Spørgsmål til de medicinkyndige

Jeg har lige et spørgsmål mere.

I takt med at jeg er blevet mere og mere stoppet i kraniet fordi jeg ikke bruger den der spray, har jeg fået mere og mere ondt i hovedet.

Hvordan føles sådan noget som bihulebetændelse?

Jeg har to slags hovedpiner lige nu nemlig. Er svimmel og har i hele hovedet sådan en murren og ømhed - men den helt store smertekilde lige nu er mine øjne.

Jeg har hammer ondt bag mine øjne. Eller sådan føles det i hvert fald. Jeg har prøvet det før, men det er år og dag siden, så jeg ved ikke om det er noget jeg skal bekymre mig om?

Men jeg tror i hvert fald at jeg om ikke andet så lige skal i kontakt med lægen imorgen. 4 uger med snot og feber og hovedpine er altså længe…

[quote=Gry Gressbakken;297735]Jeg har lige et spørgsmål mere.

I takt med at jeg er blevet mere og mere stoppet i kraniet fordi jeg ikke bruger den der spray, har jeg fået mere og mere ondt i hovedet.

Hvordan føles sådan noget som bihulebetændelse?

Jeg har to slags hovedpiner lige nu nemlig. Er svimmel og har i hele hovedet sådan en murren og ømhed - men den helt store smertekilde lige nu er mine øjne.

Jeg har hammer ondt bag mine øjne. Eller sådan føles det i hvert fald. Jeg har prøvet det før, men det er år og dag siden, så jeg ved ikke om det er noget jeg skal bekymre mig om?

Men jeg tror i hvert fald at jeg om ikke andet så lige skal i kontakt med lægen imorgen. 4 uger med snot og feber og hovedpine er altså længe…[/quote]

Ondt bag øjnene og omkring kindben og pande kan godt være bihulebetændelse og til det ordineres pennicillin og ved siden af kan man bruge en alm næsespray til at lindre smerten, men der er din kvote opbrugt :stuck_out_tongue:

Ja desværre! Men hvis det ER det, så har jeg jo nok haft det længe, men blot holdt symptomerne på det, på afstand.

Jeg har ondt i kingen lige under øjet. Der hvor æblerkinder slutter/starter når man ler. og det gør ondt og trykker bag øjnene.

Nå, men det er jo ikke noget alvorligt så det nytter nok ikke at ringe til lægevagten. Jeg må bare væbne mig med tålmodighed til imorgen.

Man kan også godt få næseblod af at bruge den for meget. Jeg vil også sige tigerbalsam, eller skær nogle løg og indånd det stærke fra løget -høhø

Jeg kan faktisk godt få åbnet min næse hvis den er stoppet bare ved at indtage et rigtigt stærkt bolsje eller drikke noget varmt :slight_smile:

Faktisk behøver man sjældent at få antibiotika imod bihulebetændelse - næsespray er fint, der skal bare laves luft igennem. Det følges rigtig nok som trykken bag kindben/øjne/pande an på, hvad der er angrebet.
Men i dit tilfælde må du hellere ringe til lægen i morgen tidlig :wink: - det har både varet for længe, og du må ikke fortsætte med næsesprayen.

[quote=pivnu;297769]Faktisk behøver man sjældent at få antibiotika imod bihulebetændelse - næsespray er fint, der skal bare laves luft igennem. Det følges rigtig nok som trykken bag kindben/øjne/pande an på, hvad der er angrebet.
[/quote]

Meget enig…
Jeg lider af allergisk betinget helårssnue, som gerne vil sætte sig til en kæbehulebetændelse (Jeg har kun rudimentære bihuler og ingen pandehuler)…
9 ud af 10 gange lykkes det mig at slå kæbehulebetændelsen ned blot med næsespray! Trods at jeg faktisk tager et pust flixonase dagligt…
Jeg enten øger dosen til 3 gange dagligt i et par dage eller supplerer med fx otrivin eller lignende… 2 - 4 dages ekstra medicin og jeg er helt symptomfri!
Bi-/pande-/kæbehulebetændelse giver nogle meget karakteristiske smerter ved tryk forskellige steder i ansigtet, smerter bag øjnene og for mit vedkommende også tandsmerter… Og desuden en styg hovedpine - som er værst om morgenen og formiddagen, i løbet af eftermiddagen klinger den ofte af og er helt væk om aftenen… blot for at være tilbage med fornyet styrke næste morgen! :thumbdown:

Jer, der nævner hovedpine og ansigtssmerter:
Det er værd at bede lægen om en henvisning til Hovedpineklinikken på Hvidovre (?) hospital.
Jeg arbejdede for en læge, der selv døjede med migræne, og hvor det havde taget mange år at finde frem til, at det faktisk var migræne - men atypisk.
Man kan godt have 1-2 symptomer og ikke alle symptomer fra migræne, og alligevel er det migræne, og kan behandles meget effektivt med den rigtige migrænemedicin (f eks Maxalt).
Mange læger er ikke opmærksom på f eks Hortons hovedpine, fordi det hedder sig, at den er sjælden.
Men den optræder altså, og ca. hver tiende, der kom med “bihulegener” viste sig faktisk at have migræne.
Efter diagnose og behandling var det som at få et nyt liv, sagde de :slight_smile:

Nå…

Når jeg gør noget, så gør jeg det ikke halvt. Jeg var til læge idag og fik endelig at vide hvad jeg fejler. Heldigvis er det ikke influenza A.

Jeg har 3 ting på én gang.

Pandehulebetændelse
Bihulebetændelse
Kæbehulebetændelse

Det har jeg gået med i en måned nu, uden at vide det, så det har fået lov til at bide sig rigtig grundigt fast.

Jeg har fået en skrap penicilinkur jeg skal på i 10 dage, og oven i det skal jeg også tage en speciel næsespray og en speciel astmaspray.

Hurrah…

Men nu ved jeg i det mindste hvad der er galt og VED at jeg ikke er hypokonder eller over-hysterisk fordi jeg bilder mig ind at jeg er svækket og dårlig tilpas.

Min læge var lidt muggen på mig over at det havde taget mig så lang tid at komme til læge. Så nu krydser jeg fingre for at feberen er væk på fredag - for der skal jeg nemlig have min anden H1N1-vaccination.

Det var godt du kom til lægen :smiley: Håber du snart bliver rask igen