Sprøde lækre og rimelig sunde frikadeller

Igår lavede jeg for anden gang at lave alternative frikadeller. De smager som normale frikadeller men der er mange grøntsager i dem.

Jeg brugte 800 gram kalkunkød
3 mellemstore løg
1 gulerod
1 porre
1/2 glas kikærter
1 æg
en sp ske Mel
1 sp ske Havergryn

Det hele blev smidt i kødhakkeren og rørt godt sammen og smagt til med salt og peber.

Det gav 17 STORE frikadeller så der var til fryseren også.

Utrolig velsmagende og hvis det ikke var for guleroden ville du ikke opdage at det ikke kun var kød pga af at det hele er kørt igennem hakkeren.

:savle:

Hmm, hvis man nu ikke har en kødhakker? :slight_smile:

De ser guf ud - og lyder godt ! Tror jeg skal stege sådan en portion til datterbarnet der er flyttet hjemmefra :smiley:

      • Updated - - -

Så ville jeg rive hele balladen så fint som muligt på et rivejern :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1027242]De ser guf ud - og lyder godt ! Tror jeg skal stege sådan en portion til datterbarnet der er flyttet hjemmefra :smiley:
Eller en hakkemaskine. Jeg har en til mit blender sæt jeg bruger når jeg vil lave frikadeller med gulerod.

      • Updated - - -
        Så ville jeg rive hele balladen så fint som muligt på et rivejern :)[/QUOTE]
        Eller en hakkemaskine. Jeg har en til mit blender sæt jeg bruger når jeg vil lave frikadeller med gulerod.
      • Updated - - -

Og dét gider jeg så helt sikkert ikke! :smiley:

Så hak dem groft med en kniv og smid det i en blender og tilsæt det til kødet.

Hvis du ikke har noget imod at smage på rå fars så er det en god ide at gøre det for at være sikker på at du har kryderet det nok :slight_smile:

Hmm opskriften lyder lækkert , endda for en frikadeller fornægter som mig. Så den skal da prøves på et tidspunkt og Sejr ville blive mega happy fnis

Det bliver lige uden porrer, de var så dyre idag… Men regner med vi skal forsøge os med de frikadeller i aften…
En variant baseret på svinekød til aftensmaden idag til os alle tre, og en variant med kyllingekød til mig (Casper har en eller anden tossi aversion mod hakket kyllingekød, suk) til frokost på uni den næste uge :slight_smile:

[QUOTE=Eife;1028297]Det bliver lige uden porrer, de var så dyre idag… Men regner med vi skal forsøge os med de frikadeller i aften…
En variant baseret på svinekød til aftensmaden idag til os alle tre, og en variant med kyllingekød til mig (Casper har en eller anden tossi aversion mod hakket kyllingekød, suk) til frokost på uni den næste uge :)[/QUOTE]

Osse hvis du ikke fortæller ham at det er kylling? (hvis du blander en mikrosmule hakket bacon i lover jeg han ikke kan smage forskel ;))

      • Updated - - -

…os alle TRE?!

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1028394]Osse hvis du ikke fortæller ham at det er kylling? (hvis du blander en mikrosmule hakket bacon i lover jeg han ikke kan smage forskel ;))

      • Updated - - -

…os alle TRE?![/QUOTE]

Ja, for han ser det jo når vi laver dem? :slight_smile: (og er i øvrigt ikke overbevist selv når jeg fortæller ham - “jamen skat, jeg har kommet saften fra dåseananas i vores kylling i karry alle gangene, du kan GODT lide det med saften i” :dokdok:)

Jepper, Casper og jeg har vist efterhånden adopteret Martin Dan :høhø:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1028394]Osse hvis du ikke fortæller ham at det er kylling? (hvis du blander en mikrosmule hakket bacon i lover jeg han ikke kan smage forskel ;))

[/QUOTE]

Det vil sige, at du går ind for kødfusk ??

[QUOTE=Eife;1028297]Det bliver lige uden porrer, de var så dyre idag… Men regner med vi skal forsøge os med de frikadeller i aften…
En variant baseret på svinekød til aftensmaden idag til os alle tre, og en variant med kyllingekød til mig (Casper har en eller anden tossi aversion mod hakket kyllingekød, suk) til frokost på uni den næste uge :)[/QUOTE]

Hvordan smagte de?

Godt. Faktisk endte vi nok mest bare med at være inspireret af din opskrift til at lave noget andet, end til at følge den :slight_smile:
Casper nedlagde fuldstændig veto overfor kikærter, og jeg havde også glemt at købe nogen, så det kom der ikke i…
Men dem vi lavede med svinekød, løg og gulerod smagte meget som de plejer.

Dem lavet på kylling kom der også lige en peberfrugt i. De smager godt. De er til brug på mine madpakker de næste dage, så godt med noget med en masse smag :slight_smile:

[QUOTE=Eife;1029034]Godt. Faktisk endte vi nok mest bare med at være inspireret af din opskrift til at lave noget andet, end til at følge den :slight_smile:
Casper nedlagde fuldstændig veto overfor kikærter, og jeg havde også glemt at købe nogen, så det kom der ikke i…
Men dem vi lavede med svinekød, løg og gulerod smagte meget som de plejer.

Dem lavet på kylling kom der også lige en peberfrugt i. De smager godt. De er til brug på mine madpakker de næste dage, så godt med noget med en masse smag :)[/QUOTE]

Kikærterne smages slet ikke, de fylder bare :slight_smile:

Det ødelagde kød ratioen, sagde han :wink: nu ser vi lige næste gang, eftersom jeg alligevel havde glemt st købe nogen, var det ikke lige noget jeg gad argumentere for :høhø:

Det er jo hele pointen med det at der skal være mindre kød i og flere grøntsager uden at det bliver opdaget :slight_smile:

[QUOTE=Eife;1029034]
Casper nedlagde fuldstændig veto overfor kikærter,[/QUOTE]

Jamen… man fortæller sg*dda heller ikke manden at man bruger kikærter, linser eller bønner i maden!!! :what:
Han kan jo ikke lide den slags…
Sagt af hende, der laver en hamrende GOD karrysovs (aka indisk dahl) - på røde linser…
Fik manden til at spise en youghurtchanna - lavet af kikærter…
Og fik stor ros for grøntsagssuppen - lavet på brune bønner…

:wink:

Ok… Channa får jeg nok ikke Jan til at spise igen, i hvert fald ikke sådan lige med det første… Nogen kom til, sidst vi var på indisk restaurant, at sige, at channa er kikærter - og så skulle Jan lige pludselig alligevel ikke have den forret, som han glad har gumlet i sig flere gange… for han kan jo ikke lide kikærter! SUK :smiley:

Ja, men nu fik vi forløbig lidt flere grøntsager ind. Det var da en start… :rock:

[QUOTE=Ann K;1029111]Jamen… man fortæller sg*dda heller ikke manden at man bruger kikærter, linser eller bønner i maden!!! :what:
Han kan jo ikke lide den slags…[/QUOTE]

Altså nu laver vi jo mad sammen her i hytten, så jo, herhjemme gør man :slight_smile:

Hæ, vores køkken er så lille, at man med fuld ret kan tillade sig at insistere på at være alene derude :slight_smile: uanset om det er mig eller Jan, der laver mad…