Sprængt trommehinde

Da jeg kom hjem i fredags, kunne jeg se, at Banshees højre øje løb og var lidt irriteret. Det kan jo være hvad som helst, så jeg skyllede det i lidt sterilt saltvand og da det så ud til at virke, gjorde jeg ikke mere ved det. Søndag kunne jeg se, at hendes øre nu lod til at irritere hende (hun kløede det jævnligt og virrede med det). Umiddelbart var der ikke noget at se, så jeg gjorde stadig ikke mere end at holde øje med hende - hun lå og sov hele eftermiddagen sammen med Fanny og Sander. Ikke noget usædvanligt i det.

Søndag aften var jeg så til koncert og da jeg kom hjem, opførte hun sig meget underligt og virkede næsten bange for mig, så mandag
morgen gik turen til dyrlægen. Hans første melding var, at hendes trommehinde så blank ud, hvor den helst skulle ligne madpapir (mat). Han valgte at beholde hende og undersøge hende i bedøvet tilstand. Det viste sig, at det blanke skyldtes væske og hendes trommehinde var væk! Så tror pokker, hun opførte sig underligt søndag aften, for det er nok sket, mens jeg var væk.

Nu skal hun dryppes/skylles i øret to gange om dagen i ti dage. Det skal nok blive sjovt! Heldigvis ser hun allerede nu ud til at have det lidt bedre og selvom hun ikke synes, jeg er sjov, når jeg kommer rendende for at tage hende med ud på badeværelset, finder hun sig faktisk i det uden større protester. Vi har fået et fint samarbejde - jeg hælder ørerens i øret og så ryster hun det overskydende ud :smiley:

Husker tydeligt, hvor meget ørerens, der kan være i et maine coon-øre. Overvejede seriøst, om hovedet virkelig var hult :tihi:

Øhm…nu spørger jeg måske totalt dumt, men hvordan kan trommehinden være ‘væk’ lige pludselig? Er den HELT væk? Eller ‘kun’ sprængt? :?

Ved kun, at den kan sprænge på mennesker, men at den oftest vokser sammen igen…

Kan hun høre, hvis den er helt væk? :?

Anyway, god bedring til hende. :slight_smile:

Meldingen fra dyrlægen var “væk” og da jeg ikke var til stede under undersøgelsen, ved jeg af gode grunde ikke mere, end hvad han har fortalt. Han forventer dog, at den vokser sammen igen med tiden.

Hun virker en anelse sart over for pludselige lyde, så jeg er ret sikker på, hendes hørelse ikke er væk :slight_smile:

God bedring med din lille kat [](javascript:void(0))

Cats og Conni

God bedring med hende. Jeg har prøvet at springe min et par gange og man kan skam stadig høre men lyden er meget anderledes og kan være voldsomt generende, så jeg kan godt forstå hvis hun med sine fine katteører kan føle at nogle lyde er overvældende. Var det hjemme hos mig ville jeg udvise stor hensyn i forhold til “unødvendig” støj hvis en af mine sprang sin trommehinde.

Det prøver jeg også - men eftersom jeg er forkølet, er det svært at undgå at rømme sig engang imellem (og det så jeg hende reagere på i aftes :))

Atså du kunne jo lige gå på terassen når du skal larme sådan :rock:

God bedring med hende, men det er da underligt, hvorfor det er sket… Jeg tænker… Katte har jo ikke sådan ry for at være “øre-killinger” :wink:
Well… skide også være med det bare hun bliver rask igen :slight_smile:

Jeg døjer selv med væske i det indre øre for anden gang på et par måneder. Første gang blev jeg spurgt, om jeg havde været forkølet og det måtte jeg svare nej til - denne gang har jeg dog været forkølet (men det bliver det ikke mindre irriterende af).

Det er ikke særligt almindeligt, men der kan være mange årsager til det og jeg håber (selvfølgelig), at det skyldes en bakterieinfektion, som så kan slås ned med det ørerens, jeg har fået. Hun skal under alle omstændigheder til kontrol efter ca. 10 dage :slight_smile:

Rigtig god bedring til hende. :slight_smile:

Det var da en yderst kedelig en at komme hjem til. God bedring med hende :slight_smile:

Jeg tror på, at behandlingen hjælper, for ikke alene lugter det mindre grimt i dag end i går, hun virker også mindre generet af det :slight_smile: Heldigvis er hun stadig ret god til at samarbejde, selvom hun prøver ihærdigt at overbevise mig om, at det ikke er nødvendigt at komme det dér stads i øret og hun nok skal være sød, hvis bare hun slipper :slight_smile:

I går morges opdagede jeg, at hun havde små betændte sår ved basen af øret - sikkert som resultat af kløen - så jeg benyttede mig af, at min dyrlæge har almindelig konsultation lørdag formiddag og ringede til ham. Hun er nu på den eneste type øredråber med penicillin, man må bruge, og Clamoxyl, så nu skulle det gerne blive bedre hurtigt.

Og det er så her, al min håndteringstræning nærmest fra første dag får sin berettigelse. Nej, hun synes sgu ikke, det er sjovt at få skyllet øre - hverken med eller uden penicillin - men når mor gør det, er det okay

Fortsat god bedring med hende !

Det er utroligt så stor forskel penicillin - og især den rette penicillin - kan gøre Det er absolut kun fordi jeg skal (man må jo ikke stoppe en behandling midt i det hele), at vi fortsætter på penicillinen denne uge med, for hun virker på ingen måde generet og opfører sig også fuldstændigt normalt

Og så er jeg sgu lidt stolt af hende Der er ingen tvivl om, at det ikke er sjovt at blive skyllet i øret to gange om dagen, men hun accepterer det troligt hver gang

Døøgti lille mesermis :hjerte:

Banshees øre har længe været ikke rigtig godt, men heller ikke rigtigt skidt og hun har virket generelt upåvirket indtil i starten af denne uge, hvor hun opførte sig lidt som den dag, hendes trommehinde sprang :frowning:

Fordi jeg vidste, at min dyrlæge ikke havde flere bud på behandling end vi allerede havde prøvet, kontaktede jeg Lene Boysen direkte og fik en tid igår. Det viste sig, at den lille stakkel havde rendt rundt med en polyp, som nu er blevet fjernet.

Jeg :kryds: for, at hun er en af de trods alt ret mange, hvor den aldrig kommer igen :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;1273806]Banshees øre har længe været ikke rigtig godt, men heller ikke rigtigt skidt og hun har virket generelt upåvirket indtil i starten af denne uge, hvor hun opførte sig lidt som den dag, hendes trommehinde sprang :frowning:

Fordi jeg vidste, at min dyrlæge ikke havde flere bud på behandling end vi allerede havde prøvet, kontaktede jeg Lene Boysen direkte og fik en tid igår. Det viste sig, at den lille stakkel havde rendt rundt med en polyp, som nu er blevet fjernet.

Jeg :kryds: for, at hun er en af de trods alt ret mange, hvor den aldrig kommer igen :)[/QUOTE]

Stakkels Banshee :kram:

[QUOTE=Temple Bar;1262310]I går morges opdagede jeg, at hun havde små betændte sår ved basen af øret - sikkert som resultat af kløen - så jeg benyttede mig af, at min dyrlæge har almindelig konsultation lørdag formiddag og ringede til ham. Hun er nu på den eneste type øredråber med penicillin, man må bruge, og Clamoxyl, så nu skulle det gerne blive bedre hurtigt.

Og det er så her, al min håndteringstræning nærmest fra første dag får sin berettigelse. Nej, hun synes sgu ikke, det er sjovt at få skyllet øre - hverken med eller uden penicillin - men når mor gør det, er det okay [/QUOTE]

Det fik Toulouse også da han havde mellemrørebetændelse. Den gang kom han igennem en ny undersøgelse et par dage senere, fordi dyrlægen sagde, at en betændelse/infektion kan give en sprængt hinde, men han havde det ikke, så jeg gik ikke mere ind i det. Jeg kan derfor ikke sige om det KAN være årsagen

Men Clamoxyl virkede stort set med det samme. God bedring