Spørgsmål til foder, killinger og opkast

Hejsa :slight_smile:
Jeg er ny her på siden - og også relativ ny katteejer…
Vi har 2 hunkatte (alm huskatte), de er søstre… De er 15 uger gamle.
vi har for ca 4 dage siden skiftet foder fra Royal Canin til Orijen…
Det er gået rigtig fint indtil idag, hvor den ene (Cirkeline) har kastet op 3 gange. 1 gang natten til søndag, søndag formiddag og her til aften. Hun virker ok tilpas og vil gerne snakkes med…

De har indtil for er par dage siden fået maden rationeret, så de fik mad morgen og aften efter anviste mål. Læste så herinde at katte helst bare skulle have fri adgang til maden, og så selv styre det. Det forsøgte jeg så… og synes det gik fint, idet det jo så ud til, at de godt kunne håndtere at gå til og fra skålen. Da de fik maden over 2 gange - der huggede de maden i sig morgen og aften. Men noget kan så tyde på, at Cirkeline måske får spist for meget :gruble: Jeg håber i hvert fald, at det bare er det. Jeg har så idag taget maden lidt væk og efter nogle timer tager det frem igen og så fjernet det igen osv… og der var heller ikke noget fra formiddag og så frem til i aften. Nu sætter jeg så først maden frem imorgen tidlig - men er der andet, jeg kan gøre for at hjælpe Cirkeline til at få det bedre?

Det lyder, som om Cirkeline har det fint nok, men måske har forædt sig. Hvis hun stadig er frisk og vil snakke og lege, så synes jeg ikke, du skal gøre noget videre ud af det. Det kan også være foderskiftet fra RC til Orijen, der påvirker hende. Det er altid en god idé at foretage et langsomt skifte, hvor man blander det nye foder med det gamle og udfaser det gamle på den måde. Orijen er næringsmæssigt et kraftigere foder, så maven skal lige vænne sig til det.

Fortsæt endelig med fri fodring. Især killinger har brug for at få alt det, de kan spise. Du skal selvfølgelig lige holde øje med Cirkeline. Hvis hun pludselig virker sløj, kan der være noget andet i vejen. Men det lyder umiddelbart, som om hun har forædt sig, eller at det er noget forbigående mavehalløj, måske forårsaget af foderet.

Tak for svar :slight_smile:
Ja, Cirkeline er helt frisk igen - jeg har valgt at rationere deres mad idag, og hun har ikke kastet op. Det vælger jeg nok at gøre lidt endnu, indtil deres maver har vænnet sig til foderet.
Jeg vidste godt det med gradvis tilvænning ved overgang til nyt mad, men forsendelsen med Orijen foderet var lidt længe undervejs, så det passede med at jeg nærmest løb tør for Royal Canin. Så burde jeg nok have købt en lille pose RC foder og så have blandet det sammen… Men er da glad for at det bare var overspisning… :slight_smile:
Cirkeline er den stribede og Siri er den grå :slight_smile:

Hvor er hun fin, den lille Cirkeline, med den lille sorte plet på snuden :hjerte: De ser godt nok ud til at være glade for hinanden.

Ja, de har virkelig stor glæde af hinanden :hjerte::slight_smile: