Spørgsmål til de medicinkyndige

Nu har jeg så været syg i 4 uger sådan ca.

Konstant stoppet næse m.m.

Hvad er risikoen ved at tage sådan en næsespray længere en de der 10 dage der står på flasken? jeg kan ikke sove uden - jeg vågner i vild panik fordi jeg føler jeg bliver kvalt.

Er der andre gode råd til at holde næsen åben?

Mentholatum under næsen, så varer det ikke længe før at næsen er åben igen.

Saltvand bruger jeg til min store datter, da hun ellers bliver helt stoppet og dermed får mellemørebetændelse.

Hvis du ikke har noget imod at øjnene løber så et ordenlig skvat vicks smurt under næsen. Det giver luft men får desværre også øjnene til at løbe fordi at det er så stærkt :høhø:

Du vil få den omvendte virkning af næsesprayen. Altså vil du genere dine slimhinder således at du kommer til at føle dig mere tilstoppet i næsen af at bruge den - kun kortvarigt vil du få luft til næsen og så vil du ellers føle dig tilstoppet igen - så bruger du sprayen og så starter det forfra. En ond cirkel så at sige. Du bliver groft sagt afhængig af næsesprayen.
Brug den max i 10 dage og derefter må du bruge saltvandsnæsespray evt med menthol for at give lidt luft. Og derudover må du hæve dit sengegærde lidt når du skal sove.

Netop at hævelsen af næseslimhinden eller følelsen af tæt næse vender tilbage eller forværres.

Jeg kender en voksen mand som ikke overholdt det. Han bruger den nu på 3 år hver dag, da han næse ellers lukker helt til. (han er ikke til at tale til fornuft)

At skylde næse har jeg oplevet hjælper, men det kan man jo kun gøre når næsen ikke er helt lukket til:-)

Ellers prøv tigerbalsam :stuck_out_tongue: det skal nok sætte gang i snottet , hehe!

Uha, Gry, via mit tidl. job blev jeg klar over, at for lang tids brug af håndkøbs-næsespray kan give rigtig grimme skader!
Stop efter de 10 dage, absolut stop. Seriously!
Få en recept på Nasonex hos din læge i stedet, den gør gavn, især på længere sigt.

[quote=MiSi;297565]Uha, Gry, via mit tidl. job blev jeg klar over, at for lang tids brug af håndkøbs-næsespray kan give rigtig grimme skader!
Stop efter de 10 dage, absolut stop. Seriously!
Få en recept på Nasonex hos din læge i stedet, den gør gavn, især på længere sigt.[/quote]

Hva pokker er det?

[quote=Rikke H;297562]Netop at hævelsen af næseslimhinden eller følelsen af tæt næse vender tilbage eller forværres.

Jeg kender en voksen mand som ikke overholdt det. Han bruger den nu på 3 år hver dag, da han næse ellers lukker helt til. (han er ikke til at tale til fornuft)

At skylde næse har jeg oplevet hjælper, men det kan man jo kun gøre når næsen ikke er helt lukket til:-)[/quote]

ja jeg tror jeg er kommet dertil nu selv. Jeg har brugt den i 14 dage nu, og har pt. brugt den 2 gange idag uden effekt. jeg er helt stoppet til i hovedet endnu. :doh:

Men så må jeg vel skynde mig at tage en kold tyrker fra den. :uha:

Hvor længe skal der så gå før man må bruge den igen? :S

[quote=Gry Gressbakken;297586]ja jeg tror jeg er kommet dertil nu selv. Jeg har brugt den i 14 dage nu, og har pt. brugt den 2 gange idag uden effekt. jeg er helt stoppet til i hovedet endnu. :doh:

Men så må jeg vel skynde mig at tage en kold tyrker fra den. :uha:

Hvor længe skal der så gå før man må bruge den igen? :S[/quote]

1 måned skal der gå før du må bruge den igen og så er det igen i max 10 dage

Pokkers!

Nå men så må jeg jo ud og købe tigerbalsam og mentolathum eller hvad det nu hed.

Nasonex er en næsespray med noget andet i, kort sagt.
Det er en medicin, som gives mod allergisymptomer fra næsen, polypper, hævede slimhinder - og den hjælper de fleste. Så vidt, som jeg har forstået ihvertfald.
Jeg var selv dødskeptisk, fordi den blev ordineret mod dit og dat. Men eftersom folk kom igen til tjek, og det viste sig, at skidtet faktisk virker - så har jeg selv indløst min egen recept på den, og det hjælper!
Du kan jo prøve ad :slight_smile:

[quote=Gry Gressbakken;297557]Nu har jeg så været syg i 4 uger sådan ca.

Konstant stoppet næse m.m.

Hvad er risikoen ved at tage sådan en næsespray længere en de der 10 dage der står på flasken?[/quote]

Risikoen er, at den begynder at virke modsat - altså stopper næsen endnu mere til.

NP

[quote=MiSi;297660]Nasonex er en næsespray med noget andet i, kort sagt.
Det er en medicin, som gives mod allergisymptomer fra næsen, polypper, hævede slimhinder - og den hjælper de fleste. Så vidt, som jeg har forstået ihvertfald.
Jeg var selv dødskeptisk, fordi den blev ordineret mod dit og dat. Men eftersom folk kom igen til tjek, og det viste sig, at skidtet faktisk virker - så har jeg selv indløst min egen recept på den, og det hjælper!
Du kan jo prøve ad :)[/quote]

er det på recept eller i håndkøb?

På recept, kære, og kun på recept :slight_smile:

Rent ud sagt, det i håndkøb kan man få huller i næse-skillevæggen af, hvis man bruger det alt for længe.
Der er du slet ikke i nærheden, men de symptomer, du beskriver, lyder som noget, som Nasonex netop kan få has på på en god måde :slight_smile:

Arghh bob bob bob… Det har jeg vidst ikke lige set nogen studier på at det kan give…

Så vidt jeg husker, så er det binyrebarkhormon, der kan give hul i næseskillevæggen.
Alm. Otrivin og den slags har “kun” den bivirkning, at det ødelægger slimhindernes normale funktion.
Men efter 4 ugers tilstoppelse var det måske på tide at besøge lægen? Det er altså ikke normalt/bare alm. forkølelse.

OK, det er hörensagen fra den klinik, hvor jeg arbejdede og skrev journaler. Jeg har ikke selv set det, men det blev nævnt overfor patienter, der brugte det i flere mdr eller ligefrem hele og halve år ad gangen.

Ja jeg er også ved at være RET godt træt af at være syg og nederen.

[quote=Rikke H;297562]Netop at hævelsen af næseslimhinden eller følelsen af tæt næse vender tilbage eller forværres.

At skylde næse har jeg oplevet hjælper, men det kan man jo kun gøre når næsen ikke er helt lukket til:-)[/quote]

Jeg er selv afhæning af det, har brugt det i 5 år vil jeg tro, faktisk efter en rodbehandling i en tand stoppede jeg konstant til.
Blev undersøgt fra ende til anden, og de fandt så ud af at mine indgange til næsehulrummene (bihulerne) er meget meget små, de kunne ikke engang få det alm kamera ind som de normalt bruger, så jeg måtte i CT-scanneren for at se om der gemte sig noget grimt derinde.

Men jo der er bivirkninger ved det, men det er for det meste om natten, jeg har behov for det, men jeg kan bare ikke undvære, for jeg kan ikke trække vejret eller sove hvis jeg ikke gør det.

Jeg har også helårssnue som de kalder det, så alt i alt er det bare noget skidt ØV