (jeg fik et chok første gang jeg hørte prisen på neutralisering i Odense!).

[/SIZE]

Og som i alle siger, så ja, vi skal helt sikkert ud og kigge hos forskellige opdrættere. Jeg skal ikke nå noget så har massere tid til at undersøge og tilegne mig viden.

Ja, det har I… og det er dejligt med sådan nogle som vil tage sig tid…
Start endelig med at tage på et par katteudstillinger, så I kan se hvor mange smukke og dejlige korthårskatteracer der findes… Måske I opdager at I faktisk meget hellere vil have Japansk Bobtail end Bengal :slight_smile:

Det vigtigste er jo man ikke laver et forhastet køb man senere fortryder.

Nemlig!
Man behøver så måske ikke vente i de der ca 12 år som der gik inden min mand endelig fik sin Maine Coon :tihi:

Man skal nok oftere forhøre sig om voksne racekatte, mens killingerne jo typisk står på diverse katteklubbers killingelister eller på opdrætternes egne hjemmesider. Men hvis du bare starter med at kontakte en opdrætter og får en god snak med denne, så hvis ikke vedkommende selv har en voksen kat,d er søger omplacering, så kendes der sikkert nogle andre, der har. Så det er egentlig bare om - igen - at komme ud og besøge nogle opdrættere og få en god snak med dem.

Hehe, jeg synes det lyder lidt sjovt med ‘private’. Katteopdræt er typisk hobby og kattene en del af familien, for der kan simpelthen ikke tjenes på at give killinger en rigtig god opvækst.

Killingerne er typisk også navngivet. Mange opdrættere går meget op i selv at finde det helt rigtige navn til hver enkelt killing. Du kan være heldig at nå at have lidt medindflydelse, men du skal ikke tage det for givet. Når først stamtavlen er søgt, er killingen navngivet. Det forhindrer dig naturligvis ikke i, selv at kalde katten noget andet derhjemme.

Jeg kender ikke rigtig til bengalere, ud over deres smukke pels.
Men jeg tænker alligevel på, at man som køber til racekatte skal gøre sig selv den tjeneste at undersøge flere racer.

Mit eksempel er mig selv!
Jeg troede i mange år jeg skulle have en brite. Fandt billeder, læste om racen ringede til et par opdrættere osv.
SÅ besøgte jeg en udstilling og gik direkte mod den race, faldt i snak med nogle udstillere, som snakkede og fortalte og forklarede. Og briten var skam det jeg drømte om :hjerte:.

  • Indtil jeg forlod selv samme udstilling og på vejen ud blevet opholdt at et kuld burmesere…
    Dette var racen, ingen tvivl :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte:.

Pointen:
Jeg havde et billede af, hvad jeg ønskede mig af en kat, men fandt ud at at katteracer er forskellige! Alle racekatte er sikkert både sociale og kælene. Men der er alligevel vigtige punkter, hvor de adskiller sig markant fra hinanden, og det er netop disse små forskelle som kan betyde alt i det store hele :), man skal jo dele sit liv med kæledyrene i forhåbentligt mange år - 18 måske, hvis man er heldig…

Nå ja… jeg kan da lige tilføje at burmeseren og briten er hinandens diamentrale modsætninger på mange punkter :tihi:

[quote=pivnu;512114]
Killingerne er typisk også navngivet. Mange opdrættere går meget op i selv at finde det helt rigtige navn til hver enkelt killing. Du kan være heldig at nå at have lidt medindflydelse, men du skal ikke tage det for givet. Når først stamtavlen er søgt, er killingen navngivet. Det forhindrer dig naturligvis ikke i, selv at kalde katten noget andet derhjemme.[/quote]

Nemlig… Hilsen ejeren af
Perli-Gems Red DeLong, = Brian,
Tick-Tags CanCan Dancing Satine = Ting,
Hass Leonore Christine = Leo/Lusen,
T’Binas Ashe = Aske,
Mysterycoons Monty = Thane
Og hjemmefødingen Tjalfe = Tjalfe/Tjaff
-LOL

Det der med, om man vil have killing eller voksen kat, det tror jeg altså også afhænger af, om man har prøvet at give en dejlig voksen kat et godt hjem.
Min første Cornish Rex skulle afgjort være en killing, som jeg kunne præge osv. Den følelse havde jeg også, så den kan jeg for så vidt godt forstå, at I har. Nr. 2 var også en killing, men det er så også det nemmeste / mest sikre valg, når nu den først var nået at blive over 1 år, af hensyn til sammenføring.

Siden har jeg så taget 3 voksne plejemisser til mig - også Cornish Rex’er - som var havnet i noget snavs. Det har hele tiden været med sigte om at finde nye gode hjem til dem, når de var blevet neutraliseret og havde fået det bedre. Nu har de så boet her i over et halvt år… og jeg er akkurat lige så glad for dem, som jeg er for dem, jeg anskaffede som killinger! De er nogle helt fantastiske katte med hver deres personlighed og sociale egenskaber.
Desværre kan jeg bare ikke beholde 5 katte i vores lejelejlighed, og der er nu engang den forskel på anskaffelsen af kattene, at dem jeg købte som killinger, der har jeg jo lovet deres opdrættere, at de skal bo hos mig hele deres liv. Mens plejemisserne nu engang fra starten kun har fået en ‘midlertidig opholdstilladelse’. Den ene plejemis har så vist sig at være så syg, at planen indtil videre er, at den bliver her, når de 2 andre finder det helt rette nye hjem.

Så igen, du skal selvfølgelig gå efter det du brænder for. Jeg ville også blot lige bidrage med min historie om, at der altså overhoved intet dårligt er ved en ‘genbrugskat’. Man kommer til at holde akkurat lige meget af dem, og det er nu også dejligt at kunne hjælpe en voksen kat. Killinger er de jo alligevel kun i så kort tid. Det er den voksne kat, man skal leve sit liv sammen med :hjerte:

Jeg fornemmer du går efter øjet der ser. Det er også helt ok - hvis kattens personlighed passer til forventningerne - det er det allervigtigte i dagligdagen - det er mange, mange år I skal bo sammen med katten. Så gør dig selv den tjeneste at kigge på flere forskellige racer, læg mærke till hvad der fryder dit øje og din sjæl:-)

Købes der voksen og killing (eller to voksne/killinger) - så køb dem samme sted - det giver den nemmeste sammenføring - og færrest sundhedsmæssige problemer, da katte fra samme sted deler samme flora.

En aby killinger med alt: Neutralisering chip eller øremærke + registrering, en eller to vacciner og stamtavle, oftest leveret på købers bopæl koster ca. 5000. Køber man en voksen med, som også har hele pakken, er prisen for den ca. 1000 tiil 2000.

En killing - den er præget inden den flytter hjemmefra - da prægningen sker op til ca. 8. leveuge.

Som Lis skriver ca 5000 kr for en killinger, der er neutraliseret, basisvaccineret m.v.

[quote=Ann K;512111][SIZE=2]
Prisen er som ved de fleste andre racekatte omkring 4 - 5500 kr for en kat med “fuld pakke”…
[/SIZE][/quote]

Tror det er meget sjældent med fuldpakkede abyer til 4000 kr. Ofte kan man få abykillinger til denne pris, men det er så uden neutralisering.

Griber lige fat i den her :slight_smile:
Jeg har tre katte. En omplaceret tidligere avlshan, der flyttede ind her som 3 år gammel. Og to, der begge har boet her fra de var ca 4 mdr. gamle killinger.
Gæt, hvem der er den, der er mest knyttet til mig og omvendt? Hvem der bare stjal mit hjerte fra dag 1.? Hvem der er hengivenheden selv?
Ja, rigtigt, ham vi fik som voksen… vores højtelskede Greve… :love:

Alle er racekatte og alle flyttede derfor ind navngivne. Meen - med tiden får man sine egne kæle/kaldenavne. Nogen gange hænger opdrætterens kælenavn ved - det er det man lærte killingen at kende under de første måneder, mens han/hun stadig boede hos sin mor. Og nogen gange finder man på et helt nyt. Og rigtigt mange - tror jeg - har flere navne :wink:

Kazuki Von Krolock = Zut (det navn han flyttede ind med), Zutti, Greven (pga Von Krolock), Manse.
Petheaven Cocoa Cream = Creamy, Lady Green Eyes, Cookie (Monster), Mispigen
Skuld Ullvi = Tullen, Tullemus, Den Hvide Tornado, Kælemonster, Finke…

Ok, jeg kan forstå jeg ikke skal være bange for at finde en voksen kat at tage til mig, men det har jeg heldigvis massere af tid til at beslutte mig til. Under alle omstændigheder sker købet først en gang i løbet af næste år og ikke i starten af det.
Hvordan er det egentligt med dyrlæge og racekatte? Synes at have hørt noget med de oftere har brug for dyrlæger end ikke racekatte. Det er dog kun noget jeg har hørt med et halvt øre og her er vist det perfekte sted af få det be/afkræftet.
Kunne også forestille mig det kan have lidt med at gøre om ens kat er inde eller ude kat.

Og som én sagde, det værste spørgsmål en opdrætter kan få, er spørgsmålet om prisen og det kan jeg sagtens forstå og det er jo i sidste ende heller ikke det det kommer an på, men jeg vil jo bare heller ikke sætte næsen op efter en kat og så finde ud af den koster 12000kr at få.
Så er det jo godt man kan snakke lidt friere om det her.

Mads - Racekatte har ikke brug for dyrlæger mere end huskatte :slight_smile: (der er bare en del huskatte der desværre ikke får de dyrlægebesøg som de burde/har brug for) :slight_smile:

Det tror jeg ikke, men man kan sige, at man ofte ved mere om sygdomme hos racekattene, idet nogle er racerelaterede. Huskatte spænder mere vidt i sygdommene.

[quote=MadsHilde;512222]
Og som én sagde, det værste spørgsmål en opdrætter kan få, er spørgsmålet om prisen og det kan jeg sagtens forstå og det er jo i sidste ende heller ikke det det kommer an på, men jeg vil jo bare heller ikke sætte næsen op efter en kat og så finde ud af den koster 12000kr at få.
Så er det jo godt man kan snakke lidt friere om det her.[/quote]

Det synes jeg absolut ikke er noget uvæsenligt spørgsmål :slight_smile:

Jeg bryder mig ikke om at få en mail: “Hvad koster den?” og så intet andet, men hvis det er en del af en længere mail, synes jeg absolut det er helt på sin plads.

Jeg spørger da også selv om prisen, hvis jeg kigger på ny kat :slight_smile:

[quote=MadsHilde;512222]Ok, jeg kan forstå jeg ikke skal være bange for at finde en voksen kat at tage til mig, men det har jeg heldigvis massere af tid til at beslutte mig til. Under alle omstændigheder sker købet først en gang i løbet af næste år og ikke i starten af det.
Hvordan er det egentligt med dyrlæge og racekatte? Synes at have hørt noget med de oftere har brug for dyrlæger end ikke racekatte. Det er dog kun noget jeg har hørt med et halvt øre og her er vist det perfekte sted af få det be/afkræftet.
Kunne også forestille mig det kan have lidt med at gøre om ens kat er inde eller ude kat.
[/quote]

Jeg har lige et par kommentarer.

Først og fremmest er det dejligt, at du/I tager jer tid til at finde den rigtige kat.

Med hensyn til sygdom kommer folks kommentarer som oftest an på hvad de selv har oplevet/hørt. Vi har nogle fantastiske brugere herinde, som har en masse at bygge deres udsagn ang. sundhed på, men det er ikke dem der er flest af ude i det danske land.
Skulle jeg tage en statistik på vores bestand her i huset uden at skele til andet, så ville racekattene tabe sundhedsmæssigt. MEN nu er det jo nu en gang sådan at katte er individer uanset race og jeg kender til en masse sunde birmaer og somalier, så det er ikke racernes skyld at jeg har syge katte. Min ene kat, som fejler en masse er ud af linjer der så vidt jeg kan finde ud af via opdrætteren ikke fejler noget - hans mor, far, helsøskende osv. fejler intet af det min kat bøvler med. Men nogle gange når man ryster lykkeposen med generne, så falder de uheldigt sammen. Det kan ske ved huskatte og ved racekatte. Vælger man en kat fra en seriøs opdrætter, så er risikoen for arvelige sygdomme lavere end ved en huskat efter min mening. En seriøs opdrætter tester sine katte, studerer stamtavlerne og holder ører og øjne åbne for at se hvad der sker i linjerne. På den måde kan nogle sygdomme undgås. Men katte er levende væsner, så uanset race kan der ikke stilles garantier - desværre…tror alle seriøse opdrættere ville juble, hvis de kunne garantere sunde katte.
Jeg tror ikke kattenes sundhed har noget at gøre med om de er inde eller ude, men har man indekatte så KAN man i nogle tilfælde opdage sygdom hurtigere end hvis man har udekatte, men det gør jo ikke kattene mere syge.

Dernæst har jeg ikke personligt et behov for killinger. Jeg har fundet ud af at jeg helst vil have voksne katte eller killinger der vokser op hos os. At få en 14-16 ugers killing siger mig ærlig talt ikke så meget…de er bare drønirriterende :p, for mig er killinger nemlig sødest når de er omkring 3-8 uger. Men det er jo noget man må gøre op med sig selv. Jeg oplever heller ingen forskel i hvordan kattene knytter sig til en. Det kommer efter min mening an på katten og ejeren - og et godt forhold kat og ejer imellem kan skabes uanset alder på katten.

Med hensyn til race så er mit råd at besøge udstillinger og så mange forskellige racer som muligt i kattenes eget hjem - altså de racer der vækker jeres interesse. Måske er en bengaler lige noget for jer. Det troede jeg også birmaen var for mig…men her i huset er vi enige om at vi ikke skal have flere birmaer. Det er en dejlig race og vi holder meget af vores 3, så det må ikke misforståes, men den er bare ikke perfekt for os og derfor skal vi have noget andet næste gang (om mange år).

Afslutningsvis vil jeg bare sige at mit hjerte banker for de såkaldte “almindelige katte” - de er nemlig ikke spor almindelige. Men hvis det ikke er huskatte du kan lide, så find dig en killing og en neutraliseret avlskat - to katte er i hvert fald det optimale. Hvis du kun vil have en, så spred ordet til opdrætterne om at du søger en voksen kat, der kan være alene.

Held og lykke med projektet :slight_smile: