Spørgsmål

Hej.
Kan nogen fortælle mig om der mon findes en Fifé regel om hvor mange katte en dommer må bedømme max antal pr dag på en katte udstilling? Jeg har fået spørgsmålet og tænkte at nogen må kende svaret her.
Tak.

Det er der helt sikkert mange der kan, og også jeg, men hvorfor ikke bare slå det op i FIFes regler? Det er da så nemt, og FD har jo en god oversættelse hvis det er det engelske der er problemet.
http://www.felisdanica.dk/Organisation/LoveRegler/FIFeregler/dkudstilling.aspx

[QUOTE=Eife;1218304]Det er der helt sikkert mange der kan, og også jeg, men hvorfor ikke bare slå det op i FIFes regler? Det er da så nemt, og FD har jo en god oversættelse hvis det er det engelske der er problemet.
http://www.felisdanica.dk/Organisation/LoveRegler/FIFeregler/dkudstilling.aspx[/QUOTE]
Nå siger du det Jeg ved udmærket a både Fifé og Felis Danica eksisterer og kan jeg både dansk og engelsk.
Det kunne jo være at jeg stille spørgsmålet, da jeg håbede på et hurtigt svar og jeg muligvis ikke selv havde mulighed for at tjekke , da jeg stillede spørgsmålet. 

Klippet fra Felis Danicas side:

6.1.3 Antal katte der kan bedømmesUnder normale omstændigheder skal en dommer ikke dømme mere end:

[ul]
[li]80 katte på en to-dages udstilling[/li][li]40 katte på en en-dags udstilling[/li][/ul]
En dommer med dommerelev eller en eksaminerende dommer skal ikke dømme mere end:

[ul]
[li]60 katte på en international to-dages udstilling[/li][li]30 katte på en international en-dags udstilling[/li][/ul]
Ikke-europæiske FIFe-medlemmer har tilladelse til, forudsat at dommerne på forhånd skriftligt er informeret om dette, til at arrangere udstillinger hvor dommerne ikke dømmer mere end:

[ul]
[li]120 katte på en to-dages udstilling[/li][li]60 katte på en en-dags udstilling[/li][/ul]

[QUOTE=Kiskan;1218339]Nå siger du det Jeg ved udmærket a både Fifé og Felis Danica eksisterer og kan jeg både dansk og engelsk.
Det kunne jo være at jeg stille spørgsmålet, da jeg håbede på et hurtigt svar og jeg muligvis ikke selv havde mulighed for at tjekke , da jeg stillede spørgsmålet. [/QUOTE]

Du skal altså ikke bilde mig ind at det tager meget længere tid lige hurtigt at gå ind på FDs side og se udstillingsreglerne end det gør at gå herind og oprette en tråd. Og ja, jeg synes altid det er bedre hvis folk selv lærer hvor de skal finde deres information, sådan at de også i fremtiden ved hvor de skal kigge når de står med et nyt spørgsmål vdr. f.eks. FIFes regler.

Nu har Dorte f.eks. i stedet brugt tid på at gå ind og copy-paste noget ind til dig, som du dybest set selv kunne have fundet ud af.

Hvorfor er I så fjendtlige?? I andre spørgsmål har I ingen problemer med at svare, hvis nogen spørger om regler osv.

Helt ærligt, jeg bliver ked af sådan en tråd.

Linda

Kan kun tale for mig selv her

Det her er et nemt faktuelt spørgsmål som man selv kan finde svaret på uden større besvær og her har en anden bruger endda brugt sin tid på at slå op og citere.
Og der har været en tendens til at det er nemmere at spørge om alt muligt ( ikke kun kat ) fordi det er nemt

Ting der er svære at forstå eller finde har jeg intet imod at svare på og forklare om - fx opbygningen i forhold til titler og certifikater, genetik osv

Og som opdrætter forventer jeg faktisk at man ved hvor man skal søge sine oplysninger. Og kan du komme på forum og spørge, er du på nettet og dermed www.fifeweb.org ( i dette tilfælde) eller fx. google
Og det er ikke kun mindet på trådstarter her.

Og så ved jeg ikke om man læser eva indlæg forskelligt ? For jeg finder ikke formuleringen specielt stødende, men det afhænger nok af øjnene der ser- ganske som i alle tråde hvor vi indimellem får trådt hinanden over tæeerne

Kira - Jeg skulle faktisk lige ind og skrive noget lignende, men jeg er helt enig.
Og så vil jeg tilføje at jeg ikke stiller det første spørgsmål som noget fjendtligt, men derimod stærkt undrende. Netop over at noget der er så nemt og hurtigt lige at slå op kan jeg ikke forstå hvorfor man vælger at lave en tråd over. Havde spørgsmålet lydt noget ala, “jeg har læst denne regel, men forstår den ikke, så kan I ikke forklare”, så giver det god mening for mig at lave en tråd for at søge forklaring.

Det er vel altid tilladt at stille spørgsmål, uanset ens viden og erfaring :cool2:
Om andre så vil svare, sidde stille og tænke at det kan vedkommende selv slå op, hvordan der svares og hvordan svaret tolkes er så en anden ting.
At en bruger har “brugt tid” på at finde svaret og lavet en copy paste er da velment og vedkommendes eget valg.

Jeg må da indrømme, at jeg kunne have stillet det samme spørgsmål.
Fife’s samlede regler er et stort værk, og jeg ville ikke være sikker på lige hvor jeg skulle lede.

Jeg kender udstillingsreglerne, men ar faktisk ikke klar over reglerne for antal af katte en dommer kunne dømme på en udstilling.

Det er da imo bare rart vi kan hjælpe hinanden med at få et hurtigt svar.:slight_smile:

[QUOTE=Wijelo;1218395]Jeg må da indrømme, at jeg kunne have stillet det samme spørgsmål.
Fife’s samlede regler er et stort værk, og jeg ville ikke være sikker på lige hvor jeg skulle lede.
[/QUOTE]

Men jeg forstår så ikke hvorfor du i en sådan (tænkt) situation ikke ville ønske at udvide din viden om hvordan du skulle finde en regel i FIFes regelsæt, fremfor bare at spørge andre og så næste gang stadig ikke selv kunne finde svaret? :slight_smile: Altså det jeg mener er at jeg forstår ikke hvorfor man ikke forsøger at kunne selv, fremfor at have behov for at spørge andre hver gang der dukker noget nyt op man ikke ved?
Det handler ikke om at jeg ikke vil hjælpe folk, for det bruger jeg hver dag meget tid på at gøre, men at jeg ikke forstår hvorfor folk ikke forsøger at blive selvhjulpne de steder hvor det er så utroligt nemt at blive det :slight_smile:

Men Eva, det er vel det dette forum er til for (også) :?
At stille spørgsmål, som man ikke lige selv har fundet svaret på, ikke ved hvor man skal lede efter svaret eller måske blot tager den lidt lettere genvej (at spørge her) :cool2:

Hvad med alle de spørgsmål herinde om diarré, opkast, rallende lyde, adfærd, import/export osv. osv.? Svarene kan man finde på nettet, hvis man laver lidt research.
Det betyder vel ikke, at man ikke må spørge herinde :?
Svaret kan så være en længere forklaring, et link … eller man kan helt undlade at svare.

Måske denne tråd her også blev oprettet fordi Joan måske ikke er den eneste der har haft tanken og tænkte at det kunne være informativt at andre også lærte at kende til at der faktisk er begrænsninger. At oprette tråde kan faktisk være en god måde at lave vidensdeling på samt så spørger man nok fordi der måske sidder nogen som er lidt dygtigere i at navigerer rundt på et websted.

Så der kunne man jo også blot oplyse udover at lave copypaste, som jeg synes er ganske fint, hvor på websitet man finder den info - igen vidensdeling