Spørgsmål til kattesikret indhegning

Vi er flyttet i hus og derfor har jeg et stort ønske om at indhegne vores have, således at vi kan åbne døre og vinduer til sommer, uden at frygte for kattene stikker af.
Derfor har jeg lige et par spørgsmål, til dem som har lyst til at svare :slight_smile:

Hvor har I købt jeres hegn og hvor store er maskerne?

Hvor højt er jeres hegn?

Har I selv sat det op?

Hvad har det kostet i alt at lave?

Vi har besluttet at det skal være en indhegning af forhaven. Vi forestiller os at vi vil sætte hæk op langs græsplænen ved indkørslen og fortsætte et stakit/plankeværk det sidste stykke, fra græsplænen hen til huset, hvor der er fliser. Så skal hegnet løbe hele vejen rundt langs hækken (der er hæk foran og langs siden, mod nabogrunden).

Tror I det er en fin nok løsning? Vi har også snakket om en indhegnet løbegård i forbindelse med et af værelserne, men synes det er smartere at vi bare kan åbne døren ud til haven om sommeren og have den stående åben. Min kæreste vil helst have et så lavt hegn som muligt, fordi vi ikke har lyst til, at vores grund skal ligne et fort :wink: Og med 3 perserkatte, så tænker jeg også at det nok kan gå med måske 120 cm hegn? De er jo ikke så adrætte :wink:

Skal du have killinger? (mht maske størrelse)

Overvejer du strøm eller hvilken type hegn?

Nøj det ligner du bor i ørnhøj…

Nå men en orientaler opdrætter havde et lavt hegn med strøm i toppen, som ved ham vist virkede…

Prøv at kigge i min linkssamling med indhegninger her om ikke, der er nogle idéer.

Jeg vil mene, at også Persere med lethed forcerer et hegn på120 cm. Det mest almindelige er 180 cm høje hegn, og oftest er det med enten et indhæng, strøm eller begge dele. Lone (Churchtown herinde) har dog et lavere hegn med en særlig placering af strømtråde, som måske er en overvejelse værd. :slight_smile:

Tror ikke der kommer killinger her de næste mange år, men måske en gang :wink: Men så kan vi jo bare holde dem inde, til de evt. er store nok.

Men jeg er ret besværlig, for det skal helst være så lavt som muligt og vil også meget gerne undgå strøm, da jeg ikke rigtig bryder mig om det. Har jo også en lille pige som gerne skal kunne færdes i haven, uden at få strøm :frowning: Hvis vi snakker 2 meter højt hegn med strøm og pigtråd, så vil min bedre halvdel altså heller ikke være med længere, så siger han at de hellere må blive indenfor… Så måske det ikke bliver verdens bedste og mest kattesikre løsning, men jeg håber på at persere er lidt nemmere at narre, end andre racer :slight_smile:

Men igen, jeg er også interesseret i at høre hvad jeres indhegninger har kostet og hvor højt det er osv… Hvis nogen har lyst til at svare på det?

Altså man kan faktisk få galvaniseret rionet med 5x5 masker. Det kan se vældigt pænt ud, hvis man sætter det op mellem nogle stolper. Så er det jo nærmest ‘espalier’-agtigt, og man kunne plante nogle klatreplanter op af det. :slight_smile: Og en strømtråd i toppen kunne da gøres ret usynlig, tror jeg…
Det koster til gengæld en del…men vil man ha’ noget ‘kønt’, må man også betale for det. :wink:

Afhængig af hvilke katte du har, vil jeg påstå at lavt hegn næsten altid er en skidt ide :wink: (ved godt det findes, men det er sørme ikke sådan de er flest)

Jeg vil også anbefale strøm frem for udhæng, da strømsnoren IMO er langt mere diskret end udhæng :slight_smile: Men det handler om øjnene der ser :slight_smile:

Min lille kattehave er også i FF linksamling, og den er meget billig, da stakittet var der i forvejen. Jeg lavede det selv med hjælp fra min nieces kæreste. (han har værktøj, det har jeg ikke :smiley: )

Mit hegn er 180 + 3 - 5 cm isolator og både Lucky og Tino kan hoppe over, hvis ingen strøm der er i :slight_smile:

Der er vel ikke ligefrem behov for pigtråd. :wink:

Jeg har desværre endnu ikke set en løsning jeg synes er decideret flot. Vores egen er også et kompromis. Min kæreste var ikke begejstret, men i dag ville han ikke undvære det fordi vi netop får friheden til at åbne døre og vinduer som vi ønsker.

Rionet (http://www.idashave.dk/wp-content/uploads/espalier.jpg) er en løsning jeg godt kunne overveje engang i fremtiden. Alternativt så et hegn a la disse - så åbent som muligt:
http://www.billigbyg.dk/shop/atrium-1892c1.html
http://www.billigbyg.dk/shop/silence-1908c1.html
http://jimahegn.dk/espalier-hegn-ubehandlet-180x180-p-1696.html - denne type kan jeg godt lide fordi det er så åbent

Jeg ved heller ikke om jeg har set en decideret køn løsning endnu - men syns der i FFs linkssamling er en del mere diskrete løsninger :slight_smile:

For os er hegn også et kompromis - kæresten synes katte skal have lov til at komme ud og jeg har bare ikke nerver til at ha en fritløber… Så vi vil prøve at lave noget så pænt som muligt når vi kommer et mere permanent sted hen - som det er nu skal det bare virke :slight_smile:

Er der virkelig slet ingen der vil ud med, hvad sådan en indhegning kan koste??

Jo da :slight_smile: Jeg har kostet ca. 1200 i min incl strømagregat(brugt), men som sagt, så var stakittet der i forvejen :slight_smile:

Det er den her http://galleri.sugieh.dk/#4.4

Jeg har en løsning bestående af hønsenet, hegnspæle og udhæng. 180 cm højt med 60 cm udhæng i stump vinkel. Delvist sat i hækken, nogle steder kun hønsenet og nogle steder hegn… Jeg tror der i alt er ca. 60 meter hegn.
Prisen var vist nok lige omkring 8000-10000 kr. Alt inklusiv. Vi lavede det selv med hjælp fra venner, og det var sat op på en weekend.

[QUOTE=DK Sugieh;1036477]Jo da :slight_smile: Jeg har kostet ca. 1200 i min incl strømagregat(brugt), men som sagt, så var stakittet der i forvejen :slight_smile:

Det er den her http://galleri.sugieh.dk/#4.4[/QUOTE]

Okay, det var også billigt :slight_smile:

[QUOTE=Lone;1036484]Jeg har en løsning bestående af hønsenet, hegnspæle og udhæng. 180 cm højt med 60 cm udhæng i stump vinkel. Delvist sat i hækken, nogle steder kun hønsenet og nogle steder hegn… Jeg tror der i alt er ca. 60 meter hegn.
Prisen var vist nok lige omkring 8000-10000 kr. Alt inklusiv. Vi lavede det selv med hjælp fra venner, og det var sat op på en weekend.[/QUOTE]

Har du billeder af din indhegning? :slight_smile: Kunne godt tænke mig at se, for det lyder som ca. samme areal vi har rundt om. Du har ikke strøm så?

[QUOTE=MamaWolf;1036490]

Har du billeder af din indhegning? :slight_smile: Kunne godt tænke mig at se, for det lyder som ca. samme areal vi har rundt om. Du har ikke strøm så?[/QUOTE]

Ca. samme areal og pris her, vil jeg tro http://www.mainecoonkat.dk/Indhegnet-have-kattesikret-have

[QUOTE=MamaWolf;1036490]
Har du billeder af din indhegning? :slight_smile: Kunne godt tænke mig at se, for det lyder som ca. samme areal vi har rundt om. Du har ikke strøm så?[/QUOTE]

Ingen strøm. Vi har udhænget, der går ind over haven.
Det er jo ikke ligefrem kønt, men man vænner sig til det.
Jeg har da billeder, men skal lige på fra noget, der ikke er min iPad…

Forresten rigtig fin samling af links FinnFrode, der er noget at kigge på og få inspiration fra :slight_smile:

Det her er rigtig fint synes jeg: http://www.skovkat-hass.dk/web-content/Data/Indhegning.html

Også det her, http://www.kongensgaard.dk/WebPages/Gallery/Gallery.aspx?Gallery=have, det er jo fint og diskret, min problem er bare at vi mangler en ordentlig hæk til at skjule det, da kvarteret her er ret nyt. Hækkene er ikke vokset sig så store…

• Updated - - -

[QUOTE=Lone;1036505]Ingen strøm. Vi har udhænget, der går ind over haven.
Det er jo ikke ligefrem kønt, men man vænner sig til det.
Jeg har da billeder, men skal lige på fra noget, der ikke er min iPad…[/QUOTE]

Ok :slight_smile: Jeg vil helst undgå strøm, så kunne være fedt at se en løsning uden :slight_smile:

Edit: Kan se Charlotte har linket til en strømfri indhegning.

• Updated - - -

Tak for kigget.

Jeres løsning er jeg vild med - virker super diskret fordi hækken er vokset ind i hegnet :slight_smile:

Jeg ville gerne give mit bud på hvad det kostede, men jeg ved det faktisk ikke, for det var i forbindelse med at vi gjorde en masse andet med haven (købte planter osv)

Vi er dog lige ved at installere strøm pt, det tror jeg koster 1000-1500 kr for det hele (strømgiveren er den dyre i det regnskab)

Mht at du vil undgå strøm så kan jeg godt forstå det, jeg vil dog sige at den højde det jo skal installeres i ikke er noget din pige kommer til at nå før hun er temmelig gammel? :slight_smile:

Nej, det er selvfølgelig rigtig nok at hun ikke kommer til at kunne nå det i den højde :wink:

Men efter en længere diskussion herhjemme viser det sig så, at min kære mand hellere vil have et 115 cm hegn med strøm! :mad: Han er ikke rigtig til at hugge eller stikke i, mht den indhegning… Det er en kamp at få ham til at makke ret :tihi:

Så det kan kommer nok til at være den løsning vi går efter. Så håber jeg bare at den bette er ved at være så stor at hun kan forstå hun ikke må pille, men ellers lærer hun det jo også nok :muhaha:

Må man spør hvor gammel den bette er?